Volvo oktatóbusz – NCZ-577

ncz577_6.jpg

Két átalakított Citarót követően készült el egy Volvo 7000-es, mint a harmadik alacsonypadlós oktatóbusz a BKV-nál.

Az oktatóbusz-flotta megújítása 2016 nyarán kezdődött. Abszolút időszerű volt, mert addigra mind a 415-ösök (CKC-947, BPO-513, KPY-757), mind pedig a 412-esek (BPO-223, BPO-258) műszakilag leamortizálódtak (utóbbiak ugyanis mindössze az oktatói ülést és a pótfékpedált kapták meg, egyéb, állagmegóvó beavatkozáson nem estek át). Ezentúl mennyiségükben sem voltak kielégítők, hiszen az akkor frissen elindított OFÁ-s képzésben arányaiban több járművezetőt kívántak képezni. Nem csak a BKV, de természetesen ők is járművezető-toborzásba kezdtek.

Így elkészült 2016/2017-ben összesen 7 darab 415-ös (BPO-717, BPO-725, BPO-726, MTZ-644, MTZ-967, MTZ-968, MTZ-969), 2 darab Citaro (LYR-131, PTU-395; utóbbi itthon utasforgalomban nem közlekedett és egyelőre oktatóbuszként sem használják), majd ezúttal egy Volvo 7000-es.

> > > Megújult oktatóbuszok < < <
(2016. szeptember 6.)

bpo-717_1.jpg

Egyik 415-ös az utoljára elkészült trióból.

A Svájcból vásárolt, 2002-es évjáratú Volvo 7000-es 2008-ig a Julius Meyer AG-nál (Untersiggenthal [CH]) futott, ekkor átkerült a PostBus-hoz Wallis kantonba. Fő feladata a síelők szállítása volt Aigle és Vionnaz között, ezenfelül különjáratokra használták. Érdekesség, hogy ugyanezen kantonban (és a svájci PostBusnál egyedüliként) járt egy ugyancsak 2002-es Volvo 7000A is, mely szintén a BKV-nál kötött ki, bár csupán alkatrészként vásárolták meg jó állapota ellenére.

volvo_7000a_ch.jpg

A csuklós 7000-es, mint alkatrész.

vs_12861_busbild.jpg

Az új oktatóbusz még előző szolgálati helyén 2010-ben.
Fotó: Bus-Bild.de/Jonas Schaufelberger.

2018 februárjában került – a már megszokott módon – a VJSz Kft-hez, majd néhány hónappal később átvitték Kelenföldre. Felmerült, hogy kísérleti BKV-s projektként elektromos busszá alakítják át – hogy ez kacsa volt, vagy csak visszakoztak az elképzelésből, nem tudom, mindenesetre októbuszként egészen biztosan hasznosabb szerepe van, mint egy, már rég kifutott típus elektromos változataként.

volvo7000_vjsz.jpg

2018. február, az újdonsült szerzemény a VJSz Kft-nél...

volvo7000_in.JPG

...és jó állapotú utastere.

Kelenföldön októberben kezdődött meg az átalakítása (illetve részben „felújítása”). A darab a berlini Volvókhoz áll a legközelebb, noha a műszerfala az újonnan vásárolt csuklós Volvókban megismert típusú. Előbbi típusból a beszerzésük idején úgy volt, hogy két darabbal több lesz, így a rendszámtartományt is ennek megfelelően kérték (NCZ-539..578). A raktáron azóta porosodó NCZ-577-et így most felhasználták.

A megjelenését illetően a 2016-ban megálmodott, új látvány köszön vissza: vaj alapszín, sötétkék résszel a homlokfalon, bordó-fekete utastérrel (itt előny volt, hogy a busznak gyárilag bordó korlátrendszere volt). A sofőrfülke ajtaját eltávolítva kiegészítették a dobogót, az oktatóülés és a pótfékpedál részére. A Gorba gyártmányú kijelzőket kiszerelték a vezérlővel együtt. A műszerfalon kapott helyet a – 415-ösökről már megismert – irányjelző visszajelzés az oktató részére. Az ajtórendszer működtetését átalakították a BKV-s követelményeknek megfelelően, így minden ajtó egyedileg nyitható és zárható az indításjelzés kiadását követően. Az ajtórendszer Webasto-Kiekert gyártmány, elektromos bolygóajtó (1.) és siklóajtók (2. és 3.) kombinációjával.

Alacsonypadlós oktatóbuszoknak mindenképpen van létjogosultsága. Egyrészt ez a kialakítási irányzat lett az elmúlt évtizedben a fő csapásvonal a buszgyártásban, meg úgy általában a BKV flottájában. Másrészről a vezetéstechnikát, és a nagyobb karosszériával történő mozgást ugyan egy 415-ösön is jól meg lehet tanulni (kanyarodási folyosójában, tengelytávjában bizonyára van egy minimális eltérés), de például a fékrendszere az itt bemutatott busznak már egy jóval fejlettebb rendszer. Továbbá a teljes állományra vetítve mérvadóbb a viselkedése & kialakítása a busznak (415-ös már csak néhány darab fut, míg Volvóból van a legtöbb a társaságnál).

Utasként számos autóbusz homlokfal-oldalfal alsó találkozásánál látok karosszériaelem-sérülést: az alacsonypadlós buszok alacsonyabb hasmagasságát, ezáltal járda, vagy terelő gömbsüveg fölé történő bekormányzását ilyen kialakítású típussal lehet csak megtanulni, illetve begyakorolni. Oktatási célra pedig ez a megkímélt (bár koros) használt busz ideális.

ncz-563_es_ncz-577.jpg

Köszönöm a BKV Zrt. segítségét a fényképek létrejöttében!

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr4014418648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RETROPETI 2018.12.15. 10:05:16

Két kérdés:
-mi a fenéért készült 7 db 415-ös az elmúlt két évben, amikor alig van már ilyen tipus?
-az oktatóvolvón nem kellene befeketíteni a lámpafészket?

Aron_son 2018.12.15. 11:55:53

@RETROPETI:
1. A 7 darab 415-öst én sem értem igazán...amikor még elkészült a 3 MTZ-s (967, 968, 969), kicsivel utána a 644, azt mondtam, OK. De a további háromra nincs logikus érvelésem, főleg, hogy azok elkészültére már tényleg csak mutatóban maradt forgalmi 415-ös állományban.

2. Én kékítettem volna a lámpafészket, a homlokfal középső eleméhez hasonlóan.

Gábor Markovics 2018.12.15. 16:25:10

Miért kellett újrakárpitozni az utasüléseket ha elvileg nem is fog utasokat szállítani?

BPO537 2018.12.16. 12:20:40

@Gábor Markovics: Oktatáskor az oktatóan és az éppen aktuális tanulón kívül további tanulók is szoktak a buszon tartózkodni.

ZBR 2018.12.17. 13:15:33

@Aron_son: @Gábor Markovics:
Ezekből látszik, hogy ez presztízsprojekt. Az embernek az az érzése, hogy szinte bármit elkövetnek, hogy ne kelljen a normál, napi forgalomban futó buszokkal foglalkozni, azokat javítani.
Valószínűleg az van a háttérben, hogy a sofőrhiány miatt hatalmat kapott valami oktatási mitugrász, és ő most széthobbizza az agyát...

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.