Megkezdődött országszerte a Közlekedési Központok között szétosztott új háromtengelyes távolsági flotta "hadrendbe" állítása.
2018. február végén került fel a tenderkiírás (TED 2018/S 041-089378) a központi értesítőre, mely alapján a Volán Busz Park Kft. 31 darab, emelt komfortfokozatú, Tempo100-es minősítésű, M3/III. osztályú autóbuszt szerezne be pénzügyi lízingszerződés keretében.
A felhívást végigolvasva a lehetséges befutó típus a Mercedes Tourismo L, MAN Lion’s Top Coach, vagy a Neoplan Tourliner L lehetett. Azonban a hazai, anyagilag általában szűkre szabott beszerzéseken szocializálódva a legnagyobb esélyt az MAN-re tettem. Ehhez képest ismét a Neoplan lett a befutó a Tourlinerrel: tavaly már 20 darab kéttengelyest vehettek használatba a Közlekedési Központok.
Október elején adták át a buszok zömét az MAN Dunaharaszti telephelyén. Műszakilag egyeznek a kéttengelyes, idén év elején útrakelt darabokkal. Hovatovább, az utastér színvilága és anyagmegválasztása is ugyanaz. A hosszúak 55 ülő utast szállíthatnak (míg a rövidebb 51 főt). Szóval ahol eddig kéttengelyes járt másodrésszel, nem biztos, hogy megszüntetném a másodrészt egy Tourliner L-t közlekedtetve az alapjáraton.
Az utastér kialakításáról, a műszaki részletekről, a gkv. munkahelyéről és egyéb észrevételekről a kéttengelyesekről írt tesztben olvashat bővebben (képre katt):
2018. október eleje: zajlik az átadást megelőző felkészítés...fotó: Balázs1a.
A "kistestvérrel".
Hol mit váltott?
Az új háromtengelyesek a még megmaradt „bérelt távolságiakat” (ezek valójában már nem bérleti konstrukcióban járnak, hanem megvásárolták őket) váltják a Volánbusznál, míg a többi társaságnál az esetenként amúgy is kevésnek bizonyuló kéttengelyes távolsági gépeket cserélik az új jövevényekkel.
Rendszám |
Társaság/üe. |
Várható viszonylat |
Mit váltott? |
PZW-151 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Salgótarján |
|
PZW-152 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Salgótarján |
|
PZW-153 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Salgótarján |
MAN Lion’s Top Coach |
PZW-154 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Salgótarján |
|
PZW-155 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Salgótarján |
|
PZW-156 |
Volánbusz Fót |
|
|
PZW-157 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Zalaegerszeg |
Volvo 9700 |
PZW-158 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Siklós |
|
PZW-159 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Gyula |
Volvo 9700 |
PZW-160 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Mohács |
|
PZW-161 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Mohács |
|
PZW-162 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Mohács |
|
PZW-163 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Harkány |
Volvo 9700 |
PZW-164 |
Volánbusz Fót |
Bp. – Szfvár; Bp. – Veszprém |
MAN Lion’s Top Coach |
PZW-165 |
Volánbusz Fót |
Budapest – Kaposvár ("Deseda") |
Volvo 9700 |
PZW-166 |
KMKK Eger |
Eger – Budapest |
Setra S 415 GT-HD |
PZW-167 |
KMKK Eger |
Eger – Budapest |
Volvo 9700 |
PZW-168 |
KMKK Salgótarján |
Salgótarján – Budapest |
MAN Lion’s Top Coach |
PZW-169 |
KMKK Salgótarján |
Salgótarján – Budapest |
MAN Lion’s Top Coach |
PZW-170 |
KMKK Salgótarján |
Salgótarján – Budapest |
MAN Lion’s Top Coach |
PZW-171 |
DDKK Kaposvár |
Kaposvár – Tab – Bp. |
Irizar InterCentury |
PZW-172 |
DDKK Kaposvár |
Kaposvár – Siófok – Bp. |
Irisbus Crossway |
PZW-173 |
DDKK Nagyatád |
Barcs – Budapest |
Credo LH 12 |
PZW-174 |
DDKK Pécs |
Pécs – Győr |
Scania OmniExpress |
PZW-175 |
DDKK Szekszárd |
Bonyhád – Budapest |
Irizar InterCentury |
PZW-176 |
ÉNYKK Szombathely |
Szombathely – Pécs |
Irisbus Evadys |
PZW-177 |
ÉNYKK Győr |
Győr – Pécs |
Irisbus Crossway |
PZW-178 |
ÉNYKK Veszprém |
[Távolsági "mindenes"] |
- |
PZW-179 |
ÉNYKK Zalaegerszeg |
Zalaegerszeg – Budapest |
|
PZW-180 |
ÉNYKK Keszthely |
Keszthely – Budapest |
Setra S 319 UL-GT |
PZW-181 |
ÉNYKK Nagykanizsa |
Nagykanizsa – Zalakaros – Budapest |
|
Ha tud pontosítani a táblázaton, kommentben megteheti.
