A Büntetés-végrehajtás Currusai
...és röviden a szervezet többi buszáról

bv_currus_cover.jpg

Összesen 19(+7) darab autóbuszt vásárolt a BVOP: többfunkciós személyszállító, törzsvezetési, és többfunkciós fogvatartott-szállító rendeltetésű járműveket adták át használatra az egyes intézményeknek 2019. november 15-én.

Másfél évvel az első tizenöt sötétzöld (honvédségi) busz átadása (majd további közel hetven darab) után elkészültek az ugyancsak egyedi, speciális rendeltetésű autóbuszai a másik nagy állami szervezetnek is. A Büntetés-végrehajtás (a továbbiakban röviden: bv.) esetében a 2019 márciusában kiírt tender háromféle kialakításból állt össze (a pluszos értékek az opciók):

  • 7+2 darab többfunkciós személyszállító autóbusz,
  • 1 darab törzsvezetési személyszállító autóbusz,
  • 11+5 darab többfunkciós fogvatartott-szállító autóbusz.

A tenderen a Scania-Tornádó indult az i4-es Irizarral, s mivel más érvényes ajánlat nem érkezett be időben, ezért a spanyol karosszáló és a magyar felépítménygyártó minősült nyertesnek. Az IK Járműtechnika Kft. a határidő után nyújtotta be a pályázatát. A tendert ezután a megrendelő likviditási gondokra hivatkozva eredménytelenítette, majd később egy újabb tendert (TED 2019/S 043-097967) írtak ki. Utóbbin az Iveco-Tornádó, valamint az IK Járműtechnika Kft. indult – a Currus Aries-sel, mely végül a befutó is lett.

irizar_i4_b1a.png

Alternatív valóság, ahol az Irizar-Tornádó írta alá a szállítási szerződést. A montázs elkészülte óta új arculati előírás van érvényben a bv-nál.
Fotó és montázs: Balázs1a.

Buszok a bv-nál

A szervezetnek korábban is voltak (illetve még vannak is) autóbuszai. A manapság még állományban lévő buszaik kivétel nélkül általános, személyszállító kivitelű darabok. Az egyes intézményeknél a busz napi feladatot lát el (műszakváltáskor előre meghirdetett belsős járatként közlekedik), de van, ahol csak "különjáratként" használják alkalmanként. A szocializmus alatt rendszeresítettek rabszállító 200-asokat is: 211-es és 256-os volt a két alaptípus, egyes források 255-öst is említenek az állományban.

A teljesség igénye nélkül bv-s buszok országszerte.

 Ikarus 396.27 a bv. állományában.

 

Fogvatartott-szállítás

A szervezet idáig a fogvatartottak szállítását teherautó-alvázra karosszált "buszokkal" oldotta meg. Ezek a felépítményezett teherautók 1995 óta autóbuszként vannak vizsgáztatva. A 2010-es években a "hagyományos"  személyszállító buszok üzemkészsége csökkent, így nem példa nélküli, hogy a fogvatartott-szállító teherautókkal buszokkal végezték a dolgozók szállítását is szükség esetén.

Ezen beszerzések típusok szerint kronológiai sorrendben a rendszerváltást követően:

1995: 12 darab Iveco EuroCargo – Tornádó 643.48 (hosszabb kivitel);
1996-1997: 15 darab Iveco EuroCargo – Tornádó 5.330.03 és 5.330.04 (rövidebb kivitel);
1997: 7 darab Iveco TurboDaily – Tornádó 5.230.02;
2000-2002: 3 darab Iveco EuroCargo – Tornádó 5.330.03 és .06;
2002: 1 darab Iveco TurboDaily – Tornádó 5.230.07;
2003: 1 darab Iveco EuroCargo – Tornádó 5.333.01;
2007: 4 darab Mercedes – Tornádó TRB-RSZ6;
2009: 5 darab Mercedes – Ikarus (Atego-alvázas);
2014: 14 darab Renault – Tornádó MDA3C (D16-alvázas).

 

Aries

A típust 2015 júniusában mutatták be a „Capable Logistician 2015” elnevezésű nemzetközi hadgyakorlat keretében. A prototípus még Euro V/EEV emissziós normájú kivitel volt, és számos külső valamint belső jegyében eltért a később gyártott (már Euro VI-os) darabokhoz képest. A „többfunkciós” jelző a honvédségi kivitelek kapcsán a „növelt terepjáró képességet” valamint az átalakítható utasteret jelentette, azonban a bv. esetén nem tudtam információt szerezni, miben merül ki a típus többfunkciós mivolta.

Az első bv. részére készült személyszállító kivitelt az idei Busexpón debütált. Ez a változat első ránézésre az előrébb került második ajtóban, a külső színében s minimálisan belső színvilágában tér el a HM részére szállított buszoktól. Érdemi változás a nullszériás sötétzöld Currus-okhoz képest az összeszerelés minősége. A kézművesség fejlődött, noha a mérnöki kivitelezések és megoldások továbbra is puritánok (a személyszállító kivitelben is). Az alapmegrendelésként elkészült 7 darabra megkülönböztető jelzést is rendeltek.

