Városnéző buszok – Budapest
Frissítve: 2019. augusztus 28.

nyito2.jpg

Most, hogy felmerült a városnéző buszos szekció államosítása, időszerű végigtekinteni a Fővárosban szolgáló különféle cégek által biztosított városnéző utakat, elsősorban inkább az azokhoz használt "infrastruktúrákat".

A magyar főváros számos nevezetességét az ide érkező turisták nem csak BKV járataival és lábbusszal, hanem kifejezetten erre a célra szakosodott cégekkel is megnézhetik/bejárhatják. A városnézéseket szervező cégek már nem csupán körbefuvarozzák az idelátogatókat a városon, hanem egyre több extra szolgáltatással is versenyre kelnek egymás ellen és az utasokért: egyik hajóutat is magában foglal, a másik pedig egy vacsorával csábítja az utazókat magához. Megint másik pedig kétéltű járművel kelti fel az érdeklődők figyelmét.

A Hop on – Hop off rendszerű utaztatás nem volt mindig jelen a hazai piacon, elsőként a City Tour Hop On Hop Off Kft. (a továbbiakban: Giraffe Hop on – Hop off) vezette be, majd őket követte a többi cég. Lényege, hogy a megváltott jegy nem egyszeri utazásra érvényes, hanem hasonlóan egy napi jegyhez, bárhol leszállhatunk a számos megálló közül, majd visszaszállhatunk a következő járatra – akár máshol is. A megállók többnyire a BKV Zrt. megállóival közös használatúak, így különösebben nem kell keresni őket.

Manapság összesen 4 cég végez (nagybuszos) városnézést számos, különböző útvonalat bejárva ezek pedig (az utolsó négy megszűnt/beolvadt egy másikba/kilépett a piacról, de említésre kerülnek):

  • Big Bus Tours Ltd.,
  • City Tour Hop On Hop Off Kft.,
  • Worldwide Citysightseeing,
  • RiverRide,
  • [Programcentrum Kft.],
  • [Mr. Nils Kft. (Hop on - Hop off)],
  • [Cityrama],
  • [EUrama].

Korábbi, megszűnt/beolvadt, buszos városnézést bonyolító cégek a Fővárosból:

  • Selyki Kft. (ők is kabrió Ikarus 260-assal dolgoztattak, valamint 256-osokkal, Programcentrum Kft. alá kerültek, a buszaik egy része is, 1990-2013 között létezett a cég),
  • Barbie Bus Kft. (szintén kabriósított 256/260-asok, cégnévhez "igazodva" rózsaszínben, ők beolvadtak a Programcentrum Kft.-be, de külön Pink Tour-ként a mai napig egy vonalat csak ők üzemeltetnek),
  • QueenyBUS Kft. (Ikarus 200M, Ikarus 256, Ikarus 266, Ikarus EAG E97, kabrió Robus LO3000 - ők a Mr. Nils Kft.-be olvadtak be, némely gépüket át is vette az új tulajdonos további használatra, lásd lentebb),
  • Budatours Travel Agency Kft. (a későbbiekben röviden csak Budatours Kft.-ként szerepel, 1989-2013 között élt a cég) (EAG-homlokfalas 260-asok, Hungarobusz-ok [két darab, H44 és H63], Volánbusz Zrt-vel közösen üzemeltetett 350-es, itt is az "EAG 260"-asok átkerültek az új céghez ––> Giraffe Hop On – Hop Off Sightseeing).

Rajtuk kívül pedig az Ibusz, illetve az MB Travel Kft. 620-as kabrió Ikarus-a is ilyen feladatokat látott el a ’70-es években, illetve utóbbi reprodukált mása a mai napig kibérelhető. Szintén a nosztalgia városnézők között említhető a replika omnibusz Star-teherautó alvázra építve, ezutóbbi már nem közlekedik.
fkf-550_24.JPG

A képen szereplő busz 2017 áprilisában a BKV Zrt. tulajdonába került.

