Busworld Europe 2019 #6
MAN, Mercedes, Setra, Solaris, Volvo

bw2019_6_cover.jpg

A „nagy nevek” egy része: MAN, Mercedes, Setra, Solaris, Volvo.

Előző rész:

> > > #5: Kínai gyártók buszai < < <

Az öreg kontinens legnevesebb gyártói általában visszafogott kiállítóteret rendeztek be (a kínaiakhoz viszonyítva mindenképpen). Esetükben a technológia már tényleg a csúcsra jár, a negyedrangú részletekre kivétel nélkül mindegyik cég kínosan ügyel (legyen az a részlet kiállítás-specifikus, pl. kijelzők, busz napi áttörölgetése kívül-belül; vagy általános érvényű). Lassacskán a „német nagyok” is felzárkóznak a villanybusz-üzletágban.

MAN

Az augsburgi-nürnbergi gépgyár a szóló elektromos buszt, a hibrid 18,75 méteres csuklóst, az Intercity-t, a Coach-ot és a TGE Intercity-t állította ki. Ezek között számos újdonság akad: a majd’ 19 méteres csuklós új fejlesztés, a TGE Intercity itt mutatkozott be, a Lion’s Intercity-t kicsit tovább olcsósították és megkapta az új motorcsalád (D15) egyik tagját. A Lion’s Coach pedig 2020-as Év Busza cím nyertese. Nem mennek haza üres kézzel.

A városi buszaik súrolják a perfekcionizmus csúcsát, nincs mibe belekötni. Nagyságrendekkel utasbarátabb belső térrel rendelkeznek, mint az eCitaro: világosabb (a visszavert belső megvilágítás elképesztően jó), az elektromosban a motorsátort elhagyták, és az oldalburkolat rendszert, továbbá a légcsatorna-rendszert is gyakorlatilag nulláról gondolták újra. Szerettem volna bármelyik légcsatornaburkolat alá benézni (látni a felfogatás és elgondolás hogyan-ját belülről is), de érthető okokból megtagadták a lenyitását. Az oldalburkolat rendszernél az ablakok alsó vonalánál egy sín fut végig, amely révén gyakorlatilag szabadon lehet variálni-tologatni nyomógombokat, lehajtható üléseket (ahova odafér), stb.

> > > MAN Lion's City 12E tesztvezetés < < <

A szóló elektromos.

man_lion_s_city_19_16.jpg

A hibrid 18,75 méteres csuklós.

Az Intercity-nél a korábbi fényszórót lecserélték körlámpákra, ezzel is olcsósítva valamelyest a „gazdaságos” városközi busztípusukat.

A távolsági és a helyközi.

Ugyancsak ki volt állítva metszetben egy D1556 LOH motor az új családból (rásegítő villanymotorral egybeépítve), valamint az EfficientHybrid rendszer villanymotorja külön. A cég dízelmotorjai világelsők, ez részben magyarázza, hogy a nagy villanyosítási lázban miért fejlesztettek ki még egy dízelmotor-családot. (A másik fele a magyarázatnak az, hogy az akkumulátorok energiasűrűsége egyelőre hatótáv-problémát vet fel a dízellel szemben.)

man_d1556_loh_2.jpg

MAN D1556 LOH EfficientHybrid: 265 kW/360 LE/1 600 Nm; soros, hathengeres; 9 literes, Euro VId, start-stop funkcióval, villanymotorral.

man_efficienthybrid_drive.jpg

A villanymotor külön.

Mercedes

Sok újdonsággal nem lépett színre ezúttal, egy „mezei” Intouro, egy Tourismo, a Sprinter Travel változata és a nem olyan régen Budapesten is futott eCitaro szóló változata képviselte a gyárat. A csuklós már megjelent a hirdetőtáblán, mint lehetőség, de a bemutatása vélhetően jövőre lesz csak. A szóló változat nem nyűgözött le menetközben sem, belső kialakításai pedig nagyrészt a C2-esből kerültek átmentésre (szemben az MAN-nel, ahol jelentősen átdolgozták a típust, lásd fentebb).

Till Oberwörder szerint az eCitaro éppen jókor érkezett (lásd a linken az újságcikk-kivonatot).

eCitaro.

Intouro + Sprinter Travel.

