31 darab új Tourliner L
Prémium távolsági buszok a Közlekedési Központoknak

tourlinerl_cover.jpg

Megkezdődött országszerte a Közlekedési Központok között szétosztott új háromtengelyes távolsági flotta "hadrendbe" állítása.

2018. február végén került fel a tenderkiírás (TED 2018/S 041-089378) a központi értesítőre, mely alapján a Volán Busz Park Kft. 31 darab, emelt komfortfokozatú, Tempo100-es minősítésű, M3/III. osztályú autóbuszt szerezne be pénzügyi lízingszerződés keretében.

A felhívást végigolvasva a lehetséges befutó típus a Mercedes Tourismo L, MAN Lion’s Top Coach, vagy a Neoplan Tourliner L lehetett. Azonban a hazai, anyagilag általában szűkre szabott beszerzéseken szocializálódva a legnagyobb esélyt az MAN-re tettem. Ehhez képest ismét a Neoplan lett a befutó a Tourlinerrel: tavaly már 20 darab kéttengelyest vehettek használatba a Közlekedési Központok.

pzw-153_1.jpg

Október elején adták át a buszok zömét az MAN Dunaharaszti telephelyén. Műszakilag egyeznek a kéttengelyes, idén év elején útrakelt darabokkal. Hovatovább, az utastér színvilága és anyagmegválasztása is ugyanaz. A hosszúak 55 ülő utast szállíthatnak (míg a rövidebb 51 főt). Szóval ahol eddig kéttengelyes járt másodrésszel, nem biztos, hogy megszüntetném a másodrészt egy Tourliner L-t közlekedtetve az alapjáraton.

Az utastér kialakításáról, a műszaki részletekről, a gkv. munkahelyéről és egyéb észrevételekről a kéttengelyesekről írt tesztben olvashat bővebben (képre katt):

tourliner_teszt_borito2.jpg

neoplan_tourliner_3tg_volan_b1a.jpg

2018. október eleje: zajlik az átadást megelőző felkészítés...fotó: Balázs1a.

pzw-157_es_png-034.jpg

A "kistestvérrel".

Hol mit váltott?

Az új háromtengelyesek a még megmaradt „bérelt távolságiakat” (ezek valójában már nem bérleti konstrukcióban járnak, hanem megvásárolták őket) váltják a Volánbusznál, míg a többi társaságnál az esetenként amúgy is kevésnek bizonyuló kéttengelyes távolsági gépeket cserélik az új jövevényekkel.

Rendszám

Társaság/üe.

Várható viszonylat

Mit váltott?

PZW-151

Volánbusz Fót

Budapest – Salgótarján

 

PZW-152

Volánbusz Fót

Budapest – Salgótarján

 

PZW-153

Volánbusz Fót

Budapest – Salgótarján

MAN Lion’s Top Coach

PZW-154

Volánbusz Fót

Budapest – Salgótarján

 

PZW-155

Volánbusz Fót

Budapest – Salgótarján

 

PZW-156

Volánbusz Fót

 

 

PZW-157

Volánbusz Fót

Budapest – Zalaegerszeg

Volvo 9700

PZW-158

Volánbusz Fót

Budapest – Siklós 

 

PZW-159

Volánbusz Fót

Budapest – Gyula

Volvo 9700

PZW-160

Volánbusz Fót

Budapest –  Mohács

 

PZW-161

Volánbusz Fót

Budapest –  Mohács

 

PZW-162

Volánbusz Fót

Budapest –  Mohács

 

PZW-163

Volánbusz Fót

Budapest – Harkány

Volvo 9700

PZW-164

Volánbusz Fót

Bp. – Szfvár; Bp. – Veszprém

MAN Lion’s Top Coach

PZW-165

Volánbusz Fót

Budapest – Kaposvár ("Deseda") 

Volvo 9700

PZW-166

KMKK Eger

Eger – Budapest

Setra S 415 GT-HD

PZW-167

KMKK Eger

Eger – Budapest

Volvo 9700

PZW-168

KMKK Salgótarján

Salgótarján – Budapest

MAN Lion’s Top Coach

PZW-169

KMKK Salgótarján

Salgótarján – Budapest

MAN Lion’s Top Coach

PZW-170

KMKK Salgótarján

Salgótarján – Budapest

MAN Lion’s Top Coach

PZW-171

DDKK Kaposvár

Kaposvár – Tab – Bp.

 Irizar InterCentury

PZW-172

DDKK Kaposvár

Kaposvár – Siófok – Bp.

Irisbus Crossway 

PZW-173

DDKK Nagyatád

Barcs – Budapest

Credo LH 12 

PZW-174

DDKK Pécs

Pécs – Győr

 Scania OmniExpress

PZW-175

DDKK Szekszárd

 Bonyhád – Budapest

Irizar InterCentury

PZW-176

ÉNYKK Szombathely

Szombathely – Pécs

Irisbus Evadys 

PZW-177

ÉNYKK Győr

Győr – Pécs

Irisbus Crossway 

PZW-178

ÉNYKK Veszprém

Távolsági tartalék (?)

