A Nógrád Volán alvállalkozása Budapesten
Nógrád Volán és Alfa Busz együttes a Fővárosban

boritonvalvbp.jpg

A Nógrád Volán közel hét éves budapesti szereplése: az új Volvo-alvázas buszok és a használt csuklósok a Fővárosban 2005-2012 között, több viszonylaton is; az Alfa Busz „támogatásában”.

Az első alvállalkozó-bevonást 1999-ben hajtották végre a budapesti tömegközlekedésben: a VT-Transman Kft. nyerte el a szolgáltatási jogot a több dél-budai viszonylaton, mely kiszervezésre az indok a BKV Zrt. öregedő járműparkjának szanálása, továbbá költségeinek csökkentése volt (kevesebb fenntartandó jármű révén).

Következőként 2004-ben kiírt pályázaton ugyanazon év novemberében hirdettek eredményt: a Nógrád Volán Rt. és az Alfa Busz Kft. közös ajánlata lett a befutó, nettó 2,627 milliárd forint értékben [1]. A kiírás szerint észak-pesti járatokat kell üzemeltetni, 8-14 darab, új, alacsonypadlós autóbusszal. A szerződéskötés 2005 áprilisában történt, mely már pontosan tartalmazta, hogy melyik járatokon lesz új szolgáltató: ezek alapján a 120-as, a 147-es, és a 170-es (2008 őszétől: 170-es) viszonylaton 2005. július 1-ji üzemkezdettel [2] [3] a Nógrád Volán Rt. látja el a közlekedést, az Alfa Busz Kft. által gyártott 14 darab autóbusszal. Az autóbuszok tárolásához és karbantartásához szükség volt egy budapesti telephelyre is. A Nógrád Volán e célból a 1151 Budapest, Bogáncs utca 1-3. szám alatt található telek egy részét bérelte ki, melyhez egy kisebb irodaépület is tartozott, valamint szerelőakna is volt a telephelyen (egy másik cég tulajdonában).

„Világvárosok Volvói” – Alfa Busz Localo

vilagvarosokvolvoi.jpg

A BKV Zrt. által kiadott közleményben pedig már „részben alacsonypadlós” autóbuszok szerepelnek, szemben a 2004. novemberi értesítőben megjelent „alacsonypadlós”-sal. Előbbi a helytálló, ugyanis alacsony belépésű autóbuszokat karosszált az Alfa Busz Kft. Volvo B7RLE alvázra, melyek a Localo típusjelölést kapták meg. A típust 2003-ban mutatták be, budapesti megjelenésük előtt csak Dunaújvárosban közlekedett, ott is mindössze 2+1 darab, részben eltérő kivitelben. A cég az Ikarus székesfehérvári gyárának területén működött 2002 óta, itt foglalkoztak (többek között) buszgyártással is [4].

Épülő Alfa Localo. Fotók: Istvánfi Péter.

localo_elsogen_jux_13.JPG

Az első autóbuszokat késéssel szállították le a Nógrád Volánnak, így a július 1-ji kezdéskor nem tudták a vállalt feltételek alapján megkezdeni a szolgáltatást, ezért a BKV bérelt buszokkal pótolta a hiányt. Az üzembeállt buszokkal is akadtak „gyermekbetegségek”: az új típus lényegében az éles forgalomban forrta ki a problémáit. Így a bemutató darabot (JPB-110) is egy ideig a Nógrád Volán használta Budapesten (2006-ban az Alba Volán dunaújváros üzemegysége vette állományba).

