Ikarus nell’ Italia
…avagy Ikarus buszok Olaszországban

borito1.jpg

1992-től kezdve egészen 1999-ig minden évben kisebb-nagyobb mennyiségben Olaszországba is exportált buszokat az Ikarus. A továbbiakban részletesebb bemutatása a magyar buszok olaszországi kiküldetésének.

Olaszország elképesztően nagyvonalúan – és jelen cikkben mérvadó szempontból – két részre osztható fel. Míg a csizma déli felét a (relatív) szegénység jellemzi, addig az északi felét – és így Milánó környékét is – úgy lehetne aposztrofálni, hogy az ország „gazdag” fele. De hogyan jön ez a felosztás az országban futott Ikarusokhoz?

Az északi országrészben tett számos látogatásom alkalmával azt tapasztaltam, hogy mivel „a pénz kevésbé gond”, ezért szívesen kísérleteznek, azaz próbálnak ki esetenként olyan autóbuszokat is, melyeket ezer kilométeres körzetben nem nagyon láthat máshol az ember – értelemszerűen kis darabszámú flották keretében. Ez a továbbiakban bemutatásra kerülő (elsősorban városi) Ikarusokra is igaz feltételezésnek bizonyult, hiszen a térség több száz (vagy inkább már ezerhez közelítő) autóbuszából mindössze elenyésző darabszámban (összesen 58+1) frissítettek a ’90-es években a magyar gyártó típusaival.

volvo_sai.jpg

Ne ijedjen meg, Ikarusokról lesz szó mindjárt.
De ékes példája ez a busz (is), hogy szívesen kísérleteznek "random" típusokkal. Bevallom, sosem láttam még ilyen jószágot. Volvo-alvázra (feltételezem) egy spanyol karosszáló húzott felépítményt. Aki esetleg tudna pontos típust, ne habozzon megosztani.

Az olasz üzemeltetőkkel néhány szót váltva a benyomásuk az autóbuszokról alapvetően pozitív volt, megbízhatóságukat emelték ki, azonban hozzátették, hogy miután megszűnt a gyár, különösen körülményes volt egyes alkatrészek beszerzése. A buszokat egy külső kapcsolattartó "intézte", majd országon belül ez a kapcsolattartó osztotta szét a járműveket.

A kiszállításuk előtt, még itthon. Fotók: Ikarus/Ikarus Egyedi archívuma.

Felszínesen szerepelt érintőlegesen a téma, azonban azóta bővült az "adathalmaz".

Ikarus 396.67 és Ikarus 396.71

Az elsőként megjelent típus a távolsági kivitelű 396-os volt. Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. által Scania önjáró alvázra épített típusból összesen 14 darabot vásároltak különféle olaszországi cégek (éves bontásban: 1990 – 2 darab; 1992 – 4 darab; 1994 – 6 darab; 1995 – 2 darab). A buszok különjárati feladatokat láttak el. Életkoruk nyomán a kétezres évek közepére-végére kikoptak az utakról. Kettő közülük ismét haza került magánvállalkozókhoz (MHZ-473 és NYT-059 rendszámmal futnak), egy pedig országon belül gazdát váltva a M.A.B.A. Viaggi-nál dolgozik, túlnyomóan Albániába közlekedtetik.

Cégenkénti szétosztásuk:

  • 2 darab Bus Aschedamini s.r.l.,
  • 2 darab Ala Viaggi,
  • 2 darab SAI Treviglio,
  • 4 darab Punto Bus (ezek közül került haza kettő – MHZ-473 és NYT-059),
  • 1 darab M.A.B.A. Viaggi (nem kizárt, hogy országon belülről vásárolták, használtan),
  • 1 darab Sila Autolinee,
  • 3 darab életútja (előttem) nem ismert.

Odakint három darab...

ik396_hun.jpg

...idehaza egy...

nyt059_bzsk.jpg

...meg még egy. Fotó: Bódi Balázs.

Ikarus 412.09

Amennyire nehézkes a 396-osok felkutatása, annyival volt könnyebb az egyetlen szóló alacsonypadlós esete. Az autóbuszt 1998-ban vették át a gyártól. A háromajtós, narancssárga – zöld csíkos fényezésű, álló DAF RS200M motoros darab Milánó agglomerációjában szolgált egészen 2016 végéig, ekkor már túlnyomóan csak iskolabuszként, reggeli rásegítésként. A járművet 2008/2009 körül az eredeti narancs fényezésből átszínezték égkékre. Végül 2017 szeptemberében hazakerült egy magángyűjtőhöz, RKI-412-es rendszámmal levizsgáztatva.

Az itthon kevésbé elterjedt és ismert RS200M-ről néhány műszaki ismérv:

  • soros, hathengeres, turbótöltött dízel;
  • összlökettérfogat: 8 650 ccm;
  • hengerenként két szelepes;
  • Euro II-es normát teljesít;
  • 16,1:1 kompresszióarányú;
  • 200 kW maximális teljesítményt képes leadni.

be_296_nz.jpg

Egy kétezres évek közepi fotón, még narancssárgán. Fotó: ismeretlen szerző.

ik412_3.jpg

És már égkéken.