PZW-179

ÉNYKK Zalaegerszeg

 Zalaegerszeg – Budapest

 

PZW-180

ÉNYKK Keszthely

Keszthely – Budapest

Setra S 319 UL-GT

PZW-181

ÉNYKK Nagykanizsa

Nagykanizsa – Zalakaros – Budapest 

 


[A táblázat folyamatosan frissül, még nem mindegyik jármű állt forgalomba. Ha tud pontosítani a táblázaton, kommentben várom!]

Hiányoltam egy szélesebbkörű, nyilvános átadó ünnepséget. Akár csak egyik ex-volán részéről – legyen nevezetesen a Volánbusz, ha már a flotta 15/31-ed része oda került. Nem mindennap vásárolnak a hazai (többségében) állami cégek ilyen kategóriájú buszokat, ekkora mennyiségben.

A jelen cikkben teljesen más ligába tartozó, bérleti konstrukcióban Budapestre került 15 darab Civis 12-esnek jutott átadó (holott nem újként érkeztek; a budapesti buszmennyiséget tekintve "csepp az óceánba"; és ráadásul semmiben sem extra buszok [=nem elektromos, hibrid, etc.]), akkor felmerült a kérdés, hogy ezeknek miért nem...? 

Egy mezei sajtóközleményt sem találtam eddig (ha Ön igen, kérem, linkelje kommentben). Egyedül ezt a cikket találtam, ami a szélesebb (utazó-)közönségnek is tudtára adja, hogy fejlődik a távolsági buszos szegmens – végre hazánkban is.

pzw-163_es_hkp-229.jpg

"Mögöttem az utódom": Tourliner L és Travego L.

pzw-153_2.jpg

A piacnyitás szele

Az autóbuszos közforgalmú személyszállítás liberalizációja évek óta egy húzódó, pontosabban halogatott téma a kormány részéről. Halasztották 2016-ban 2019 decemberére, majd 2018-ban 2020 decemberére. Azon, manapság is ismert hazai cégeknek, melyek ezután is szeretnének nyeregben maradni, mindenképpen frissíteniük kell a flottájukat. Persze, ezidáig is kellett volna, de örömmel látom ezt a 31 darab, magas komfortfokozatú távolsági buszt, mert:

  • a szolgáltatás ellentételezéséért egy, ár/érték arányban "egyező üzletben" részesülnek az utasok (= kényelmes, modern buszt kapnak a jegyükért),
  • egyes Közlekedési Központok a liberalizációt követően is szeretnének szolgáltatni (= beszállnának a piaci versenybe).

pzw-170_1.jpg

Egy KMKK-s...

pzw-180_b1a.jpg

...egy ÉNYKK-s (fotó: Balázs1a)...

pzw-172.jpg

...és egy DDKK-s. Utóbbiak egyelőre (?) cégjelzéstől mentesen mindenhol.

Márpedig a jövedelmezőbb szegmens a távolsági közlekedés, és ehhez bizony kellett (és még kelleni fog) néhány olyan beszerzés/lízingelés, melyek az elmúlt években megvalósultak:

pzw-157_es_pzw-163.jpg

Háromtengelyes trió: korareggeli távolsági indulások a Népligetből.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr4014307131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alkaabus 2018.10.19. 17:56:25

Barcs csak forgalmi térség, a PZW-173 Nagyatádhoz tartozik.
A Higereket pedig még a Borsod Volán szerezte be 2013-ban.

Aron_son 2018.10.19. 18:01:01

@Alkaabus: Helytálló. Köszi, korrigáltam.

Sosi0089 2018.10.20. 19:08:30

Keszthelyen a JWC után fellélegeztek. Gyakorlatilag folyamatosan a műhelyben állt.

boeingbalint 2018.10.21. 19:20:36

PZW-165 délutáni Budapest-Kaposvár "Deseda expresz" járaton van és Volvo 9700-ast váltott.

Alkaabus 2018.10.22. 01:03:03

@Aron_son: Ahogy Bonyhád sem önálló műszaki üzem, csak forgalmi térség. Tolna megyében minden ilyen Szekszárdhoz tartozik már.

pitz75 2018.10.24. 11:52:11

PZW-178-nál több forrás is Veszprém-Budapestet mond, a Drögmöllert válthatja elvileg, de ettől még előfordulhat máshol is... Veszprémben bármi lehetséges. Már várom, mikor kapják le róla a dísztárcsákat, jó veszprémi szokás szerint...
Salgótarján mintha kicsit felül lenne reprezentálva, ha jól számolom a 31 db-ból 8 rendszeresen arra fog járni (Volánbusz, KMKK vegyesen).
Viszont a matricázást tekintve az ÉNYKK-sok a díjnyertesek, nálam legalábbis (tekintve a többit, nem volt nehéz ezt kihoznom nyertesnek...).

Aron_son 2018.10.25. 21:46:37

@pitz75: Én alapból erre tippeltem (Budapest + Drögmöller), de aztán hallottam mást. És eddig nem tudok róla, hogy végülis váltott volna Volvót. Pedig mindhárom kellően leharcolt már, hogy ne Bp-ig küldjék őket naponta.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.