Bemutatkozik az Ikarus 412.GT
Az újabb BKV-s troli-busz

dsc_2596.jpgKis híján három éve került napvilágra a BKV Zrt. terve a selejtezésre ítélt 412-es buszok egyes darabjait illetően: pilot-jelleggel trolit építenek belőlük, és ha beválik, akkor folytatása is lesz a projektnek. És július 21-én kigördült az első darab utasforgalomba.

Három évvel később pedig hosszas várakozás (és a hosszadalmas munkákat, tesztek sorát követően) forgalomba állt (stílusosan) 07.21-én a 721-es számon nyilvántartásba vett Ikarus 412.81GT troli, melynek a vázszerkezeti alapját az egykori BPO-217-es adta, míg a villanygépet a 283-as Ikarus 280.94-ből (GVM) nyerték ki hozzá. Az elektronikai rendszerét a Sedulitas-Pro Kft. tervezte és kivitelezte, míg a továbbiakat (vázmunkákat, belső tér kiépítését) az IK Járműtechnika Kft. végezte Székesfehérváron.

Az alapok a 721-eshez

Az első elkészült darab Budapestre vontatásáról/érkezéséről beszámolt a fehérvári online lap is, valamint az Indóház készített egy átfogó, a témát kellően alaposan körüljáró cikket még ’13. augusztusában. Mindezt annyival tudnám kiegészíteni, hogy „ellenirányban” is történt átépítés már néhány éve a Cégnél: 211 --> LZZ-325. (És úgy eleve a buszból trolibusz építése nem ismeretlen az országban, Szegeden végeztek ilyen jellegű munkákat, így készült 1 db. Volvo B7 TR12/TV.PR (2002-es évjárat és 2004-es átalakítás) és 6 db. Mercedes-Benz Citaro O-530 TR12/TV.EU [2005-2010 között épültek].)

bkv-s_foto.jpg

A BKV Zrt. közösségi oldalára kitett fotó még 2014. októberéből (forrás: facebook.com/bkv)

Az első pár métere elkészültét követően (illetve a hazaút kezdete), külső humán erőforrással hajtva eleinte:

Az első próbajáratokat már 2015. februárjától kezdve láthatták a városban járkálók, mitöbb, a 100 éves buszközlekedés ünnepségén „véletlenül” éppen a Hősök terén tett több tiszteletkört a trolibusszá avanzsált autóbusz. A szükséges 2000 km-es futáspróbát rendben teljesítette, viszont az önjárást illetően akadtak szoftveres problémái, így (vélhetően) ennek „köszönhetően” tartott ennyi ideig a forgalomba bocsátásuk. Viszont a 2015-ös troli garázsban tartott nyílt napon egyikük az udvaron ácsorgott, míg a másikat a csarnokban lehetett megnézni kívül-belül.

720_6.jpg

Futáspróbán a Hősök terén, 2015. március 1-én

Az első napon a 74-esen kezdett a GT, sajnos nem túl sikeresen, napközben többször „megpihent”, bár ez egy kísérleti, kisszériás, egyedi jármű esetében az első napján még azt is lehet mondani, hogy relatíve elfogadható. (Ennél jóval kiforrottabb, valamivel több járművet előállító gyárban készült konstrukciók is nehézkesen indulnak neki évtizedes szolgálatuknak - ismét a Combino-t tudom citálni.) Remélhetőleg ezek a hibaszámok idővel csökkenni fognak, ahogy a Fürdőkád-görbe azt „mondani szokta”.

A szériában készült Ikarus 412.81-esektől több ponton is eltérnek külsőleg (is), ezek nagyvonalakban:

  • nagyobb (és kettéosztott) hajtáskonténerek a tetőn;
  • klímaelpárologtató a tetőn;
  • LED-es menetfény a ködfényszórók helyén;
  • ablakok feletti optikai tuning (feketítés, és fekete ajtókeretek);
  • szélesebb hátfali kijelző (járatszám + végállomás);
  • eltérő lehúzódobok.

Széria 412.81-esek kívülről

Az egyedi 412-es kívülről

dsc_2614.jpg

Áramszedők töve

A vezető munkahelye is változott természetesen, egyrészt a dízelhez képest pár "apróság" (mint váltógombsor) nem szükséges, viszont kellenek más kapcsolók/gombok az üzemeltetéshez (irányváltó, váltóállító, etc.). Meg az elmúlt huszon pár évben készültek tartósabb/üzembiztosabb kapcsolók is a Krönert-nél - ezt is kihasználták. S persze a kiépített (és a korábbi típusoknál fejlettebb) CAN-Bus rendszer kommunikációs kijelzője is a középső panelen kapott helyet.

