Narancs-zöld 411T & 412

411t_412_cover.jpg

A negyedszázados egyedüli 411-es troli és a „mindössze” húsz éves 412-es ünnepi matricázást kapott.

Korunk legismertebb buszos közlekedési szolgálatójára hajaz a 411T huszonöt évvel ezelőtti gyári mintázata, melyet – nem autentikusan – egy 412-es is megkapott nem olyan régen a BKV-nál. Korábban már sóhajtoztam, hogy ugye visszanyeri-e valamikor extravagáns külső megjelenését a 11 méteres ap. troli. A 412-es esetén viszont megtévesztő a megjelenés: egyetlen bemutató 412-es sem kapott ehhez hasonló külsőt anno, csak egy 405-ös, a 411T és az első 417-es. Utóbbi gyakorlatilag az utolsó percig viselte a ma már „FlixBus” külsőt, melyet 2015-ben egy Lantás rendbetételkor a KMKK Zrt. újra is fényeztetett – így javítva a hosszú évek óta lekopott szürke részt a kompozícióban.

A csuklós alacsonypadlós prototípus és fényezése.

Ameddig csak a korabeli képeket láttam ezekről a narancs-zöld-szürke fényezésről, nem állt össze a kép. A salgótarjáni 417-es sem segített élőben a maga lekopott szürke részével 2011 környékén. A színek nem kifejezeten segítenek a mintázat „rendszerben látásában”, hogy egy stilizált, a valódi busz ajtajával-kerekével egybefolyt korabeli csőrös busz elevenedik meg (405: 1924-es Uhry Imre Karosszéria- és Kocsigyár egyik busza; 411T: Ikarus 60T; 417: MÁVAG N26 „Harcsa”. A BKV-nál 417-es hiányában egy 412-es (BPI-019) lett Harcsás*.)

Az összképet némileg rontják az aktuális kötelező arculati megjelenés elemei (Budapest-matrica, logók, etc). Ezek az előírások miatt szükségesek voltak mégis, mert mindkét jármű a közforgalmú közlekedés része lett ismét. És az egyértelműsítés kedvéért a két megelevenedő régi jármű típusa is rákerült a hatalmas matricára.

A 412-es már nem sokkal bemutatkozása (a május 25-i Óbudai nyílt nap után), míg a troli június végére lett teljesen kész műszakilag is. A 411T-t ugyanis egy vázjavítást követően műszakilag is felújították a Kőbányai Divíziónál. A busz 2013 júniusában több évnyi parkolás után teljesen újjáépült Székesfehérváron, így szigorúan relatív értelemben „fiatal” darab még.

A troliba (is?) került egy ismertető arról, hogy miért nem ugyanúgy piros, mint a többi és úgy általában mi is az egész megjelenés apropója (kép alatt a szöveges rész változtatás nélkül közölve):

411t_tajekoztato.jpg

Tisztelt Utasunk!

A BKV Zrt. 2019-ben a jármű külső felületéét borító egyedi arculatával – mellyel eredetileg a ’90-es évek közepén az IKARUS gyár csak néhány egyedi járművét tüntette ki – kíván emléket állítani az IKARUS és a BKV több évtizedes együtt-működésének. Ez, a világon egyetlenként legyártott Ikarus 411T típusjelzésű trolibusz 2003-ig viselhette gyári egyedi arculatát, melyet 2019-ben a jármű felújításával párhuzamosan ismételten megkapott. A zöld háttérben narancssárga sziluettel megjelenített Ikarus 60T szóló troli-busztípus 1952-től a ’70-es évek közepéig szolgálta ki a Főváros utazóközönségét. A dekoriáció apropója az Ikarus 411T típusjelű, első szóló alacsonypadlós kivitelű trolibusz gyártásának 25. évfordulója. A jármű prototípusként 1994-ben készült el az Obus Kft. és a Kiepe GmbH kooperációjában. 1995-ben mutatták be a nagyközönségnek Magyarországon az Industia kiállításon és külföldön is (Hannoverben). Ezután két éven keresztül a BKV vonalain végzett próbafutást, kezdetben utasok nélkül, később utasokkal. 1997-98-ban Romániába vitték további bemutatóra. 2001 februárjában tért vissza a BKV-hoz üzemeltetésre. 2003 januárjában végleg Társaságunk tulajdonába került, majd februártól megkapta a budapesti trolibuszokra akkoriban jellemző hagyományos piros-szürke fényezést. A BKV állományában üzemeltetett járművet – mely életútja során eddig közel 600 ezer km-t futott – Társaságunk hosszútávon is, egyedi arculatával meg kívánja őrizni.

A BKV Zrt. (Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatósága) büszke rá, hogy ily módon Ön is osztozhat örömünkben.

Kellemes Utazást Kívánunk!

 

*Korrekció [2019.06.29]: a 412-esen a MÁVAG N26/38 "Harcsa" sziluettje látható, míg a 417-esen a MÁVAG N26/36 "Koporsó"-t lehet felfedezni.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr2214916730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2019.06.28. 21:15:48

A 417-esen MÁVAG N26/36 "Koporsó" volt/van, jól látható a szögletes motorháztető.
iho.hu/img/galery/120108-mavag_7.jpg

A 412-esen viszont egy MÁVAG N26/38"Harcsa" akar lenni a maga ívelt motorháztetejével. A minta azonban nem sikerült túl jól: függőleges hűtőrácsozás helyett az első széria hosszú harcsabajszait kellett volna imitálni, valamint a motorháztető elejét és a kasztni-motorháztető találkozást is függőlegesen kellett volna meghúzni.
i.pinimg.com/originals/31/b0/a7/31b0a785852ff4d8aa07400b4e439ce9.jpg

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.