Tempo100-as frissítés
Elsősorban a Volánbusznál, nyomokban más közlekedési központ(ok)nál is

borito.jpg

A bérelt távolsági gépek nagy részének lejárt a mandátuma a Volánbusznál 2016 végén, így kisebb hosszabbítással ugyan, de elkezdték kivonni őket állományból 2017 májusától kezdve. A helyüket változó konstrukcióban üzemeltetett buszokkal töltötték (és töltik) fel.

A 2016-os, 47. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson elhangzott, hogy 2017-ben már nem használt buszokkal kívánják feltölteni a volántársaságokat, hanem új járműveket vásárolnak. Ez már a kijelentés pillanatában avítt állítás volt, ugyanis napokkal előtte írt ki a Volán Buszpark Kft. egy 138 darabos használt buszos tendert, melyből több társasághoz is kerültek, illetve kerülnek buszok. A tendert az M6log Kft. nyerte meg, az FHB Bankkal karöltve zártvégű pénzügyi lízingszerződés keretében. (Nem mindenhova érkeznek „új” buszok, van, ahol csak a lejáró lízing miatt kerülnek a volán állományába az eddig banki tulajdonú darabok.) Az életkorbeli elvárás alapján a 138 busznak 2006-osnak évjáratúnak vagy annál fiatalabbnak kell lennie.

pdc-983_hf.jpg

Ezen felül külön kiírt a Volán Buszpark Kft. egy 10 darabos „Tempo100” tendert, melyet szintén az M6log Kft. nyert meg lízingkonstrukció keretében. Erre a tenderre mindössze egy éves (!), lengyel eredetű Tourismókat szereztek be, melyek mind a Volánbuszhoz kerültek és FlixBus/Eurolines viszonylatokon álltak forgalomba. (A megszaporodott FlixBus-ok oka az áprilisban meglépett jelentős járatkínálat-növekedés.) 
De kiírtak egy másik Tempo100-as tendert is, ahol 20 darab, kéttengelyes, új (!) buszt kívánnak beszerezni. Ennek a következő napokban/hetekben lesz az eredményhirdetése. (Kieg.: a Neoplan Tourliner lett a tendergyőztes.)

Ha minden flotta „csak annyira lenne használt”, mint ez a 10 busz, akkor a továbbiakban sem bánnám a használt buszok beszerzését.

A használt buszos tenderen felül pedig a korábbi bérléses konstrukciót úgy változtatták meg, hogy nem több (kisebb) cégtől bérli a Volánbusz a járműveket, hanem a Volán Buszpark Kft-től vagy az M6log Kft-től. Nem mindet, de a tulajdonjogok nem kifejezetten könnyen követhetőek az egyes beszerzéseknél.

pep-802.jpg

Távolsági szendvics Népligetben: balra a több, mint két évtizedes darab, jobbra a "csupán" 17 éves, középen pedig az egyik frissen beszerzett, növelt befogadóképességű éppen a Serena-expresszre kitáblázva.

Az alvállalkozók által üzemeltett járatok közül a Homm Kft. szerződése szintén lejárt 2016 végén, a helyükre az M6log Kft. került a zalai-viszonylatokra.

Nem csak a pest megyei volánnak, hanem az ÉMKK Zrt-nek is jutott a beszerzésből, két Volvo 9500H-t (PDC-978 & PDC-980) delegáltak számukra. Egyelőre nem egyértelmű, milyen célra kapták a buszt (valódi távolsági járatuk a napjainkra egyetlen indulásra kurtított Nyíregyháza – Budapest), remélhetőleg nem helyközi járatokra forgatják be.

pdc-980_1.jpg

Különjáratban az egyik ÉMKK-s Volvo.

A 138 darabos tender releváns részei, az eddig átadott (ismert) darabokkal:

  • 9 darab szóló, kéttengelyes:
    • 6 darab Volvo 9500H és 9700H (PDC-975, PDC-976, PDC-977, PDC-978*, PDC-979, PDC-980*),
    • 3 darab még nem ismert.
  • 15 darab szóló, háromtengelyes:
    • 1 darab Irizar Century III (PEU-975),
    • 2 darab MAN Lion's Top Star (PEP-716, PEP-729),
    • 4 darab Volvo 9700HD (PDC-981..984),
    • 4 darab MAN Lion’s Top Coach (PEP-751, PEP-753, PEP-761, PEP-802),
    • 4 darab még nem ismert (várhatóan az ex-svéd Top Coach-ok lesznek).

(*: az ÉMKK Zrt. kötelékébe kerültek.)

skane_topcoach_kapnyek.jpg

Az említett négy ex-svéd Top Coach néhány éve, már Magyarországon. Éppen beleesnek az életkor-kritériumba, s a kép elkészítése óta már "kifehéredtek". Fotó: Balázs1a.

pep729.jpg

Néhány a már átadott és üzembeállított háromtengelyesek közül.