Intermezzo az észak-olaszországi helyi és helyközi autóbuszok színeiről.

A térségben – a hazai Közlekedési Központokhoz hasonlóan – egy nagy cég (Trasporti Regione Lombardia – Lombardia régió közlekedése, ezen belül még van a MilanoSudEst Trasporti [dél-keleti régiója a városnak]) fogja össze a számos-számtalan kisebb vállalkozót, akik biztosítják a járműveket.

ik395_autog_4.jpg

A kisebb városokban (például Lecco) nincsen külön vállalat a helyi közlekedésre, hanem akár több cég végzi azt, és itt jön képbe a járművek fényezése: a narancssárgák a helyi illetve elővárosi közlekedésre rendeltetett buszok, míg az égkékek a helyköziek – az itthon megszokott ajtószám az egyes feladatokhoz senkit ne zavarjon meg. Az átjárás nem példa nélküli az üzemek között…

ik412_1.jpg

A gyári kialakítás szerinti egy kis lemez védte a behulló objektumoktól a kipufogórendszert. Ezt kint egyszerűbben megoldották, amikor javításra szorult. 

Ikarus 415.15D

A helyi, elővárosi és helyközi közlekedést bonyolító cégek 1997 – 1999 között összesen 22 darab 415.15D altípust vásároltak (éves bontásban: 1997 – 1 darab; 1998 – 8 darab; 1999 – 13 darab). Ezek mindegyik egységesen 2-2-0 ajtóképletű, DAF motoros példány volt, a korábbiakban taglalt narancs- illetve égkék + zöld csíkos fényezésben kerültek kiszállításra.

ik415_autog_1.jpg

Második intermezzo, a környék buszos cégeiről.

Eddig csak úgy kerültek említésre a közlekedési cégek, hogy „kisebb cégek”. Talán nem túlzás ez, ugyanis a jellemző autóbusz darabszám az egyes cégeknél 20-40 darab között mozog. További nehezítés a buszok teljes előéletének felgöngyölítésében, hogy – külső, mitöbb, külföldi szemmel legalábbis – meglehetősen belterjesek. Egy adott 415-ösről három, helybéli fotós fényképei alapján kiderült, hogy néhány év alatt háromszor is gazdát cserélt. Ugyanez igaz a 435-ösökre, valamint a 396-osokra is.

ik415_sai_1.jpg

Úgy általánosságban az olasz Ikarusok kapcsán a vájtfülűeknek Bergamo város ugrik be elsőre, mintsem Milánó és környéke. Bár Bergamo Milánó környékén található, ám igazából az sem teljesen korrekt, legalábbis, ha valaki ott kereste mind a több tucat leszállított hazai buszt. Ahogy az első intermezzoban részlegesen említésre került, az Ikarusok a dedikált helyi közlekedési cégtől mentes városokban, helyközi üzemeknél a régióban, és elővárosi funkcióban közlekedtek – utóbbi esetben Bergamo elővárosi régióját kell érteni, így tehát Bergamoban – jó időben, jó helyen – lehetett találkozni 415-össel és 417-essel is. Azonban a teljesebb élmény végett a komplett régió átutazásra adott biztosabb esélyeket több Ikarus megtalálására.

ik415_autog_2.jpg

Az Ikarus 415-ösök zöme az egyébként milánói szék- és telephelyű Auto Guidovie Italiane (később a cég neve Autoguidovie-ra rövidült) cégnél kezdett, ezzel egészen bemerészkedve Milánó külvárosában található San Donato buszállomásig. Innen indultak a környező településekre (Crema, Cunardo, Varese, Saronno, Bergamo, Cologno al Serio, Treviglio). Került még közülük az alábbi cégekhez (szintén a fentebbi településekre közlekedtették a buszokat):

  • ATMa,
  • Adda Trasporti,
  • Autolinee Varesine,
  • Giuliani e laudi,
  • Autoservizi Restelli,
  • Sila Autolinee.

Ahogy a második intermezzoban szóba került a cégek közötti (feltételezett) belterjesség: a fentebbi cégek közül némelyik (pl. Autoservizi Restelli) másodfelhasználóként vetette be a típust. Például utóbbi cégnél égkékről narancsra fényezték egy 415-öst, és légkondicionálót is felszereltek rá.

bn_184_dc_1.jpg

Le sem tagadhatná, hogy utólag sárgult be. Fotó: Dario Vincini.

Ikarus 417.04A és Ikarus 417.09

Az alacsonypadlós csuklósból eredetileg egy darabot vásárolt az Auto Guidovie Italiane cég 1998-ban. A narancssárga, háromajtós, álló DAF motoros busz képében az amúgy sem nagy példányszámban gyártott típusból meglehetősen egyedi darab került az olaszokhoz.

2015-ben, még üzemképesen, csúcsidei rásegítőként. Fotók: Kádas Dániel.

ik417_agi.jpg

Néhány hónapra rá, már leállítva.

Másodikként pedig használtan (!), a korábban Potsdamban szolgált darabot vásárolta meg 2005-ben a SAI Treviglio. