A Magyar Honvédség mattzöld Egyedijei

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár egyik utolsó, nagyszabásúnak induló fejlesztése volt 2003-ban a Magyar Honvédség által megrendelt autóbusz-kontingens. A szerződés 200 darabról szólt annak idején, ám az Ikarus leépítése (és Irisbus általi bekebelezése) miatt ennek csak közel a tizede készült el.

 A típus a Honvédség részére lett kifejlesztve, az E95 Express alapjait dolgozták át a megrendelő egyedi igényei szerint. Az Általános Harcászati-, Hadműveleti és Műszaki Követelményrendszer (2003) szerint a típus két kategóriának felel meg: 40-50 fő befogadóképességű távolsági és városközi, valamint 40-50 fő befogadóképességű távolsági luxus autóbusz. A kategóriák közötti eltérés magyarázata: E95MV 41 fő álló és 15 fő ülő utas szállítására alkalmas, az E95MT csak 43 ülő utast szállíthat, más különbség nincsen.

Rendszeresítésük 12 évre, évi 20 000 km futásra, összesen 240 000 km-re történt. A gyártó által 1 év garancia és 12 év szavatosság biztosított. A motor gyártója a Daimler-Chrysler, kivitelét tekintve álló elrendezésű, 6 hengeres, soros, 4 ütemű dízel, közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel és levegő visszahűtéssel, 11 970 ccm lökettérfogattal és 260 kW maximális teljesítménnyel. Nyomatékváltója szinkronizált, 6+1 fokozatú, integrált, pneumatikus rásegítéssel, intarderrel. A fékberendezése kétkörös, direkt működésű, elől tárcsa, hátul dobfékkel szerelt, ABS és ASR rendszerekkel kiegészítve. Maximális sebessége 113 km/h, de elektronikusan 100 km/h-ra van korlátozva.


Az autóbuszok fényezése a radarhullámokat elnyelő, egyedi, mattzöld fényezés. Speciális mivoltából fakadóan igen nehéz javítani a kisebb sérüléseket, sajnos ez gyakran meglátszik a tízéves gépeken.

Végül ajánlom megtekintésre a gyár által készített kis bemutató videót a típusról, az utastér és részletei remekül megfigyelhetőek rajta: 

Fényképgaléria az E95M-ekről:

Megjegyzés: Bár hivatalosan az Irisbus átvette a megrendelések teljesítését, ez kimerült 1 db Domino típusú, 3 db Evadys típusú és egy midi Iveco-Irisbus leszállításában.

Forrás:

1. Dr. Varga A. József: Magyar autógyárak katonai járművei

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr786697567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! / Welcome on the blog!

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzések, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, műszaki cikkek, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

/\/\/\

News, rarely known things about buses, testrides & testdrives, industrial design, reviews, opinions, technical articles, stories...and many other topics related to buses & transportation from Hungary and Europe.

Általános / General

Kiegészítene valamit? Hozzászólna?
Kérdése van?

> > > Tudnivalók & moderáció < < <

Ha tetszett egy cikk, vagy ha éppen nem, esetleg kérdése lenne...
Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you have any response or questions feel free to contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2020.