Műszaki adatok – Alfa Busz Localo [5]

Hossz: 12 430 mm;
Szélesség:
2 550 mm;
Magasság:
3 250 mm;
Tengelytáv:
6 500 mm;
Alváz: Volvo B7RLE, önjáró;
Autóbusz menetkész (üres) tömege: 11 060 kg;
Motor
: Volvo D7C 275HS (202 kW), 7 284 cm3 hengerűrtartalmú, soros, hathengeres, közvetlen befecskendezésű, turbótöltött dízelmotor, töltőlevegő visszahűtéssel, Euro III-as (első generáció) és Euro IV-es (második generáció) emissziós normát teljesítő dízelmotor;
Váltó: ZF Ecomat 6HP 552;
Ajtó: Vill-Cad vezérlésű, 2-2-1 képletű ajtók (első generáció – 2005), az első és második befelé nyíló bolygó ajtó, a harmadik kifelé nyíló lengő;
2-2-2 ajtóképlet (második generáció – 2007), az első befelé nyíló bolygó ajtó, a második és harmadik kifelé nyíló, toló-sikló ajtórendszer. A kétszárnyú ajtólapok gyártója az ISAF.
Ülőhely: 27 fő (első és második generáció);
Állóhely: 73 fő

További érdekesség, hogy az első és második generáció ablaköv-vonaltól felfelé 7°-ban befelé döntött karosszériájú, míg a (később részben szóbakerülő) harmadik generáció esetén ez az érték 2°.

A típusban egyetlen dobogónélküli ülés sem található, és a kortárs buszokhoz képest meglehetősen sok (6 darab) „másfeles” ülést helyeztek el (ez még önmagában nem probléma, inkább csak szokatlan, de ideális a széles közlekedőfolyosó miatt). Az összeszerelés minősége hagyott némi kívánnivalót maga után, továbbá a magyar útviszonyok igen rövid időn belül „lelazították” a szélfogókat és egyéb belső szerelvényeket (légbefúvók, korlátrögzítések).

A típus létének indoka az Ikarus 266-osok „igénytelen egyszerűségének” úgymond újkori megvalósítása volt, mely csak bizonyos értelemben valósult meg: a kötelező elektronikák (EBS, ELC, EDC, stb.) miatt az „egyszerűség” már korántsem jelenthette azt, mint egy 266-os esetében.

nv_telep_2012-05.JPG

Localók veszik körbe a 266-osokat a salgótarjáni telephelyen.

Az utastérben alaposabban körülnézve le sem tagadhatta a típus, hogy az egykori Ikarus-üzem „árnyékában” készült: VillTesz lámpák, Krönert visszajelzők, és a 412-esekből ismert leszállás- és vészjelzők is az új típus részei voltak. Pozitívum a típus mellett a gépészet, mellyel (mechanikailag) ritkán volt probléma.

Az első generációs (2005-ös, JUX-rendszámos) Localók utastere + néhány részlet fotó. A mechanikus jegylyukasztó meglehetősen anakronisztikus egy új buszban 2005-ben. Már a 7700A-k is Protokon-nal álltak forgalomba.

localo_2006_tartalek.JPG

2006-os évjáratú tartalékpéldány épp szolgálatban. Általában szolgálatban volt.

2007. április 1-jén újabb vonalon kezdték meg a szolgáltatást a Nógrád Volán Rt. immáron második generációs Alfa Localói [6]. Ezúttal 14 darab busszal a 30/30A viszonylathoz szükséges járműmennyiség felét az alvállalkozó adta ki. A buszok azonnal észrevehető eltérése a 2005-ös példányokhoz képest (ahogy a műszaki részben olvasható) a 2-2-2 ajtóképlet, valamint a második és harmadik ajtó kifelé nyíló toló-sikló rendszerű, melynek gyenge alsó rögzítése miatt utasbaleset is történt [7]. A gyártó nem adott sokat (?) saját termékének megbízhatóságára: ezúttal már többletbusz(oka)t is gyártottak a szerződésben foglalt rendelkezésre állás teljesítéséhez (+10 darab az alap 35 darabhoz; a többletbuszok szükségesek a karbantartási normák miatt, de átlagosan +10% szokott lenni a kiadáshoz képest – legalábbis kiforrott típusoknál), de ezek a buszok (KXM-046 – KXM-055) Budapesten végül nem vettek részt utasszállításban.

unknown_localo.JPG

Reklámfotózáson egy második generációs Localó 2007-ben. Fotó: (számomra) ismeretlen szerző.

