V-Busz Kft. – A kezdet
Új fejezet a veszprémi autóbusz-közlekedésben

vbusz_cover.jpg

Új év, új közlekedési szolgáltató – ezúttal Veszprém Megyei Jogú Város vezetése határozott úgy, hogy saját kezébe veszi az évek óta csak egyre inkább romló színvonalú városi közlekedését. „Új” buszok, új megjelenés, újragondolt vonalhálózat: a kezdet.

Rövid előzmény

Veszprém megyei jogú város tömegközlekedése gyakorlatilag a rendszerváltás óta a szükségesnél is kevesebb modernizáláson esett át, értve a járműparkra és a vonalhálózatra egyaránt. A hozzávetőlegesen 50 (± 5) darab buszból álló járműpark vérfrissítései 1990 óta:

vpm_helyi_tablazat.png

ikarus_260_clh599.jpg

A járműpark gerincét 2018-ban is az Ikarus 260-asok és 280-asok adták, melyek már közel harminc éve róják az utakat. A szolgáltató az 1960-as években elindult járatokon az ÉNYKK Zrt. (és jogelődjei). A kialakult elavult állapotok okai más városokból ismerősek lehetnek már: a megrendelő (önkormányzat) sokallja a szolgáltató (volán) által benyújtott számla összegét, ezért részben (vagy egyáltalán nem) téríti meg a szolgáltatás ellenértékét. (Ezáltal természetesen a szolgáltató nem kíván/tud a járműpark-fejlesztésbe sem invesztálni.)

Az önkormányzati cég létrehozása

A megyeszékhely közgyűlése egy 2016-os határozatban döntött arról, hogy a jövőben – hasonlóan a legutóbb ebbe a sorba csatlakozó Tatabányához – önkormányzati céggel kívánják működtetni a helyi közlekedést. A határozat szerint 2019. január 1-jén reggel már az új szolgáltató cég autóbuszai szállítják az utasokat, saját sofőrjeikkel, új(ra gondolt) vonalhálózaton. (Egyébként az előző nap végével szűnt meg az ÉNYKK Zrt. közszolgáltatási szerződése.)

stock_scania.jpg

A vonalhálózatot nem a nulláról építik fel újra, hanem a meglévőt próbálták jelentősen átalakítani:

[…] az 1-es helyett a 4-es járat menne ki Jutaspusztára; a 7-es vonal meghosszabbításával és egy új, 17-es indításával a Tesco-OBI-Aréna terület is könnyen elérhetővé válna; a már említett 23-as kiszámítható, ütemes menetrendet kapna, ráadásul a kádártaiakat a reggeli csúcsforgalom idején egy új, 24-es busszal is segítenék bejutni a belvárosba. A 3-as, 4-es és 6-os autóbuszvonalakon az utazási igényekhez jobban illeszkedő, gyakoribb követési időket vezetnének be, és két éjszakai járatot is indítanának: a 44-est a négyes, a 45-öst pedig az ötös vonalán. [2]

A vonalhálózat 2018 végéig tartó formáját egy 1996-os revízió határozta meg, azt követően kisebb módosítások voltak csak 2008-ban és 2011-ben.

helyijarat-veszprem-terkep.png

A 2018-as vonalhálózat. (Forrás)

v-busz_halozat_20190101.png

December közepén nyilvánosságra hozták az új vonalhálózati térképet.

Mint az a fentebbi bekezdésben olvasható, az elhatározás és az indulási céldátum között közel három év volt, ennek ellenére a célegyenesbe (utolsó félévbe) érve kezdődtek meg igazán látványosan az előkészületek, előtte csak 2017-ben kósza hír(ek)ben jelent meg az elképzelés [3]. 2018. július 1-jével megalapították a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft-t – Tatabánya után szabadon választva a társaság nevét. A Fenntartható Városi Mobilitási Terv alapján a buszpark és a buszközlekedés alapjaiban átgondolásra szorult a városban, elsősorban végletekig elöregedett járműparkja miatt.

stock_ikarus280.jpg

A cégalapítás és a kitűzött első üzemnap között tehát szűk félév állt rendelkezésre. Nyíregyházán volt néhány botlás, melyek esetenként hosszú hónapokra megakasztották az ügymenetet. Veszprém esetében tempósabban haladtak a folyamatok: az előzetes beszerzések már augusztusban beindultak, melyek kiegészültek szeptemberben a munkaerő-toborzás beindításával, majd október végén képbe kerültek a járművek is. December elején a társaság honlapját is létrehozták.

vbusz_honlap_20181203.png

Az új cég honlapjának pillanatképe december elején. (Még egyik lapfül/aloldal sem működött.)

vbusz_utemezes.jpg

Részlet a cég teendőinek ütemezéséből. 

