Búcsú a T&J-s hibridektől
...legalábbis ideiglenesen

hibrid.jpg

Július 9-én, szombaton, mintegy másfél évnyi szolgálat után a T&J Busz Projekt Kft. által üzemeltett hibrid Volvo 7900-asok – a cég mögött felmerült off-shore-gyanú miatt – leállításra kerültek a Volvo Hungária telephelyén.

Noha a bulvársajtó kellően felfújta ezt a lufit is – annak ellenére, hogy nem szép dolog az off-shore – szerintük a legjobb klímás buszokat kivonták, és ezentúl szaunázni lehet az ősöreg Ikarus-okon ismét. Kevés nyári utazásom során a hibridek elenyésző részén tudtam kategórikusan kijelenteni, hogy kellemes volt az időjárás az utastérben. Ha mégis, akkor azt valószínűleg a négyhengeres játékdízel nem kedvelte túlzottan, mert folyamatosan dolgoznia kellett – ezzel elveszítve a párhuzamos hibrid-rendszer indításkori tisztán villamoshajtás adta többletet.

A 28 buszból üzemszerűen 25 darabot kellett kiadjon az üzemeltető menetrendszerűen. A szűkös utasterükkel, a nyári levegőtlenséggel (a szellőzése sem ékeskedett a hűtőberendezésen felül) és az olykor rángató, robotizált Volvo I-Shift 12-fokozatú váltóval szerelt buszokra sokak ellenszenvvel tekintettek már a kezdetektől. A váltó külön pikantériája volt, hogy alacsony akkumulátor-feszültség esetén akár mind a 12 fokozatot végigkapcsolta megállóból induláskor, ami nagyjából úgy kezdődött, hogy első fokozattal ~3 km/h-ig gyorsult, következővel ~5 km/h-ig, és így tovább. Valahol az 5-ik fokozat környékén már a gyalogosokat is sikerült lehagyni. Arról nem is beszélve, hogy a dedikált (5, 7, 9) vonalakon szinte esélye sem volt az akkumulátoroknak rekuperáció általi töltődésre, hiszen igen feszes menetidők jellemzik a fenti vonaltriót. Ezenfelül a sofőrök bizonyos hányada pedig egyáltalán nem használta a „kifuttatást”, mielőtt megérintette a fékpedált.

Mivel 28 darab, korszerű – mégha kissé macerásabb fenntartású és költségesebb – buszról van szó, nagy valószínűségét látom, hogy a jövőben egy másik üzemeltető felségjelzése alatt, de újra visszatérjenek a Főváros utcáira a csuklós hibridek. Ha visszatérnek, én mindenképpen valami kevésbé feszes menetidejű, külvárosi, „könnyed” vonalra osztanám be őket. Addig is marad az egyke szóló, illetve a csuklósok másfél évéről egy kronológiai képösszeállítás alább. Akit érdekel a megrendelő és az üzemeltető közötti szerződés, az itt olvashatja el. (A járművek specifikációja a 213. oldalon kezdődik.)

myk-372_7_15.jpg

Az elsőként forgalomba állt darab 2015. januárjában, a hangzatos PR-szöveggel a tetőíveken.

myk-380_9_4.jpg

2015. február közepe: megjelentek a 9-esen is.

myk-379_9_3.jpg

2015. február: érkezés Kőbányára.

myk-376_utaster.jpg

2015. február: esti hibriden utazás.

myk-381_5.jpg

2015. február vége: esti kiállás Rákospalotán.

myk-389_9_4.jpg

2015. március: "Alacsonypadlószint a kényelemért, Euro 6 motor a jövőért" - a kályha beindult.

myk-397_7.jpg

2015. március: kanyarban a 7-esen.

myk-395_9_2.jpg

2015. március: Raktár utca.

myk-386_2.jpg

2015. április vége: az Élessaroknál, kiállás a 9-esre.

myk-371_5.jpg

2015. június eleje: az egyetlen eltérő fényezési tervű az 5-ösön. Ezen a Volvo által a hibrideken általánosan használt feketítés került kivitelezésre az ablakok felett.

myk-398_muszerfal.jpg

Visszajelzők, kapcsolók, műszerek, monitor + kormány.

myk-379_9_4.jpg

2015. június: pirkadati hibrid.

myk-390_5.jpg

2015. szeptember vége: mintha tavasz lenne - virágok + hibrid.

myk-377_utaster.jpg

2015. október: a DVI-csatlakozó valahol meglazulhatott - vagy bújtatott reklám a telekommunikációs cég által (?)

myk-384_276e.jpg

myk-385_276e_3.jpg

2015. október vége: utasszámmérés miatti átcsoportosítás következtében üzemszerűen megjelentek máshol is a hibridek - egyike volt ezen vonalaknak a 276E...

myk-374_32_4.jpg

myk-374_32_5.jpg

...és a 32-es (a harmadik a 68-as volt).

myk-388_9_4.jpg

2015. november: "mérsékelten" indokolt ködfényszóró-működtetés.

myk-389_5_2.jpg

2016. január: havas hibrid halad a hídon.

myk-382_9.jpg

2016. január: Óbuda, Bogdáni út.

myk-384_9_5.jpg

2016. január: akármennyire jól nézett ki élőben, képen nehéz jól visszaadni a homlokfali fényár miatt - Bogdáni út vá.

myk-371_5_8.jpg

2016. február: hibrid a belvárosban este.

myk-375.jpg

2016. április: Flórián téren, egy vélhetően nem olyan rég végetért 1-es pótlást követően. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr508885942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2016.07.13. 23:52:56

Ismet tok jo összeállítás, szép alliteracio. :-)

maci812 · http://autobuszok.network.hu/kepek 2016.07.14. 09:39:11

nekem tetszik én is indittottam egy blogot

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.