Busworld Europe 2017 – 4. rész
Török gyártók autóbuszai

borito4.jpg

Busworld Europe 2017 eseményen megjelent török érdekeltségű buszgyártók és autóbuszaik mustrája.


A törökök – a kifejezés átvitt értelmében – a kapukat döngetik már. Az elmúlt években mind minőségben, mind széles termékpalettájukkal jelentősen igyekeztek felzárkózni a nagy európai gyártókhoz, próbálva egy kis szeletet kihasítani a széles és magas követelményeket támasztó nyugati piachoz. Éppen ezért (is) érdemelnek egy külön részt, némelyikük már jónéhány nyugati referenciát is felmutathat. Ráadásul a beszállítóik is sok esetben olyan neves cégek, melyeknek az esetleges javításával sem lehet különösebb gondja a nyugati üzemeltetőknek (pl. Temsa HD 12 DAF motorja). Akinek eddig negatív előítéletei voltak a török buszokkal szemben, tegye félre őket, egyik-másik (vélhetően jóval alacsonyabb vételáron) biztosítja azt, amit a nyugati gyártók buszai.

> > > 3. rész: Európai gyártók (M-V) < < <

Anadolu Isuzu
Kiállított buszok:

  • Citibus
  • Citiport
  • NovoUltra
  • Novociti Life
  • Turquoise
  • Visigo

isuzu_stand.jpg

isuzu_citiport.jpg

Tesztelhető buszként egy Citiport CNG állt az utasok rendelkezésére.

Európai debütálása itt volt az új Novociti Life-nak, ami szinte egy az egyben egy Karsan Atak, itt-ott átszabva. Anyagmegválasztás az Isuzu városi buszai esetében közepes, azonban a távolsági/turista buszaiknál jóval igényesebb a kialakítás és az anyagok összetétele is. A Novociti Life Euro VI C motorral szerelt (FPT NEF4), Allison váltóval párosítva. 


BMC
Kiállított buszok:

  • Apron
  • Neocity
  • Neocity EV
  • Procity CNG

A BMC-vel eddig csak a kisteherautó-alvázra karosszált midijei révén találkoztam, melyekből számos került Romániába (pl. Aranyosgyéres helyi járat). Semmilyen előzetes tapasztalatom vagy más találkozásom nem volt velük, így első benyomásként elég vegyesen ért a kiállított négy buszuk. 

Az Apron esetében nem lehet nagyon extrát mutatni: a maga nemében szinte az összes reptéri busz egy kaptafára épül fel, szélesebb karosszéria, kizárólag állóhelyek. Ezen buszok esetében van a leginkább értelme az elektromos (akkumulátoros) meghajtásnak, hiszen kis távokat futnak, és állnak annyit (bár ez reptérméret függő), hogy tölteni is lehessen őket. 

A Neocity külső megjelenése egy apró faragásokkal tarkított téglatestként írható le, az utastér teljesen átlagos, az összeszerelés nem kifejezetten kiemelkedő. A hátsó lőrés ablak az Ikarus 412-es "fürdőkádjára" emlékeztet. Igazából ha utóbbit elhagyták volna, lehet, hogy a tervezők sem kellett volna annyit dolgozzanak a motortér variálásával. Egy újabb "kiköpött" Karsan Atak - bár hozzáteszem, nem tudom, melyik típus volt előbb, de ez a török városi midi Bermuda-háromszög nagyon-nagyon hasonlít egymásra (Isuzu Novociti Life, Karsan Atak, BMC Neocity). Az épp szóban forgó típus annyi extrát mutathat fel, hogy elektromos meghajtású: állandó mágneses aszinkron motor található benne, mely 235 kW-os maximális teljesítményre képes. Li-ion (Samsung cellás) IMECAR akkumulátor táplálja, mely 266 kWh eltárolására képes legfeljebb. Hatótávot nem adtak meg a műszaki adatlapján.

A Procity már egy fokkal barátságosabb kinézetű, ez első ránézésre az Otokar Kent LF270-esére emlékeztet. Cummins ISL G 320-as (239 kW) motor található benne, 1 400 liternyi gázt képes magával hordozni a tartályokban. 