Tourismo.

Setra

Nem tudom, hogy ennyire jól mennek az S 415 LE Business eladásai, hogy még mindig ezt hozzák el a kiállításra, vagy valami más oka van, hogy nem készült el továbbra sem az 5. generációs változata. A többi kiállított darab közül az S 516 HDH érdekesebb, ennek üveggel borított a tető a jármű hosszában.

setra_stand.jpg

Solaris

A német alapokból kisarjadzó spanyol-lengyel cég esetén látszik, hogy jó alapokról rugaszkodhatott el, és mindezt a továbbiakban is tudta kamatoztatni és továbbfejleszteni. Az agyonsztárolt Solaris ezúttal három buszt hozott, mindhárom a maga nemében újdonság.

A szóló az első hidrogén üzemanyagcellás buszuk. Bővebben itt olvashat róla.

Műszaki adatok

Hossz: 12 000 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 300 mm
Tengelytáv: 5 900 mm
Hajtott híd: ZF AVE 130 (2x110 kW)
Hidrogén üzemanyagcella: 70 kW, Ballard FCmove-HD
Hidrogén tartályok: kompozit, 5 x 312 liter űrtartalom

Urbino 12 Hydrogen.

A csuklós elektromos extra akkupakkal szerelt (553 kWh), továbbá számos "aprósággal" tuningolták. Lásd képeket.

Urbino 18 Electric.

solaris_urbino_18_electric_8.jpg

Kamera a csukló előtt.

solaris_urbino_18_electric_9.jpg

Ez nem újdonság, a negyedik generációval jelent meg, de én az egyik leghasznosabb dolognak tartom: lehet bátran szegélyezni (kezdő sofőrök előnyben), csak ki kell cserélni a kopódarabot alul. És nem igényel glettelést, fényezést. Az üzemeltetőkre is gondoltak...

A duplacsuklós a negyedik generációban elsőként kapta meg a MetroStyle-t, ami szemből nézve teljes mértékben megegyezik a hagyományos megjelenéssel nagyon hasonlít a sima homlokfalra, csak a fényszórók vonalában az egészet meghúzták előre CAD-ben.

A hajtáslánc Kiepe IMC 500 (2 x 160 kW, négypólusú aszinkrongép), opciósan rendelhető MEDCOM ANT (hatpólusú aszinkrongép, 175 vagy 250 kW) vagy Škoda BlueDrive-val (160 kW vagy 250 kW). A ’D’ tengely kényszerkormányzott, a ’B’ és ’C’ hajtott. A szóróanyaguk szerint az első ajtó is rendelhető kétszárnyú kivitelben, amit nem tudok elképzelni (ha fixnek veszem az ’A’ tengely helyzetét és a jármű többi méretét).

Trollino 24 MetroStyle kívülről...

...és belülről elölről hátrafelé haladva.

 

Volvo

Van némi Volvo-mániám (itt lebuktam), ez abból eredeztethető, hogy nem kevés időt töltöttem utazással különböző 7000-es, 7700-as, és 7900-as változatokon. Az új elektromos csuklós heveny csalódás ennek ellenére (vagy pont ezért). Külsőleg a szólótól nincs eltérés (csak plusz néhány méter meg a csukló, bár ebben a cikkben a prototípus homlokfala eltérő). Összesen 12+2 fellépéstől mentes ülés van a típusban, és a világos mivolta ellenére sok szűk hely akad belül, bővebben lásd a képeket ehhez. Összeségében letisztult, szép, igényes, de konzervatív. Volvós.

A távolsági szegmensból két 9700-as és egy 9900-as érkezett. Az egyik 9700-as sarkvidéki (?) kivitel, extra fényszórókkal és "gallytörővel" a fényszóróknál. Nem tudom, milyen helyzetben van haszna ennek a rácsnak.

7900A Electric kívülről...

...és belülről.

 

Volvo 9700-asok...

...és a 9900-as.

 

Következő rész:

> > > #7: Neoplan, Scania, Van Hool VDL buszok < < <

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr9415241278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moonline 2019.10.21. 12:32:47

A mergánál én azt látom hogy az e-mobilitás terén sajnos későb ébredtek, ennek a hozományát fogják még évekig nyögni. A Solaris csinálta jól..

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.