Honvédségi Currus Ariesek átadója
Tizenöt új busz a Honvédség részére

currus_atado_borito.jpg

2018. március 23-án átadták az első tizenöt új, az IK Járműtechnika Kft. és a Currus Zrt. kooperációjában készült Honvédségi autóbuszt.

A típus

Az autóbusz prototípusa 2015 júniusában mutatkozott be, a Magyar Honvédség Bakony Harci-kiképző Központ lőterén, a „Capable Logistician 2015” elnevezésű nemzetközi hadgyakorlat keretében [1][2][3]. A Volvo B7R alvázra tervezett moduláris felépítményt a gödöllői HM Currus Zrt. fejlesztette ki, az elkészült bázisjármű a C40C Aries elnevezést kapta [2][3]. A meghajtásról az első példányban egy 290 lóerős Volvo DH12 típusú motor gondoskodott, amelynek környezetvédelmi besorolása csak Euro V-ös volt. A moduláris felépítményt személyszállító, sebesültszállító, mobil orvosi rendelő és tárgyalóbusz kivitelben tervezték [2][3].

currus_atado_6.jpg

Mivel a HM Currus Zrt. a jármű fejlesztéséért volt felelős, a sorozatgyártásra egy újabb partnert szerződtettek, a székesfehérvári IK Járműtechnika Kft-t. Ekkor vetődött fel a moduláris felépítmény újabb alkalmazási területe, és 2017-re megszülettek a fogvatartott-szállító kivitel tervei is. 2017 tavaszán mutatkozott be a továbbfejlesztett változat vázszerkezete, Volvo B8R alvázon, és Euro VI-os környezetvédelmi normát teljesítő erőforrással [4], szeptemberben pedig az Aries 2 sorozatgyártásra kész példánya is bemutatkozott [5][6].

currus_atado_3.jpg

Az első sorozatpéldány(-nak bejelentett) busz végül mégsem „a végleges”, sorozatgyártásba küldött példány lett, ugyanis további módosításokat hajtottak végre a „végleges” sorozatpéldányokon – ezek közül a leglátványosabb a homlokfal változása, mely még így is bőven hagy nyitott kérdéseket a praktikusság, javíthatóság, és úgy általában az arányok illetve megjelenés témakörében.

currus_atado_46.jpg

Kifejezetten aránytalan és ormótlan a homlokfal megjelenése, de persze nem ettől lesz jó vagy rossz a busz.

Műszaki adatok

Típus: Aries 01
Hossz: 12 055 mm
Szélesség: 2 550 mm
Magasság: 3 550 mm
Menetkész saját tömeg: 13 200 kg
Ülő utasok száma: 40 fő (+ 1 gkv.)
Alváz: Volvo B8R
Motor: Volvo D8K320 (soros, hathengeres, turbótöltött, 320 lóerős)
Váltó: 12+4 (!) fokozatú Volvo I-Shift
Ülés: Özyildiz Breeze SC-100
Klímaberendezés: Yilkar

Részletesebb műszaki adatokat egyelőre nem tett közzé a gyártó. Itt érhető el néhány adat.

Az átadó

Az átadó Székesfehérváron, a Városház téren volt, azonban a kiállított flotta tizenöt példánya a környező utcák egy részét is elfoglalta. Az átadás 15 órakor kezdődött, ahol a város, a minisztérium, a gyártó és a tervező képviselői méltatták a buszokat néhány szóban, egy kis zenei felvezetéssel. Ezt követően a Városház téren, az Országalma körül kiállított négy buszt megnyitották a nagyközönség előtt (is). Ez a négy példány négyféleképpen volt berendezve.

Délelőtti kiállás a helyszínre. Fotók: Balázs1a.

1. Csapatszállító:

currus_atado_23.jpg
2. Sebesültszállító:

currus_atado_15.jpg
3. Üres:

 4. Törzsvezetési pontnak berendezett:

A vezetőtér és környezete:

currus_atado_8.jpg

A járművek közül 7 darabot (52-04, 52-05, 52-06, 52-07, 52-11, 52-14, 52-16) felmatricáztak az átadóra. A matricák mind a projektet, mind pedig a járműtervezőt és –gyártót is promotálták, noha az „Ikarus” feliratot kissé túlzásnak érzem. (A buszok eddig sehol nem szerepeltek úgy, hogy Ikarusok lennének, noha valóban az IK Járműtechnika Kft. jogosan használhatja az "Ikarus" márkanevet.)

currus_atado_13.jpg

A buszok kísértetiesen emlékeztetnek az Alfa Busz Regio típusára, annak mintegy (minimálisan) továbbgondolt és itt-ott átalakított új, 2017-es (illetve 2018-as) kiadása. Az összeszerelés minősége és egy-két tervezési megoldás is emlékezteti a vájtfülűeket az Alfa Busz járműveire. Ezekből alább néhány kiragadott példa, fényképekkel.

currus_atado_34.jpg

Kezelőszervek és befúvók az ajtó felett. Nem szokványos.

currus_atado_31.jpg

Eldolgozások #5. 

currus_atado_36.jpg

Eldolgozások #6.

