KT Zrt. flottacsere

pecsett.jpg

A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. idén év elején - tavasszal - pályázatot írt ki a teljes buszflottájának (40 darab jármű) lecserélésére, melyet 97,5%-ban az EU finanszírozott, a fennálló 2,5%-ot a város tette be a "kalapba". De nem is akármilyen (ha úgy tetszik "sima" dízel-) buszokra cserélik, hanem sűrített földgázüzeműekre. A tender győztese az MAN Lion’s City típuscsalád lett.

A típus gyári bemutató darabja is járt még idén a városban (Miskolcon és Budapesten is), hogy megcsodálhassak a helyiek a leendő buszaikat, más színben és kialakításban ugyan, de jellegre stimmelt. Ugyanakkor a teljesen új flottához dukál az új szín is: nyár végén szavazásra bocsátották a leendő flotta új színét, ahol a zöld, a sárga és a bordó közül lehetett választani egy internetes szavazás keretében. A kisebb képzelőerővel bírók kedvéért át is fényeztek egy NABI Excel-t zöldre, míg a NABI Sirius-t bordóra. A képek magukért beszélnek, hogy mely szín győzedelmeskedett végül a szavazáson.

dsc_5848.jpg

A zöld tervezet, a bordó - szerintem - sokkal jobb

A színterven felül a város szülöttei, akik sportban, tudományban, vagy egyéb téren kiemelkedő eredményeket értek el a múltban, ma skiccelt portréjuk dísziti a városi buszokat (Dr. Guba Sándor, Dr. Kaposi Mór, Rippl-Rónai József, stb.).

A téren ácsorgó buszok

A teljes buszpark-csere nyomán "szokás" egy nagyobb volumenű átadó is: november 10-én, a belváros egyik nagyobb terén (Kossuth tér) vonultatták fel a leendő „városi rabszolgákat”, legalábbis azok közel háromnegyedét. A bemutató nagyságát érzékeltetvén a címzetes jelenlévők: Kaposvár polgármestere, a közlekedésért felelős államtitkár, Somogy megye parlamenti képviselője, KT Zrt. vezérigazgatója, az MAN Kelet-európai térségének értékesítési igazgatója, és az MGKKE elnöke.

Az Ady utcában és a Fő utcában folytatódó busz-sor

A program fél 11-kor vette kezdetét, a Kaposvári Helyőrségi katonazenekar húzta a nótát mintegy 20 percig.

eloadas_2.jpg

Őket követte a Déryné Színtársulat két színésze, akik előadtak egy kis performanszt, ami az erősítés gyengesége miatt kevésbé volt élvezhető. Ezenfelül egy kissé erőltetett párbeszédek zajlottak a két színész között, ez szintén rontotta az élvezhetőségét.

eloadas_1.jpg

A színház kiköltözött a térre egy negyedóra erejéig

De az igazán nagy kérdés számomra, hogy miért egy munkanap délelőttjére tették ezt a nagyszabású eseményt.

A 15 csuklósbusz a törökországi Ankarában készült, míg a 25 darab szóló Poznańban (PL). A két gyárból a buszok önerőből érkeztek Kaposvárra, egy rövid pécsi kitérővel (lásd nyitóképet), ahol az MAN Kamion & Busz Kereskedelmi Kft-nél megkapták a rendszámaikat, valamint az audiovizuális utastájékoztató berendezéseiket. Innen szolgálati helyük felé vették az irányt, mintegy másfél hete. Ezen az úton készített róluk a helyi sajtó egy nagyszerű drónos videó-összeállítást.

A buszok külső megjelenése nem volt nagy meglepetés, a formaterv az MAN-nél nagyjából ugyanez mintegy tíz éve immáron. A homogén bordó fényezést viszont jól feldobja a szürke, valamint az oldalfalon elhelyezett Kaposvár felirat. A fényezés oldalfalon ívelt kialakítása is ötletes, egyedül a homlokfali középső elem bordóra fényezése, ami megtöri az egészet.

 utcaban_allok_9.jpg

Homlokfalak egymás után

És végezetül a cégek és az állam képviselői szóltak pár szót az egész beszerzésről, majd ezt követően megtekinthetőek voltak a Kossuth téren álló buszok belülről is.

