Busexpo 2019
7. zsámbéki "busznap"

busexpo_2019_cover.jpg

A 2019-es, éves hazai buszmustra képekben, helyenként rövid kommentárral.

Ha pikírt megfogalmazással élünk, akkor az elmúlt egy-két év magyar buszgyártása a "plusz egy méter, mínusz egy méter", mint fő innovációs lépés köré szerveződött. Természetesen ez egy olyan pofátlan leegyszerűsítése lenne több év különféle termékeinek és teljesítményeinek, hogy így elsikkadna mellette az ITK Reform 500LE és 501LE, vagy éppen az Alfa Regio 3.0 Ikarus Járműtechnika – Currus Aries.

busexpo_2019_stock.jpg

A rendezvényre tartván az ember nagyjából tudja, hogy hazai fronton mire számíthat. A nyugati gyártók buszait illetően viszont évről-évre voltak meglepetésvendégek: pár éve a Solaris Urbino 18 IV volt ilyen, idén pedig több, valóban világújdonságként aposztrofálható busz is megjelent az eseményen. Így volt az új Lion’s City Euro VI-tal, vagy éppen a Mercedes eCitaróval.

Az igényes fényképek elkészítéséhez a fények és a buszok beparkolásának módja idén sem járult hozzá, így néhány dokumentumfotó a május 8-i zsámbéki napról, rövid szövegezéssel.

busexpo_2019_stock_2.jpg

Kravtex-Kühne

Az Econell 13 CiTY bemutatása óta (kb. két éve) várva-várt, egy méterrel hosszabb Inovellt hivatalosan is bemutatták a mai napon. A gyártó egyik korábbi kommunikációja nyomán nagyon vártam, hogy mik lesznek azok a bizonyos "dizájnbeli változtatások", netán az sofőrablak alsó vonalát egybehúzzák a szélvédő alsó ívével – nem. (Ez az áttervezésen túl lehet, hogy új szerszámozást is igényelne, meg amúgy is csak engem zavar.) Amit felfedeztem hosszas körbenézés után, az mindössze a domborított márkajelzések elöl, oldalt, és hátul.

Inovell+ kívül.

Az utastér első ránézésre a szokványos, de a rendőrségi Optinellek után végre az átlagutasnak is elérhető lett az USB-töltőpont az ülések háttámláján. A típus maga egy Inovell-Optinell változó arányú egyvelege. A cél vele egy távolságibb busz a termékpalettán, bár több száz kilométeres útra továbbra is 22,5"-os kerékkel szerelt, ezáltal érezhetően más (jobb) lengéskomforttal rendelkező buszt választanék. Kisebb távokra pedig eddig is betöltötte funkcióját egy Inovell 12, vagy Optinell 12. Ettől függetlenül kíváncsian várom, hogy népszerűbb lesz-e, mint az Econell 13.

Inovell+ belül.

credo_optinell_12_cop.jpg

PLM-672-es rendőrségi Optinell.

credo_econell_12.jpg

Egy teljesen stock Econell 12.

Ikarus Járműtechnika – Currus (és Volvo)

Tavaly az egyik mattzöld (honvédségi) Aries, míg idén az első, Büntetés-végrehajtásnak készült fehér példányt hozta el a gyártó (igaz, a Volvo Hungária standjára kiállítva). Jelentősen finomodott és javult az összeszerelés minősége, mondhatni egészen egyben van (az első 15 mattzöld példányhoz képest, lásd itt). Az Alfa Busz Regio 3.0 sajnos még nem kapta meg a matricázását, így gyakorlatilag a tavaly kiállított buszhoz képest mindössze színbeli az eltérés: ugyanúgy "hagyományos" (csapatszállító) kivitelű. A következő évek érdekesebbnek ígérkeznek a cég háza táján.

Hipózott Currus Aries 2. Irreálisan fehér.

