eCitaro teszt

ecitaro_cover.jpg

A "csillagos" szóló elektromos busz sorozatgyártásának egy, lengyel megrendelő részére készült darabja Budapesten próbafut tizenegy napig.

Az elektromos buszt illetően a Mercedes nem kapkodott: a Solaris első elektromos busza (8,9 méteres) már 2011-ben debütált, a 12 méteres 2013-ban, a VDL-nél 2016 óta rendelhető már a csuklós is, a Volvo pedig 2017-ben dobta piacra a szóló városi elektromosát. Mannheimben a 2018-as IAA Hannovert szemelték ki az extravagáns megjelenésű prototípus eCitaro bemutatására, majd 2019 elején indult be a sorozatgyártás.

ars_7026.jpg

Itthon meglepően hamar, az aktuális Busexpón lehetett élőben is megnézni (illetve utasként a tesztpályán kipróbálni) egy kétajtós kivitelt. A BKV-s teszt az Evobus-szal közösen jött létre: még februárban hirdették ki, hogy 14 európai városban kívánják tesztelni az új buszt, köztük Magyarországon is. A budapesti látogatása 11 napig tart, mind a négy kijelölt viszonylat „hegyi” vonalnak számít (viszonylatszámra kattintva a menetrendje nyílik meg új lapon):

2019. augusztus 17. – 19.: 112-es;
2019. augusztus 20. – 22.: 155-ös;
2019. augusztus 23. – 25.: 102-es;
2019. augusztus 26. – 28.: 212-es.

mb_ecitaro_2.jpg

A külső megjelenés új, de mégsem teljesen: a 2016 nyarán Amszterdam mellett tesztelt önvezető (de dízelmotoros) „Future Bus” Citarót építették meg először ezzel a megjelenéssel. A javarészt fekete homlokfallal már más értelmet nyer a fehér fényezés is, lásd még korábbról a szintén fekete-fehér minimalizmussal operáló MAN Lion’s City G CNG-t. A tetőn elhelyezett akkupakkok következtében a busz magasabb (3 400 mm), mint a dízeles társa (3 120 mm), viszont az optikai „csalásokkal” ez alig észrevehető.

ecitaro_kulso_4.jpg

Műszaki adatok

Hossz: 12 135 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 400 mm
Tengelytáv: 5 900 mm
Mellső túlnyúlás: 2 805 mm
Hátsó túlnyúlás: 3 430 mm
Fordulókör átmérő: 21 214 mm
Ülőhelyek: 28 fő (7 darab fellépéstől mentesen elérhető ülőhely)
Állóhelyek: 53 fő
Akkumulátor: 243 kWh kapacitású Li-ion
Motor: 2 x 125 kW (2 x 485 Nm) kerékagymotor (ZF AVE 130)

Részletesebb műszaki adatlap itt érhető el (PDF).

Az utastérben a jól ismert német precizitás és egyszerűség dominál, rengeteg hasonlóság fedezhető fel a C2-esekkel. Újdonságként ható apróságok:

  • az ablakok felső vonaláig lehúzott légcsatorna-burkolatok,
  • a vonalmenti megvilágítás helyett a menetirányra merőlegesen vannak világítótestek,
  • nincs az ajtólapoknál alsó megvezetés ("papucs").

Az agyhajtásos futómű következtében pedig a portálhidak egyik hátránya (apró kitüremkedés a B tengely baloldali kerékdobjánál) szintén elkerülhető volt. Kifejezetten tetszik (de persze nem újdonság a Mercedeseknél) a paneles belső oldalburkolat. Az összeszerelés minősége – úgy, hogy nem rég láttam vadonatúj Conectót is – mértékrendekkel igényesebb a Törökországban készült városi buszokhoz képest. (Egyetlen apróság a légcsatorna-burkolatok közti illesztési rések voltak, melyek 0..10 mm között véletlenszerűen változtak a járművön belül, de ezzel nem is említhető egy ligában.)

