Versenyautó-szállító Ikarusok

mcr800_hata.JPG

A különleges rendeltetésű Ikarusok között üde színfoltként szolgálnak különféle autó- vagy motorsport csapatok egyedileg átalakított „teherbuszai”.

Közismert, hogy mindenre is jó az Ikarus autóbusz – főleg, ha a 200-as sorozatról van szó. A különleges rendeltetésű buszok körében is megállta helyét: készült ezzel a típusszámmal mozgó ABC, látásvizsgáló ambulancia, közvetítőkocsi, valamint mozgó könyvtár is.

Előnyösen lehetett bármilyen funkcióra kialakítani a 260-ast, köszönhetően a középmotornak (és így végig egyenletes, magas padlózatnak). Ezt használták ki az ugyancsak többfunkciós feladat ellátására alkalmas szállítóeszköz keresésekor a hazai járműves versenycsapatok. A ’90-es években népszerűbbé váló, amatőr és profi hazai csapatok zömmel régi 200-asokat alakítottak át lakó- és versenyautó-szállító autóbusszá. Relatíve fiatal, volántól vagy egyéb társaságtól szanált 260-asok vannak többségében a listán, de előfordultak unikornisok is. „Gyárilag” csak két ilyen busz készült: 1984-ben a Rábával együttműködésben egy 1977-es buszt alakítottak át, mely aztán Ferjáncz Attila csapatához került; majd 1990-ben egy 350-es készült Mátyásföldön, mely a Maruzsi Team szállítójárműve lett.

Buszból teherautót

A versenyautó-szállító megnevezés általános, és többféle kivitelt takar: a három fő funkció a csapatszállító, műhelykocsi, és a versenyjármű-szállító. Az egyes járművek mind-mind egyedi építések, viszont ami közös ismérve az elkészült példányoknak, hogy tehergépkocsiként vizsgáztatták le őket (és jó részük vonóhoroggal is rendelkezik pluszban). Kivételek persze akadnak, egy-két darab a közlekedési hatóság rendszerében is „busz”-ként fut (pl. Kanyar-GO Autósport Egyesület 256-osa).

Az alábbiakban típusok szerint bontva tekinthetők meg az egyes járművek. A csapatnevek közül az szerepel, amelyikről fotó is tanúskodik. Minden egyes buszról sajnos nem állt rendelkezésre információ (olykor kép sem), így egy-két érdekesebbről esik csak bővebben szó.

Az egész részleteiben (és további kiegészítő adatokkal) ebben az online táblázatban tekinthető meg, melyhez ugyan több forrást is használtam, de nem ismert azonosságok (redundanciák) előfordulhatnak benne. Szabadon lehet hozzá megjegyzést fűzni, így aki rendelkezik bármelyik járműről további infóval, jelezze.

Ikarus 211

A IFA-alapú midiből egy ilyen busz létezéséről tudtam információt szerezni. Az 1-0-1 ajtóképletű járművet műhelyként és csapatpihenőként alakították át, és kísérte a Siroki Motorsport csapatot a versenyekre.

A képek készítője (számomra) ismeretlen.

Ikarus 255

A laprugós távolsági buszból átalakított tehergépkocsik közül négyet lehetett beazonosítani. Bár mindegyik a maga nemében egyedi és érdekes, de az utolsó, Németországban készült és használt példány külön unikum. (További, külföldön használt versenyautós Ikarusból csak egy 280-ast találtam.)

Az egyes képek készítőit lásd mellettük.

Ikarus 256 és Ikarus 259

A helyközi típusokból 4+1 darab 256-os, továbbá egy 259-es említhető meg. A +1 darab 256-os esetén csak nagyon kis részletet látni a járműből, ezért nem eldönthető egyáltalán, hogy esetleg bármelyik másik abból épült-e. Farmotoros konstrukció lévén itt elsősorban csapatszállítás és műhelykocsi volt a felhasználási területük.

Az egyes képek készítőit lásd mellettük.

Ikarus 260

Az átalakított járművek alapját toronymagasan vezeti a városi szóló 200-as. Az ok a középmotorban rejlik meglátásom szerint: így a hátsó részből kis túlzással „bármit” lehetett csinálni – például egy autó befogadására alkalmas teret.

Az egyes képek készítőit lásd mellettük.

Racing Bazár hirdetés az egyik 260.90-esről.

brp551_2009_pecs_bb.jpg

BRP-551 rendszámmal látható CJG-821 (260-as) Pécsett, 2009-ben. Fotó: Budai Barnabás.

Ikarus 266

Az ugyancsak farmotoros konstrukció esetén általában műhely- és csapatszállító járműveket alakítottak ki.

bhz473_oroshaza_komlosfecskes.jpg

BHZ-473, korábban a Körös Volánnál futott 266-os. Fotó forrása.

box713_ij.jpg

Szolgálatban BOX-713. Fotó: HOP-120.

BOX-713 Budapesten 2008-ban. Fotók: Budai Barnabás.

Ikarus 280

A csuklós változatból 7 darab elkészült jármű ismert. Ezek közül is van igazán különleges: egy 1977-es 280-asból első ránézésre egy 256-ost csináltak (BRP-551). Van a „közismert” platós utánfutóval rendelkező, és műhelykocsi is közöttük.

Az egyes képek készítőit lásd mellettük.

Különlegesek a különlegesek között is

Ikarus 350

A dedikáltan csapatbuszként épített autóbuszt az Ikarus Egyedi gyáregységében készítették 1990-ben. A nyilvántartásbeli típusa igen érdekes (553.03). A jármű 2005 óta ki van vonva a forgalomból. A meghajtásról Rába D2156-os motor és manuális váltó gondoskodott.

aaj138_maruzsi.jpg

Fotó: Maruzsi Team.

Ikarus 397

A karrierjét a Grand Toursnál kezdő, majd másik magáncéghez került E97-es utolsó feladatkörében csapatszállító lakóbuszként funkcionált.

397-es, mint csapatbusz 2007-ben Budapesten. Fotók: Budai Barnabás.

Ikarus EAG E99

Az egyik legfrissebb átalakításként az ugyancsak korábban Grand Toursnál futott emeletest néhány éve újították fel és alakították át lakóbusszá.
mau933_2018_sziksosfurdo_munkacsiistvan.jpg

Köfém felnik, és belül alaposan átépített E99-es Sziksósfürdőn. Fotó: Munkácsi István.

 

Amennyiben bővebb információval rendelkezik bármelyik autóbuszról, kiegészítene valamit, vagy csak van egy története róla, írjon!

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8314793954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.