Az IK Járműtechnika a CityPioneer 12-est állította ki, erről bővebben itt olvashat.

ikarus_crrc.jpg

A Volvo Hungária ezenfelül egy új, háromtengelyes 9700-ast hozott még el bemutatásra.

volvo_9700_new.jpg

Inter Traction Electrics

A két megjelent buszról (Reform 500LE & 501LE) bővebben az alábbi linkeken olvashat:

> > > ITK Reform 500LE < < <

> > > ITK Reform 501LE < < <

BYD

A kínai cég komáromi gyára szűk két éve megkezdte működését, azonban elképesztően keveset hallani róluk. Például hiányoltam őket a tavaly zsámbéki busznapról. Idén egy szóló, és egy midi autóbusszal képviselték magukat. A kínai buszok garmadáját tekintve a szólónak toronymagasan jó (ötletes) a külső megjelenése és vonalvezetése. 

Evobus

A legnagyobb meglepetést az Evobus tartogatta: egy berlini, kétajtós eCitarót hoztak el, melyet nagyon helyesen nem letámasztottak az épület egyik oldalára, hanem a rótta a köröket a pályán. Körülbelül így néz ki (vagy kell kinézzen) egy busz 2019-ben – úgy kívül, mind belül. Idehaza először tekinthető meg a típus, a mai debütálást követően mindenképpen benevezném egy néhány hetes tesztre az erre vállalkozó hazai közlekedési cég(ek)hez.

A billegés/bólintáscsillapítást (WNR) emelném ki, mint új menetdinamikai rendszert a típusban.

mb_ecitaro_1.jpg

Épület elé statikusan pedig egy Setra S 515 HD jutott idén (is).

setra_s515hd.jpg

MAN

Az augsburgi és nürnbergi gépgyár idén nem hazai társaságoknál már közlekedő darabokat kért kölcsön, hanem egy új Lion's City-t, egy Skylinert, és a Siófoki Kézilabdacsapat új buszát, egy Lion's Coach-ot hozott prezentálásra. Használt buszként (?) pedig egy Lion's Intercity ékelte magát a nagyobb darabok közé.

man_neoplan.jpg

VDL

A kedvenc holland gyártóm évről-évre legalább egy buszt hoz az eseményre, annak ellenére, hogy évzáráskor a magyarországi eladásaik statisztikai hibának vehetők a könyvelésükben.

vdl_futura.jpg

Iveco

Idén mindössze egy buszt hozott a Danube Truck, az Urbanway CNG-t.

irisbus_urbanway.jpg

Scania

Egy hazai magánvállalat (egyedi rendszámos) háromtengelyes Interlink-jét lehetett szemügyre venni.

scania_interlink.jpg

 

* * *

 

hunnoid.jpg

Évek óta csend volt a duplacsuklós Ducato körül, ismét előkerült.

 

Előző években:

> > > 2018 < < <

> > > 2017 < < <

> > > 2016 < < <

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr5714814522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO-105 2019.05.08. 23:17:00

"Évek óta csend volt a duplacsuklós Ducato körül, ismét előkerült."
És ez így is volt jó idáig.

Moszkvicsslusszkulllcs 2019.05.09. 21:16:10

Lehet, hogy meg kellene csinálni igazi busz méretben, csak azért, hogy "mi ilyet is tudunk".
Csak ehhez nincsen megfelelő buszgyártónk.

Eurobus Online 2019.05.12. 13:07:31

Ez a rakjunk mindenbe USB-t mánia..... Aztán a kölyköket alig lehet leszokatni arról, hogy mindenbe bedugják a telókat engedély nélkül......

afterburnR11 2019.05.13. 20:57:51

"A billegés/bólintáscsillapítást (WNR) emelném ki, mint új menetdinamikai rendszert a típusban."

*cries in PMP Modulo* :D

Moszkvicsslusszkulllcs 2019.05.15. 03:06:54

A 260-as Ikarusnak 0,8 m "magasan" van a súlypontja, ennek az e-citaro-nak meg lehet úgy másfél méter magasságban a súlypontja. Lehet, hogy szükség is van arra a WNR-re...

Aron_son 2019.05.15. 17:28:43

@Moszkvicsslusszkulllcs: Lehet, hogy szükség van, de pl. a VDL Citea esetében nem rémlik, hogy lenne ilyen elektronikai rendszer. Az akkuk miatt ott is magasabban lehet a súlypont, mint egy hagyományos dízelbusz esetén.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.