Busworld Europe 2019 #12
Néhány gépészeti újdonság és újságcikk

bw2019_12_cover.jpg

Ebben a részben egy kis "gépészkedés" található: motorok, futóművek, váltók – nem csak elektromos buszokhoz, és egy-két újságcikk lefordított kivonata a rendezvény napilapjából.

Előző rész:

> > > #11: Deltabus Mark E < < <

 

Cummins ISB6.7 már start-stop rendszerrel

A temérdek villanybuszhoz részegységeket kínáló cégeken felül természetesen volt még dízelmotor is (a 6. részben az MAN D15-ösét is láthatja).

A Cummins legnépszerűbb motorja, az ISB6.7-es (megtalálható például Higer, Irizar, Isuzu, Modulo, Solaris, Temsa buszokban) opcionálisan már start-stop rendszerrel is rendelhető. Ehhez változtattak a tüzelőanyag-befecskendezés módján, nagyobb lett az indítómotor, de a vezérlőszoftverben rejlik az igazi eltérés. Óránként 35-40 alkalommal képes leállni, ezzel maximum 8%-os tüzelőanyag-megtakarítás érhető el.

 cummins_isb6_7_e6d.jpg

* * *

Új, gazdaságos csendes híd a DAF-tól

2019. október 23., Busworld Daily Times

Az ugyancsak motorjairól (is) ismert DAF bemutatta az új, autóbuszokhoz fejlesztett hajtott hídját, mellyel 2%-os tüzelőanyag-megtakarítás érhető el, köszönhetően az extra alacsony belső súrlódásoknak, és a 70 kg-mal könnyebb kivitelnek. A híd „hosszúhíd”, a végáttétel-módosítása 2,05. Extrahosszú karbantartási intervallumával (540 000 km) kiemelkedő a mezőnyből.

daf.jpg

* * *

ZF EcoLife 2

A ZF új, EcoLife 2-es automataváltójának premierje volt: az új nyomatékkonverter könnyebb, és akár 7%-os tüzelőanyag-megtakarítást lehet vele elérni. A maximális bemenő nyomaték 2 000 Nm lehet. Az új fejlesztésű végső bolygókerékkel az eddigi módosítás i=5,469-ről i=5,727-re növekedett. A vezérlőszoftver is értelemszerűen új, egyrészt „öntanuló”, másrészt vevői igényeket képesek implementálni bele (pl. ismert topológia esetén a leginkább takarékos váltási séma feltöltése).

zf_ecolife_2.jpg 

* * *

’Az eCitaro jókor érkezett’

2019. október 19., Busworld Daily Times

Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója tartott rövid prezentációt arról, hogy a Mercedes hosszú évek óta benne van már az alternatív hajtások üzletágában buszaival: üzemanyagcellás, hibrid, mild-hibrid, és tavaly óta az akkumulátoros elektromosban is az eCitaróval.

mercedes_ecitaro_1_1.jpg

A buszaikhoz mintegy 230 alkatrészt 3D nyomtatóval állítanak elő: műanyag és fém egyaránt akad ezek között. Ezzel az alkatrészutánpótlás is úgy vélik, egyszerűbbé válhat a jövőben. A megrendelőnek csak elküldik az alkatrész fájlját, majd azt a legközelebbi (akár saját) 3D nyomtatóján el tudja magának készíteni. Ez rengeteg logisztikát megspórolhat számukra.

2022-től rendelhető lesz az elektromos buszaikhoz az üzemanyagcellás hatótáv-növelő. A tisztán üzemanyagcella hajtású Citaro már számos európai városban bizonyított az elmúlt bő tíz évben, ezen kísérletekből leszűrt tapasztalatokra alapozva készítik az eCitaro hatótáv-növelővel szerelt változatát. Ez egy 40 kW-os, gyakorlatilag állandó „töltője” lenne az akkumulátoroknak. Az ilyen teljesítményű üzemanyagcella jelentősen olcsóbb, mint ha ezzel hajtanánk a buszt: a tisztán üzemanyagcellás busz egyszerűen túl drága még. Nem várható, hogy a közeljövőben jelentősen csökkenne az üzemanyagcellás technológia ára, állítja Oberwörder.

mercedes_ecitaro.jpg

A hozzáértés foka hasonló a hagyományos meghajtású buszokhoz. Rengeteg cég ajánl elektromos buszokat, de nem látom, hogy olyan gyorsan változna a piac. A jó verseny csak erősebbé tesz minket. Manapság már sokkal többről van szó, mint egy sima ’busz’-ról: mi ezt eMobility-rendszernek hívjuk. Töltési infrastruktúra, topográfia-elemzés, állásidők minimalizálása. Minél inkább értjük, hogy mit szeretne igazán a megrendelő, annál inkább tudunk reagálni kérésére: például 6, 10 vagy 12 akkumulátorcsomag legyen a buszban, pantográffal töltené vagy másképp? […] 

– Till Oberwörder

Euro 6-os motorokról is nyilatkozott:

Az Euro 6-os motorok jelentősen kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, relatíve tiszta gáz távozik belőlük. Folytatjuk a dízelmotorjaink fejlesztését, további kibocsátás-csökkentés és hatékonyságnövelés céljából. […]

mb_om_470.jpg

OM 470-es motor. Hasonló van a Conecto G-ben.

Sokáig úgy látszott, hogy a Daimler lekési a villanyosítási lázat, de Oberwörder ezt határozottan visszautasította: állítása szerint a Daimler stratégiája rendben van, ugyanazon a gyártósoron készülnek Mannheimben az eCitarók, mint a CNG-s vagy dízelbuszok. Ennek a kidolgozása, implementálása, oktatások, és egyéb gyártás-előkészítési tevékenységek időt igényeltek.

Az előnye, hogy az eCitaro gyakorlatilag ’Citaro’, csak más hajtással.

 

* * *

Ajtórendszerek

Idén is több ajtógyártó elhozta demoajtajait. Az újdonság ezen a területen a LED-es éljelzés.

isaf_ajto_alfa_urbano_prospektus.jpg

ISAF szórólap Alfa Urbanóval (mely kétféle ajtótípusukat is reklámozza).

* * *

Magyar cégek és hazai vonatkozások

A szomszédban alaposan bemutatták a hazai vonatkozású standokat és cégeket, ezek mellé a fentebb látható ISAF – Alfa Urbano fotót, valamint egy német autóbusz-pótalkatrészkereskedő standjának hátterét hoznám:

busworld_europe_2019_ikarus_280.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr3715258140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.