Egy magán fotógyűjteményben találtam egy lila-rózsaszín 250-est is, sajnos a cégnév nem látszik a képen. Ezzel nagyjából 2003-ig lehetett megcsodálni a várost.
13535819_1121528047906521_701519139_n.jpg

 BRU-632, 1979-es évjárat, Ikarus 250.87. Fotó: magángyűjtemény, [számomra] ismeretlen szerző.

* * *

Big Bus Tours Ltd.

A BigBus Budapest Kft. 2010/2011 környékén lépett be a hazai piacra, igen jó referenciával, hiszen világszerte számos városban már megvetették korábban lábukat. Idehaza először Leyland Olympian-okkal kezdték meg a szolgáltatást (melyek egy részét a The BudaPest tour-tól vették át). Ezek koruktól fogva mára szinte teljesen eltűntek (illetve tartalékok), helyettük érkeztek 2011-ben Irisbus gépészetes Unvi Urbis DD-k Rómából (használtan), melyek mellé erősítésként vásároltak nem sokkal később 4 darab (kínai) Ankai HFF 6110GS-t, Cummins gépészettel. Mostanság ismét frissítettek/bővültek MAN-gépészetes Unvi Urbis-szal. Könnyű megismerni a buszaikat messziről is, azok bordó + vaj színösszetételéről.

lxk-941_2.jpg

Leyland Olympian a "kezdetek kezdetén".

Irisbus alapra épített Unvi Urbis DD.

A cég 2019-ben második alkalommal frissítette a flottáját új buszokkal. Elsőként 2013-ban vásárolták a 4 Ankai-t, majd hat évvel később 4 darab (RJN-302, RJN-341, RJN-380, RND-065) Güleryüz Panora buszt szereztek be.

rjn-341_1.jpg

* * *

Giraffe Hop on – Hop Off

A korábban külön-külön dolgozó Budatours Kft. és az EUrama Kft. fúziójából létrejött cég. Valamivel korábban kezdték meg tevékenységüket (2008/2009-ben), mint az előzőleg bemutatott cég, flottájuk pedig döntően Berlinből használtan vásárolt MAN SD200/202-esekből áll, ebből rendelkeznek 8 darabbal.

Ezenfelül az új cégbe is bekerült a Budatours Kft. 3 darab átalakított Ikarus 260-asa is.

2016/2017-ben az SD200-asok kimondva – kimondatlanul is elavultak már, így három használt Volvo–Ayats Atlas-szal (NKY-671, NON-504, PGB-439) kezdte el leváltani a cég ezeket már 2016-ban, illetve 2017-ben.

non-504_1.jpg

2016-os beszerzés egyike.

* * *

Worldwide Citysightseeing

Szintén egy olyan cég, amely Európa számos másik városában már jelen van/volt, miután Budapesten is szolgáltatni kezdett. A járműparkja kevésbé egységes – ami a felépítményeket illeti – MAN SD200-as, Neoplan Starliner, Ikarus 256, Neoplan N 424 (emeletes). Hasonlít a megjelenésük (piros alap) a Giraffe-ra, de nem összetévesztendő.

Néhány éve egy érdekeltségbe tartoznak a (később bemutatásra kerülő) Mr. Nils Kft-vel.

2016 tavaszán szereztek be 2 darab, háromtengelyes MCW Metrobus-t.

nor-004_2.jpg

pel-906.jpg

2017-ben Londonból használtan vásárolt újabb emeletes (Alexander). Ebből a típusból eddig 4 darabot állítottak forgalomba.

Továbbá szintén 2017-ben vásároltak (használtan) 4 darab Volvo-alvázas Ayats Bravót (PEL-901, PEL-902, PEL-903?, PEL-905), valamint két darab (szintén használt) Güleryüz-t (PEL-910, PEL-911). 

