Busworld Europe 2019 #3
A feltörekvők és koncepcióbuszok

busworld_europe_2019_foepulet.jpg

Ebben a részben a feltörekvő és koncepció e-busz gyártókkal és buszaikkal ismerkedhet meg.

Előző rész:

> > > #2: kültérre kiállított tesztbuszok < < <

Kezdeném ott az egészet, hogy három olyan gyártó, amelyek két éve még megjelentek az eseményen ezúttal távol maradtak: ez a finn Linkker, a cseh SOR, és a török-német Sileo. Utóbbira abszolút kíváncsian tekintek az kezdetektől, hiszen rendesen feladta a leckét sok másik, évek óta praktizáló gyártónak. Ez az e-busz üzletág már csak ilyen, jóval könnyebbé vált egy autóbusz összelegózása akár egy kezdő cégnek is.

A SOR esetén is értetlenül állok a meg nem jelenésük előtt, hiszen a Kravtex licencadójánál az utóbbi egy évben rendesen felpörgött a fejlesztés (például nem rég bemutatták a SOR-Skoda 33Tr-t). De ugyanígy megnéztem volna az NB 18-as új változatát is.

 

Alstom

A 2017-es eseményen mutatta be a cég az Aptis prototípusát. Akkor ránézve nagymennyiségű pénz elégetését láttam benne, viszont két év alatt rengeteg módosítást hajtottak végre (külső megjelenésben, illetve utastérben is – egyik ilyen a hátsó szekció tere, ahol már nem veri be a fejét a leszálláshoz készülődő utas). Eddig 85 darabot értékesítettek, mindet Franciaországban (Grenoble, La Rochelle, Párizs, Strasbourg, Toulon).

Az alapkoncepció 2012 óta már hazánkban sem ismeretlen: a végekig kitolt tengelyekkel, moduláris rendszerben épített busz. Viszont ez hosszabb (12 méter), mint a valaha elkészült leghosszabb kompozit Modulo (9,5 méter). A kanyarodás problémájára a mindkét tengely kormányozhatósága adott megoldást. A mintegy 20 négyzetméternyi belső sík padlófelületen száz utast képes maximum szállítani. Két- és háromajtó kivitelben rendelhető, a székezés ennek megfelelően lehet menetirányra merőleges. A termék életciklusát 20 évre lőtte be a gyártó.

Műszaki adatok

Hossz: 12 000 mm
Tengelytáv: 10 400 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 100 mm
Fordulókör sugár: 10 500 mm
Belépő padlómagasság: 330 mm
Kapaszkodóképesség üresen: 20%
Kapaszkodóképesség terhelten: 13%
Motorteljesítmény: 180 kW
Lengéscsillapítás: hidraulikus
Hatótáv: max. 250 km (Li-ion NMC akkumulátorok)
Töltőcsatlakozó: CCS
Szabad felszállósáv szélesség: 1 300 mm

Alstom Aptis szériadarabok egyike.

* * *

Bluebus

A francia cég a midi és a 12 méteres elektromos buszával promotálja magát. A szóló változat már Németországban is megfordult tesztelésen, illetve a brüsszeli STIB/MIVB üzemelteti a típust bő egy éve.

Van néhány franciás dizájn elem a buszban, melyekkel ki akarnak törni a több száz szóló elektromos busz közül: ilyen a bal oldalon a tetőhosszsarok ablakok, vagy éppen egy-két (külső szemmel nem értelmezhető) belső műanyagelem alakadása. Nem tartom kiemelkedőnek az utastér megoldásait, sok a meddő terület, doboz, dobogó.

Műszaki adatok

Hossz: 12 070 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 291 mm
Tengelytáv: 5 925 mm
Akkumulátorok: 441 kWh LMP
Hatótáv (SORT): kb. 320 km
Motorteljesítmény: 160 kW
Kormányzott híd: ZF RL82EC
Hajtott híd: ZF AV133

Bluebus 12 m.

 * * *

Ebusco

A szakmai körökben nagy figyelemmel kísért Ebusco mintegy hete mutatta be az új, kompozit karosszériás 3.0-ás változatát. A buszról a szomszédban már írtak, bővebben ott olvashat a technikai paramétereiről.

Az utastérbe belépve meghökkentő azt látni, ami csak a nemlétező buszos mesekönyvekben van: végig alacsonypadló, a tengelyeknél olyan széles járóköz, hogy egy kerekesszékes kényelmesen ide-oda tud haladni a busz teljes hosszában. Ez köszönhető a ZF AVE 130-as futóműnek és az alkalmazott 385/55 R 22,5-es gumiabroncsoknak.

Ebusco 3.0 külsőleg.

A tetőn a sofőr felett található a klímaelpárologtató egység, ezentúl üres a tető: a jövőben terveik szerint 7 méteres hosszban üvegtetőt is lehet majd rendelni a járműbe. A segédüzemek a gépkocsivezető alatti és mögötti pódiumba vannak rejtve, illetve a leghátsó ötös ülés alatti dobogóba.

ebusco_3_0_2.jpg

Az összerakás minősége árulkodik arról, hogy ez egy nulladik darab még (itt-ott pontatlanságok vannak), azonban ha mindannak csak a fele igaz, amit állít a gyártó (500 km-es hatótáv), akkor tényleg komoly kihívót jelentenek a jövőben. És nem számít, ha az első (tényleg) kicsit slendrián.

