Fehér hollók #6 – MJT L83-01D

mjt_l83d_cover.jpg

Az első, ARC tervezők által megálmodott, majd az MJT által kivitelezett csuklós busz: a 417-es utódja, és a V187 informális elődje.

Az első ARC csuklósként – tévesen egy másik cikkben – én is a szombathelyre került, ötajtós példányt neveztem meg. Azonban az Auto Rad Controlle tervezőiroda elsőként az MJT Zrt-vel állt össze a terveik valósággá formálásához az első autóbuszuk közös elkészítéséhez. Az MJT 2000 óta foglalkozik saját járművek fejlesztésével és gyártásával, korábban felújítások és átalakítások jelentették a cég portfólióját jónéhány évtizeden keresztül.

Az autóbusz 2004-ben épült meg a cég debreceni telephelyén. Nem igényel kifejezetten erős absztrakt gondolkodásmódot, hogy egyből feltűnjön: egy helyenként továbbgondolt Ikarus 417-es lett a végeredmény. Azonban számos ponton változtattak a konstrukción: ilyen volt például a Hübner csuklószerkezet Hemscheidt SKD 420-asra történő cseréje, a hidak cseréje (mindegyik egységesen ZF volt), vagy éppen az ajtórendszer (BODO gyártmányú bolygóajtók).

Gyártás alatt az új csuklós...fotók: MJT Zrt.

mjt_l83-01d_gyartas_7.jpg

A frissen elkészült csuklós. Fotók: MJT Zrt.

A típusjelzést nem sikerült teljesen visszafejtenem, ráadásul kétféle „néven” is futott a busz (JTDL8, illetve L83D/L84D). A volánsárga négyajtós változat (L84D) már félkész állapotában rekedt meg a gyártó felszámolása miatt, így végül egyetlen darab készült el az új csuklósból. Érdekesség, hogy a jármű fényszóróit – mielőtt értékesítették a Kunság Volánnak – köralakú Hella világítótestekre cserélték le (lásd borítóképet és a későbbi fotókat). Szintén értékesítés előtt kapta meg a klímaberendezést is. Az egyke csuklós 2005-ben "Az év haszonjárműve" lett városi/elővárosi autóbusz kategóriában olvasói szavazatok alapján.

A típusjelzés (vélt) jelentése:

L - ?

8 – 18 méteres

3 – három ajtó

01 – proto (első kivitel)

D – dízel üzemű

A típus fantázianeve a Citycruiser 18 volt. 
A gépjármű-nyilvántartás szerint pedig MJT L8 volt.

 

Műszaki adatok

Hossz: 18 000 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 2 700 mm
Belépési magasság: 340 mm
Állóhelyek száma: 103 fő
Ülőhelyek száma: 53 fő
Menetkész saját tömeg: 15 000 kg
Motor: MAN D 2866 LOH 27 (11 967 ccm, 228 kW, 1 250 Nm, Euro III)
Váltó: ZF 6HP592C (6+1 sebességes automata)
Mellső híd: ZF RL85A
Szabadonfutó híd: ZF AV133
Hajtott híd: ZF AV132/80
Utasülések: Vogel TOP 2020

mjt_l8301d_jellegrajz.png

Az elkészült autóbuszt 2008-ban vette állományba a Kunság Volán. A köztes időben javarészt Debrecenben állt, illetve egy-két volántársaságnál (?) volt próbán (noha erről bizonyító erejű hírt vagy fotót nem találtam); majd 2007-ben kapta a KLL-917-es rendszámot.

kll-917_kek_2007.png

Már KLL-917-es rendszámmal, új fényszórókkal, de még klíma nélkül és kéken, 2007-ben.
Fotó: (számomra) ismeretlen szerző.

A Kunság Volán végül 2014-ig használta, többnyire a környező (agglomerációs, helyközi) csuklós viszonylatokra közlekedett Kecskemétről. Rendszáma a selejtezése előtt nem sokkal (2013-ban) MKY-803-ra változott. Megbízhatósága nem volt kiemelkedő, sokszor hibásodott meg. 

A konstrukció nem kapott típusbizonyítványt, mivel a hátsó kocsitestben a csukló előtt a padló jóval nagyobb szögben emelkedett, mint azt az előírások megengedik. Így egyedi buszként (felmentéssel) tett műszaki vizsgát és kapott rendszámot.

mjt_l83-01d_gyartas_3.jpg

Az ominózus durván emelkedő padló, amiért nem kapott típusbizonyítványt. Fotó: MJT Zrt.

A továbbiakban az ARC távozott a konstrukció mögül, majd az MJT még szerette volna továbbvinni a típust (természetesen átalakítva némileg): egy kínai buszgyárral kötöttek megállapodást 2009-ben (többek között) a csuklósok gyártásáról Kínában, eleinte dízel- és gázüzemű, később elektromos (!) meghajtással. A gyártás 2010-ben indult volna, azonban a gyártókapacitást végül másra használta fel az kínai állam.

kll-917_kunsag_volan_4.JPG

Maga a koncepció semmi forradalmian újat vagy merőben innovatív megoldást nem hozott magával a 417-eshez képest. Azonban az Ikarus bezárása utáni, hazai gyártmányú csuklós buszos űr betöltésére – átmenetileg – ideális lett volna.

 

Borítókép: a típus angol nyelvű brosúrájának első oldala. Fotó: MJT Zrt.

 

Korrekció [2018.10.24.]: a típust nem az ARC mérnökei tervezték, mint ahogy azt írtam az első bekezdésben.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1914282157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.