* * *

RiverRide

2009-ben kezdték meg tevékenységüket, egyetlen autóbusszal (vagy inkább kétéltű járművel) (AmphiCoach GTS-1), ami egy máltai cég fejlesztése és gyártmánya. Így egyedüliként a piacon kínálják azt a lehetőséget, hogy az aszfaltozott út végén behajtanak a Dunába, egészen pontosan a Dráva utca végén.

loc-182.jpg

site_img_7701a.jpg

Fotó: RiverRide

* * *

Programcentrum Kft.

A magyar cég ennek megfelelően magyar autóbuszokat, illetve azoknak „múltidéző” hangulatát választotta a városban történő furikázásra, részint magánkézből, részint pedig a Honvédség által leselejtezett 256-osokat újítottak fel és fosztottak meg az ablakaiktól – vagy nem aprózva a dolgot – egyből a tetejüktől is. Ezenfelül az országban fellelhető két darab izraeli felépítményes Haargaz buszt is megvásárolták a korábbi üzemeltetőtől (Volánbusz Zrt.), valamint 2013-ban ők is látták már a potenciált az emeletes busz(ok)ban, így vásároltak egy Neoplan-t. Ők közlekedtetik az egyetlen kabrió 266-ost is.

A pirosba hajló narancssárga buszaikat 2011/2012-ben átfényezték zöldre.fkc-883_1.JPG

Előző színekben...

fkc-883.jpg

...és a mostaniban.

flx-151.JPG

Kabrió 266-os – ugyanez korábban.

És volt a cégnek igen rövid ideig egy elektromos 256-osa a flottában, lásd bővebben itt.

* * *

Mr. Nils Kft. – Hop on-Hop off

A Mr. Nils Utazási Iroda Kft. (egyes helyeken Mr. Nilsz-ként szereplő cég) kabrió 256-ost üzemeltetett, valamint az egyetlen városnéző EAG-ot (belföldön, külföldön volt több is), melyet az "egyesülést" (a Worldwide-dal, lásd fentebb) követően nem sokkal kivontak a forgalomból, mindössze 1,5 – 2 évnyi szolgálat és egy átrendszámozás (új rendszáma: MYD-833) után, 2016-ban. 

A Queenybus-t bekebelezve náluk közlekedik az egyik nem olyan régen (nagyjából három éve) átalakított 256-os is.

mpz-196.JPG

Szintén átvett darabként járt az alábbi 260.00 is náluk.

flx-444_1.JPG

* * *

Cityrama

A cég többnyire kisbuszos (Ford Transit, Mercedes Sprinter) városnézéseket szervez, de két Bova-val is (LVM-292, PCB-659) szállítanak érdeklődőket.

flx-923.jpg

lvm-292.jpg

* * *

EUrama

E cég birtokolta azt a speciálisan városnézésre épített, citromsárga – hivatalosan Neoplan N4016-os típusú –buszt, melyet látványos megjelenésével könnyű kiszúrni bárhol. A Giraffe-állományban a mai napig megtalálható.flr-850.JPG

2013 júliusában már EUrama felségjelzéssel, korábban, Budatours-osként klikk ide.

Egyébként ők a "prémium országnézésre" szakosodtak inkább, a kizárólagos városnézés helyett. Ennek megfelelően turistabuszokkal szolgáltatnak.

mlh-669.jpg

EUrama – Quality sightseeing.

 

Frissítés [2019.08.06.]: hivatkozás van a városnéző elektromos 256-osra, valamint a BigBus frissen beszerzett Güleryuz Panora típusú buszainak említése. 

 

Források:

[1] 24.hu – Jordán milliárdos család kaszálhat a turistákon Budapesten (közzétéve: 2016. június 10., hozzáférés: 2017. július 27.)

[2] RiverRide – The Floating Bus (hozzáférés: 2017. július 27.)

[3] Index – Városnéző buszok: egynek hopp, többnek kopp (közzétéve: 2016. június 18., hozzáférés: 2017. július 27.)

[4] BigBusTours honlap (hozzáférés: 2017. július 27.)

[5] Auwärter/Neoplan Fotoarchiv (hozzáférés: 2017. július 27.)