Bíborlila inhomogenitás

A cselekedeteket (esetenként csak azok szükségességét) taglaló cikkek igen széles skálán mozogtak a leendő buszpark jövőjét illetően, 2017 nyarán még elektromos autóbuszok mellett tette le voksát a VKSZ Zrt.:

Ami a járműparkot illeti: a VKSZ Zrt. az elektromos buszok mellett tört pálcát, ez már a Föld napja alkalmából tartott sajtótájékoztatón kiderült múlt héten, amikor bemutatták azt az Evopro buszt, amivel a helyi tömegközlekedést elképzelik. Akkor elhangzott, hogy a hagyományos buszokhoz képest az elektromos buszok tömege jóval kisebb, így az üzemeltetése gazdaságosabb. Előnyös jellemzői közé tartozik, hogy átlagosan 240 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. [3]

201811_bp_obuda.jpg

Egy évvel később már a sima légkondicionált és alacsonypadlós buszokat nevezték újító szándéknak (hozzátéve, hogy a forrás nem említi, hogy milyen meghajtású járműre érti mindezt):

A tervek kifejezetten újító szándékúak, pedig már régen természetesnek kellene lenni az alacsony padlós, légkondicionált buszoknak, az éjszakai járatoknak vagy a családi napijegy kombinációknak, mert hogy ilyeneket is tervez az új szolgáltató. [1]

Ugyancsak 2018 nyarán az induláskori víziókhoz képest egy árnyaltabb (és realistább) lehetőséget vázolnak a döntéshozók:

[…] új vagy használt, maximum 8 év életkorú járművek forgalomba állítását javasolja [az előterjesztés – a szerk.] [4]

(Továbbá a korábbi (2018 végi) 51 darabos járműpark helyett 41+2 darab szóló (11,5-13 méteres) autóbuszt vizionáltak még 2018 júliusában [4] alapján.)

A kezdeti (január elsején forgalomba állt) autóbuszpark mind életkor, mind típusválaszték tekintetében igen széles skálán mozog: 2002-es Citaro G-től elkezdve a 2010-es MAN Lion's City-ig bezárólag megtalálható még Hess, Solaris, Neoplan, Van Hool, Scania és Volvo is az ötven darabos flottában – vélhetően az idő rövidsége miatt minden, a kritériumnak megfelelő (háromajtós szóló, négyajtós csuklós) típust megkerestek a nyugat-európai használtbusz-piacon, mely bérelhető (is) volt.

Részletes(ebb) állományi adatok itt érhetők el.

2018nov_ttp_1.jpg

Honosítás előtti és alatti buszok. Fotók: B. R.

Az autóbuszokat a székesfehérvári Truck-Trailer & Parts Kft. (a továbbiakban: TTP) bérli külföldi cégektől. Ők hozták haza a buszokat, honosították, majd ezt követően adták át a V-Busz Kft-nek rendelkezésre tartásos szerződés keretében. A honosítási feladatok egy részét Budapesten végezték, a BKV Zrt. Óbudai és Dél-pesti divíziójában. Az autóbuszok karbantartását, javítását, szükség szerinti cseréjét a TTP végzi, míg a Megrendelő (V-Busz Kft.) tankolja, takarítja, és adja a járművezetőt. A teendőkhöz egy, Házgyári úton lévő telekrészt béreltek ki.

Keretmegállapodás alapján M3/I. osztályú dízel üzemű, alacsonypadlós városi autóbuszok rendelkezésre tartása a kapcsolódó karbantartási és javítási szolgáltatásokkal. A tartalék járművek számának meghatározása Ajánlattevő felelősségi körébe tartozik. A járművek tárolása Ajánlatkérő által biztosított telephelyen történik, a járművek tankolását és a járművezetőket Ajánlatkérő biztosítja.

 - részlet a tenderkiírásból, TED 2018/S 212-487186

Lilára fényezett buszok itt-ott novemberben és decemberben.

613.jpg

A fentebbi Hess 2015-ben Luzernben. 

A TTP ismerős lehet néhány korábbi, budapesti (BKV-s) buszbérlés és –beszerzés kapcsán. 2016 februárjától egy évig béreltek tőlük 5 Citarót (melyeket aztán megvásárolt a BKV), 2017 májusától szintén bérleti konstrukcióban használja a BKV 6 csuklós Citarójukat, majd 2018-ban vásárolt tőlük a fővárosi cég 4 csuklós és 5 szóló Citarót, míg újabb 1 csuklósat bérbe vett 2018 nyarán.

Egy októberi közlemény alapján 2019 szeptemberében lecserélnék a teljes összegereblyézett flottát szóló buszokat újonnan vásárolt példányokra, azonban tender erről egyelőre nem elérhető. (Ez esetben nem eldönthető, hogy a csuklósokat szólóval kívánják váltani, vagy a csuklósok maradnak a használt buszok) [8]. Mindenesetre az új céghez és „új” buszokhoz jár új megjelenés is, mely ebben az esetben a bíborlila lett, egy-két további dízájnelemmel kiegészítve.

v-busz_szinterv.png

A fényezési és matricázási alap az egyik közgyűlési jegyzőkönyvből.

Tatabányán átvették a régi flotta egy jelentős részét, de ott már akkor le volt adva a rendelés 14+1 darab új csuklós buszra és folyamatosan szállította a Kravtex is a szóló példányokat, míg jelen esetben még csak közbeszerzés sincs az új buszokra (szeptemberi szállításhoz már szükséges lenne időbeliségben): bízom benne, hogy nem „ragad meg” a használt flotta tíz évre.

Az előkészületek – idézetek

Két idézet az október elején tartott lakossági fórumról:

Annyira megszoktuk a nyolcvanas években megragadt helyi járatos közlekedést, hogy már-már mesebelinek tűnt a XXI. századot ígérő előadás.

[...]

Novemberben indítják el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendelnek majd – az igazgató szerint eziránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. Hogy addig se kelljen az eddigi rozoga vasakat használni, az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így január elsejétől alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel majd a cég. [8]

2018. december közepén az eddigi ügyvezető lemondott, és helyébe másikat neveztek ki január 1-jei kezdéssel:

Az egyeztetések alapján az utóbbi időben megnövekedett ügyvezetői feladatokra tekintettel új ügyvezető megbízása vált szükségessé annak érdekében, hogy Mihálszky Gábor az átszervezések szakmai feladataival tudjon foglalkozni, és mentesülhessen az adminisztratív feladatok alól. Ennek megfelelően Mihálszky december 31-i hatállyal lemondott az ügyvezetői tisztségéről és 2019. január 1. napjától a szakmai igazgatói feladatokat látja el. [9]

2018. december vége, két héttel az indulás előtt:

Mivel nemcsak a buszállomány kicserélése kíván némi időt, de valószínűleg az új rendszerre való átállást is meg kell szokniuk az utasoknak, ezért január 1. és 13. között a cég mindenki számára ingyenessé teszi a közösségi közlekedést, az első jegyeket és bérleteket tehát elég csak január-14-én érvényesíteni. [10]

A leendő flotta egyik darabjának (szűk körű) bemutatása a város főterén és néhány alapinformáció az indulásról:

A V-Busz Kft. járatai január 13-án éjfélig ingyenesen használhatók.

Az ingyenes utazás időtartamára felfüggesztésre kerül az első ajtós felszállási rend, így az autóbuszok minden ajtaját igénybe lehet majd venni a le- és felszálláshoz.

A szilveszterről Újévbe hajló éjszakán a 44-es és 45-ös éjszakai autóbuszok elindításával a V-Busz Kft. megkezdi szolgáltatását Veszprémben. [11]

v-busz_su12_20181221_fb.jpg

REM-806-os rendszámú ex-frankfurti Solaris Urbino 12-es képviselte a flottát a december 21-i "bemutatón" [11].

Az indulás előtti napokból egy összegző írás, abból is az utolsó sorok, mint érdekesebb rész:

[...] a győztes székesfehérvári társaság 2019. december 31-ig biztosítja az ötven járművet. A tervek szerint ezt követően teljesen új, nullkilométeres, magyarországi járművek állnak majd forgalomba. [12]

A kezdet – 2019. január 1.

