Ötven Nagykövet
50 darab használt VDL Ambassador

vdl_vb_szentendre_2.jpg

Szinte napra pontosan egy éve röppent fel a hír, miszerint kétszáz Ambassador 200-as érkezik hazánkba használtan a Veolia Nederlandtól. Mostanság áll forgalomba a várt mennyiség negyede.

Ehhez rögtön hozzátársították azt is, hogy a sokak által közmegvetés tárgyává vált King Long XMQ6121-esek távoznak a Volánbusz alvállalkozói kötelékéből, Ambassadorokkal töltve fel a hiátust. A hír több oldalon is megjelent ugyan, azonban szkeptikusan álltam hozzá az elhangzott darabszámhoz, hiszen néhány tucatot regisztráltak ezen időtájt az országban, ami megfelelt a várt flotta paramétereinek. És ez a látott darabszám a hónapok előrehaladtával sem gyarapodott jelentősen.

prw-234_es_prw-237.jpg

Nem vagyok rajongója a King Long XMQ6121-nek, az összeszerelési minőségük gyenge, jónéhány tervezési „érdekességgel” is bírnak. Viszont az önmagáért beszél, hogy tíz évet (eddig) lehúztak abszolút ridegtartásban idehaza. (Arról nincsenek pontos információim, hogy hányat kell „donorizálni” közülük, hogy a kiadáshoz tudja tartani magát az alvállalkozó.)

Ez a szűk tucat, korábban Hollandiában futott Nagykövet viszont szépen lassan, de üzembeállt a Color Tours Kft. kötelékében, mely cég az M6 L.O.G. Kft-től bérli az autóbuszokat. Esetükben tíz darab járműről beszélünk (PIE-581..590), melyekkel kis túlzással Pest megyén belül bárhol össze lehet futni, ugyanis tartalék busz szerepben oda küldik őket, ahova éppen szükséges. Így a 484-es járattól elkezdve az OLK-járatokon keresztül, egészen a 777-es viszonylatig sok helyen megfordult már egy-egy VDL.

vdl_a200_pie585.JPG

PIE-585 OLK-járaton.

* * *

2017 őszén kezdett el valamivel nagyobb mennyiség felbukkanni a típusból itthon, majd 2018 elején került napvilágra, hogy 40 darabot bérel a Partiscum Busz Kft-től a Volánbusz Zrt., és 10 darab Kecskemét helyközi viszonylataira kerül, ahol a Partiscum Busz alvállalkozóként futtatja a buszokat. A bérlés 2019. december 31-ig tart, évente 528 000 000 Ft-ot fizet érte a Volánbusz Zrt. A Partiscum Busz Kft. pedig az M6 L.O.G. Kft-től bérli az 50 darabot, szintén 2019. december 31-ig. (Tenderkiírás: TED 2018/S 087-196240.)

vdl_volvohun.jpg

Két honosodó Ambassador a Volvo Hungáriánál  a Stilotruck Kft. telephelyén 2017 decemberében.

A buszok javarészt 2006-os évjáratúak, az M6 L.O.G. Kft. hozta őket be az országba. Cummins ISBe típusú 210 lóerős (Euro IV-es) motorjával és Voith automataváltóval szereltek. Valamivel idősebbek a kínai buszoknál, viszont az jobb állapotnak örvendek azoknál. A honosításukat (külső fényezést és matricázást) a Volvo Hungária Kft. a Stilotruck Kft. és az Autó Univerzál Kft., valamint az importőr végzi/végezte.

VDL-ek Kecskemét helyköziben.

Hogy mi(k) helyett állnak be, az az 50 darab forgalomba állítása után három nappal már bizonyos lesz, viszont csak részben fognak XMQ6121-eseket leváltani. (A szentendrei régióban nincs kínai busz [VDL viszont kerül(t) ide is], míg Vácott jónéhány közlekedik, így áttételesen válthatnak csak King Longot.) 

VDL kedvelőként üdvözlöm a beszerzést, viszont ugyanitt érdemes megemlíteni, hogy „az új busz a jó busz”. Hazai viszonylatokban adott az Ambassadornak megfeleltethető Econell 12, és sokáig bíztam is benne, hogy ilyenek érkeznek (valamikor) a King Longok helyett. A volánok százasával veszik őket rendületlenül, a Partiscum Busz Kft. szolgáltatási területének nagyobb részén pedig már ismerős a gépészetük (a volánok révén).

credo_econell_12_gyarban.jpg

Alternatív univerzum: készülnek a Partiscum Busz által rendelt Credók. Fotó: Balázs1a.

credo_econell_vdl_a200.jpg

Econell + Ambassador.

 

Korrekció [2018.04.29.]: a buszok tulajdonosának és üzemeltetési konstrukciójának helyesbítése.

Korrekció [2018.05.02.]: tévesen a Volvo Hungária Kft-t írtam, mint honosító, azonban az azonos székhellyel rendelkező Stilotruck Kft. végezte a műveleteket.

Korrekció [2018.06.06.]: a buszok pontos használati struktúrájának korrigálása (ismételten).

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8913878048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arpadeus Master 2018.04.29. 19:01:27

Na akkor most tegyük tisztába a dolgokat. A Color Toursnak semmi köze nincs a buszokhoz. A buszokat a Partiscum Busz bérli az M6LOG-tól és alvállalkozik velük a Volánbusznak és a DAKK-nak. Nem fognak King Longokat váltani, a Volánbusz saját régebbi járművei fognak áthelyezésre/selejtezésre kerülni. Hogy miért bukkannak fel mégis a 10-es és 11-es úton? Vélhetően így kötötte az újabb alvállalkozási szerződést a Volánbusz, a DAKK és a Partiscum Busz.

Aron_son 2018.04.29. 19:10:32

@Arpadeus Master: Már csak ennek az alvállalkozói szerződésnek a linkelését szeretném kérni. :) Én eddig nem futottam bele. Köszi!

Arpadeus Master 2018.04.29. 21:37:04

@Aron_son: Én is kíváncsi lennék rá :)
Ahogy arra is, amivel tavaly a Kontakt/T&J/Color hármas területére rátették a kezüket. Na meg a DAKK egyes távolsági fordáira szóló szerződésre is (amire az NKV-s rendszámú Intourokat használják).
Azt hiszem, egyiket se fogjuk látni.

BPO-105 2018.05.03. 19:26:42

@Arpadeus Master: Én alvállalkozói viszony helyett inkább a PDR/PEP-s Tourismókhoz hasonló VB-Partiscum-M6LOG láncbérlésre gyanakszom. Ha ténylegesen alvállalkozó lenne a Partiscum, szerintem kitennék a busz oldalára ugyanúgy, mint a többi alvállalkozónál, vagy "otthon".

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.