Busworld Europe 2019 #13
#SolarisTalks: plug-in, pantográf, vagy IMC?

bw2019_13_cover.jpg

IMC, plug-in, vagy pantográf? Melyiket mire és mihez ajánlja a Solaris? Töltési módok és akkumulátorok „a lengyeleknél”.

 

#SolarisTalks

A lengyel gyártó minden nap tartott egy rövid prezentációt elektromobilitási kérdésekben, a témákról bővebben itt.

 

Mennyit tud menni egy töltéssel és mennyit kell tölteni?

– ez szokott lenni az első kérdés, ha valakit „betéved” a Solarishoz elektromos buszt rendelni. Persze, az egymondatba zsúfolt két kérdés valójában minden mai alternatív hajtás kapcsán a nulladik kérdésnek vehető, azonban sok mindentől függ a válasz. Két dologra lehet mégis redukálni: akkumulátorkapacitás és fajlagos energiafogyasztás.

solaris_urbino_18_electric.jpg

A lengyelek eladásai 2019-ben 47-53 arányban állnak az alternatív hajtások javára (BEV, HEV, PHEV, FCEV, CNG, troli együttvéve). 2001 óta gyártanak trolibuszt, 2003 óta foglalkoznak akkumulátorokkal. Törekednek a bevezetőben olvasható kérdést megfordítani, és azt kérdezni, hogy:

Milyen hatótávra van szükség?

Jelenleg három akkumulátorcsomagot kínálnak az elektromos járműveikhez (az elhelyezhető egységek számát és darabját kialakítás és megrendelő válogatja):

Solaris High Power
'Gyakran és gyorsan'

Ezek az egységek 29 kWh-sak, maximum 7 darabot lehet egy járműbe beépíteni (= 200 kWh). Nagy energiasűrűségű, ideális trolibuszokhoz, üzemanyagcellás buszokhoz, és gyorstöltést preferáló megrendelőknek. Az élettartamuk hozzávetőlegesen hét év. Ilyen található például a brüsszeli e-csuklósokban és a Trollinókban.

Solaris High Energy
'Alvás közben'

Ebben a felszereltségben az egységek 50 kWh-sak, legfeljebb 7 darabot lehet beépíteni belőlük (= 350 kWh) csuklósra, és hatot szólóra (= 300 kWh). Ideális ott, ahol egy töltéssel nagyobb távot kívánnak megtenni, és kevesebb a napközbeni töltés. Ilyennel készültek Milánó e-szólói.

Solaris High Energy+ 
'200 km nem probléma'

A legújabb, a BMZ-vel közösen fejlesztett Li-ion akkumulátoraik extra energiasűrűséggel egységenként 79 kWh-sak, csuklósra összesen hetet tudnak felszerelni (= 553 kWh), szólóra ötöt (= 395 kWh). Ezzel bármilyen körülmények között 200 km-t biztosan meg tud tenni a jármű. Ilyennel szerelték a kiállításon látható Urbino 18 Electric-et.

solaris_urbino_18_electric_5_1.jpg

Solaris Urbino 18 electric High Energy+ akkumulátorcsomaggal felülnézetben. Fotó: Solaris Bus & Coach.

 

Nem csupán akkumulátorok fejlesztésével igyekeznek a hatótávot növelni (vagy közelíteni egy dízelbuszhoz), hanem „E-Mobility Solution” keretében négy lépcsőben beszélik át a dolgokat és állapodnak meg a megrendelővel:

  1. Megvalósíthatósági tanulmány,
  2. Járműspecifikáció elkészítése,
  3. Töltési infrastruktúra kidolgozása (jelenleg a pantográfos a legnépszerűbb náluk),
  4. eSConnect használatán alapuló javaslatok (valósidejű online távdiagnosztika és felügyelet az e-buszaikhoz).

solaris_urbino_18_electric_4_1.jpg

Plug-in

A töltőoszlop esetén a töltési idő egy órától néhány óráig terjedhet. Előnye, hogy alacsony üzemeltetési költségű, és hogy könnyen áttelepíthető. Hátránya, hogy emberi beavatkozást igényel (nem automatizálható), valamint, hogy a következő töltési módokhoz képest kisebb árammal tud csak tölteni (lassabb lehet).

solaris_urbino_18_electric_1_1.jpg

Pantográf

Az inverz pantográf, vagy akár a buszra szerelt „rúd” jóval nagyobb (akár 800 A-s) áramfelvételre képes. A töltési idő ennek megfelelően jóval kisebb (néhány perctől néhány óra intervallum), illetve előnye, hogy automatizált/automatizálható a folyamat.

Menetközbeni töltés (In-Motion Charging)

A trolibuszokhoz kínált megoldásban hatalmas előny, hogy a kiszolgáló infrastruktúra (felsővezeték-rendszer) jó eséllyel adott, már kiépített vezetékrendszer. A töltés a jármű hasznos utaskilométerei alatt történik, a pantográfhoz hasonlóan akár 800 A-s áramerősséggel. A működés itt is automatizálható. Biztonsági okokból a hajtáslánc kettős szigetelést igényel.

solaris_trollino_24_metrostyle_1_1.jpg

Jelenleg is fut egy EU-s K+F projekt az IMC-s töltési rendszerre: Gdynia városában 6 darab Trollino 12-est szereltek fel extra akkumulátorral és a töltés lehetővé tevő segédrendszerekkel. Ők a jövőt a pantográf és az IMC megoldásban látják, ezért ezekre fektetik a hangsúlyt.

t12_imc_gdynia.png

Gdynia IMC Trollino 12-esei. Forrás: a cikk végén linkelt előadás PDF.

Az előadáson még említés szintjén sem került elő az indukciós töltési megoldás, noha a cég próbálkozott ilyennel. Az 'EMIL' projekt keretében 2014-ben egy U12-es került Braunschweigbe [D]. A töltéshez az útburkolatba építettek két helyen indukciós lapokat, és műszaki pihenő/utascsere alkalmával töltenek. Kérdésemre csak annyit válaszoltak, hogy körülményes az infrastruktúra kiépítése, ezért nem ezen az irányon mentek tovább.

solaristalks_imc.jpg

 

Az előadáson vetített prezentációs anyag ide kattintva érhető el PDF-ben (5,79 MB).

 

Következő rész:

> > > #14: Negyedrangú részletek < < < 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr9815259626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.