A kifejezés árnyalandó, ugyanis az első, bíborlila menetrendszerinti autóbusz december 31-én 22h körül már elindult, azonban a "hivatalos" (ha úgy tetszik: teljesértékű) indulás január 1-jére volt datálva. Ez a nap munkaszüneti nap, ezért számomra "a valódi első nap" a január 3-a lesz, mint első tanítási nap: ekkor kell a legtöbb járművet mozgósítani.

ars_3701.jpg

ars_3711.jpg

Reggeli körkép #1: Haszkovó. 
MAN, Van Hool, Solaris x2, Neoplan N4516.

ars_3675.jpg

Reggeli körkép #2: vasútállomás; Solaris-Neoplan-MAN, utóbbi REM-855 egyelőre E-rendszámmal.

ars_3694.jpg

Telephelyi trió: Solaris-Van Hool-C1 II.

ars_3698.jpg

A Házgyári úti telephely, ahol csak tárolás (?) zajlik és a tankolás.

ars_3690.jpg

Csuklós Hess Svájcból. Összesen 6 (?) lila csuklós busz lesz.

futar_vbusz.jpg

Az online utazástervező és járatkövető is működőképes már (egyes buszoknál még nem írja a rendszámot).

futar_vbusz_2.jpg

ars_3719.jpg

Az ötven autóbuszból a kezdésre mindössze 35 darab készült el teljeskörűen. A maradék 15 darab január végéig érkezik meg a városba, addig is az ÉNYKK Zrt-től a régebbi flottából bérelnek huszonegy darabot. A külső utastájékoztató kijelzők maradtak minden típusban a "hozott" darabok, a felprogramozása egy-két darabnak még (?) nem sikerült.

Bíborlila típusváltozatok.

ars_3706.jpg

A menetrendben változás jöhetett közbe, és újat nyomtatni már nem volt idő: de a körültekintő tájékoztatás mindenekelőtt – kézzel átírva a menetrend. Ezeket rövid időn belül cserélni fogják értelemszerűen.

ars_3707.jpg

Vasútállomás és a REM-847-es Neoplan Centroliner (N4416).

ars_3659.jpg

A félévvel ezelőtti látványos induláskor nem hittem, hogy – a csúszások és kötbérek korszakában – január elsejére valóban sikerül minden (jogi, műszaki, és szervezési) feladatot megoldania a cégnek. Önmagában az, hogy már az első nap elindulhatott, egy nagyon jó kezdés. Egy ekkora változást az első napja után nem lehet egzaktul véleményezni. Mindenképp támogatandó, hogy valami jobbat akartak és akarnak, mint ami volt korábban. Igaz, a kezdeti elektromos buszokból álló flotta jelentősen "átalakult". Mindenesetre az új járművek érkezése jelenthet még egy újabb minőségi ugrást. REMéljük, hogy a felkészülési időszakban tanúsított hozzáállása a cégnek továbbra is töretlen marad.

ars_3723.jpg

 

 

Korrekció [2019.01.04.]: az ÉNYKK Zrt-től januárban csak a járműveket bérelték, nem pedig szolgáltatást.

 

Források és felhasznált irodalom:

[1] Veszprém Közüzemi Szolgáltató Zrt. Ügyfélszolgálat - Új dimenziók a helyi járatú buszközlekedésben (közzétéve: 2018. július 17., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://www.vkszrt.hu/Blog/2018-07-17/Uj-dimenziok-a-helyi-jaratu-buszkozlekedesben

[2] Veszprémi Hírportál - Élhetetlen a veszprémi tömegközlekedés, de már látszik a fény az alagút végén (közzétéve: 2018. június 26., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://vehir.hu/cikk/40961-elhetetlen-a-veszpremi-tomegkozlekedes-de-mar-latszik-a-feny-az-alagut-vegen

[3] Veszprémi Hírportál - A VKSZ Zrt. működtetné a helyi járatokat 2019-től (közzétéve: 2017. április 27., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://vehir.hu/cikk/37249-a-vksz-zrt-mukodtetne-a-helyi-jaratokat-2019-tol

[4] 8200.hu - Megújuló buszpark, ütemes menetrend, régi autóbuszvezetők (közzétéve: 2018. június 28., hozzáférés: 2018. november 30.)
http://8200.hu/index.php/hirek/helyi-hirek/item/3607-megujulo-buszpark-utemes-menetrend-regi-autobuszvezetok

[5] VeszpremAllas.hu - Autóbuszvezetői állás Veszprémben D kategóriás jogosítványal rendelkezőknek a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft-nél (közzétéve: 2018. szeptember., hozzáférés: 2018. október 24. A hirdetést 2018. november végére törölték.)
https://veszpremallas.hu/munka/3142/autobuszvezeto-allas-veszpremben-d-kategorias-jogositvannyal-rendelkezoknek-at-v-busz-veszpremi-kozlekedesi-kft/