A 10 darabos Tempo100-as tender (részben FlixBus, részben Eurolines-viszonylatokra beosztott buszok):

  • 10 darab Mercedes Tourismo (PFB-765..774).

A Partiscum Busz által az M6log Kft-től bérelve, és a Volánbusz által üzemeltetett darabok 2017. április 1 – 2019. december 31. között (mind FlixBus-színben közlekedik):

  • 4 darab Mercedes Tourismo (PDR-246, PDR-249, PEP-730, PEP-731).

Az M6log Kft., mint alvállalkozó által üzemeltetett darabok a zalai-viszonylatokon illetve szerződéses járatokon (OLK):

  • 7 darab Mercedes Tourismo (NOR-254, NUZ-837, PEP-661, PEP-692, PEP-694, PEP-697, PEP-701),
  • 1 darab Setra S 415 HD (NUZ-884).

A zalai Tourismók kijelzőit beüzemelték a képek elkészítését követően. 

Eddig még nem látott "üzemeltetési konstrukcióként" 2017 júniusában a DAKK Zrt. 2014-ben vásárolt két Volvo 9700-asát ideiglenesen (?) a Volánbusz Zrt. használja, köszönhetően a sokszor emlegetett közös vezérigazgatónak. Újabb két busz a távolsági szegmensben a Fővárosban, bár nem tudom, mivel "kárpótolták" cserébe a Dél-alföldi Közlekedési Központot.

mxu-918_vb_dakk.jpg

Semmi bonyodalom, minden oldalra egy Volánbusz-felirat és mehet is. Örülnek neki a 'pesten, de Kecskeméten a hiányuknak...?

Táblázatosan a fenti beszerzésekből már átadott darabok:

tablazat_t100_2017_2.jpg

1. táblázat: A 2017-ben beszerzett/üzembeállított T100-as minősítésű autóbuszok.
Az adatok nyilvános közzétételekből és saját megfigyelésekből egyaránt származnak, előbbiért köszönet illeti innen is a Közzétevőket!

Ahogy minden kategóriából, a minőségi távolsági (nem feltétlenül csak T100-as) buszokból is szűken mérve kaptak a volánok az elmúlt évtizedben, erre a frissítésre szükség volt – és ez kivételesen jól sikerült, mert alig néhány éves, nagyon megkímélt és kifejezetten jó állapotú a fentebb bemutatott darabok többsége (kivétel akad, de "elenyésző").

A Volánbusz Zrt. utoljára 2014-ben vásárolt 2+2 darab T100-as kocsit (két használt Tourismo, két új Higer), azóta csak bérelt vagy alvállalkozót vont be a hosszabb távú járataira a cég. A 2014-es négy busz is szinte kivétel nélkül a Budapest – Bécs járaton szolgál(t), így belföldre maradt többnyire a Millenium után érkezett Intouro-adag, az egyes esetekben már egymillió kilométert futott Tourismók, s persze a jó öreg E95-ösök.

mae-520.jpg

Kecskemét, autóbusz-állomás. Minden rendben, nem tévedt el.
Kevés járatainak egyike volt egy időben (2014-ben) a busznak egy Budapest – Örkény – Kecskemét kör, de utána Bécs felé vette az irányt. Egy járat alkalmával biztosan minőségi busz járt a viszonylaton. Háttérben a 15 éve jellemző távolsági busz, ami erősen hunyorítva még el is fogadható annak.

 

Korrekció [2017.08.08.]: figyelmetlenségem okán kimaradt a PDC-978-as Volvo 9700-as a listákból, mely az ÉMKK Zrt-hez került szintén, a 980-assal együtt.

Korrekció [2017.12.07.]: a 20 darabos új T100-as tenderre MAN Lion's Coach helyett Neoplan Tourliner-ek érkeznek, melyeket három közlekedési központ között osztanak szét (ÉMKK, KMKK, Volánbusz).

A "nagyobb" darabszámú távolsági beszerzések az elmúlt néhány évből:

  • az ÉNyKK Zrt. újított be 2015-ben (szintén használtan) néhány minőségi távolsági gépet, ezekről bővebben itt,
  • szintén 2015-ben a Borsod Volán ÉMKK Zrt. vett 10 darab Higer-t,
  • azt követően 2016 év elején a DAKK Zrt. vásárolt 31 darab új Tourismót

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1312650423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO-105 2017.07.12. 15:40:38

PEP-716 és 729 nem Lion's Top Coach, hanem Lion's Top Star. (Nagyjából mintha egy kései 200-ast és Classicot hasonlítanánk össze.)

Aron_son 2017.07.12. 20:06:24

@BPO-105: Táblázatban már majdnem eltaláltam (Lion's Star volt). Átírtam ott is, meg fentebb is. Kössz!

gabesz919_II 2018.06.02. 12:50:09

PDC-978 és 980 gazdaságossági okok miatt törlésre kerültek az ÉMKK állományából, egyelőre még nem tudni, hogy hová, de valószínűleg másik KK-hoz vagy a Volánbuszhoz fognak kerülni.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.