Megújuló tatabányai autóbusz-közlekedés - 1. rész

2017. december 31-ig a tatabányai helyi közösségi közlekedésért a területileg illetékes Vértes Volán Zrt., illetve jogutódja, a KNYKK Zrt. felelt. 2018. január 1-jén Tatabánya is csatlakozott azon települések sorába, akik a helyi tömegközlekedést saját szolgáltatóval, saját hatáskörben látják el.

t01_1.jpg

A szolgáltatóváltást megelőző korszak meglehetősen jól dokumentált, évenkénti önkormányzati beszámolók, közszolgáltatási szerződések és egyéb összefoglaló anyagok is rendelkezésre állnak. Az utolsó időszak menetrendje jelenleg még szintén hozzáférhető [1]. Az éves beszámolók adatai szerint Tatabányán, helyi járaton 39 autóbusz (ebből 18 szóló- és 21 csuklósbusz) 210 ezer járatot teljesítve és 53 millió kilométert megtéve mintegy 13 millió utast szállított el [2]. A 100 fős dolgozói létszámból 90 fő volt autóbuszvezető. Az autóbuszok típus szerinti megoszlása 2017-ig az alábbi volt:

  • 4 darab Ikarus 260 típusú szólóbusz
  • 2 darab Ikarus 263 típusú szólóbusz
  • 6 darab Ikarus 415 típusú szólóbusz
  • 2 darab Credo BN12 típusú szólóbusz
  • 4 darab Mercedes O530 Citaro típusú szólóbusz
  • 9 darab Ikarus 280 típusú csuklós busz
  • 3 darab Ikarus C83 típusú csuklós busz
  • 3 darab Credo BN18 típusú csuklós busz
  • 3 darab Mercedes O405G típusú csuklós busz
  • 1 darab Mercedes O345G típusú csuklós busz
  • 2 darab Mercedes O530G Citaro típusú autóbusz

t03_1.jpg

t02_1.jpg

t04_1.jpg

t05_1.jpg

2015 tavaszán alakult az az önkormányzati munkacsoport, amelynek feladata a közösségi közlekedés kérdéseinek vizsgálata lett, illetve a lehetséges stratégiák kidolgozása a Vértes Volán Zrt. jogutódjaként létrejött Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (továbbiakban: KNYKK Zrt.) közszolgáltatási szerződésének 2016. december 31-én esedékes lejáratát követő időszakra [3]. A munkacsoport vizsgálta a KNYKK Zrt. által nyújtott szolgáltatás színvonalát és költségigényét, illetve elemezte egy városi tulajdonú, lényegében saját közlekedési társaság alapításának lehetőségét és velejáróit.

Az eredményeket 2015. december 17-én tárták Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata elé, akik a közgyűlésén egy új, közvetetten városi tulajdonú közlekedési társaság létrehozásáról döntöttek, és a 263/2015. (XII.17.) számú határozatában rendelkeztek a városüzemeltetési feladatokat ellátó, illetve a távhőszolgáltatásért felelős T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. (továbbiakban: T-Szol) leányvállalataként létrehozni kívánt T-Busz Tatabányai Közlekedési Kft. alapításáról [3].

A fenti határozat alapján 2015. december 22-én megkezdte működését a T-Busz Kft., és a célok meghatározása után hozzáláttak a közlekedési koncepció kidolgozásához, lakossági fórumokon tartott igényfelméréssel együtt [4].

A munkafolyamat egyik eredménye egy pályázati anyag összeállítása lett, amely alapján 2016 márciusában Tatabánya bekerült a Kormány által támogatott Modern Városok Programba, amelyet később a 250/2016. (VIII. 24.) Korm. határozatban is rögzítettek. Ezután, a 1154/2017. (III. 20.) Korm. határozat alapján Tatabánya önkormányzata 5,641 milliárd forint támogatást kapott a tömegközlekedés fejlesztésére, amelyet a T-Busz Kft. és az azt tulajdonló T-Szol Zrt. alkotta konzorcium részére adott át [4][5]. Ugyancsak a 2016-os évben kezdték el toborozni a leendő autóbuszvezető kollégákat is [3].