Güleryuz
Kiállított buszok:

  • Cobra DD Sport
  • Cobra GD 272 LF

Itthon nem olyan régen jelent meg (legalábbis a Fővárosban) a Güleryuz, mint típus: szintén a városnézős szegmensben futnak. A külső satnya lett mindkét busznál, a belső funkcionális, de gyenge anyagokból lett összeépítve. Az eldolgozások szintén közepesek. 


Otokar
Kiállított buszok:

  • Inner City Concept
  • Kent C CNG
  • Territo U
  • Urban Vectio C
  • Ulyso T

Az Otokar az egyik olyan török gyártó, aki jelentősen felküzdötte magát a virtuális ranglétrán: általában sokat elmondott egy gyártóról az (is), hogy mekkora helyet bérelt magának a kiállításon, hogyan rendezte be, hol volt a hely, és hány buszt hozott el. Ők (a többi török céghez viszonyítva) hatalmas helyet béreltek, a buszaikat igényesen állították be, és úgy általában maguk a buszok is olyan darabok, amikben még lát az ember fantáziát. A Kent korábbi (de ugyanilyen külsejű) változatából 2011 óta fut itthon 5 darab a Weekendbus-nál, és bár eléggé le vannak harcolva sajnos, még mindig bírják a kiképzést. 

otokar_stand.jpg


Karsan
Kiállított buszok:

  • Atak
  • Jest
  • Jest Electric
  • Star

karsan_stand.jpg

Csinos pirosruhás hölgyek voltak a Karsan standon.

A másik török gyártó, akiknek ugyan kevésbé frekventált hely jutott, mégis a buszaik kifejezetten jónak mondhatók mind kialakítás, mind utastéri anyagok tekintetében. Ha nem más, akkor a budapesti szereplőikkel egy üzemeltetőnek bizonyítottak. Egy Atak vázig égett idén Budapesten (a tűz oka nem ismert), s az esetben szerencsére nem sérült meg senki. Az esetet egyedi előfordulásként kezelem, látva, hogy a flotta nagy része mennyire jól viseli az egyébként "gyilkos" 16-os és 27-es viszonylatokat.

Karsan Star: az Atak helyközi megfelelője, csomagládával.

A Jest Electric volt újdonság részükről: a mattkék fényezés nagyon jól áll a kisbuszon, viszont a hatalmas tolóajtó értem, hogy miért került rá, de nem kifejezetten jó döntés mérete (és súlya) miatt. Belül teljesen puritán a gép.

karsan_atak.jpg

Hófehér Atak.

karsan_budapest.jpg

Egy kis hazai jelenés, sajnos csak egy fénykép formájában.

Temsa
Kiállított buszok:

  • MD 7 Plus
  • MD 9
  • LD SB Plus
  • HD 13
  • TS 45
  • Maraton
  • Avenue Electron

A Temsa számomra az a török gyártó, amelyik viszont tényleg simán bevehetné a magyar piac egy részét. A buszaik jó minőségűek, az anyagok jobbak az átlagos török buszoknál, az összeszerelés is jó minőségű, összességében szimpatikus a termékpalettája teljes egészében. 

A Safari HD utódjaként néhány éve piacra dobott HD 12 és HD 13 simán eléri a Mercedes előző generációs (éppen kifutó) Tourismójának a szintjét, csak éppen nem Mercedes van ráírva. A típusból a Katasztrófavédelem vásárolhatott egyet, melyet idén be is mutattam. Az LD SB Plus nagyon-nagyon hasonlít a Mercedes Intouróra odabent, míg a Maraton a luxusbusznak számító HD változat prémium kiadása. 

Az Avenue Electron agyhajtásos városi szóló elektromos buszuk külsőre eltér a távolsági/különjáratos családjuk kinézetétől, de megszokható a forma. Utasterében átlagos ugyan, de hátul aránylag kis dobogó található, és jól átjárható az utastér.

 

A következő részben a kínai gyártók autóbuszaival ismerkedhet meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1013065520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.