Az utastérbe a Cég a palettáról választható ülések közül a Kiel Cityschale mellett döntött, zöld üléshuzatokkal borítva a szivacsréteget. Ha már szivacsréteg: igen minimális, legfeljebb 5 mm vastag lehet, úgyhogy a puha IMAG ülések után kissé szokatlan lesz a helyieknek lehuppanni egy-egy ülésre. 
szolo_utaster_7.jpg

A csuklós buszokban meglehetősen szellős az utastér - az elmúlt évek budapesti beszerzéseihez hasonlítva - hihetetlen méretű "tánctér" van, és az ajtós oldalon is van egy kisebb, a babakocsisok részére. A legrosszabb pontja a csuklóból amint kilépnénk a hátsó részbe: 2x2-es ülés, és a csuklószerkezet merevítése is belóg. Minden értelemben szűk a keresztmetszet. A KT Zrt. nem kért a tesztbuszokban megismertetett átlátszó csuklóból, így viszont meglepően sötét van a köpeny alatt. A teljes jármű klimatizálása számomra nyitott kérdés, ugyanis csak a gépes részre került egy elpárologtató egység.

A csuklós belül

A szólók esetében cseppet sem spóroltak a székezéssel. Minimális hely van csupán a kettes ajtóval szemben: egy babakocsi vagy egy kerekesszékes fér el csak. A nyitható ablakfelülettel viszont spóroltak, remélem, a klíma karbantartásával nem fognak. Ami jelentős pozitívumként mondható el az utastérről, az a dízelekben már látott, a motor méreteiből fakadó ülés-megemelés az utolsó tengelynél, amire itt nem volt szükség.

A vizuális utastájékoztatásról a kinti utasok felé passinfo gyártmányú, borostyánsárga SMD LED-es kijelzők gondoskodnak, míg az utastérben bustec gyártmányú TFT-LCD monitorok kerültek elhelyezésre. Utóbbinak a rögzítése és bekábelezése nem sikerült túl szofisztikált módon.

csuklos_utaster_3.jpg

A felfogatás még OK, de az a kábel kifejezetten csúnya így

A csuklósban 7 kamera ügyel a biztonságra, a szólóban 5 darab, a képüket egy kis monitor mutatja a belső visszapillantó mellett.

A számomra leginkább szimpatikus "eszköz" a buszban - a nyugaton már évtizedek óta használt - "aprópénz-adagoló". Zseniális szerkezet! És végre itthon is megvetette lábát.

szolo_utaster_5.jpg

A járművek a bemutató darabban már megismertMAN E2876 LUH07-es, CNG-vel üzemelő erőforrást kapták meg. A KT Zrt. tervei között szerepel a biogázzal történő üzemeltetés is, a helyi cukorrépa gyár biztosítaná a tüzelőanyagot. Az erőforrás legnagyobb teljesítménye 228 kW, legnagyobb nyomatéka 1 250 Nm. A motor egyetlen, „hátránya” (szigorúan idézőjelben), hogy nem képviseli a motorfejlesztők új trendjeinek egyikét: a hengerűrtartalom- (és ezáltal teljes motorméret-) csökkentést, azaz a downsizing-ot. Ugyanis 12,8 literesként valamivel több tüzelőanyagot fogyaszt (teljesítményre vagy megtett útra vetítve), mint például az idei Autómentes Napon kiállított Iveco Urbanway motorja, mely csupán 7 790 ccm-es hengerűrtartalommal bír és 213 kW-os teljesítményt sajtoltak ki belőle, 1 100 Nm-es maximális nyomatékkal. Összevetve a két erőforrást utóbbi közel 5 literrel kisebb hengerűrtartalommal bír, mely jelentősen kihat a motor beépítési méreteire is. És a teljesítménye elenyésző mértékben tér el a nagyobbtól.

motorter.jpg

A "doromboló" hátulról, még a motortartóbak is bordó

Végül fél 1-kor elindult a teljes kiállított kontingens a telephelyre, Fő utca-Dózsa György út-Újpiac tér útvonalon keveredve ki a kiállítóhelyről.

Végezetül néhány részlet fotó - kívülről-belülről egyaránt - a kiállított Oroszlánokról.

Amiket váltanak az újak...

levonulas_4.jpg

MAN jön, Ikarus megy

A flottájuk bőven megérett a cserére, az utolsó beszerzésük a néhány éve megvásárolt városi kialakítású NABI Sirius volt. Ezenfelül amilyen csekély méretű a buszparkjuk, annál változatosabb: Ikarus 260, 280, 415, NABI Excel, Sirius, Ikarus EAG E94 (ebből is kétféle ráadásul), Mercedes-Benz O345G (Conecto), valamint 2009-től a Svájcból használtan vásárolt Scania-Hess-ek alkották a városi közlekedésük kellékeit. Az új MAN-ek érkeztével a 3 darab Conecto és a NABI Sirius marad csupán a régiek közül, a többi eladásra/bontásra kerül.

Az új buszok november 16-ától állnak forgalomba, addig a szükséges oktatás zajlik.

Néhány felvétel az eddigi igáslovakról a városban:

További információk:

A szkennelt brosúrán felül még papír, összehajtogatható buszt is osztogattak a készlet erejéig.

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr598065758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2019.