Második generációs Localók utastere, műszerfala, és hátsó lépcsői.

Akadozva záródó ajtó egy második generációs Localón.

localo_tartalekgyartas.JPG

Második generációs Localo Salgótarján, Campingtelep végállomáson.
A mélykék-szürke ne tévesszen meg senkit, nem közlekedett menetrendszerűen Budapesten: tartalékként gyártották a kiadás teljesítéséhez, mely végül sikerült ezek nélkül. Hasonlóan került 4 busz az Alba Volán kötelékébe is (Székesfehérvár helyi járat).

A cég buszai további viszonylatokon jelentek meg a 2008-as paraméterkönyv bevezetésével. A paraméterkönyv első változatát sztrájk is megelőzte a meghirdetett jelentős járatritkítások miatt. A munkabeszüntetés ideje alatt jóformán csak az alvállalkozói buszok közlekedtek egy napig a Fővárosban [8]. Az újragondolt paraméterkönyv szeptemberi bevezetésével számos új viszonylat jött létre – például a meghosszabbított 5-ös busz – melyekre több ízben is az alvállalkozók adták az alacsonypadlós buszokat. Hasonlóan a 25-ös, 96/296-os, 104/104A/204-es, 115-ös, 118-as, 126/126A, 133-as, 134/134A, 220-as, és 224-es vonalon is részben Localók futottak a BKV-val közösen 2008 őszétől.

Második generációs Localók szerte a városban.

* * *

(El)használt csuklósok

2007. augusztus 21-én kezdődött meg a Szabadság híd felújítása [9], melynek idejére a 47-es és 49-es villamosok közlekedése szünetelt a teljes vonalon, helyettük többféle pótlóbusz közlekedett. A cikkben releváns pótlóbuszok a 47-49V jelzéssel ellátott, a Deák Ferenc teret és a Kelenföldi pályaudvart összekötő járaton közlekedtek [10], melyet a Nógrád Volán Rt. látott el buszokkal [11].

unknown_v7000a.JPG

Honosítás után, kijelzők beszerelése előtt egy ex-genfi Volvo. Fotó: (számomra) ismeretlen szerző.

A volántársaság ehhez 5 darab ex-genfi Volvo 7000A-t, továbbá 3 darab ex-athéni Volvo 7000A-t bérelt az Alba Volán Rt-től [12], valamint saját berkein belül 2 darab ugyancsak ex-athéni 7000A-t hozott a Fővárosba.

A Fejér megyei volán nem járult hozzá a buszok átfényezéséhez, ezért csupán sötétkék matricázást kaptak. Végül az Alba Volántól kölcsönzött három busz 2008 novemberében befejezte budapesti küldetését [13], és visszakerült Dunaújvárosba, ugyanis forgalomba állhattak további (szintén az Alfa Busztól) bérelt Säffle-Volvo 5000-esek.

saffle-volvo_5000_ip_1.JPG

Ex-REF 754 a beavatkozások előtt...

saffle-volvo_5000_ip_2.JPG

...és ex-REF 766 az Alfa Busz telephelyén Székesfehérváron. Fotók: Istvánfi Péter.

Ezek gyárilag három ajtóval rendelkeztek, a negyedik ajtót az Alfa Busz Kft. alakította ki a buszokon, részint ez okozta, hogy nem tudták megkezdeni az utasszállítást 2007 augusztusában. Nyitható ablakok híján érkeztek Svédországból, így ezt is orvosolták, azonban klímaberendezést nem kaptak.

Műszaki adatok – Säffle-Volvo 5000A

Volvo alvázra karosszált alumínium felépítményes, tolócsuklós, teljes hosszában alacsonypadlós autóbusz.
Alváz: Volvo B7LA;
Motor: Volvo D7C;
Váltó: Voith automata;
Ajtó: 2-2-2-2, az első ajtó befelé nyíló bolygó rendszerű, a többi kifelé nyíló lengőajtó;
Ülőhely: 35 fő részére.

