Modulo M108M bemutató

m108m_borito.jpgÚjabb, „harmadik generációs” szűrőbusz készült el az egykori ARC-alapokra készülő buszcsaládból, ezúttal mammográfiás készülékkel felszerelve.

Történetszál

Az újkori, alacsonypadlós, speciális kialakítású buszok története a 2010-ben átadott Ikarus E134.RTG-vel [1] kezdődött, melyet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat rendelt meg [2], s mobil tüdőszűrő állomásként immáron 8 éve járja az országot [3]. Őt követte a 2016 végén elkészült röntgen-busz, mely már Modulo M108R típusnéven fut, a Forex Medical Kft. tulajdonában a debreceni Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet szolgál „honállomásaként”.

modulo_m108r_nyx755_ah2017.jpg

10+10 darab szűrőbusz

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 10 darab általános szűrővizsgálatok elvégzésére alkalmas, és 10 darab mammográfiás berendezéssel szerelt szűrőbuszra írt ki tendert (TED 2017/S 182-372390). Előbbi részét a pályázatnak a Kravtex-Kühne nyerte meg, s a célra a nagyjából egy éve bemutatott Econell 13 [4] változatot alakították át jelentősen beltartalmát tekintve. Az első példányt 2017. november 13-án adták át [5], míg a maradék kilencet 2018. január végén [6].

> > > Credo Econell Medic+ bemutató < < <

A tender másik részét a H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft. nyerte meg, mely cég alapként a Modulo M-család szóló példányát használja fel a szerződés teljesítéséhez. Az első példányt a szerződéskötéstől (2017. szeptember 18.) számított öt hónapon belül kell(ett) átadniuk (mely meg is történt), míg a további darabokat a szerződéskötéstől számított 10 hónapon belül kell elkészítsék.

m108m_hatso_szakasz_2.jpg

Az M108M

Az alapként szolgáló busz egy, már bevált típus, Budapesten 69 darab fut belőle (Euro V és Euro VI-osokat valamint a PKD-kat a "gyáriakkal" együtt számolva). Hajtásláncát tekintve a szűrőbuszok megegyeznek az M108d-kkel: Cummins ISB6.7 E6 280B motor, Allison T325R váltó (Fuel Sense 1 Max váltószoftverrel), ZF AV133-as hajtott híd és ZF RL85A kormányzott.

A megrendelő elvárásai alapján a busznak olyan extra felszereltségei vannak a hagyományos M108d-hoz képest, mint:

  • letalpaló berendezés,
  • külső töltési csatlakoztatási lehetőség,
  • kettő, a motortérbe beépített, kihúzható és kivehető aggregátor,
  • 230 V AC az utastérben; több ponton,
  • vízrendszer az utastérben,
  • vízöblítéses WC a fedélzeten,
  • külön klímaberendezés a "középső részben" (mammográf helye), megfelelő és ideális üzemi körülményeket biztosítva,
  • menetíró készülék,
  • kihúzható fényvédő rolók a jármű teljes hosszában (menetirány szerinti jobb oldalon, a tetőre applikálva, összesen három darab, Thule-gyártmány),
  • szekrény- és tárolórendszer kialakítása,
  • szünetmentes tápegység a számítógépek számára.

Kívülről néhány részlet: motortér, letalpalás, csatlakozópontok, szellőzőnyílások.

Az utastér kialakítása az alábbi sematikus ábrán tekinthető meg. A típus ajtóképlete – korábbi szűrőbuszoktól eltérően; a jobb helykihasználás miatt – 2-0-2-re változott. 

 m108m_utaster.png

A vizsgálatra érkezők a hátsó ajtón felszállva, majd regisztrációt követően haladnak a jármű eleje felé, ahol a kis öltözőben le tudnak vetkőzni. Ezt követően a vizsgálat, majd öltöző, és előre felé elhagyhatják a járművet. A két különböző szűrőbusz-típus (általános szűrőbusz + mammográf busz) várhatóan párban fognak közlekedni az egyes meghirdetett vizsgálati helyekre.

Vezetőtér és környezete...

...az "első szakasz"...

...a "középső szakasz"...

...és a hátsó szekció.

Észrevételek

Az eldolgozások az utastérben alapvetően jól sikerültek, azonban van egy-két olyan kialakítás, ami átgondolásra szorul. Ilyen például a két tolóajtó süllyesztett alsó vezetősínes megoldása, mely nagyon hamar képes megtelni porral/sárral/egyéb feltöltő anyaggal, így nehezítve az ajtó zárását. (Házilag készített sín helyett "boltban kapható" komplett görgős sín ideálisabb lenne, felül elhelyezve a sínt, így nem gyűlhetne össze kosz.)

m108m_elso_szakasz_5.jpg

A megrendelő kerekesszékes rámpát kért a hátsó ajtóhoz, de nem kifejezetten értem a hasznát: azonkívül, hogy az utastérbe bekerül a kerekesszékes páciens, nem tud továbbhaladni, sőt, el is foglalja a hátsó szekció jelentős részét, ahogy felért az utastérbe. (Az idősebbek és nehezebben mozgó páciensek részére viszont ideális lehet.)

