Csömör-busz
Koncessziós járat 1991 óta Csömörre & "helyi járat"

nyito.jpg

A csömöriek 1991 óta nem csak a HÉV-re kényszerülnek, ha a Fővárosba szeretnének eljutni, hanem azonfelül – feltárva a települést annak főútja mentén – autóbuszt is választhatnak utazásukhoz.

A járat…

Az autóbuszos közlekedés az agglomerációs település és Budapest között először 1991. február 1-jén indult meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megrendelésére [1]. A busz a kezdetektől fogva valósabb alternatíva a HÉV-vel szemben, gyakoribb járatkövetése és jobb település-feltáró jellege miatt. A Kerék Kft. (majd 1996-tól Csömör-Busz Koncessziós Kft. néven [2]) egészen 2006. május 31-ig látta el ezt a feladatot, 2006. június elsejével ugyanis lejárt a szerződés, újra kiírásra került a viszonylat ellátása, melyet a Weekendbus Zrt. [3] nyert meg.

Napjainkban is ők szolgáltató (pontosabban 2011 óta Vo-Lan Kar Közlekedési Zrt. [4]), mely előbbi mintegy utódjának tekinthető. A cég 1989-ben került bejegyzésre, a profiljuk szerint igen széleskörűen folytatnak üzleti tevékenységeket, melyek közül egyik a menetrendszerű egyéb szárazföldi személyszállítás [5]. Ez a tevékenység 1999 óta tartozik profiljukba, a Csömör-busz előtt már a Volánbusz partnereként is dolgoztak. (Érdekessége a viszonylatnak, hogy létezése óta az ország csupán alig egy tucat koncessziós járatainak egyike.)

web027_flh159.jpg

Csömör, Laky sarok végállomás. Jobbra a cég egyetlen MAZ 103 típusú busza, itt a Csömör-Kistarcsa-Pécel viszonylaton, melyet szintén a Weekendbus Zrt. egyik leányvállalata (WB-Bus Zrt.) üzemeltet.

laky_sarok.jpg

Kimerítő tájékoztatás + megálló tábla, Laky sarok.

A járatok követési ideje 2006-től általánosan 30 perc, míg csúcsidőben 20 perc. Ezenfelül 2016. szeptember 5-től reggel két mentesítő járat indul a Csömörről Örs vezér tere felé (6:30; 6:50), melyek a zsúfoltságot hivatottak csökkenteni az ilyentájt 20 percenként közlekedő alapjáratokon. A vonalvezetés az elmúlt 26 évben (tartósan) nem változott. A járatok útvonala:

vonalhalozat.jpg

Forrás: weekendbus.hu

dijszabas.jpg

A járat díjszabása 2017. márciusában. Forrás: weekendbus.hu

A HÉV-hez képest jelentősebb vonzóbb alternatíva a Főváros megközelítésére, és ezt látszólag továbbra is kívánják tartani: a buszok - az országos átlaghoz képest - modernek, a megállók, az utastájékoztatás korrekt, és a követési időre sem lehet panasz. A H9-es hétköznap jellemzően óránként, csúcsidőben félóránként közlekedik, hétvégén egész nap óránként, mindehhez kell hozzávenni, hogy a nagyközséget egyáltalán nem tárja fel - mintegy kétharmadát nem is érinti. 

…és járművei

Az 1991-es indulástól a szolgálatóváltásig összesen 5 darab, korábban a BKV-nál szolgált Ikarus 260-as közlekedett a járaton.

Fotók: Istvánfi Péter

A Weekendbus Zrt. 6 darab, Dániából használtan vásárolt LPG-üzemű DAB 15-1200C-vel kezdte meg a szolgáltatást [1], melyek 2007. decemberében végleg leváltásra kerültek. 2007 nyarától kezdve vegyesen közlekedtek DAB-ok használtan vásárolt Mercedes O405N-ekkel/MAN NL2x2-esekkel. 2008. elején érkezett az első teljesen új flotta, 3 darab Alfa Busz Regio képében.

lfw945.jpg

LFW-945 érkezik.

Itt megemlítendő, hogy mindeközben a Weekendbus Zrt. térnyerése továbbgyűrűzött, így ők közlekedtették hazánk soros EU-elnöksége (2011. első féléve) alatt a „REA” (Repülőtéri Expressz Autóbusz) járatot. Erre a feladatra szereztek be újonnan 4 darab Otokar Kent 290LF-et.

Az új török buszok az első szolgálati helyükön 2011-ben.