[6] IHO – Új színfolt a városnéző buszok között (közzétéve: 2011. augusztus 18., hozzáférés: 2017. július 27.)

[7] IHO – Emeletesek új szerepben (közzétéve: 2009. november 27., hozzáférés: 2017. július 27.)

[8] IHO – Megszűnt buszgyárak nyomában: Járműtechnika (közzétéve: 2011. október 2., hozzáférés: 2017. július 27.)

[9] Origo – Hello, Tourist, du bist in Budapest (közzétéve: 2013. augusztus 27., hozzáférés: 2017. július 27.)

[10] 2 Rosszcsont gyerek oldala – Ikarus 250 (hozzáférés: 2017. július 27.)

[11] Busztípusok – Városnéző Ikarusok (hozzáférés: 2017. július 27.)

[12] Céginfo.hu – SELYKI Idegenforgalmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság "végelszámolás alatt" (hozzáférés: 2017. július 27.)

[13] Céginfo.hu – BUDATOURS Idegenforgalmi Korlátolt Felelősségű Társaság (hozzáférés: 2017. július 27.)

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr908822540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eurobus Online 2016.07.03. 13:46:31

Huh, nagyon jó, hogy elkezdted összeszedni e témát, erről nagyon sok postnyi anyagot lehetne még írni, annyira összefonódott. :)
Első blikkre gondolom, azokról a kocsikról írtál, melyekről volt is valami fotóanyagod. Pl igy a Budatours-os Hungarobuszokról nem volt szó. Vagy a Barbie buszokról. Ha jól emlékszem, volt Barbiebusz.hu-s domainjük is. Így külön cég is volt tán anno?
A nosztalgia városnézős vonalhoz említhető, hogy az "ex Volánbuszos" replika omnibusz is lenyomott egy szezont Bp-en, még emeletesként. De hogy kinél?

Stb stb ;)

Eurobus Online 2016.07.03. 14:04:44

@Eurobus Online: Jahh, linket nem néztem Selyki Kft-snek írod a Barbies kocsikat. Bár az egy jó régi autó. Utána 256-osokkal csinálták, Clak Ádámos indulással, Program Centrum alá tagozódtak be, Pink tourként, majd ők is a mai cégbe, de máig megvan a pink tour.

Eurobus Online 2016.07.03. 14:14:10

Bocs, hogy szétkommentelem a postot, de jönnek elő a dolgok belőlem. BRU-632-höz én se tudok céget, de szerintem ezé a cégé volt az a ősöreg Neoplan, ami azután Program Centrummá zöld / narancs szinekben is tovább élt. Jó 2005-2006-ig napi szinten járkáltak.
Plusz érdekességnek még a, a 200M mellé volt még egy "királynői" cabrió Robur is. Egyik BKV-s képem hátterében szúrtam ki.

Aron_son 2016.07.03. 14:38:21

@Eurobus Online: Ne fogd vissza magad, jöhet még. :)
A régieket (értsd: '90-es évek és 2000-es évek eleje) is összeszedném, csak arról nagyon kevés fotó és infó maradt fenn - legalábbis a neten.

Eurobus Online 2016.07.03. 19:22:49

@Aron_son: Az FLR-850-hez még, hogy volt ő Budatours-os is: flic.kr/p/x8LEC2. Utána persze EUrama, stb, ahogy jöttek az összeolvadások.

BPO-105 2017.04.21. 01:31:46

Hiánypótló poszt.
Pár észrevétel:
1. Szerintem a Mr. Nils-t kebelezte be/vette meg a City Sightseeing hálózat - egyrészt a spanyoloktól vett három SD 200-as első ajtajain a Mr. Nilsz Kft. (sic!) feliratot láthattuk/láthatjuk, másrészt a két 200-as is árulkodik. Nem gondolom, hogy összefonódna a Program Centrummal, de szólj, ha valamiről nem tudok.
2. A Selyki (ezek ugye a Barbie Busok üzemeltetői) szerintem még korábban szűnt meg, az FKB-780 azonnal ki is fehéredett, az FKC-027 viszont a mai napig tarja magát. Az FKC-670 vörös lett, gyanítom, hogy az EUramához került még korábban.
3. A 397-es egy ideig még üzemelt MYD-833 rendszámon, 2016-ig.