701_reszletes_6.JPG

Bal felső sarok árulkodik arról, hogy ez melyik gépnek a műszerasztala

dsc_2608.jpg

GT munkahely

Az utastérben a piroskorlátok, és a piros Zelica üléshuzatok uralják a színvilágot, míg a sorozatdarabokban gyárilag narancs, illetve a 2011/2012-es felújításukat követően zöld korlátok vannak, a buszokból is ismert kék szövethuzattal az üléseken. Az ülések kiosztása csupán annyiban tér el, hogy a 2. ajtónál található egy-egy másfeles ülés helyett egyik oldalon 1+1-es ülések kerültek beszerelésre. Ezenfelül a segédüzemek igényelte többlethely miatt azt ezt követő üléssor egymás szembefordított lett, illetve hátul eltűnt a "kakasülő", mivel az akkumulátoroknak kellett hely a hátsó térrészben. A leszállási szándék visszajelzőlámpa viszont annyira halvány, hogy egyáltalán nem ad visszajelzést a gomb korábbi megnyomásáról.

Belülről, még eredeti színekben, de már kiiktatott jegyautomatával

GT belülről

A GT-kben - az új Solaris-okat is felülmúlva - Wi-Fi valamint USB-portok is kerültek kiépítésre, így végre rátértek a (már nem annyira) látens igények kielégítésére a BKV Zrt-nél is.
dsc_2590.jpg

GT Wi-Fi

dsc_2588.jpg

Kék LED háttérvilágítású USB-port a második ajtónál

A fentebb már linkelt Indóházas cikkben is írták, hogy vázmegerősítéssel illetve részint átépítéssel kívánják tartósabbá tenni az amúgy konstrukciósan hibás szerkezetet. Több ponton is találhatóak megerősítések:

  • az oldalfalon, a függőleges tartók és az ablakok alsó vonalánál lévő tartók között 45 fokos letörések lettek közbeiktatva (ehhez hasonlót évek óta alkalmaz a Cinkotai Üzemegység is a 412-es vázjavításainál, valamint a NAY-rendszámos 412-esek is kaptak már ilyet);
  • az oldalfal és a tetőváz között az ajtóknál benyúló merevítéseket alkalmaztak;
  • az ajtók "kivágásainak" felső sarkait lekerekítették (ezek gyárilag merőlegesen találkozó tartók voltak, körülbelül már a gyár utcájában eltörhettek anno).

nay-271_utaster_10.jpg

Nem éppen a GT-ben készült felvétel, de ennél valamivel kisebb átfogójú letörések vannak az ablakoknál

A futása szép, egyenletes, nem ráz, nem rángat, és ami nagyon szokatlan (legalábbis számomra) az a "GVM-hang" (a TK-110-es motor) süvöltése egy 412-es karosszériájában. A dekoritok, belső szerelvények - ettől típustól szokatlanul - nem zörögnek, még a rosszabb útburkolatokon haladva sem. Összeszerelés tekintetében is korrekt lett a tesztalany, annak ellenére, hogy azért itt-ott voltak pontatlanságok. A legtöbb szerelőnyílást (ha nem mindet) az utastérben a lenti képen is részben látható "kazánlemezzel" + csavarokkal kiviteleztek, ennél nem tudom, mennyivel komplikáltabb a jóval kifinomultabb (és könnyen felszedhető) fedlap.

721_utaster_7.jpg

Ilyen és ehhez hasonló dolgok előfordulnak nyomokban az utastérben, kiegészítve ceruza- és filctoll nyomokkal itt-ott

A műszaki adatok felkutatásával sem kell túlzottan bajlódni, már akit érdekel: a második ajtóval szemben a "plafonon" egy korrekt tábla ismerteti a járművet.

dsc_2600.jpg

Vörös bársony szegélyezéssel alulról...

Olvashatóra kinagyítva a két jobboldali négyzet: 

dsc_26001.jpg

Egy kis önreklám kezdésnek

dsc_2600_1.jpg

Majd a műszaki adatok

 dsc_2609.jpg

Adattábla

Ha a kezdeti nehézségeken túllendül, kíváncsian várom a rendelkezésre állási mutatóját, valamint, hogy mennyire váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ugyanakkor eleinte (amikor kiszivárgott a projekt létrejötte) nehezményeztem, hogy miért egy huszonéves karosszériába teszik bele (illetve, ha már ez a karosszéria, akkor miért nem kapott "új" homlok- és hátfalat), hanem az akkor már létező és elérhető, Ikarus V127-es szekrényt használták fel hozzá.

ujhomlokfalas720pl.jpg

Szemléltetésképpen az újfajta homlokfallal. A pályaszám és a logó elhelyezése ezen a kialakításon még nehezebb (legalábbis hogy ne olyan "felhányt" kinézetet kölcsönözzön neki).

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr288915172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.