Színesedő 'fehérvár
Avagy fejlődő ’fehérvár

szinesedo_fvar_cover1.JPG

Fejér megye székhelye is – lassacskán, de – elkezdett egy-két minimális lépést tenni a minőségi(bb) szolgáltatásnyújtás irányába. Két éve fehéredett, mostanság meg színesedik ’fehérvár.

Két éve nyáron még arról írtam, hogy már-már vállalhatatlan csuklós autóbuszok közlekednek a városban, és frissítésként néhány kifehérített Localót dobtak be a forgalomba. Ezek kapcsán felhoztam, hogy a fehér már annyira közel áll a helyi járatos fényezéshez, hogy akár meg is léphetnék a piros és kék csík felfújását. Nem sokkal a bejegyzést követően – megfontoltan ugyan, de – pozitív irányba kezdtek el változni a dolgok.

dsc_2787.jpg

Egységesedő alvállalkozói megjelenés

A VT-Arriva fehérítve bedobott a székesfehérvári keringésbe Budapestről szanált Localókat. A bérelt MAN NG313-ast visszaadták időközben, ugyanis némileg rendbetették (úgy kívülről, mind belülről) az NG2x2-eseket. Néhány hete készült el az harmadik darab is (LLT-063), így mostmár egységesen illeszkednek a flottába (a 062-es még készül).

llt-063_3.jpg

LLT-063 metamorfózisai három képben c. sorozat: 2016 augusztusa...

llt-063_2.JPG

...2016 novemberében, frissen fehérítve...

dsc_2809.jpg

...és két évvel később, "most".
Újabb két év múlva remélhetőleg már buszként nem fog funkcionálni.

Újabb üde(-zöld) színfoltként pedig szószerint is színesíti a város közlekedését egy ex-német (lengyelországi kitérővel az országba került) csuklós Citaro, melyet a 26/26A járatokon használ az alvállalkozó. Megkímélt, nagyon jó állapotú – akár hasonlókra cserélhetnék az NG-ket. Vélhetően – a korábbi két delikvenshez [NDW-435, NSF-345] hasonlóan – ez is bérelt darab. (A korábban szintén bérelt, de mégis színre fújt két ex-BVG-s Citarót visszaadták.)

A következő lépésben a KNYKK Zrt. rábírhatná az alvállalkozót, hogy vásároljon új buszokat a járataira. Ezért várhatóan magasabb kilométerdíjat fog elkérni, és talán épp ez a gátja ennek. Ugyanakkor KNYKK Zrt. is rendezhetné helyzetét buszait.

dsc_2781.jpg

Kissé megcsavarodott C1G, ex-VHH Hamburg; tatabányai kitérővel.

dsc_2770.jpg

Az egyik tizenhárom éves Conecto G. Egyszerű és "igénytelen" busz, de azért nem kell igénytelenül kinézzen.

Használt buszok

A helyi járatra a fővállalkozó – mint megannyi más esetben az országban – használt buszokat vásárolt az elmúlt években. Új városi buszt utoljára a lassan tíz éve nem állítottak forgalomba. A frissítés elmaradása kezd meglátszani a járműparkon is.

lmf-370.JPG

A fényezési hullám a KNYKK-nál is tettenérhető: LMF-370 Civis 12 proto (és ehhez dukáló fényezéssel)...

dsc_2802.jpg

...és a másiktól eltérően, de "helyi járatosra" fényezték idén.

„Ideje váltani!”

A buszvezető-toborzás országosan is beindult – látványosan is, például hirdetmények formájában a járműveken. A KNYKK Zrt. is megszólítja az embereket, több buszuk is fut az elsőre kissé kaotikusan, nehezen átfutható hirdetéssel. A megfogalmazás meg emlékeztet egy telegráf-üzenetre: minimál mondatok, ponttal zárva, egybeírva. Valamivel szerényebb bérezést ígérnek a kezdőknek (br. 330E Ft + juttatások), mint a BKV (átlag br. 400E + juttatások).

dsc_2804.jpg

A BKV-s buszos hirdetéseivel méreteiben nagyjából egyezik, figyelemfelhívása és átláthatósága minimum kérdéses.