A "kalaptartó" fémlemezből hajlított, a hajlítás vonala nem mindig azonos a filccel előtte bejelölt vonallal.

 currus_atado_klima.jpg

Új busz, törött elemekkel.

Ugyan a kiállított (és átadott) példányok sorozatdarabok már, a fentebbi részletek újragondolásra érdemesek, illetve egyes esetekben csak igényesebb és precízebb kiszerelés szükséges.

Új járművek beszerzése a Honvédség részére mindenképpen üdvözlendő lépés, hiszen a "nagybuszos" flottájuk legfiatalabb darabjai is idén 10 évesek, de az átlag életkor hozzávetőlegesen 20 év körül alakul.

 

Honvédségi buszokhoz kapcsolódó korábbi cikk:

> > > A Magyar Honvédség E95M buszai < < <

 

Források:

[1] NATO gyakorlaton mutatkoztak be innovatív magyar védelmi ipari termékek, In: Honvédelem.hu (2015. 06. 24.; letöltve: 2017. 09. 24.), url:
http://www.honvedelem.hu/cikk/51788

[2] Magyar gyártású katonai buszt villantottak, In: Totalcar.hu (2015. 07. 05.; letöltve: 2017. 09. 24.), url:
http://totalcar.hu/magazin/gumikacsa/2015/07/05/magyar_gyartasu_katonai_buszt_villantottak/

[3] HM Currus Zrt. / Kutatás fejlesztés (letöltve: 2017. 09. 24.), url:
http://www.currus.hu/kutatas-fejlesztes.html

[4] Célegyenesbe fordult az ARIES-projekt, In: Honvédelem.hu (2017. 05. 04.; letöltve: 2017. 09. 24.), url:
http://www.honvedelem.hu/cikk/63147_celegyenesbe_fordult_az_aries-projekt

[5] Putsay Gábor: Újabb piacokon jelenik meg az Ikarus busz, In: Magyar Hírlap (2017. 09. 23.; letöltve: 2017. 09. 24.), url:
http://magyarhirlap.hu/cikk/98714/Ujabb_piacokon_jelenik_meg_az_Ikarus_busz

[6] Ikarus lesz csak azért is! – Interjú Széles Gáborral, az Ikarus elnökével a fehérvári buszgyártás jövőjéről, In: Fejér Megyei Hírlap Online (2017. 09. 21.; letöltve: 2017. 09. 24.), url:
https://www.feol.hu/kozelet/helyi-kozelet/ikarus-szeles-gabor-interju-busz-szekesfehervar-2100091/

 

A cikk Balázs1a-val kooperációban készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr5013774686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pepejoe 2018.08.07. 09:27:13

Bohóchadseregnek bohócbusz, mit vártunk.
Régen örültem, ha megkönyörültek és egyszer-egyszer nem kellett kisétálni a 25km.-re lévő lőtérre, hanem kivittek egy világoskék 260 assal. A világ legszebb és legkényelmesebb busza volt.
(amúgy tényleg az volt, azt sem bántam, ha másnap kijelöltek teljes külsőbelső takarításra, ez megszokott eljárás volt minden kiállás után, vigyáztak rá na)

Alternatíva 2018.08.07. 10:21:02

2018-at írunk - az egész pénzlenyúlás, amatőr, gagyi szar. De mit várunk olyanoktól, akik csak az "állami pénzekre hajtanak" ( mint Széles ) és tehetségtelenek, halvány fingjuk sincs az autógyártásról....borzalom!!

BPO-105 2019.05.07. 22:40:37

Kicsit rárepültem a témára az utóbbi napokban.
Lehetséges lenne, hogy az első 41 példány - HB 52-03 még régi homlokfallal (nem azonos az NFR-280-nal) és HB 52-04-től 52-43-ig - mind még 2017-es gyártmányúak? Az első műszaki vizsgáikon volt egy-egy szám a szélvédőre ragasztva 1-től 41-ig (ebből a másodiknak vélt HB 52-04 gyári tábláján valóban ott van egy 2-es), viszont a novembertől induló, HB 52-44-gyel kezdődő sorozat már újból 1-től indul 25-ig...

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.