Eleinte tisztán a volán adta ki a pótláshoz szükséges buszokat (10+1 darab), azonban a rendelkezésre álló flottából ezt sokszor nem sikerült teljesíteni: előfordult, hogy csak 4 busz hagyta el reggel a telephelyet. A volán és az Alfa Busz Volvóit 2008. február 1-jével először csak részben, majd október végén teljesen leváltották a villamospótló járaton az utaspanaszok [14] és a rendkívül gyenge rendelkezésre állás [15] következtében BKV-s Ikarus 280-asokra.

A gyengén teljesítő csuklósok maradtak a Fővárosban, csak kevésbé frekventált helyre „száműzték” őket: a 20E viszonylatot kapta meg a Nógrád Volán 2008 decemberében. A buszok üzemkészsége az új bevetési helytől még nem javult, a klímaberendezések és fűtés működőképességén nem javítottak, utastájékoztatás az utastérben vagy nem volt, vagy kimerült egy kézzel írt papírlap képében, egyes darabok esetében a külső kijelzők sem üzemeltek, továbbá gyakoriak voltak a műszaki okból fakadó járatkimaradások.

unknown_v7000a_20e_belsokijelzo.JPG

Utastájékoztatás 2008-ban: fix A4-es lap a kijelző helyén/helyett az egyik ex-athéni Volvóban. Fotó: (számomra) ismeretlen szerző.

A Nógrádos csuklósok a 20E-n végzett utasszámmérés alkalmával a 196/196A és a karácsonyi időszakban hétvégente a 104/104A/204-es viszonylaton is közlekedtek.

A Nógrád Volán csuklósai a 104/104A/204-es viszonylaton...

...és a 196/196A járaton. Fotók: M. Bence.

Genfi Volvók első találkozása Budapesttel

A csuklósok kálváriája közepette használtbusz-beszerzési tendert írtak ki 2007 végén: négy cég jelentkezett, köztük az Alfa Busz Kft. is [16], éppen a gyenge üzemkészséget produkáló ex-genfi Volvo 7000A flotta majdnem teljes darabszámával (84/90 darab). A cég irreális (túlárazott), 48 millió forintos darabáron kívánta értékesíteni a BKV-nak a buszokat [17] [18], mely honosítást és a vételárat foglalta magában. (Viszonyításképpen: 2005-ben 50 darab új Volvo 7700A-t 65,5 millió forint/darab áron vásárolt a BKV Zrt.)

A korrupciógyanús üzletet egy egyesület heves tiltakozása és némi médiafigyelem meghiúsította [19], így az Alfa Busz Kft. 2008. február elején [20] visszavonta a tenderre adott ajánlatát.

A kialakult áldatlan állapotoknak a BKV 2009-ben vetett véget [21], amikor felmondták a Nógrád Volán csuklós buszokra kötött alvállalkozási szerződését. A hivatalos ok az egyébként sem alacsony (578 Ft/km) buszonkénti üzemeltetési költség ismételt emelése volt (600 Ft/km <), mely irreális összeg volt a nyújtott színvonal tekintetében. A majd' egy tucat csuklós busz szanálása egy használtbusz-beszerzési tender [22] következtében valósulhatott meg [23]. (2009 szeptemberében állt forgalomba a tender eredményeképpen a 32 darab Van Hool AG318-as első néhány példánya [24].)

A Nógrád Volán "hazatért" csuklósai Salgótarján helyi és helyközi, valamint Balassagyarmat helyközi üzeménél kerültek bevetésre – egy kivételével (LCR-151), ez az Alfa Busz tulajdonában maradt.

"Hazai vidéken" a Budapesten szolgált csuklósok.

Csendes együttélés

A 2009. április végével eltűnt csuklósok után a Nógrád Volán és az Alfa Busz körüli budapesti „vihar” elcsendesedett. A Nógrád Volán a 14+14+1 darab Localóval még egészen 2012. április 30-ig [25] szóló szerződésük alapján szolgáltatott Budapesten [26], zömmel az észak-pesti régióban. Május 1-jével a BKV Zrt. vette át (vagy inkább vissza) az alvállalkozó vonalait, használtan beszerzett 31 darab Mercedes Citaróval [27], melyeket az idő rövidsége miatt honosítás nélkül állítottak forgalomba, és eleinte számos panasz érkezett az elégtelen szellőzés és hűtés miatt [28].

Néhány átrendszámozás történt a hátralévő három évben...

localo_masodikgen_ktk_8_1.jpg

...illetve besegítettek a 2010-es sztrájk alkalmával, ahol tudtak. A történelem ismétli önmagát: Nógrád Volán a 20E-n ismét.

A Nógrád Volán Zrt. a Localókat – az előzetes híresztelésekkel ellentétben, melyek szerint nem tart igényt a rájuk [29] – helyközi közlekedésben vetették be a szolgáltatási területükön, ahol azóta is a mélykék-szürke színben közlekednek a buszok, javarészt 256-osokat, 260-asokat és 266-asokat váltottak le.

Helyközi üzemben a Localók.

Zárszó

Ez tűnt az első olyan alvállalkozói teljesítménybevonásnak Budapesten, amely valódi fejlesztésnek indult: több vonalra is alacsonypadlós buszokat kívánt bevonni a BKV, mivel saját hatáskörben nem tudta volna ezt végrehajtani akkoriban. Az egyes, saját érdekek és azok ütközése (ehhez lásd a [3], [16], [17], [18]-as forrásokat) miatt a várt fejlődés csak részben valósult meg: az új buszok az utcán kellett először bizonyítsanak élesben, mely nem ment zökkenőmentesen, a használt darabok minimális beavatkozást kaptak forgalomba állásuk előtt (és 7-10 éves futásuk után), így rendkívül gyenge volt a hadrafoghatóságuk.

A karbantartásra pedig sem az újak, sem a használtak esetén nem adott sokat a cég: a Localók állapota néhány év alatt látványosan és érezhetően romlott, a használt csuklósok pedig már a képzeletbeli „határt” is átlépték, hogy két és fél évvel debütálásuk után inkább „hazaküldték” őket. Hasonlóan háttérbe szorult a járművek külső-belső takarítása.

localo_masodikgen_ktk_10.jpg

Egy példa a buszok látványos állapotromlására és az akadozó karbantartásra: egy három éves példány látható a képen, baleset után részben javított lökhárítóval.

localo_masodikgen_serult.JPG

Horpadt lemezek, sérült lökhárító.

localo_masodikgen_serult_2.jpg

Sérült és hiányos oldalburkolat.

unknown_localo1.jpg

A legtöbb gondot az toló-sikló ajtók okozták (a második generációs daraboknál), illetve azok mechanikája. Fotó: (számomra) ismeretlen szerző.

Aggályosnak tekinthető az is, hogy a monopol helyzetben lévő közlekedési szolgálató (BKV) a megrendelője és felügyelője is az alvállalkozónak, illetve az általa nyújtott színvonalnak. Ehhez célszerűbb egy külső, független(ebb) céget megbízni, mint közlekedésszervező, hogy az egyes szolgáltató vállalatok (kvázi) egyenrangúként legyenek kezelve, talán kevésbé merülhet fel a részrehajlás. 

Igénytelenség és igénytelenség között is van (lehet) különbség, melyet a Localo meg is mutatott. A volánok pénzügyi helyzete miatt problémás volt (?) egy modern, elektronikákkal bőven felszerelt jármű fenntartása (csupán a diagnosztikai szoftverek és eszközök több ezer -ra rúghatnak), azonban ezek nélkül már nem lehet teljesíteni a környezetvédelmi és egyéb (kötelező) műszaki előírásokat.

Kötelező tartozékként tehát az elektronikák belekerültek (vagy éppenséggel már az alváz révén benne voltak), így az igénytelenség inkább az anyagok megválasztásán (olcsó és gyenge műanyagok utastéri burkolatokként), a rohamléptekben történt összeszerelésben, az utastérben nem megfelelően rögzített elemek (ajtómechanikát takaró műanyag doboz rosszabb utakon "lengedezett"; a szélfogó műanyaglap a hátsó üléssornál gyárilag nagyobb volt, mint amekkora látszólag befért a korlátrendszer által határolt helyre, stb.) révén csúcsosodott ki és okozott problémát az üzemeltetőnek.

Valójában "megspórolható elektronikus eszközként" pedig a jegykezelő készülék akadt: a jól bevált, néhány évtizedes múltra visszatekintő, kézi jegylyukasztó került az összes Localóba.

nvalvbp_stock.jpg

Ezek közül számos dolog visszacsatolásként eljutott a gyártóhoz, így a második generáció valamelyest javult, majd a 2009-ben bemutatott, harmadik generációs (melyből Romániában [30] és Szerbiában [31] fut néhány példány) már egészen vállalható igénytelen busz lett – itt már a szó pozitív értelmében igénytelen. Sajnos az utolsó néhány ebből már nem épülhetett meg Székesfehérváron, mert a gyártó csődeljárás alá került.

És nem szorul különösebb magyarázatra, hogy egy feszített tempójú, nagy terhelésű, hosszú üzemidejű közlekedésben nem jöhet szóba, hogy egy autóbusztípus – melyből élből bő egy tucatot dobnak be a mélyvízbe – élesben forrja ki gyermekbetegségeit: a Localóval ez történt. Így az ígéretesnek induló alvállalkozói fejlesztés végül alulmúlta az előzetes várakozásokat.

 

Megjegyzés: az írásban következetesen említem a Localo-generációkat, azonban a teljességhez hozzátartozik, hogy a gyártó által első generációsnak nevezett példányok a Dunaújvárosban közlekedő, emelt belmagasságú darabok. Én ezeket nullszériának tekintettem, s így indult az első (JUX-, KHZ-), második (KTK-, KXM-), harmadik generáció (szerbiai, romániai darabok) számozása.

 

Források:

[1] Hírközpont – Buszvonalakat ad alvállalkozásba a BKV (közzétéve: 2004. november 30., hozzáférés: 2017. december 22).
https://hirkozpont.magyarorszag.hu/hirek/bkv20041130.html

[2] BKV Zrt. – Három autóbuszjárat alvállalkozásban Észak Pesten (hozzáférés: 2017. december 23.) https://www.bkv.hu/hu/kozlemenyek/harom_autobuszjarat_alvallalkozasban_eszak_pesten?/hu/kozlemenyek/harom_autobuszjarat_alvallalkozasban_eszak_pesten

[3] Bódis András: Buszbaleset (válasz.hu, közzétéve: 2008. február 7., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://valasz.hu/itthon/buszbaleset-18069/

[4] VEKE – A VEKE látogatóban az Alfa Busz Kft-nél (közzétéve: 2005. június 15., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://veke.hu/2005/06/a-veke-latogatoban-az-alfa-busz-kft-nel/

[5] Az Alfa Busz Kft. weboldalának mentett változata, Volvo Alfa Localo aloldal (hozzáférés: 2017. december 23.)
http://web.archive.org/web/20100428042036/http://alfabusz.hu/hu/viewpage.php?page_id=17

[6] Hajtó Bálint: Hírek, beszámolók – A Nógrád Volán távozása (közzétéve: 2012. április 30., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://hbweb.hu/hirek/akt120430.htm

[7] Index – Kizuhant egy utas menet közben a 30-as buszból (közzétéve: 2008. április 22., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/ujpest30/

[8] Index – Óriási dugók jönnek (közzétéve: 2008. április 7., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/bkvstr080406/

[9] Index (MTI) – Kezdődik a Szabadság híd felújítása (közzétéve: 2007. április 27., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/szabhid63728/

[10] Villamosok.hu – Kiskörúti vágányzárról információk (hozzáférés: 2017. december 23.)
http://villamosok.hu/vagzar/kiskorut3.html#20070821