Az utasok-kérdéskör

Az utasok "a szükséges rossz" sok esetben (tapasztalataim alapján) a hazai tömeg- vagy közösségi közlekedésben. A Fejér megyei „fővárosban” ezen a téren is próbálnak fejlődni s belépni a XXI. századba: kísérleti-jelleggel új típusú menetrendeket helyeztek ki, kezdésként 3 megállóban. A kísérlet nagyon jó, de nem igazán szükséges: messzemenőkig informatívabb már így is, mint a korábbi, XX. század utolsó negyedéből itt ragadt forgatós menetrendböngésző. Mégis attól "kísérlet", hogy lakossági pályamunkákból választották ki a vezetés által legjobbnak ítélt kivitelt. 

dsc_2785.jpg

Nincs ezzel gond ma sem, a célra megfelel; csak a világ a praktikusság felé mozdult el azóta.

Az új menetrend mellé még egy kis tájékoztatás is került:

Tisztelt Utasaink!

Székesfehérvár Megyei Jogú Város önkormányzata elkötelezett a közösségi közlekedés megújítása, így az utastájékoztatási felületek, a közlekedési arculat megújítása mellett. Ennek első lépésében minta jelleggel a Fehérvár Áruház, Autóbusz-állomás és Református Általános Iskola megállóhelyek utastájékoztató felületeit felújítottuk, a megállóhelyeken található tájékoztató táblákat új, időtálló, informatív darabokra cseréltük.

Ezen a négy megállóhelyeken új, színes, a korábbinál információgazdagabb menetrendi hirdetményekkel találkozhatnak, új, a megállóhely nevét, illetve a megállóhelyen megálló járatok számát jelző táblákat helyeztünk ki, hogy így segítsük a közösségi közlekedést igénybe vevő utasok tájékozódását. Lecseréltük a KRESZ táblát, a dohányzást tiltó táblát, illetve a menetrendtartó kereteket is, így adva új arculatot ezeknek a megállóhelyeknek. Terveink között szerepel, hogy a megállóhelyeken a későbbiekben környezet térképet, valamint vonalhálózati térképet is kihelyezünk, hogy a helyismerettel nem rendelkező utasokat is megfelelő információhoz jutassuk.

Amennyiben támogatja a fejlesztést és szeretné, hogy az összes székesfehérvári megállóhely megújuljon, vagy ötlete, észrevétele, javaslata van, kérjük, írja meg nekünk […].

dsc_2783.jpg

Teljes terjedelmében az újítás.

dsc_2784.jpg

És közelebbről a menetrend + tájékoztató.

Az is kérdésként ragadt meg, hogy mire vártak 2018-ig az új, informatívabb menetrendet illetően: ez egy „nulla forintos” tétel. Természetesen nem 0, mert valaki ebbe is munkaórákat fektetett, lehet, hogy szoftvert is meg kellett vásárolni, s szorgos kezek telepítették is. Filléres tétel, és még néhány fejlesztéssel karöltve (viszonylatok felülvizsgálata, járatszervezés) „visszahozza az árát”. Még bőven van mit kiaknázni (ahogy azt fejtegeti a tájékoztató is) a jövőben, amik nagyon is szükségesek lennének már.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr5214366673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

viktorio77 2018.11.13. 17:06:09

A buszokon levő toborzó hirdetés nemcsak azért érdekes, mert a BKV-hez képest jóval alacsonyabb, holott Budapest nincs messze Székesfehérvártól, hanem azért is, mert a sofőrök elmondása apján se helyközi, se helyi se távolsági nem kapott még ekkora fizetést és ezt 10, 15 éve itt dolgozók mondták.
A BKK bruttó 400 ezres ajánlatán felül az épülő Paks 2-höz szükséges dömper sofőrfizetés is szívja el fejér megye buszvezetőit.

Sprintex 2018.11.14. 11:55:51

A KNYKK-s C1G ugyan Hamburgból van, de VHH-s volt. Amúgy patent cikk.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.