A következő évben kezdődött a járművek beszerzése: 2017. június 13-án jelent meg az ajánlattételi felhívás, amely összesen 41 darab autóbusz vásárlásáról szólt, az alábbi megoszlás szerint [6]:

  • 4 darab elektromos meghajtású, városi midibusz (töltőoszlopokkal)
  • 23 darab Euro VI-os dízelmotorral szerelt, részben alacsonypadlós szólóbusz
  • 14 darab Euro VI-os dízelmotorral szerelt, teljes hosszban alacsonypadlós csuklós busz

A 4 darab midibusz előírt befogadóképessége minimum 33 fő volt, a csuklósbuszoké legalább 90 férőhely. A 23 darab szólóbusz közül 20 darab rövidebb (11,5 méter és 12,0 méter hosszúság közötti) és legalább 71 férőhelyes, 3 darab pedig hosszabb (12,5 méter és 13,5 méter hosszúság közötti) és legalább 77 férőhelyes kellett, hogy legyen. Üzemanyagfogyasztás tekintetében 100 kilométerre vetítve kategóriánként rendre 100 kWh, 55 liter, illetve 64 liter lett a meghatározott felső korlát [7]. Ugyanekkor jelent meg az első látványterv is, a beszerezni kívánt autóbuszok várható megjelenéséről:

tatabanya.jpg

Forrás: [k1]

A közbeszerzést a T-Szol Zrt. írta ki, a T-Busz Kft. részére, akik nevében a budapesti Provital Fejlesztési Tanácsadó Zrt. járt el [6][7]. Az elbírálás során 60%-ban a vételár, 20-20%-ban a férőhelyek száma és az üzemanyagfogyasztás számított. Az ajánlattételi határidő július 20-a volt, ezt később július 31-re módosították [8]. A nyertes ajánlattevőnek 6 hónap állt rendelkezésére az autóbuszok leszállítására, a számlát pedig már a T-Busz Kft. nevére kellett kiállítani [6][7]. Az autóbuszokra vonatkozó teljeskörű garancia 1 év, a fényezésre 6 év, a karosszéria korrózióállóságára 10 év [7].

A buszbeszerzés eredményhirdetésére 2017. október 16-án került sor [9]. Ennek értelmében a következő gyártmányok és típusok nyertek a tenderen:

  • 4 darab Modulo C68e (44 férőhely)
  • 20 darab Credo Econell 12 CiTY (72 férőhely)
  • 3 darab Credo Econell 13 CiTY (78 férőhely)
  • 14 darab MAN Lion’s City G (109 férőhely)

A Modulo C68e típusú midibuszokat a budapesti Ikarus Egyedi Kft. fogja gyártani, a kétféle Credo Econell a Kravtex-Kühne cégcsoport győri gyáregységében készült, illetve készül. Az MAN Lion’s City G csuklósbuszokat a Dunaharasztiban tevékenykedő MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. fogja szállítani [9]. A pályázaton ajánlatott tett még az elektromos buszokat gyártó BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. és a Danube Truck Magyarország Kft. is, továbbá az Ikarus Egyedi Kft. a tender csuklós buszos részére is pályázott, de az árversenyben alulmaradt.

A beszerzés 3,258 milliárd forintos összköltségét típusonként lebontva a következő vételárak adódnak:

  • Modulo C68e + töltőoszlop: 166 602 000 Ft / db
  • Credo Econell CiTY (átlagár): 59 782 609 Ft / db
  • MAN Lion’s City G: 86 900 000 Ft / db

2017. október 10-én kötött a T-Szol Zrt. egy újabb adás-vételi szerződést, amely az autóbuszok valós idejű járműkövető, valamint fedélzeti és megállóhelyi utastájékoztató rendszerének telepítését foglalta magában [15]. Ezt a tendert New Line Kft. és a Delta Systems Kft. közösen nyerte, a szerződés szerint két és fél hónap állt rendelkezésre a tesztidőszakra, illetve összesen kilenc hónap a teljesítésre. Érdekesség, hogy a megrendelt szoftvercsomag nem csak az utasok tájékoztatására képes: fordaszervezésre, a vezénylés készítésére, üzemanyag- és munkabér-elszámolásra, jegykiadásra és -kezelésre és még utasszámlálásra is alkalmas a rendszer.

2017 novemberében megjelent egy újabb ajánlattételi felhívás, amely a fentieken felül egy darab további MAN Lion's City G típusú csuklós buszra vonatkozott, fél éven belüli szállítási határidővel [16].