[11] VEKE – Lezárják a szabadság hidat – új forgalmi rend a budai villamosoknál (közzétéve: 2007. augusztus 10., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://veke.hu/2007/08/lezarjak-a-szabadsag-hidat-uj-forgalmi-rend-a-budai-villamosoknal/

[12] HBweb – Nógrád Volán budapesti alvállalkozói járműparkja (hozzáférés: 2017. december 23.)
http://hbweb.hu/jarmu/bkv_nog_cim.htm

[13] Közeg – Szabadság híd (közzétéve: 2008. november 27., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://kozeg.blogspot.hu/2008/11/szabadsg-hd.html

[14] VEKE – A BKV klímája: van még hova fejlődni (közzétéve: 2008. június 6., hozzáférés: 2017. december 23.)
http://veke.hu/2008/06/a-bkv-klimaja-van-meg-hova-fejlodni/

[15] Tenczer Gábor: Lerohadnak a csuklós Volvók a fővárosban (Index.hu, közzétéve: 2008. június 18., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/vulvo7476/

[16] Index – Antal: A fiam az Alfa Busz raktárosa volt (közzétéve: 2008. február 9., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/0208ntlttl/

[17] Pálffy Lajos: Drágán veszi a BKV a lestrapált genfi Volvo buszokat? (Magyar Nemzet, közzétéve: 2008. február 6., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://mno.hu/belfold/dragan_veszi_a_bkv_a_lestrapalt_genfi_volvo_buszokat_-370363

[18] Index – Korrupciógyanús autóbusztender a BKV-nál (közzétéve: 2008. február 6., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/0206abkv/

[19] Index – Nem éri meg használt buszt drágán venni (közzétéve: 2008. február 10., hozzáférés: 2017. december 23.)
https://index.hu/belfold/budapest/0209vlnbkv/

[20] Origo (MTI) – Kifarolt az üzletből az Alfa Busz (közzétéve: 2008. február 10., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://www.origo.hu/gazdasag/hirek/20080210-visszavonta-bkvpalyazatat-az-alfa-busz-kft.html

[21] Tenczer Gábor: Felmondott a BKV a Nógrád Volánnak (Index.hu, közzétéve: 2009. április 27., hozzáférés: 2017. december 26.)
https://index.hu/belfold/budapest/2009/04/27/felmondott_a_bkv_a_nograd_volannak/

[22] Utazó Kiskövet – Adjatok buszt a BKV-nak! (közzétéve: 2008. december 10., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://kiskovet.blog.hu/2008/12/10/adjatok_buszt_a_bkv_nak

[23] Utazó Kiskövet – 30 busz a BKV-nak (közzétéve: 2009. április 7., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://kiskovet.blog.hu/2009/04/07/30_busz_a_bkv_nak

[24] BusWorld blog – Használtbuszok a BKV-nak (hozzáférés: 2017. december 26.)
http://sony872.blog.hu/2009/09/21/hasznaltbuszok_a_bkv-nak

[25] HVG (MTI) – Kiszállt a Nógrád Volán, kérdésessé vált több budapesti buszjárat (közzétéve: 2012. április 12., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://hvg.hu/itthon/20120412_bkk_buszvonalak_palyazat

[26] Tenczer Gábor: 100 buszvezető távozhat a Nógrád Volántól (Index.hu, közzétéve: 2012. március 26., hozzáférés: 2017. december 26.)
https://index.hu/belfold/budapest/2012/03/26/100_buszvezeto_tavozhat_a_nograd_volantol/

[27] BusWorld blog – Sokszínűség Budapesten (hozzáférés: 2017. december 26.)
http://sony872.blog.hu/2012/05/15/sokszinuseg_budapesten

[28] IHO – Többen rosszul lettek az új BKV-buszokon (közzétéve: 2012. május 2., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://iho.hu/hir/tobben-rosszul-lettek-az-uj-bkv-buszokon-120502