[6] Veol - Alacsony padlós, klímás autóbuszok állnak forgalomba Veszprémben (közzétéve: 2018. október 16., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://www.veol.hu/kozelet/helyi-kozelet/alacsony-padlos-klimas-autobuszok-allnak-forgalomba-veszpremben-2505311/

[7] Veszprémi Hírportál - Bemutatkozott a V-BUSZ - A busztársaság legyen az utasokért, ne fordítva! (közzétéve: 2018. október 19., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://vehir.hu/cikk/41816-bemutatkozott-a-v-busz-a-busztarsasag-legyen-az-utasokert-ne-forditva

[8] Veszprémi Hírportál - Terv szerint halad a V-Busz felkészülése (közzétéve: 2018. október 25., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://vehir.hu/cikk/41854-terv-szerint-halad-a-v-busz-felkeszulese

[9] Veszprém.hu - Két hét múlva indul az új helyi járatos közlekedés (közzétéve: 2018. december 16., hozzáférés: 2018. december 16.)
http://www.veszprem.hu/veszpremieknek/hirek/kozeleti-hirek/6617-v-busz?fbclid=IwAR19F69mKWg0sQKlbRx17h4WDrM2mGygjqZnXF4VYMN-DkjLybifWGN63cE

[10] Bertalan, Domján: Két hétig ingyenes lesz az új helyi járatos közlekedés (Veszprémi Hírportál, közzétéve: 2018. december 21., hozzáférés: 2018. december 21.)
https://vehir.hu/cikk/42276-ket-hetig-ingyenes-lesz-az-uj-helyi-jaratos-kozlekedes

[11] V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. hivatalos Facebook oldala, 2018. december 21-i bejegyzés.
https://www.facebook.com/vbusz/photos/a.1937817646266554/2010746435640341/?type=3&theater

[12] Marton Attila: Megújul a veszprémi helyi járati buszflotta (Veol, közzétéve: 2018. december 28., hozzáférés: 2018. december 28.)
https://www.veol.hu/kozelet/helyi-kozelet/megujul-a-veszpremi-helyi-jarati-buszflotta-2620096/

Veol - Nagy változás előtt nyolcvan buszvezető - Más céghez kerül a helyi járatú közlekedés (közzétéve: 2018. október 16., hozzáférés: 2018. november 30.)
https://www.veol.hu/kozelet/helyi-kozelet/helyi-jarat-busz-valtozas-2504996/

Két retusált kép azoknak, akik idáig legörgettek:

ik280_vbusz.JPG

Ikarus 280.40M a V-Busz flottaszínében...

m168d_vbusz.JPG

...és egy Modulo M168d, ugyancsak lilában.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr2714378954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eurobus Online 2019.01.01. 14:35:36

Belekötök :)) Jan 3-n kezdődik a suli. A srácok megtépnének a 2-i kezdésért.

Eurobus Online 2019.01.01. 14:38:55

Amúgy a jó s bonyi sztory ellenére egy 100% ap flottát összehoztak, egy jó disegnnel és egy végre normális, BKK szemléletű utastájékoztatással, online menetrend, stb.
App amúgy van?

Mindenesetre választáskor ezt jó nagy ollóval át tudják vágni, s még lesz is mire büszkélkedni.

EModulo, BYD, eCredo meg majd egyszer :D

BPO-105 2019.01.01. 14:51:07

HHF-241 kimaradt a Neoplanok sorából.

Aron_son 2019.01.01. 15:04:31

@Eurobus Online: Köszi a kötekedést, jogos. Korrigálom. A srácoknak pedig ne szólj lécci!
@BPO-105: Helytálló, kiegészítem.

Aron_son 2019.01.01. 15:08:38

@Eurobus Online: Lemaradt, van app, "V-BUSZ UTAS" néven találod meg.

BPO-105 2019.01.01. 15:35:29

Amúgy érthetetlen számomra, hogy miért nem egyformán ragasztották fel a rendszámokat az ajtók/ablakok fölé. Ha már a BKK-tól nyúlják a matricázást (ahogyan azt Kaposváron is tették), akkor legalább csinálják igényesen.

Aron_son 2019.01.01. 15:44:46

@BPO-105: Igen, az egyáltalán nem lett egységes a különböző típusokon. Továbbá hiányolom az előzetes látványterven szereplő kis világosabb lila négyzeteket a karosszéria oldalán, mint az "unalmas" egyenszínt feldobó alakzatokat.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.