m108m_hatso_szakasz_11.jpg

A típus a rövidített M168d-ről már ismert tetődómot kapta meg, azonban a három napellenző miatt ki kellett vágni belőle. Némiképp esetlenül néz ki a kivágott dóm oldalról, ebben az esetben – ha és amennyiben gépészetileg megoldható – célszerű lenne a „régi” dóm használata, mely a prototípus M168d-n és egy M108d-n (NTP-546) található meg. Vagy csak a képen látható kivitelt ezen a részén a napernyő méreteiben kisebbre variálni.

m108m_napellenzok.jpg

Összességében ígéretes alap az új Modulo-szűrőbusz, bízom benne, hogy a maradék 9 darab is elkészül a megrendelő kívánalmait kielégítve, és a fentebb citált kialakítási fenntartásokat orvosolják a teljes szérián.

Köszönöm az Ikarus Egyedi Kft. segítségét a cikk létrejöttében!

 

Források:

[1] Omnibusz blog – Bemutató: Ikarus E134 Röntgen busz (közzétéve: 2010. május 26., hozzáférés: 2018. február 21.)

[2] Magyar Máltai Szeretetszolgálat honlapja – Új tüdőszűrő busz állt szolgálatba (közzétéve: 2010. május 26., hozzáférés: 2018. február 21.)

[3] BusWorld blog – Ikarus autóbuszok a magyar egészségügyben (közzétéve: 2016. július 19., hozzáférés: 2018. február 21.)

[4] BusWorld blog – Credo Econell 13 teszt (közzétéve: 2017. január 21., hozzáférés: 2018. február 21.)

[5] Napi.hu – Ilyen szűrőbuszok járják majd az országot – nézze meg Ön is! (közzétéve: 2017. november 13., hozzáférés: 2018. február 21.)

[6] IHO – Elkészült az összes Credo szűrőbusz (közzétéve: 2018. január 26., hozzáférés: 2018. február 21.)

A bejegyzés trackback címe:

https://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr613700720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pekkarin 2018.03.16. 10:10:08

Ezt a mondatot nézd már meg:

"Ilyen például a két tolóajtó süllyesztett alsó vezetősínes megoldása, mely nagyon hamar össze képes megtelni porral/sárral/egyéb feltöltő anyaggal, így nehezítve az ajtó zárását."

Maximum meg képes telni és az ajtó záródását, nem zárását.

Ez is baki:

"célszerűnek lenne a „régi” dóm" - gondolom inkább célszerű

Itt meg a szóhasználat furcsa:

"A két különböző szűrőbusz-típus (általános szűrőbusz + mammográf busz) egyedei várhatóan párban fognak közlekedni az egyes meghirdetett vizsgálati helyekre."

Milyen EGYEDEI?

Itt jobb lett volna, ha előre teszed a mondat alanyát:

"A debreceni szűrőbusztól eltérően – a jobb helykihasználás illetve páciens-áramlás miatt – az ajtóképlete a típusnak 2-0-2-re változott."

A páciens-áramlást meg nem is írom már, mert csak hab a tortán. Ezenfelül azon rugózni, hogy a padlóba süllyesztett sín megtelhet kosszal, hát mit is mondjak...megdöbbentő. A "nehezen mozgó alanyok" helyett pedig találhatnál udvariasabb kifejezést is, ha már orvosi felhasználású buszról írsz, mert egy varánusz gyík is lehet nehezen mozgó alany, miközben tudjuk, hogy embereknek készült a busz, akik nem feltétlenül betegek, csak szükségük van szűrővizsgálatra.

Aron_son 2018.03.16. 10:47:27

@Pekkarin: Elsőnek helytadok, ugyanakkor a "zárását"/"záródását" felszínes kötekedés.
Másodiknak is helytadok, "célszerű".
Nincs szükség az "egyedei" szóra, bár nem kifejezetten látom hibának, mintsem kötekedésnek ismét.
Az alany áthelyezésében igazat adok, megtettem.
A "páciensáramlás"...miért, netán "utasáramlás"-ról kellene beszélni...? Kötekedés.

Egy állatot (jelen esetben: gyíkot) nem illetünk ilyen formában "alany" kifejezéssel. Kötekedsz megint, de átírtam "páciens"-re a másképp értelmezők kedvéért.

Rugózok a sínen, mivel a Credóban ezt sikerült másképp (jobban) megoldani.

Éppen Te voltál az, aki szájíz szerinti megfogalmazás miatt már egyszer visszaszóltál nekem, szóval kérlek, gondold meg, mielőtt kötekednél (pl. páciensáramlás).

nemeza 2018.03.20. 20:31:34

@Aron_son: Nem egyértelműen derült ki - és a tendert nem olvastam el - de akkor a Modulók is 13 / 13,4 méteresek?

Aron_son 2018.03.21. 06:07:11

@nemeza: Igen, kb. 13 méter. Ha jól emlékszem 12 745 mm pontosan.

BPO-105 2018.03.25. 21:50:00

Ahhoz képest, hogy gyári átalakítás, a kivágott ajtófélfa és a fallal elfelezett szellőző baromi igénytelenül mutat.
A VIN végül is mire változott?

avatar_bwb_sm.png

Üdvözöljük az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.