[29] IHO – Eltűnik a Nógrád Volán Pestről, a VT Transman marad (közzétéve: 2012. április 12., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://iho.hu/hir/eltunik-a-nograd-volan-pestrol-a-vt-transman-marad-120412

[30] Oradea Online – Autobuze noi pentru oradeni: Stiri Oradea (közzétéve: 2009. november 10., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://www.oron.ro/stiri/oradea/stiri_Autobuze_noi_pentru_oradeni:_Stiri_Oradea_355496.html

[31] IHO – A klónok támadása (közzétéve: 2012. február 4., hozzáférés: 2017. december 26.)
http://iho.hu/hir/a-klonok-tamadasa-120204

 

További felhasznált irodalom:

Bánhidai, Nemecz, Szedlmajer, Takács-Boér, Unzeitig, Dr. Zsigmond: A fővárosi autóbusz-közlekedés 100 éve. (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2016.)

Jean Christer Olsson: Volvo-Busse seit 1928. (Motorbuch Verlag, Stuttgart, 2003.)

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1513523119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzeElek 2018.01.29. 21:21:05

Hát elég tragédia, ahogy ezek a helyi járatban, helyközi járatokban járnak, hihetetlen. Amikor 2008-ban a Localokat berakták a Salgótarján helyibe, meg a 7000A-kat már akkor szarok voltak, szépen fogalmazva, és 2012 óta, mióta lekopott az az adag Pestről, betették őket helyközibe! , az elővárosi vonalakra, amivel még nem is lenne baj, csakhogy még Salgótarján-Balassagyarmat vonalra is jár Localo, helyi járatos busz . Ügyesek.

SZALAROAA 2018.01.30. 20:40:21

"A volántársaság ehhez 5 darab ex-genfi Volvo 7000A-t, továbbá 4 darab ex-athéni Volvo 7000A-t bérelt az Alba Volán Rt-től [12], valamint a Nógrád Volán saját berkein belül 2 darab ugyancsak ex-athéni 7000A-t hozott a Fővárosba."

Lehet, hogy én értem félre, de ebből nem az jön le, ami a valóság: csak három 7000A-t béreltek az Albától, a többi saját volt.

SZALAROAA 2018.01.30. 21:01:42

HB táblázata szerint is 5 saját/alfabuszos genfi, 2 saját athéni és 3 albás 7000A közlekedett. (Igaz, nála hibásan 7700A-ként szerepelnek.)
Egyébként úgy emlékszem, hogy az 5000A-kon és a genfi 7000A-kon (de legalábbis egy részükön) volt működő belső kijelző és hangosbemondás.

Aron_son 2018.01.31. 05:15:43

@SZALAROAA: Félreérthető volt, korrigáltam. Köszi!

Gábor Markovics 2018.01.31. 08:56:46

Dunaújvárosban utaztam ilyen busszal. A beltér az alacsony padlós résznél olyan magas, hogy két ember is elférne egymás felett. Rendkívül nyomasztó.

Eurobus Online 2018.01.31. 21:44:38

A 133-as ne hagy ki, abból szerelt át az esti 115-ösre. Hétvégét nem kaptak, csak az esti kb 2 karikát az Árpád hídtól.

Aron_son 2018.02.01. 18:22:16

@Eurobus Online: 2008-as paraméterkönyv bevezetésével kezdődően, ugye? Köszönöm egyébként, elfelejtettem, pedig utaztam is a vonalon Localóval.

Eurobus Online 2018.02.03. 22:15:03

@Aron_son: Már én is kavarom. Valahogy úgy volt, hogy 24/70-es vonalat átvette volna egy-az-egyben a Nógrád, erre jött a második adag kocsi. Cinkotai szakszervezet ezt megfúrta, ekkor 100%, hogy a már érkező kocsiknak kellett hely, ekkor bejött a képbe a 30A (talán nem csak hétvégen, mert volt vegyes szóló-csuklós időszaka is) és az 5-ös. Ahogy a PK kapcsán bejött a minden vonalra egy AP elv, szét lettek dobva. Hogy a PK első napja vagy kicsit később, nem tudom....

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.