Busworld Europe 2019 #8
#SolarisTalks: Urbino 12 Hydrogen

solaris_stand.jpg

Solaris goes hydrogen – avagy a standjukon tartott rövid előadás az új, 12 méteres üzemanyagcellás buszukról.

Előző rész:

> > > #7: Neoplan, Scania, Van Hool, VDL buszok < < <

#SolarisTalks

A Solaris minden nap tart(ott) egy rövidke prezentációt az elektromobilitással kapcsolatban a standján, az alábbiakban a témák:

  • A legjobb e-mobilitási megoldás kiválasztásának művészete,
  • A Solaris akkumulátor megoldásai,
  • Optiline: az eredeti Solaris alkatrészek,
  • A Solaris hidrogénre vált: egy újabb lehetőség a nullemissziós buszozásban,
  • eSConnect: távdiagnosztika és e-buszok karbantartási igényének előjelzése,
  • IMC, plug-in, vagy pantográf: melyikre optimáljunk?

solaristalks_hydrogen_2.jpg

A két előadó a 24 méteres Trollino MetroStyle mellett.

Az UITP 2019-es eseményén mutatták be a hidrogén üzemanyagcellás szóló buszukat. Már pár évvel ezelőtt születtek kísérletek a lengyeleknél az üzemanyagcellás hatótáv-növelő megoldásokra (lásd 2014-ben 2 darab SU18 Hamburgba, vagy a 2018-as 10 darab rigai T18-as). Ezek hátránya, hogy dupla infrastruktúrát igényelnek: egy a hidrogén utántöltésére, egy pedig az akkumulátorok töltésére. A tisztán üzemanyagcellás változat előnye, hogy az utántöltés nagyjából tízperc, és az akkumulátorok nem igényelnek külső töltést.

Egyelőre fejlődő üzletágnak számít az üzemanyagcellás buszozás, 2010-2019 között Európában 187 darab ilyen busz került forgalomba 30 városban. Ezek többsége valamilyen támogatási rendszer/projekt (pl. a most futó JIVE 2) keretében érkezett az adott közlekedési társasághoz. Mikor kell előrukkolni a saját üzemanyagcellás busszal, ha nem a mostani, kivirágzási fázisban…?

solaristalks_hydrogen_3.jpg

Urbino 12 Hydrogen

Az új típus bejelentését követően elsőként Bolzano [I] adta le megrendelését 12 darabra. A prototípus hosszas teszteket követően jutott el a kiállításra: Lengyelországban, Németországban, és Ausztriában futott több üzemeltetőnél is, szolgáltatva az adatokat és menettulajdonságokat a gyártónak. A második prototípus várhatóan 2020 közepére készül el.

A fejlesztés során a fő cél a szállítható utasok számának maximálása volt (93 férőhely lett a vége), mindezt a lehető legjobb hatékonysággal, és legkisebb üres menetkész tömeggel ötvözve.

Az üzemanyagcella a Ballard legújabb, FCmove-HD típusjelű, 70 kW teljesítményű berendezése. A készülék 30 000 üzemórát képes működni. A busz első felén a tetőn találhatók a kompozit hidrogéntartályok, összesen 5 darab, egyenként 37,5 kg töltet fogadására képesek. A kompozittartályoknak köszönhetően a teljes „hidrogén rendszer” 20%-kal kisebb tömegű, mintha acéltartályokat alkalmaztak volna.

su12h.png

A főbb komponensek elhelyezése.
Forrás: a cikk végén linkelt prezentációs anyag.

A hidrogén erősen reakcióképes gáz, ezért a balesetek megelőzésére több helyen is a csőrendszerben (valamint az utastérben) hidrogén szivárgásérzékelők találhatók. A 350 bar-on tárolt hidrogént a felhasználás előtt 80 bar-ra redukálják, így kerül bevezetése az üzemanyagcellába. A melléktermék vízpára és hő, utóbbit a jármű utasterének fűtésére lehet használni. A fogyasztása 9 kg/100 km, a hatótávja így nagyjából 350 km. Az akkumulátoros e-buszokhoz hasonlóan érzékeny az időjárási szélsőségekre, így különösen hideg vagy meleg környezetben a hatótáv jelentősen csökkenhet.

solaristalks_hydrogen_4.jpg

Egy ausztriai teszt során sikerült elérniük a legkisebb fogyasztást: kb. 20°C-os környezeti hőmérsékleten, bekapcsolt klímaberendezéssel, sík vonalvezetésen 6 kg hidrogént fogyasztott el a jármű 100 kilométeren.
Potenciális megrendelői kérésre bármilyen megadott vonalvezetésen szimulálják a busz fogyasztását.

Az extrém hideg üzemeltetési hőmérsékletre is felkészítették a buszt: AntiFreeze-protection rendszerrel van ellátva, így -20°C-ig nem igényel különösebb fűtést, vagy melegen tartást az üzemanyagcella. A jármű aktuális üzemállapottól függően vagy az akkumulátorokban tárolt energiával, vagy közvetlenül az üzemanyagcella által előállított elektromos energiával képes haladni.

Az Urbino 18 Hydrogen tervben van, azonban jelenleg még nincsen sorozatgyártásra kész fázisban a megfelelő (120..150 kW-os) üzemanyagcella. De megnyugtattak, hogy a Ballard már dolgozik rajta.

solaristalks_hydrogen_5.jpg

 

Mik a hátrányai?

A hidrogén-kúthálózat egyelőre elég gyér Európában: 123 működő töltőállomás van, és 47 épül pillanatnyilag. (Magyarországon jelenleg egy sem üzemel, és nem tudok tervezett hidrogénkútról.)

Az üzemanyagcella hatásfoka kb. 57%, míg a teljes hajtásláncé nagyjából 45%. Ez valamelyest az akkumulátoros e-busz alatt van, de a dízelüzem felett.

Az üzemanyagcellának – mint fentebb említettem – van egy élettartama, ezt követően nem tudja elvégezni a konverziót, és cserélni kell.

solaristalks_hydrogen_1.jpg

ZF AVE 130 hajtott híd.

 

 A buszról több külső-belső fotó az egyik korábbi részben tekinthető meg.

 

Az előadáson vetített diasor PDF-ben itt érhető el (5,1 MB).

 

Következő rész:

> > > #9: MAN Lion's City 12E tesztvezetés < < <

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1115245442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.