Komárom helyi járat

komarom_helyi_borito.jpg

A Komárom-Esztergom megyei, elsősorban „Dél-Komárom” helyi járata, említés szintjén a két várost összekötő „helyközi helyi járat”.

A nem hivatalosan Dél-Komáromnak és Észak-Komáromnak keresztelt városok (illetve városrészek) rendelkeztek külön-külön, illetve egymást összekapcsoló helyi járattal. A második világháború után az északi rész Csehszlovákiához történő csatolása következtében a helyi közlekedés „bonyolultabbá vált” a határellenőrzések következtében.

fortepan_22554_1964.jpg

Csehszlovák-magyar határátlépés az Erzsébet hídon 1964-ben. Fortepan fotó, azonosító: 22554.

Dél-Komáromban 1961 őszén indították az első helyi járatot. Az autóbuszokat üzemeltető 18. sz. AKÖV részére 1962-ben ideiglenesen az igmándi keserűvíz-telepet adta át a városi tanács. Új forgalmi telep megépítése már szerepelt az 1961-1965 közötti ötéves tervben, ugyanis az ideiglenes telep nem felelt meg a céloknak, és a járatok jelentős kihasználtsággal közlekedtek: a felmerülő igényeknek naponta több járatot is indítottak a szőnyi kórházhoz, a termálfürdőhöz, és Koppánymonostorra. Ennek ellenére a folyamatosan növekvő igényekkel nem tudott lépést tartani a vállalat, mindennaposak voltak a késések, járatkimaradások, és a zsúfoltság [1].

1969-ben Komárom területén a helyi járatot egy busz, míg a város és közvetlen környékének utasforgalmát négy busz végezte, további öt távolsági busz pedig érintette a főbb pontokat a településen. Az utazási igényeket az AKÖV nagyobb befogadóképességű buszokkal, valamint rásegítő járatokkal igyekezett kezelni.

Az 1971-1975 közötti ötéves tervben szerepelt a Komárom-Koppánymonostor és a Komárom-Almásfüzítő helyközi járatok követésének csökkentése, továbbá egy új autóbusz-pályaudvar létesítése Komáromban. A város és a volántársaság közötti folyamatos meg nem értés és konszenzushiány következtében az új pályaudvart csak 1981-ben adták át az utasforgalom részére [1].

buszallomas_komarom_1981_mnl_kemlf.jpg

Az újonnan épített autóbusz-állomás 1981-ben. Fotó: Magyar Nemzeti Levéltár/Komárom-Esztergom Megyei Levéltár archívum.

dolgozok_lapja_19810612_136sz-p1.jpg

A fejlesztésekről beszámoló újságcikk 1981-ből. A kép közepén az egyik helyi járatos 260-as. 
Dolgozók Lapja, 1981. június 12-e, 136. szám, 1. oldal. Forrás: MNL/KEMLF.

A fentebb taglalt jelentős utasforgalom elsősorban nem a városon belüli utazásokra volt jellemző, hanem a városba irányuló és az átmenő forgalomra. Ezen igények lefedésére a volántársaság 1987-ben 14 helyi járaton közlekedő autóbuszt használt. A „városon belüli” közlekedés fő iránya Szőny illetve Koppánymonostor volt, míg a belföldi (helyközi és távolsági) forgalom javarésze jellemzően Budapestre, Győrbe, Székesfehérvárra és Almásfüzitőre történt.

Az újkori (rendszerváltás utáni) helyi járat kihasználtsága jelentősen csökkent. A szolgáltató 1993-tól a Vértes Volán, majd 2015-től a KNYKK Zrt.; a jelenleg is érvényes közszolgáltatási szerződés 2018. december 31-ig érvényes [2]. Érdekesség, hogy 2008 áprilisa óta alvállalkozó (MR Reisen Kft.) bevonásával végzik a járatok közlekedtetését.

A 2005-ös járműpark Istvánfi Péter fotóin.

Midi Credo a "helyközi helyi járaton" és MAN-Göppel.

mkt401_b1a_2.jpg

2015-2016-ban a korábban budapesti alvállalkozásban futott, ex-Kontakt Buszos MAN-Göppel közlekedett a városban, mint alvállalkozói jármű.

A két város között ingázó „helyi járatot” 2010 augusztusában indították újra (napi hat járatpárral), melynek érdekessége, hogy belföldi utazásra nem lehet igénybe venni [3].

A járműpark 2014-ben 2 darab Credo BC 9,5-ből, 1 darab Credo BN 12-ből és egy darab Neoplan N4411-esből állt (utóbbi az alvállalkozói jármű, 2011-ben egy Cito közlekedett). 2017 őszén egy fejlesztés keretében a négy autóbuszból álló járműparkot két újonnan beszerzett, 4 éves MAN Lion’s City EL-lel frissítették [4], melyek korábban (néhány hónap erejéig) a Volánbusznál közlekedtek [5] bérleményként.

lra-994.jpg

Bérelt Cito a 3-as járaton 2011-ben. Fotó: Csengessünk blog.

neoplan_n4411_mou-789.JPG

Az Neoplan N4411 a helyi járaton 2014-ben...

mdk-462.jpg

...és egy másik 2016-ban.