Az utazási élmény kimerül némi mérsékelt zümmögésben, melyet a ZF AVE 130 és a klímakompresszor biztosít. A légsűrítő (feltételezem) csavarkompresszor, mely alig hallható a hagyományos dugattyúshoz képest. Másfél kör 112-es járat alatt 1 (!) alkalommal szintezett a busz érezhetően egy megállóban, azonban ettől eltekintve nem dülöngélt, nem szintezett, és nem akart felborulni a Hegyalja úti kanyarban. Ez egyrészt a stabilizátornak köszönhető, másrészt a WNR (billegés/bólintáscsillapítás) kiegészítő rendszernek.

Az automatikus, szén-dioxid gázzal üzemelő klímaberendezés az augusztusi 35-37°C-ban éppen hogy bírta a gyűrődés: halvány légbefúvás volt, a befújt levegő inkább langyos, mint hideg volt. A befújás a légcsatornák felső élénél, a függőleges korlátbekötésnél történik, a közlekedőfolyosóra irányítva.

ecitaro_legbefuvas.jpg

Légbefúvás a korlátok bekötésénél.

Néhány random mérnöki részlet.

ecitaro_kulso_6.jpg

A budapesti teszt láthatóan az új konstrukció valós körülmények közötti hegy- és völgymeneti tulajdonságainak felmérésére szolgál. A meghirdetett (112-es) menetrend szerint 9 indulása van egy nap, ami kb. 110 km megtett út, és ez nagyjából az egy feltöltéssel megtehető út a típussal. (Viszonyításképpen: munkanapokon átlagosan 250..300 kilométert tesz meg egy szóló busz Budapesten.) A Hamburger Hochbahn által rendelt darabok esetén a nagyobb (292 kWh) akkupakkal 170 kilométert tudott megtenni egy töltéssel (SORT2 szerint mérve, legjobb esetben 280 km volt a maximum).

Budapesten elektromos szóló busznak mindenképpen hegyi viszonylatokon (11/111, 21/21A, 53, 91/291, 102, 110/112, 137, 149, 155/156, 212) lenne haszna, ha már a budai trolibuszozás évtizedek óta csak egy kérdőjel valahol egy könyvben. Az újabb beszerzésű dízelbuszok (V127V2, M108d, Conecto) ugyan nem vánszorognak már felfelé, mint tíz éve egy-egy 415-ös; viszont tagadhatatlan, hogy jóval nagyobb terhelést jelent a napi 15..20 órányi üzem hegyre fel s onnan le, mely a fenntartásban is érezhető.

ars_7033.jpg

 

Korábban kipróbált elektromos buszok és azokkal kapcsolatos írások:

 

> > > Solaris Urbino 18 FCEV < < <
Hidrogén-tüzelőanyagcellás csuklós

> > > Golden Dragon XML6125CLE < < <
BEV szóló

> > > Modulo C68e (US Hybrid) < < <
BEV prototípus midibusz

> > > Modulo C68e (Siemens) < < <
BEV nullszériás midibusz

> > > VDL SLFA-181E "Evolans" < < <
BEV csuklós

> > > Volvo 7900 Electric < < <
BEV szóló

> > > Sileo S18 < < <
BEV csuklós

> > > Van Hool newA330 FCEV < < <
Hidrogén-tüzelőanyagcellás szóló

> > > Sedulitas-Pro – Danubian E91-E < < <
BEV midi (pilot-projekt)

> > > Alternatívák az alternatív hajtásban – elektromos buszozás < < <
Elektromos buszok a közutakon: történetiség, lehetőségek, megoldások

> > > Kell nekünk ezer elektromos busz? < < <
Zöldbusz-program Magyarországon

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr3015015682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hungryhorse 2019.08.20. 12:42:43

Az elektromos busz egy totális félreértés a tömegközlekedésben.
A számok is jól mutatják.

CNG esetleg LNG üzemanyaggal a városi és elővárosi buszok gond nélkül tehetnek meg 400-1400km-t.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.