2017 novemberének első napjaiban kezdtek Tatabányára érkezni az első Credo Econell 12 CiTY típusú autóbuszok, a Kravtex-Kühne győri gyárának udvaráról. Helyesen nem is Tatabányára, hanem a Tatabányával határos Vértesszőlősre, a West Autóház Kft. (Bosch Car Service) telephelyére. Az ekkor még világoszöld fényezést viselő autóbuszok a PLM-451 – 470 közötti rendszámokat kapták, majd pedig rövidesen megkezdődött a buszok felkészítése a helyi igények szerint (fedélzeti utastájékoztató és járműkövető rendszerek, arculati elemek, stb.) [11].

t06.jpg

2017. december 13-án került sor az első 10 darab, ekkorra már átmatricázott Credo Econell 12 CiTY típusú autóbusz ünnepélyes bemutatására, amelyek az átadó ünnepségen már a korábbi látványtervben előírt megjelenésüket viselték [14]. A maradék 10 példány ekkor még matricázásra várt, de 2018. január 1-jén ezek mindegyike forgalomba állt.

t07_1.jpg

t08_1.jpg

t09_1.jpg

t10_1.jpg

t11_1.jpg

t12.jpg

A Kravtex nem véletlenül tudott ennyire rövid idő alatt 20 darab autóbuszt leszállítani. Noha a gyártókapacitás az utóbbi években valóban látványos növekedést mutatott a cégcsoportnál, a gyorsaság oka ebben az esetben mégis az volt, hogy ezek a járművek eredetileg egy korábban meghiúsult pécsi tenderre készültek, így „kulcsra készen” várták a lehetséges új vevőiket, a gyárudvaron, hónapokon át. (Ezért is voltak világoszöldek ezek a buszok, szemben az ország bármely más tájára szállított hófehérrel.) Tatabánya esetében ez egy szerencsés körülménynek számított, hiszen így lehetőség nyílt arra, hogy az egyre inkább közeledő januári határidőt tartani tudják.

A Credo Econell 13 CiTY típusú autóbuszok szállítása, a fentiekből következően késedelmet szenvedett, hiszen a Kravtex nem volt képes legyártani a három autóbuszt, ilyen rövid határidővel. Átmeneti megoldás gyanánt a korábban tesztelt Credo Econell 13 és Credo Econell 13 CiTY tesztbuszokat adták át Tatabányának, frissen kapott PPG-731 és PPG-732 rendszámokkal, továbbá a Budapesten is tesztelt példányt (PNH-647) is a cég rendelkezésére bocsátották, amíg a megrendelt három autóbusz elkészül. A helyközi kivitelű 13 méteres példány viszont február elején már másik országrészben közlekedett, holott a 3 darab, mintegy háromnegyed éve megrendelt hosszú Econellről továbbra sincs hír.

t13.jpg

A csuklós autóbuszok esetében viszont még komolyabb gondot jelentett a rendelkezésre álló rövid idő. Noha az MAN cégcsoport gyártókapacitása bőven meghaladja a Kravtexét, az már november elején egyértelművé vált, hogy decemberre nem érkezik meg a 14+1 darab Lion’s City G. Más megoldást kellett keresni, és ez végül a KNYKK Zrt.-vel megkötött szolgáltatási szerződés lett. Ennek értelmében a T-Busz egyelőre kieső kapacitását a KNYKK Zrt. pótolja, saját járműveivel, amelyek oldalaira felkerültek a T-Busszal kötött szerződést hirdető matricák is. Sőt, napi három pár járatra az egyébként is Bridgestone szerződéses járatokat közlekedtető Benke Buszt is szerződtették.

t14.jpg

t15.jpg

t16.jpg

t17.jpg

A fentiekből látszik, hogy a szolgáltatóváltás bár megkezdődött, egyelőre messze nem ért véget, vagyis a beszámolónak is folytatása következik, amint a még le nem szállított autóbuszok is megérkeznek szolgálati helyükre.

 

Források:

[1] Vértes Volán Zrt. – Menetrendi tájékoztató Tatabánya város helyi autóbusz-közlekedéséről (érvényes: 2012. 12. 01-től, letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://www.knykk.hu/images/dokumentumok/tb_hi_mr_121201.pdf

[2] KNYKK Zrt. 2016. évi beszámoló Tatabánya Megyei Jogú Város részére az autóbusszal végzett helyi személyszállítás közszolgáltatási tevékenységére vonatkozóan (2017. 02. 27.; letöltve: 2017. 07. 22.), url:

http://tatabanya.hu//data/cms89501/KNYKK_2016._beszamolo.pdf

[3] T-Busz Tatabányai Közlekedési Korlátolt Felelősségű Társaság / Bemutatkozás (letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://t-busz.hu/

[4] Zöld lámpa az új buszoknak (megjelent: 2017. 07. 19.; letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://tatabanya.hu/fooldal/felso_menu/hirek/fohirek/ujbuszok.html