Észak-Komárommal közös kezdeményezés keretében pályázatot nyújtott be a két város egy közös autóbuszjárat indítására 2017 őszén, melyen egy elektromos autóbuszt kívánnak használni. Erre a célra jó eséllyel a Dél-Komáromban található BYD gyár terméke lehet a befutó [4]. Az Európai Uniós pályázat értelmében a projekt 2020 augusztusáig fog megvalósulni, mely az új autóbuszon felül a megállóhelyek felújítását és utastájékoztató rendszer kiépítését is magában foglalja [6].

 

 

Források és felhasznált irodalom:

[1] Magyar Nemzeti Levéltár Archívum/Komárom-Esztergom Megyei Levéltár – Az autóbusz-közlekedés kialakulása Komáromban a második világháború után (közzétéve: 2017. május 30., hozzáférés: 2018. december 1.)
http://mnl.gov.hu/mnl/keml/hirek/az_autobusz_kozlekedes_kialakulasa_komaromban_a_masodik_vilaghaboru_utan#_ftn4

[2] KNYKK Zrt. 2014. évi beszámoló Komárom Város részére (közzétéve: 2015. február 16., hozzáférés: 2018. december 1.)
http://www.komarom.hu/kozlemeny/56.pdf

[3] Komárom.org (Archívum) – Újrainduló buszjárat! (közzétéve: 2010. augusztus 25., hozzáférés: 2018. december 1.)
https://www.komarom.org/2010/08/ujraindulo-buszjarat/

[4] Szia.. – Új buszok álltak forgalomba Dél-Komáromban (közzétéve: 2017. szeptember 25., hozzáférés: 2018. december 1.)
http://sziakomarom.sk/uj-buszok-alltak-forgalomba-del-komaromban/

[5] BusWorld blog/Aron_son – Nagy alvállalkozó-váltás a Volánbusznál (közzétéve: 2017. május 20.)
https://sony872.blog.hu/2017/05/20/nagy_alvallalkozo-valtas_a_volanbusznal

[6] V. Krasznica Melitta: Elektromos busz fog közlekedni Észak- és Dél-Komárom között (ujszo.com; közzétéve: 2018. november 28., hozzáférés: 2018. december 1.)
https://ujszo.com/regio/elektromos-busz-fog-kozlekedni-eszak-es-del-komarom-kozott

V. Krasznica Melitta: Komárom ráfizet a tömegközlekedésre (ujszo.com; közzétéve: 2017. március 29., hozzáférés: 2018. december 1.)
https://ujszo.com/regio/komarom-rafizet-a-tomegkozlekedesre

Kemma – Kiderült, ki a felelős a súlyos komáromi buszbalesetért (közzétéve: 2018. július 7., hozzáférés: 2018. december 1.)
https://www.kemma.hu/kek-hirek/ez-okozta-komaromi-buszbalesetet-1110948/

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1414408956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komlósfecskés 2018.12.04. 17:22:33

1981-ben fehér rendszámmal? Valamit benéztek a levéltárban.

Aron_son 2018.12.04. 17:43:00

@Komlósfecskés: Az inverzet mikor vezették be a szolgáltatójárművekre (pontosan)? Vagy másik irányból: mikortól (1982-től?) kaphatott fehéret? Az újságcikkes fotón mintha fehér lenne a két buszon, de nehezen eldönthető.
(Bízom benne, hogy egy levéltári anyagban ekkora tárgyi tévedés azért nincs.)

BPO-105 2018.12.04. 19:03:07

Szerintem nem az MR Reisen az alvállalkozó, hanem egy helyi tróger cég.

Aron_son 2018.12.04. 19:09:24

@BPO-105: A 2014-es beszámolóban nevesítve van az MR Reisen. Lásd [2]-t. Hogy ma is ők vannak-e, passzolom.

Snake 2018.12.04. 21:02:35

Alvállalkozók:
Először a Buszkomplex-Kombusz-Bérbusz szentháromság volt az alvállakozó (MB Cito, IK260, kockalámpás MAN NÜ, stb.).
Ezt követően jöhetett be a képbe az MR Reisen, bár erre nem emlékszem.
A midi-Neoplan, midi-MAN, Agora, Heuliez, és az alkalmanként fel-fel bukkanó roncsok (pl. orosz fílinges Renault Tracer vagy Hatvani Volán feliratos Isuzu) a FA-TER Bt-hez tartoznak.

Nemzetköziben a menetrend bővítése (a NOKIA-járatok megszűnése) után egy ideig a műszakváltós köröket EC12-essel járták a nagy utasforgalom miatt. Az utóbbi időben viszont néha már a kis VW is elég volt (a 21-esen, ahová szintén be-be ugrott viszont rendszeres volt az utaslemaradás), aztán azóta azt a kocsit selejtezték.

A cikkben említett forgalmi telep egyébként 1995-ben bezárásra került, de a buszok azóta is ott (vagyis a hűlt helyén) parkolnak.

Egyébiránt komáromi népszokás, hogy valamelyik aktuális helyis kocsit (BC9,5, BN12, MAN A78 korszakban egyaránt) kidobják fixen helyközi fordára, a helyén meg fut valami tartalékok tartaléka. Persze a statisztikában a helyis kocsi jelenik meg. Ennél csak az ex-Körösnél statisztikáznak ügyesebben.

siófoki35 2018.12.06. 12:58:48

2011-ben ezek voltak:

indafoto.hu/siofok35/esztergomkomaromfehervar_komar

A KOX Tatabányáról jött kisegíteni, de hatalmas élmény volt utazni vele.
A CTD is helyis vonalról jött be.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.