Hajdúszoboszló helyi járat

hajduszoboszlo_helyi_cover1.jpg

A huszonnégyezer lelkes, debreceni agglomeráció egyik nagyobb városának volános helyi járata.

A városban a Hivatalos Autóbusz Menetrend alapján már 1950-ben volt helyi járat (5015-ösként illesztve a számmezőbe), mely a 100-as vasútvonalhoz igazodva közlekedett a vasútállomás – gyógyfürdő útvonalon. A viteldíj 2 Ft volt. Az ezredfordulóig viszont további említését nem találtam a járatoknak.

hajduszoboszlo_1950_menetrend_balla_laszlo_gyujt.png

Hajdúszoboszló helyi járat 1950-ből. Forrás: Balla László gyűjteménye.

A közlekedést 2005 óta a Hajdú Volán Zrt, majd 2015. január 1-jétől jogutódja, az ÉMKK Zrt. végzi. A viszonylatok 2004-2017 minimálisan változtak, a szükséges buszok száma viszont változatlan. Lényegileg felvázolva: a járatok a buszállomást kötik össze a vasútállomással és a temetővel. Korábban volt Tesco-járat is (mely szintén „helyi járatként” funkcionált), azonban ez megszűnt 2017. január 1-jén.

tesco_hajduszoboszlo.jpg

A 2017. január 1-jével megszűnt Tesco-járat menetrendje.

hop086_eurobus_tesco.jpg

HOP-086 a Tesco-járaton. Fotó: Eurobus Online.

A dedikált helyi járatok sem kifejezetten gazdaságosak, idézve egy tervtanulmányból:

[…] A menetjegyek és bérletek nettó ára jóval az önköltség alatt van, 2009-ben egy menetjegy ára 150 Ft – az önköltség fele - volt. A bevételek 19 %-át a fogyasztói árkiegészítés, további 8 %-át állami-, másik 8 %-át önkormányzati támogatás (2009-ben 2,9 MFt) alkotta, ez tette lehetővé a veszteségek nagy részének finanszírozását, illetve a viteldíjak mérsékelt szinten tartását (15. táblázat). Utóbbi mindenképpen szükséges ahhoz a jövőben is, hogy a lakosság és a turisták az egyéni közlekedés helyett a jóval környezetbarátabb helyi tömegközlekedést válasszák.

15_tablazat.pngForrás: PDF; 3,23 MB

 

 

A tervek között szerepelt a helyi közlekedés vonzóbbá tétele és versenyképességének növelése: mindezt sűrített járatokkal (főleg a turisták által látogatott helyeken – fürdő, kemping), és új járműparkkal képzelték el kilenc éve.

hop-086_madthrasher.jpg

Indulás a buszállomásról. Fotó: MadThrasher.

Új járat - nyolc évvel a tanulmány után

2017. szeptember 1-jén új viszonylatot indított a társaság autóbusz-állomás – Hétvezér telep – autóbusz-állomás útirányon keresztül, 2A jelzéssel. Előzőleg 1995-ben indult új (szintén betét-)járat, akkor az 1A viszonylatot hozták létre. Így napjainkban négy vonalon közlekednek a járatok, melyeken az alábbi vonalhálózati térképen lehet megtekinteni. A 2018. szeptember 1-jétől érvényes menetrend itt érhető el (PDF, 1.72 MB).

hajduszoboszlo_vonalh_2011.jpg

A 2011. január 1-jétől érvényes vonalhálózat. Forrás: Hajdú Volán Zrt.

Korábban volt 3-as (autóbusz-állomás – Nádudvari utca [Temető]) és 6-os viszonylat is, melyeket megszüntettek. Előbbi utolsó üzemnapja 2013. január 5-én volt, míg utóbbi megszüntetéséről nem találtam dátumot. 

 hajduszoboszlo_vonalh_20180101.jpg

A 2018. január 1-jétől érvényes vonalhálózat. Forrás: ÉMKK Zrt.

 

Járművek

A helyi viszonylatok leközlekedtetése 2004 óta négy járművet igényel. 2005 – 2008 között Ikarus 260, MAN SL222 és MAN SL2x3-as buszokat használt a volántársaság, melyek közül kettő a helyközi üzemben is közlekedett (és mindössze kettő volt kifejezetten a helyi járatra). 2009 nyarán az előző évben újonnan (Debrecen helyi járatára) vásárolt négy darab Solaris Urbino 12-es került a városba, ezek 2011-ig közlekedtek itt, majd Debrecen helyközi üzeméhez kerültek, és MAN SL-ek jöttek helyükre (ismét).

A kilenc éve megálmodott vonzóbbá tétele a közösségi (helyi) közlekedésnek – ami a járműparkot illeti – nem sikerült, napjainkban ugyanazon MAN SL222-esek illetve SL2x3-asok közlekednek, melyek 2007 környékén is.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr214299417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alkaabus 2018.11.01. 12:12:29

"2008 nyarán az újonnan vásárolt négy darab Solaris Urbino 12-es került a városba, ezek hozzávetőlegesen 2010-ig (?) közlekedtek itt, majd Debrecen helyközi üzeméhez kerültek át."

Tévedés, a Hajdú Volán azokat is a debreceni helyijáratra vásárolta. A szolgáltatóváltás után kerültek Szoboszlóra, és 2011-ig maradtak ott helyi-helyközi szerepkörben, utána mentek vissza Debrecenbe.

Aron_son 2018.11.01. 20:59:55

@Alkaabus: Valóban, korrigáltam. Kössz!

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.