Hiányoltam egy szélesebbkörű, nyilvános átadó ünnepséget. Akár csak egyik ex-volán részéről – legyen nevezetesen a Volánbusz, ha már a flotta 15/31-ed része oda került. Nem mindennap vásárolnak a hazai (többségében) állami cégek ilyen kategóriájú buszokat, ekkora mennyiségben.
A jelen cikkben teljesen más ligába tartozó, bérleti konstrukcióban Budapestre került 15 darab Civis 12-esnek jutott átadó (holott nem újként érkeztek; a budapesti buszmennyiséget tekintve "csepp az óceánba"; és ráadásul semmiben sem extra buszok [=nem elektromos, hibrid, etc.]), akkor felmerült a kérdés, hogy ezeknek miért nem...?
Egy mezei sajtóközleményt sem találtam eddig (ha Ön igen, kérem, linkelje kommentben). Egyedül ezt a cikket találtam, ami a szélesebb (utazó-)közönségnek is tudtára adja, hogy fejlődik a távolsági buszos szegmens – végre hazánkban is.
"Mögöttem az utódom": Tourliner L és Travego L.
A piacnyitás szele
Az autóbuszos közforgalmú személyszállítás liberalizációja évek óta egy húzódó, pontosabban halogatott téma a kormány részéről. Halasztották 2016-ban 2019 decemberére, majd 2018-ban 2020 decemberére. Azon, manapság is ismert hazai cégeknek, melyek ezután is szeretnének nyeregben maradni, mindenképpen frissíteniük kell a flottájukat. Persze, ezidáig is kellett volna, de örömmel látom ezt a 31 darab, magas komfortfokozatú távolsági buszt, mert:
- a szolgáltatás ellentételezéséért egy, ár/érték arányban "egyező üzletben" részesülnek az utasok (= kényelmes, modern buszt kapnak a jegyükért),
- egyes Közlekedési Központok a liberalizációt követően is szeretnének szolgáltatni (= beszállnának a piaci versenybe).
Egy KMKK-s...
...egy ÉNYKK-s (fotó: Balázs1a)...
...és egy DDKK-s. Utóbbiak egyelőre (?) cégjelzéstől mentesen mindenhol.
Márpedig a jövedelmezőbb szegmens a távolsági közlekedés, és ehhez bizony kellett (és még kelleni fog) néhány olyan beszerzés/lízingelés, melyek az elmúlt években megvalósultak:
- 5+5 darab új Scania-Higer (Borsod Volán Zrt., 2013),
- 31 darab új MB Tourismo (DAKK Zrt., 2016),
- 13 darab új Volvo 8900 (KMKK Zrt., 2016),
- 10+4 darab újszerű MB Tourismo (VB, 2017),
- 6 darab használt MAN Lion’s Top Coach (VB, 2017),
- 9 darab használt Volvo 9500/9700 (VB, 2017, lásd eggyel fentebbi linken),
- 20 darab új Neoplan Tourliner (VB + KK-k, 2017),
- 30 darab újszerű Volvo 9700 (VB + KK-k, 2018).
Háromtengelyes trió: korareggeli távolsági indulások a Népligetből.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Alkaabus 2018.10.19. 17:56:25
A Higereket pedig még a Borsod Volán szerezte be 2013-ban.
Sosi0089 2018.10.20. 19:08:30
boeingbalint 2018.10.21. 19:20:36
Alkaabus 2018.10.22. 01:03:03
pitz75 2018.10.24. 11:52:11
Salgótarján mintha kicsit felül lenne reprezentálva, ha jól számolom a 31 db-ból 8 rendszeresen arra fog járni (Volánbusz, KMKK vegyesen).
Viszont a matricázást tekintve az ÉNYKK-sok a díjnyertesek, nálam legalábbis (tekintve a többit, nem volt nehéz ezt kihoznom nyertesnek...).