Ikarus 263T

ikarus_263t_borito.jpg

Másfél évtizeddel a „nagy Ikarus” gyár bezárását követően készült el az első, 12 méteres karosszériával épült trolibusz a BKV Zrt. által.

A járműgyártónál a tervasztalon létezett ugyan a 263-as troli változata, azonban soha nem épült meg egyetlen darab sem belőle. A BKV Zrt. esetében a terv 2015-ben látott napvilágot. A terv indoklása az akkoriban (és manapság is) az utasforgalomból kivett oktató trolik (#605, #707) helyettesítése volt. Utóbbi típusok (GST12, Ik412.81) közel 12 méteresek, és a tengelytávolságuk valamint fordulókör átmérőjük is a 263-as típushoz áll közelebb, mintsem a 260-ashoz (lásd az alábbi táblázatot). Innen adódott az ötlet, hogy az egyik, leromlott állapotú ex-debreceni 263-as buszt építsék át trolibusszá.

ik263_jellegrajz.jpg

Előzetes jellegrajz a készülő trolibuszról [1].

Típus

Hossz [mm]

Tengelytáv [mm]

Fordulókör átmérő [m]

Ikarus 412.81

11 880

6 230

22

Ganz-Solaris Trollino 12

12 000

5 900

21,4

Ikarus 263

12 000

5 840

20,8

 

GZF-169 metamorfózisai

Az 1998-as évjáratú, eredetileg orosz exportra gyártott, majd végül itthon gazdára talált autóbuszt a Hajdú Volán üzemeltette 1999 – 2009 között. Eleinte helyközi viszonylatokon (fehér-kék megjelenéssel) rótta a köreit, majd a kétezres évek közepén átkerült Debrecenbe, ahol a tervek szerint több másik társával együtt ez is gázüzemű busszá lett volna átalakítva. Az ehhez megálmodott kék-zöld fényezést és a tetőszerkezet megerősítését megkapta, viszont a gázüzeművé átalakítása elmaradt. Dízelbuszként 2009-ig szolgálta a debreceni utazóközönséget, amikor a szolgáltatóváltás miatt eladósorba került.

2010-ben vásárolta meg a BKV Zrt. négy másik 263-assal, majd átfényezést követően forgalomba állt Budapesten. Honos telephelye az Óbudai autóbuszgarázs volt, elsősorban az 5-ös viszonylaton lehetett találkozni vele. 2014 októberében az autóbuszos állományból törölték, utasszállításban már nem vett részt, majd 2015-ben kezdődött meg a trolivá átalakítása.

ikarus_263t_gzf-169.jpg

GZF-169 Rákospalotán 2012-ben.

Az új oktatótroli

A bevezetőben ismertetett műszaki szempontokon túl egy újabb oktató trolibusz igénye felmerült az új trolibusz-beszerzések, és az ezáltal megnövekedett járművezető-képzések miatt is.

ikarus_263t_kulso_3.jpg

Az átalakítás keretében eltávolították a dízelmotort és a sebességváltót, az ehhez párosuló segédüzemi berendezéseket, valamint az eddigi hajtáslánc pozícionálásához szükséges vázelemeket. Átszabták a jármű fenékvázát, hogy az fogadni tudja a Ganz TK 110 K vontatómotort (lásd még: Ikarus 412.GT, Ikarus 280.94-esben), továbbá az oldalfalak szoknyarészeit is a villamos segédüzemi berendezések befogadására alkalmassá tették. A kormányzott tengely maradt a régi, a hajtott tengelyt viszont egy 280.94-esből örökölte meg (Rába MVG-118). Az átalakítások egy részét a Lanta Consulting Kft. végezte, míg például a villamossági szereléseket a Zách utcai telephely.

Ládaterek és a benne található villamossági és segédüzemi berendezések.

A megjelenésében vájtszeműeknek elsőre az egykori weimari Ikarus 260T-re hasonlít, azonban külső jegyeit tekintve az új pályamérő villamoson debütált "belszolgálati" megkülönböztető fényezés is belelátható a megvalósult járművet szemlélve. Ezzel az utazóközönség figyelmét igyekeznek felhívni a jármű nem utasforgalmi mivoltára (lásd még: vajszínű oktatóbuszok). További extraként elölre, oldalra, és hátra FOK-Gyem kijelzőket kapott.

ikarus_263t_kulso_1.jpg

ikarus_263t_kulso_2.jpg

Az utastér kialakítása az oktatási céloknak megfelelően teljesen egyedi lett. Összesen 12 + 1 +1 ülőhely („utasok” + oktató + járművezető) van a járműben, az ülések az ex-ICOM Intourókból ismert fixtámlás darabok. A bal első, valamint a hátsó kerékdobokra szerelt szekrények az oktatáshoz szükséges demonstrációs és egyéb segédanyagok tárolására szolgálnak.

A zárt vezetőállás megszűnt, az alapkivitel vezetőfülke dobogóját kiszélesítették, hogy az oktató számára is elférjen a hárompontos biztonsági övvel szerelt, ISRI 6860/875-ös légrugós ülés. A vonatkozó szabályozások értelmében az oktatónak pótfékpedált szereltek fel, továbbá egy vészleállító gomb is rendelkezésére áll. Ezenfelül egy "hibaszimuláló" panelt is beépítettek, mellyel az oktató különböző járműhibákat tud szimulálni.

ikarus_263t_muszerfal_1.jpg

ikarus_263t_muszerfal_2.jpg

A nagyközönség először a 2018-as trolis nyílt napon tekinthette meg a trolit. Ekkor még az utolsó simítások hátravoltak, azóta viszont próbaköröket is futott már, s nem sokára megkezdi a 2 x 500 kilométeres kötelező próbafutását is. A leendő pályaszámáról még nincs információ, próbaköreit próbarendszámmal futja.

ik263t_p.JPG

 

Források:

[1] Szedlmajer László: Az ATÜI stratégiája, járműpítési tapasztalatainak értékelése. (előadás PDF,  2015. szeptember)

A műszaki és átalakításokkal kapcsolatos információk forrása a járműre kiragasztott részletes tájékoztató.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr3914085691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeza 2018.07.17. 20:10:39

Szuper összefoglaló!

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.