[5] Schmidt Csaba: Előterjesztés Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 2017. július 27-i rendkívüli ülésére és annak mellékletét képező Támogató Okirat (Ikt.sz.: GF/SZKF/382/10/2017.) (előbbi kelt: 2017. 07. 27.; utóbbi kelt: 2017. 06. 29.; közös fájlban letöltve: 2017. 07. 27.), url:

http://tatabanya.hu//data/cms90224/3._Dontes_a_tatabanyai_tomegkozelekedes_szinvonalanak_es_hatekonysaganak.pdf

[6] Ajánlati/részvételi felhívás – Tömegközlekedési buszok (2017/S 113-227268) (megjelent: 2017. 06. 13.; letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:227268-2017:TEXT:HU:HTML

[7] T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. – Közbeszerzési dokumentum (készült: 2017; közzétéve: 2017. 06. 15.; letöltve: 2017. 07. 21.), url (regisztrációhoz kötött):

http://kozzetetel.provitalzrt.hu/

[8] Változásokat vagy további információt tartalmazó hirdetmény – Tömegközlekedési buszok (2017/S 137-281055) (megjelent: 2017. 07. 18.; letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:281055-2017:TEXT:HU:HTML&src=0

[9] Modern város, modern buszpark, In: Tatabánya megyei jogú város honlapja (2017. 10. 16.; letöltve: 2017. 10. 20.), url:

http://tatabanya.hu/fooldal/felso_menu/hirek/fohirek/modern_varos_modern_buszpark.html

[10] Előterjesztés Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 2017. október havi ülésére a 2018. január 01-től érvényes Helyi Közösségi Közlekedés menet-rendjének elfogadása tárgyában (menetrend melléklettel) (2017. 10.; letöltve: 2017. 10. 28.), url:

http://tatabanya.hu//data/cms91091/17._2018._januar_01_tol_ervenyes_Helyi_Kozossegi_Kozlekedes.pdf

[11] Előterjesztés Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 2017. november havi ülésére a T-Busz Kft.-vel kötendő Helyi Közösségi Közlekedés ellátására vonatkozó közszolgáltatási szerződés megkötése tárgyában, 6. melléklet, 58. oldal (2017. 11.; letöltve: 2017. 11. 19.), url:

http://tatabanya.hu//data/cms91303/4._T_Busz_Kft._vel_kotendo_Helyi_Kozossegi_Kozlekedes....pdf

[14] Itt vannak az új buszok! – Schmidt Csaba polgármester tájékoztató üzenete a lakosság felé (2017. 12. 14.; letöltve: 2017. 12. 15.), url:

https://www.facebook.com/schmidtcsabapolgarmester/posts/1545611835508079

[15] Adásvételi szerződés valósidejű járműkövetést lehetővé tevő megállóhelyi és járműfedélzeti utastájékoztató rendszer kialakításához szükséges eszközök beszerzése tekintetében, In: Közbeszerzési Értesítő, 2017/189 (2017. 10. 19.; letöltve: 2017. 12. 21.), url:

http://www.kozbeszerzes.hu/data/hirdetmeny/portal_557720/portal_15020_2017.pdf

[16] Ajánlati/részvételi felhívás – Tömegközlekedési buszok (2017/S 224-465592) (megjelent: 2017. 11. 20.; letöltve: 2017. 12. 20.), url:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:465592-2017:TEXT:HU:HTML&src=0

[k1] Zöld lámpa az új buszoknak – illusztráció (megjelent: 2017. 07. 19.; letöltve: 2017. 07. 21.), url:

http://tatabanya.hu/fooldal/felso_menu/hirek/fohirek/ujbuszok.html

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8813664572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hory004 2018.02.18. 14:07:24

Ott van a két ajtós 13 méteres ekenyél is a city és az E6 proto mellett?

Gábor Markovics 2018.02.18. 19:57:40

Azt lehet tudni, hogy a leváltott KNYKK-s buszoknak mi lesz a sorsuk? Irány Fehérvár és Dunaújváros?

Joe0401 2018.02.18. 20:17:02

Kimaradt a sárga Nabi busz, amely korábban Kaporváron közlekedett.
Azt halottam, hogy tartaléknak az is oda került.

Balázs1a 2018.02.18. 21:36:13

Sorrendben válaszolva:

- Tudtommal már nincs ott a kétajtós, hanem a Jászságba került.

- Nem hivatalos forrásokra alapozva igen, várhatóan ilyesmi átcsoportosítás lesz majd.

- Valóban kimaradt, én is hallottam - viszont se élőben, se képen nem láttam, még csak azt sem tudom, megtartotta-e eredeti rendszámát, vagy pedig újat kapott. Ettől függetlenül az észrevétel jogos. :)

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.