Műszaki adatok


Hossz: 12 055 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 550 mm
Alváz: Volvo B8R
Motor: Volvo D8K320 (7 698 ccm-es, soros, hathengeres, turbótöltött dízelmotor; 320 LE/240 kW)
Váltó: 12-fokozatú automata
Ülőhelyek száma: 44+1 (személyszállító), 40+4+1 (fogvatartott+kísérők+gkv.)

Mindegyik busz A személyszállító kivitelek Tempo100-as minősítéssel rendelkeznek, így álló utast nem szállíthatnak.

Az egyik személyszállító kivitel (későbbi RME-322).

Fogvatartott-szállító Aries

A fogvatartott-szállító kivitel esetén viszont a puritanizmus kapóra jött: az ilyen járművekben a legtöbb mérnöki megoldásnak (rácsrendszer, elválasztó falazat, burkolatok, ülőhelyek) inkább „elpusztíthatatlannak” és könnyen tisztíthatónak kell lennie, mintsem szépnek és kényelmesnek. Így kerültek fapadozatok a „rabtérbe”, fém elválasztó falak, rozsdamentes acél rácsok, „lőrés” ablakok, és az alapkivitel fém kalaptartóit nélkülözve a légcsatorna-rendszer. A vezetőtér teljes keresztmetszetében le van választva a hátsó tértől. A tizenegy busz RR-es rendszámokat és megkülönböztető jelzést is kapott, részletesebben lásd lentebb majd.

A kétbetű – kétszám – kétszám rendszámok kapcsán érdekesség, hogy mindegyik "újrahasznosított": kivétel nélkül egy, a szervezetnél korábban futott és selejtezett járműről került át a buszokra.

 Fogvatartott-szállító Currus-ok egyike még külső matricázás nélkül.

Ugyanezek egyike belülről.

 A törzsvezetési pontnak szánt egyke darabról egyelőre nincs bővebb információ.

Átadás

Előzetes elképzelések alapján a buszok ünnepélyes átadója a szeptember eleji, éves intézeti ünnepnapon (Adorján-nap) lett volna, azonban ez akkor még a buszok végső felkészítései és műszaki átvétele miatt nem jöhetett létre. Végül a buszok november 15-én hivatalosan állományba kerültek.

* * * Azért húzódott eddig, mert a kormányhatározattal adott 2,5 milliárdból csak Black Friday-kor [az átadó napjával azonos napon] jött ki a 18 busz. * * *

2019_11_12_bv_currus_vonulas_m7_1.jpg

Úton az átadóra.
A nagybuszaik közül elsőként ezek kapták meg az új arculati elemeket, mely mintázatában hasonlít a Rendőrség arculatára, színvilágában viszont eltér.

A buszok szétosztása az intézetek között több alkalommal is változott az elmúlt hónapokban, végül minden objektum egy buszt kapott. Az átadáson 11+7 busz volt jelen (az összes személyszállító és fogvatartott-szállító), a helyszín pedig a BM Heros telephelye volt (1106 Ezüstfa utca). A cég végezte el a buszokon az utolsó simításokat (mint például a matricázás), innen a helyszínválasztás.

bv_currus_atado.jpg

Átadási csatasor.

Három busz az átadó után.

bv_currus1.png

Az új buszok szolgálati helye.

 

A cikk Balázs1a-val kooperációban készült.

 

További állami vagy az államhoz köthető autóbuszokról:

 

> > > Általános szűrőbuszok < < <
(Credo Econell Medic+)

> > > Mammográfiás szűrőbuszok < < <
(Modulo M108M)

> > > A Katasztrófavédelem új csapatszállítója < < <
(Temsa HD 12)

> > > A Magyar Honvédség új csapatszállítói < < <
(Currus Aries)

> > > A Rendőrség új buszai < < <
(Credo Optinell 12)

> > > A Határőrség autóbuszai < < <
(Temsa Safari, Scania-Irizar Intercentury II)

> > > A Magyar Honvédség mattzöld Egyedi buszai < < <
(Ikarus EAG E95M)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr6515041890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joe0401 2019.11.16. 16:52:34

Volt egy Volvo 8700 is rabszállítónak átalakítva, amit elvileg a Viszló Trans vett meg.

Aron_son 2019.11.17. 11:39:12

@Joe0401: Az a busz nem volt a bv. tulajdonában, egy környékbeli vállalkozó üzemeltette, majd utána került a Viszlóhoz. Ugyanígy járt egy Mercedes Conecto (NOD-367), vagy egy Ikarus 543-as is (GFX-079).

nemeza 2019.11.18. 21:42:45

A rendszám felett középen az a nagy fekete mit takar? Távolságtartó automatika?

Aron_son 2019.11.19. 07:37:11

@nemeza: Igen, egy lidar. (ACC - Adaptive Cruise Control.)

BPO-105 2019.11.20. 11:52:44

A BSN-809 helyére kerülő törzs az RRV-200. VIN sajnos nincs.

Aron_son 2019.11.20. 18:12:02

@BPO-105: Tudok a gépről, csak éppen itt offtopic. :)

Aron_son 2019.11.21. 20:37:59

@BPO-105: ...viszont olybá' tűnik, hogy egy tenderben lezavarták a BVOP és a KR buszigényét, tehát az említett RRV lesz az a bizonyos törzsvezetési pont, csak nem a bv-nak.

Száguldó fotóriporter 2019.12.07. 18:59:37

RME-325 a nagyfai objektum busza lett.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.