Aron_son 2017.04.23. 12:19:34

@BPO-105:
1. Átpakoltam. A cégnév leírása meg...felülete válogatja, hogyan írják le (fonetikusan vagy sem).
2. Valami tipp/dokumentumfoszlány, hogy kb. mikor szünhetett meg?
3. Bevésve.
Köszi.

BPO537 2017.09.16. 21:11:34

A Cityrama legalább 2 nagybuszt is használ. Egy régi fekete BOVAt meg egy új VDL-t. Pontos típust meg a rendszámokat fejből nem tudom. :D

Aron_son 2017.09.17. 12:10:55

@BPO537: Jó, hogy mondod, már jó ideje frissíteni terveztem ezzel (is). Köszi, belekerült.

BPO537 2017.09.20. 02:30:33

"2016. tavaszán szereztek be 3 darab, háromtengelyes MCW Metrobus-t." Mármint 2-t nem?

BPO537 2017.09.20. 02:31:52

@BPO-105: A PEL-907-n is Mr. Nilsz Kft. szerepel.

BPO537 2017.09.20. 05:49:55

@Aron_son: A PEL-ek nem zsiráfosak. Náluk idén még csak egy kocsi jelent meg (PBG-439).

Aron_son 2017.09.20. 19:26:11

@BPO537: Köszi, korrigálom! Hány darab Ayats Atlas van a cégnél összesen?

BPO537 2017.09.20. 23:12:34

@Aron_son: Zsiráféknál egyelőre 3 Ayats Bravo (NKY-671, NON-504, PGB-439), a Worldwidenál pedig 3+1 mutatkozott eddig az utcán (PEL-901,902,905+903*).
*Ez utóbbit eddig csak egyszer láttam olyan távolságból, ahonnan nem vagyok 100%-ban biztos abban, hogy tényleg ez volt-e a rendszáma, de gyanítom, hogy 901-911 között mindegyik hozzájuk került és szépen sorban ki is küldik őket az utcára.

BPO537 2017.09.20. 23:13:34

@BPO537: Előbb kimaradt, hogy a PEL szériából ugye a 906-909 Alexander, a 910-911 pedig Güleryüz.

Aron_son 2017.09.21. 18:36:20

@BPO537: Köszönöm az infókat, amint tudom, frissítem.

BPO-105 2017.09.23. 21:24:25

Most kapcsolok: kimaradt a Szak-Instrukt Kft.
Volt két O350-esük, amiket a Hommtól vettek (FJD-423 és 424), ezek fehéren, de egy csíkban a Program Centrum narancsos dizájnjával áthúzva jártak.
Ezekről mit tudni?

Aron_son 2017.09.24. 17:03:05

@BPO-105: Nekem ez teljesen új info. Kép valamelyikről esetleg akad elfekvőben, mint városnéző?

BPO537 2017.09.25. 20:51:36

@BPO-105: Képek alapján az FKC-883-on is díszelgett egy ideig ez a cégnév. (2008-ig biztos. Tippre akkor kerülhetett le róla amikor piros/narancs lett a fehérből.)

BPO-105 2017.10.06. 22:27:39

@BPO537: Rajta vagyok a témán, csak a türelmeteket kérem, amíg minden felkerül a szokásos helyre. Egyelőre az körvonalazódik, hogy x ideig a Program Centrum alvállalkozója volt a cég, aztán át is adták a két nyitottat (az ex. Barbie III/FKB-780 a másik, ugye), de bárki bármit tud, örömmel fogadom, ahol csak elértek.

BPO-105 2019.04.09. 16:59:19

Kezdődik a cirkusz: a Program Centrum és a City Sightseeing beszámozta a járműveit egy közös rendszerbe.
Btw, a két cégnek mennyi köze van egymáshoz?

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.