Szentmártonkáta helyi járat

piy-776.jpg

A mintegy ötezer lelket számláló, Pest megye és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán elterülő település – kis mérete ellenére – évtizedek óta rendelkezik helyi járattal.

Az alábbi térképre tekintve a település alakjáról, szerkezetéről az embernek az jut eszébe, mintha a 31-es út és a vasút előbb lett volna, majd utána létrehoztak egy lakóközösséget illetve községet, hogy „összehúzzák” a vasút és a helyi főút között tátongó űrt. Noha a település első említése 1349-ből származik [1], jóval a vasút és a 31-es út létesülése előttről.

szentmartonkata_map.png

Térkép: Google Maps.

Egyben a helyi járat jellege és feladata is sejthető, anélkül, hogy az útvonalat prezentálnám: vasúti ráhordó-járat. A reggeli csúcsban egészen gyakori követéssel (5:15, 5:45, 6:15, 6:35), de a köztes időszakokban (hétköznap délelőttönként, illetve vasárnap) egyáltalán nem közlekedik. Az útvonal is ennek megfelelően a vasúttól indul ki, és elforgatott (továbbá hossztengelye mentén tükrözött) L-alakban szeli át a települést, útjának felén a 31-es úton haladva. Térképen az alábbi képre kattintva tekinthető meg részletesebben mindez.

szentmartonkata_map_big.png

A járat útvonala és megállói. Kattintson a képre nagyobb + részletes nézetért!

A szolgáltatást 2008 nyaráig a Volánbusz Zrt. látta el, egy rövid kihagyással, amikor magánvállalkozóhoz került a feladat (2007-2008 tájékán). 2008-2010 között a Régió 2007 Kft. üzemeltette, majd 2010-2012 között a Weekendbus Zrt. végezte a szolgáltatást, ezt követően 2013. január 1-jétől 2015. december 31-ig [2], és a jelenlegi, 2016. január 1-je és 2020. december 31-e közötti időszakban ismét a Régió 2007 Kft. üzemelteti a járatot. Utóbbi cég ismerős lehet már Bicske, Dombóvár, Kerepes, Sárbogárd helyi járatairól.

elk-686_20070309_bd.jpgELK-686 a vasútállomáson, indulásra várva 2007 márciusában. Fotó: Bohus Dávid.

elk-603_bb_2008.jpg

ELK-603 Budai Barnabás felvételén az autóbusz-forduló végállomáson 2008-ban.

A viteldíj a következők szerint alakul [2]:

  • kedvezményes bérlet (tanuló/nyugdíjas): 1 298 Ft;
  • vonaljegy: 189,8 Ft (!);
  • teljesárú bérlet: 3 798 Ft.

Az üzletszabályzatban részletesen és pontosan leírják, hogyan kell tájékoztatni az utazóközönséget a menetrendről, a járatról, és hogy melyik busz éppen a helyi járat. Ennek ellenére a menetrend csak a megállókban tekinthető meg (interneten nem fellelhető a bejegyzés közzétételekor), ellenben a buszokon – szolgáltatótól függetlenül – hosszú évek óta mindig található és látható jelzés.

szentmartonkata_helyi_jarat_menetrend.jpg

A menetrend 2015-ben.

A járatokon a Volánbuszos időszakban több Ikarus 260-as is megfordult (ELK-603, ELK-686; lásd fentebb), majd a magánvállalkozók térnyerésekor eleinte az Ikarusok (BSB-928, JGB-143), később a használtan vásárolt nyugati típusok kezdtek dominálni: a Régió 2007 Kft. olykor már jól ismert, máshol is megfordult darabokat vetett be. Ilyen például a Sárbogárdon is közlekedett, ex-Szöllösi Traveles Mercedes O407-es (FLR-422), vagy a Kontakt Busz Kft színeiben Budapesten kezdett égkék Neoplan N4407 Centroliner midi (LYP-669), mely 2014-ben közlekedett itt a polgármester lobbizását követően "új" alacsonypadlós autóbusz gyanánt.

bsb-928_2009_bb.jpg

A Régió 2007 Kft. 2008-as kezdésekor az alapgép ez a 250-es volt. Fotó: Budai Barnabás.

jgb-143_bb_2009.jpg

A 250-es tartalékja ez a 260-as volt 2008-2009 körül. Fotó: Budai Barnabás.

lyp-669_sztmk_fb_20141009.jpg

A polgármester által kivívott új, alacsonypadlós busz 2014-ben. Fotó forrása: Szentmártonkáta Facebook-oldala.

2015-ben egy MAN NL2x3-as került a járatra, mely hosszú hónapokig sérült (lyukas) oldallemezeléssel és törött lámpafészekkel közlekedett. Napjainkban egy fehér Neoplan N4411 Centroliner midivel  (PIY-776) szolgálja ki a Régió 2007 Kft. a járatot.

mws-274.jpg

MWS-274, gyalázatos állapotban. Néhány hétig biztosan így közlekedett – lásd jobb első lámpafészket és környékét.

piy-776.jpg

piy-776_hata.jpg

A bejegyzés közzétételekor az aktuális gép.

Források:

[1] Szentmártonkáta honlapja - Településtörténet

[2] A Régió 2007 Kft. üzletszabályzata

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr2913694132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eurobus Online 2018.03.25. 14:42:57

"A polgármester által kivívott új, alacsonypadlós busz 2014-ben. Fotó forrása: Szentmártonkáta Facebook-oldala."

Na ő igazi politikus. Az annyira új - mint írod is, hogy előző évben Kontaktos volt: www.flickr.com/photos/eurobusonline/21405935912/in/album-72157656287896334/

Azelőtt meg Budaörs helyi

Azelőtt meg franc tudja... E-bay :D

Eurobus Online 2018.03.25. 14:43:46

Amúgy a Cito az itt volt vagy Sülysápon?

Aron_son 2018.03.26. 18:36:59

@Eurobus Online: Így van, ez egy látványos politikusi húzás volt részéről.
A Cito nagyon jó kérdés, bíztam benne, hogy ezt esetleg Te tudod. Sajnos nem tudom, hol járatta a WB a Citóit.

Eurobus Online 2018.03.26. 19:59:55

Hmm az Mende lesz, mert ez Sülysáp után van...
Mendén van most még vmi járat?

Aron_son 2018.03.29. 18:56:24

@Eurobus Online: Van aktuális menetrend. Elég sokat járatam ott az elmúlt években, de valahogy sosem láttam helyit ott; legalábbis a főút/vasút mentén.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.