Gázbuszok Budapesten vol.3
Citaro CNG a Bergkvarabuss-tól

ex_bergkvarabuss_cng_citaro_zold_egkek.jpg

Harmadik alkalommal bővítette a járműállományát a BKV Zrt. gázbuszokkal, ezúttal a svédországi Lundból szerzett be használtan 22 darab MB Citaro-t, melyek a dél-pesti régióban álltak szolgálatba február elején.

Első két alkalommal a Van Hool newA330-ból szerzett be a fővárosi cég 37+12 darabot (elsőként Dijonból (F), másodikként Lausanne-ból (CH)). Ezt követően egészen 2015. második feléig nem volt témában újabb gázbusz-beszerzés: ekkor került ki egy tender, melyen végül a Homm Kft. által benyújtott 22 darab, 2005-ös évjáratú, korábban a svédeknél szolgált busz győzedelmeskedett.

A buszok 2015. november végén kezdtek szállingózni a Homm Kft. budapesti telephelyére. A honosítást is magába foglalta a kiírás, így a buszokat nagyrészt a nyertes cég fényezte át, egyes munkákban besegített a VJSz Kft. is.

Az utastérben a svéd matricák eltávolítása, a hazaiak felhelyezése, valamint az üléshuzatok cseréje történt meg – egy alaposabb takarítással megfejelve. Műszakilag pedig a szokásos: kopó-forgó alkatrészek (szíjak, tömítések) és gumiabroncsok (igény szerinti) cseréje. A mobitec gyártmányú kijelzőkbe egyelőre nem sikerült életet lehelni, belül pedig csak hangalapon tájékoztatnak a következő megállóról. 

njv-166_muszerfal.jpg

A pilóta munkahelye. Az ajtónyitók a bal oldali, ablak alatti panelen vannak

Ezen buszokban a Mercedes M 447 hLAG (horizontális elrendezés, LA: turbótöltött, G: gázüzem) típusú motorja van, mely az igen elterjedten használt (pl. Ikarus 417.04, MB O405) OM 447 hLA dízelesnek „csak” egy gyújtórendszerrel és gázfúvókákkal átalakított verziója, 11967 ccm-es hengerűrtartalommal, 185 kW-os legnagyobb teljesítménnyel és 1 050 Nm legnagyobb nyomatékkal (@ 1400 1/min).

njv-166_oldal.jpg

A menetdinamikájukról (és az utazási élményről) nehéz különleges dolgot mondani, teljesen átlagosnak tűntek, alapjáraton csendesebb a motor, míg teljes terhelésen/nagyobb fordulatszám-tartományban hangosabb (mint egy dízel). Induláskor kis mértékben jobban gyorsul, mint a dízeles: ez a gázmotor adottságaiból fakad.

A gázbuszok előnye a jóval alacsonyabb károsanyag-kibocsátás (míg a gázolajnál egy hosszú, szénnel telített molekulák kerülnek elégetésre, addig a földgázban [nagyrészt: metán] csupán egy szénatom van molekulánként, így értelemszerűen a végtermék is arányaiban kevesebb szenet fog tartalmazni), valamint a mérsékelten halkabb üzemű motor (ez füllel csak alapjáraton hallható egyértelműen). Viszont a gázüzem több veszélyforrást hordoz magában: a reakcióképesebb (lobbanékonyabb) hajtóanyag számos, további óvintézkedést és fokozottabb elővigyázatosságot igényel a telephelyen (200 bar-on „pihen” a gáz a tartályokban). Mivel ez a Dél-pesti Divíziónál már adott évek óta, ezért is kerültek oda – annak ellenére, hogy Citaro-kat Óbudán gyűjtik. A gáztartályokat rendeletben rögzített időközönként nyomáspróba alá kell vetni, illetve bizonyos idő után a teljes tartálycsoportot cserélni kell. Ez megnöveli egy ilyen meghajtású busz teljes élettartam költségeit – talán újként ezért is nem jött még szóba ilyennek a vásárlása (és erre jön még rá a kiépítendő gázkút költsége[i]). A fogyasztás nagyjából megegyezik a dízeles társaival (átszámítva a kg-onkénti gázfogyasztást literre). Ugyanakkor a hatótávolsága kisebb, mint egy 250-300 literes tüzelőanyag-tartállyal bíró dízelbusznak – fajlagosan kisebb a földgáz energiatartalma, mint a gázolajnak és kevesebbet is tud magával vinni.

njv-168_tartalyboritas_2.jpg

Tartályokat burkoló műanyag a tetőn. A méretükből fakadóan buszok esetében kizárólag a tető jöhet szóba, autók esetében viszont sokszor az "alján" is elférnek

Most, hogy már 71 darab (használt) gázbusz kering a Fővárosban, érdemes lenne a következő években fontolóra venni új beszerzések esetén is a CNG/LNG-üzemű járműveket (is). Tapasztalatok már vannak bőven (hiszen az első CNG-sek már kb. másfél éve járják az utcákat.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr468390240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alkaabus 2016.02.20. 18:29:15

Nem Kalmar, hanem Lund.

Aron_son 2016.02.20. 21:52:54

@Alkaabus: Kössz, javítottam.
Akkor csak a cég van Kalmarba bejegyezve?

Alkaabus 2016.02.21. 18:41:44

@Aron_son: Úgy valahogy. De hogy a buszok a közelében nem jártak Kalmarnak, az biztos. A Svenskbusshistoria szerint az összes példány Lundban szolgált.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.