Ebusco 3.0 utastér.

Ezenfelül a 2.2-es változat egy, Qbuzz helyközi üzemének készült példánya volt (bent is) kiállítva.

Ebusco 2.2

* * *

Mover

Első ránézésre ez az a midibusz, amelyet 1980-ban elképzeltek a 2000-es évekre. Az aacheni e.GO MOOVE GmbH egy cégcsoportosulás eredményeképpen jött létre: a ZF és a Zukunft Ventures GmbH által közösen alapított cég. Nem meglepő módon a ZF hajtásláncával szerelték a járművet. Noha van gépkocsivezető fülke és minden vezetéshez szükséges eszköz (kormány, pedál, etc), a busz SAE 4-es szintű önvezetéssel is rendelhető, továbbá üzemanyagcellás hatótáv növelő is kérhető opcionálisan.

A hajtáslánc az 'A' tengelynél látható pódium rejti teljes egészében. A vázszerkezet acél, a felhasznált karosszériaelemek kompozitból készültek. A kialakítását és műszaki paramétereit tekintve városi-elővárosi, kis távolságokra használatos „kirohanós” busznak ideális lehet.

Műszaki adatok

Hossz: 4 943 mm
Szélesség: 2 016 mm
Magasság: 2 550 mm
Tengelytáv: 3 100 mm
Fordulókör átmérő: 13 600 mm (hozzávetőleges érték)
Üres össztömeg: 2 100 kg
Akkumulátor: Li-ion, 60 kW kapacitással
Motorteljesítmény: 78/150 kW (órás/maximum)
Maximális sebesség: 60 km/h

e.GO MOOVE Mover.

* * *

Rafako

Az alap portfólióját tekintve energetikai cég elkészítette tavaly decemberben bemutatta első saját elektromos midibuszát.

Az utastérbe felszállva az első megállapításom az volt, hogy bár egy újkori magyar gyártó első (akár második) autóbusza lenne legalább így összerakva és megálmodva, mint ez. Nem tökéletes ez sem – ahogy semmi sem – viszont a koncepció és irány jó. Az akkumulátorok a dobogókban és a padló alatt kaptak helyet, mely miatt a súlypont különösen alacsony, és ennek a jótékony hatása érezhető a jármű menettulajdonságain is. A tetődóm alatt a segédüzemek találhatók.

A busz tervezésében sok, tapasztalt járműmérnök vett részt, ennek köszönhető hogy elsőre egy „épkézláb” jármű született. A fentebb írt akku elhelyezésével máris tud valami többet, mint egy hasonló kaliberű e-midi. Gyakorlatilag ezt volt a válasza az egyik Rafakós embernek is arra a kérdésemre, hogy miért ezt válasszam például a Solaris Urbino 8,9 Electric helyett. (Azt nem fogadtam meggyőző érvnek, hogy „az egy elég régi konstrukció”.)

Három változatban kínálják: városi, elővárosi, iskolabusz. A három kivitelnél az egyetlen eltérés az utastér berendezésében rejlik, valamint az akkumulátorkapacitásban. Terveik szerint jövőre a 10 méteres változattal jönnek a piacra. Jelenlegi kapacitásuk 1 busz/hét.

Műszaki adatok

Hossz: 8 500 mm
Magasság: 3 200 mm
Szélesség: 2 460 mm
Üres menetkész tömeg: 10 200 kg
Motor: állandó mágneses szinkron, 140 kW maximális teljesítménnyel
Akkumulátorok: 63 kW (városi) vagy 142 kW-os (iskolabusz és helyközi kivitel) NMC

Rafako midi.

* * *

Tribus

A Movitas fantázianevű, Modulo C-család és a Mercedes Cito szerelemgyerekének nevezhető holland busz. A moduláris rendszerű busz három méretben rendelhető: 8,2 méter; 8,95 méter; és 9,7 méter. A vázszerkezet hagyományosan rozsdamentes acél, míg a külső burkolóelemek kompozitból készülnek – majd, ugyanis 2020-ra még csak az előzetes belső tesztek és a nullszériás tesztek vannak előirányozva. Sorozatgyártás 2021-re várható.

Miért Citós? Az utastérből leválasztott hátsó fél-egy méter azonnal arra emlékeztetett.

Műszaki adatok

Hossz: 8 200 … 9 700 mm
Szélesség: 2 500 mm
Akkumulátorok: LTO 46 vagy 68 kWh (opciósan NMC)

Elég kurta a tájékoztatót lehetett összeszedni csak a típusról.

Tribus Movitas.

 

Később még egy feltörekvő busz került szóba: Deltabus Mark E.

 

Következő rész:

> > > #4: Építs elektromos buszt! < < <

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr915234908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_zahnrad 2019.10.20. 22:58:18

Köszi a részletes beszámolót! Az az Ebusco nem tűnik egy masszív valaminek, ráadásul az első ajtó szabad szélessége sem tűnik acélosnak így a képről.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.