Credo-teszt a Fővárosban
Econell CiTY^3 Budapesten

dsc_9648.jpg

Hat évvel a Kravtex-Kühne buszának legutóbbi BKV-nál történt tesztelése után március 18-án a Kelenföldi divízió átvette a győri cégtől három hetes tesztüzemre az Econell CiTY3 típusát, melyet már a budapesti színtervnek megfelelően égkékre fényeztek.

A 2010-es Nagy Busztesztre hatalmas reménnyel – és nem kevés állami támogatással – elkészített Citadell-családból nem történt bevásárlás (legalábbis a BKV részéről, Pécs megkapta az addig legyártott darabokat 2013-ban), mitöbb, a típus csendben a feledés homályába merült a gyártmánypalettáról. Helyét pedig az utána nem sokkal ki- (vagy inkább a EN/BN 12-es típusból tovább-) fejlesztett Econell vette át. Ebből a verzióból eddig csak Pécsen közlekedik öt darab, a helyköziből viszont jóval többet sikerült eladni országszerte a volánoknak.

A CiTY3 Euro VI-os, első, közforgalomban is résztvevő tesztpéldánya (amely Pécsen is járt-kelt 2015. augusztusában) érkezett Budapestre ezúttal, mellyel első hetén (március 19 – 25.) a 110/112-esen, második hetén (március 26 - április 1.) a 21-esen és az utolsó héten (április 2-8.) pedig a 105-ösön lehet ingyenesen utazni. A busz többletjárműként fut az adott vonalon, így némiképpen nehezebb célzottan szemügyre venni.

Kívülről majdnem minden irányból a BAH-csomópontnál

credo_econell_city_3_21a_1.jpg

21-esen a Széll Kálmán téren

A gépet – jól meggondolva – olyan vonalakra osztották be, ahol nagyrészt emelkedőkön is fut a viszonylat, így valóban tesztelni lehet a Credo által hőn hirdetett gazdaságosságát a járműnek. (És bízom benne, hogy ezúttal a tesztet követő értékelést nyilvánosságra engedi hozni a gyártó, 2009/2010-ben ugyanis hadititokként kezelték a két Citadell futási eredményeit.)

Külsőleg felvértezték figyelemfelhívó matricákkal bőven: „Haszon a városnak – Jó az utasnak” (és még sok, kisebb alatta), ez jól hangzik, de érdekelne igazán, miért „jó” az utasnak.

dsc_9626.jpg

Az utastérben 35 ülés található, ezek közül 4 (!) darab érhető el csupán fellépéstől mentesen. Cserébe viszont extra nagy (mintegy 3,5 méter hosszú) „tánctér” van a busz közepén, ami nekem – a sok másik fővárosi típuson történő nyomorgás után – üdítően hatott. Noha a busz nem a tesztként kiválasztott vonalakra ideális (ezen vonalak csúcsidei utasterheltsége mellett szűkös lehet a hátsó rész), de hétvégén, többletként nagyon szellősen közlekedett.

dsc_9621.jpg

Munkahely és kialakítása

Az ülések kényelmesek, a huzat jól néz ki (végre egy új mintázat a gyártól). A fejtámlák jók (lennének), de az átlagmagasságom mellett nekem csak a nyakamat „támasztották”. A fejtámlákat nem erőltetném egy városi buszon, de egy bemutatódarabon végülis "elfér".

A külső és a belső kijelzők is bustec gyártmányúak, kívül sárga LED-es, belül TFT-LCD monitor van a buszban, utóbbin a típus promotálása zajlik menetközben, de a külsők is felhívják a figyelmet, hogy ez egy tesztbusz (ha eddig nem látta volna a járókelő az ordító matricákat).

kijelzo_gif.gif

Az SCR ONLY kb. 2 éve volt világújdonság

A Volánbusz Zrt. 2013-as Econell-jeiben még a Berva-féle csengők figyelmeztetnek az indulásra, ebben már szerencsére sikerült szintetlépni, és kifejezetten jól hallható (inkább már hangos) csipogót raktak. Ami még az MAN Lion’s City-knél is szokatlanabb: az első leszállásjelzés-hangot szintén ezek az ajtózárásra figyelmeztető csipogók hallatják, ilyenkor csak egyet csiripelnek. (A Lion’s City-knél mintha a vészjelzőt nyomták volna meg, úgy kezd el sivítani a sofőrnél.)

dsc_9651.jpg

Csipogó hang + a jólismert 3 LED-ből álló indításjelző

dsc_9609.jpg

Mechanikát eltakaró dobozka

Az utasteret egészen jól összerakták, (annyira) nem zörög. A Rákóczi úton kevés jármű utastere tud csendben tűrni, ez belátható. Viszont egy-két érdekesebb/egyedibb megoldás akad a rakterében, ami egy-egy fotót megért.

A menetdinamikája meglepően jó a nem kifejezetten túlméretezett motorjához képest, a Tornalja utcán kickdown-nal megugrott (és valahogy így viselkedtek eközben a gumijai), amikor csak kellett. A váltó első és második fokozat között kevésbé sikamlósan teszi a dolgát, mint az azt követő többi fokozatban – egy ZF EcoLife váltót applikáltak a buszba egyébként.

És szórólappal is megpakolták a buszt:
untitled-2.jpg

Összeségében – utasszemmel – nem rossz a gép, de olyan kirívóan nagy extra nincs benne, ami mindenképpen említésre méltó. A legnagyobb hibája talán, hogy LE-kivitel, ami kissé lassítja az utasáramlást a zsúfoltabb vonalakon. Ideális lenne például a külsőbb peremkerületek kifutó vonalaira – mondjuk a Localo-k mellé.

Műszaki adatok

A gyártó külső formatervezését pedig korábban már feszegettem egy külön bejegyzésben.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr388498864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2016.03.19. 22:41:37

Ma skubiztam, hogy jön-e éppen (mivel ezt a vonalat használom naponta), persze nem volt sehol. Mindegy is, mert az összefoglalód mindent pótolt :-)

Aron_son 2016.03.21. 18:05:28

@retek: Azért ha van rá érkezésed, próbáld ki, egynek elmegy.

jakab95 2016.03.26. 13:44:57

Nem támogatom kifejezetten a teljesen alacsony padlós buszokat, mert feleslegesnek tartom, így nekem nincs problémám az LE buszokkal, viszont azért az mégis gáz, hogy a dobogó nélkül elérhető ülések száma 0, ha jól látom a képeken.

Aron_son 2016.03.26. 19:41:49

@jakab95: Négy ülés érhető el fellépőtől mentesen (második ajtón belépve rögtön balra), ez kissé kevés. Viszont a közösségi oldalon kiadott közleményükben erre (is) kitértek.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

Általános

Kiegészítene valamit? Hozzászólna? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site or just have questions, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.