Az EU-elnökség végét követően ezek az autóbuszok kerültek a Csömör-busz vonalára, míg az Alfa Busz Regiók pár évre eltűntek szem elől, végül 2016. őszén kettő felbukkant Oroszországban (egyik, másik), egy további sorsa pedig ismeretlen.

Itt pedig már a Csömör-buszon.

Manapság egy-két kivétellel mindig az Otokar Kent buszaival lehet találkozni, a kivételeket pedig a tartalék járművek (MB O405N, MAN NL202) képezik, illetve a mentesítő járatok egyikét iskolai előadási napokon a legújabb beszerzésük végzi (használt Mercedes Citaro).

Mentesítő járat - Mercedes Citaróval.

A viszonylaton szolgált/szolgáló járművek táblázatosan:
tablazat0.jpg

Forrás: fotobus.msk.ru. A járaton jóformán a cég mindegyik busza megfordult 2006-tól napjainkig, így a táblázatban csak a dedikált Csömör-buszok szerepelnek.

Az Otokar-ok közül egyik balesetet szenvedett 2012. nyarán [6], de helyreállították. A buszokon egyébként ingyenes Wi-Fi is élvezhető utazás közben, illetve egy-egy utastéri monitoron reklámok és hirdetmények váltják egymást a településsel kapcsolatosan. Az EU-elnökség alatt az Otokarokban kényelmes ülőalkalmatosságok voltak, ám azóta szivacstól mentes üléseken lehet helyet foglalni.

Mint majd’ minden buszos cégnél, érdekesebb járatpótlások itt is előfordultak az elmúlt évek alatt. Sok esetben a távolsági flotta épp nem használt egy-egy busza ugrott be (Mercedes O404-15RHD, Neoplan N116). Amióta a jobb rendelkezésre állású Otokarok dolgoznak, azóta ritkábban fordul elő pótlás/más típus.

Néhány érdekesebb busz a járaton, R. Gábor fényképein 2009-2011 között.
liw992.jpg

Mercedes O405N Otokar helyett, 2017-ben.

 web-015.jpg

2017 nyár végén beszerzett, használt, háromtengelyes Citaro. 

mag-688.jpg

Korábbi WEB-001, már flottafényben, "új" rendszámmal.

 

Frissítés [2017.10.17.]: október 1-jétől a viszonylat a 419-es számot kapta. Ezenfelül október 6-a és december 31-e között kísérleti jelleggel péntekről szombatra, valamint szombatról vasárnapra virradó éjszakákon külön díjszabás szerint közlekedik a járat. 

Frissítés [2017.12.02.]: 2017 nyár végén beszereztek egy Citaro L-et is használtan, képet lásd fentebb. (A táblázatban nem szerepel.)

 

Források:

[1] VEKE: Változások a Csömör-buszon (közzétéve: 2006.06.01., hozzáférés: 2017.03.01.)

[2] céginfo.hu: Csömör Busz Kft. (hozzáférés: 2017.03.01.)

[3] Vo-Lan Kar Közlekedési Zrt. menetrendek (hozzáférés: 2017.03.01.)

[4] Creditreform: Weekendbus Zrt. (hozzáférés: 2017.03.01.)

[5] céginfo.hu: Vo-Lan Kar Közlekedési Zrt. (hozzáférés: 2017.03.01.)

[6] Csömör honlapja: Teherautóval ütközött a csömöri busz (közzétéve: 2012.06.14., hozzáférés: 2017.03.01.)

 

További felhasznált irodalom:

P.Stephenson honlapja/Csömör-busz (hozzáférés: 2017.03.02.)

iho.hu: Az Alfabusz eladó járművei (közzétéve: 2011.05.06., hozzáférés: 2017.03.01.)

Borítókép: Balázs1a.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8812306181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Babianna 2018.08.08. 01:35:39

A magam részéről nagyon örülök, hogy busszal lehet utazni Budapest és Csömör között. Sajnos sok ember elfelejtette, hogy amíg nem jártak buszok, mennyivel nehezebb volt a közlekedés. Morognak, szidják a vezetőt, ha késik a busz és sokszor igencsak alpári stílusban. Sok embert a tények egyáltalán nem érdeklik, és lehurrogták azt, aki dugót, balesetet mert emlegetni. És ezt a sofőrök elviselik, amiért kijárna nekik a tisztelet. Hallottam olyasmit is, mikor valaki azért morgott, mert a vezető az egyik megállóban ivott. (Vizet, miközben az Örs vezér téren 38 fokot mutatott a hőmérő). Az eszem megáll....

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or question feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.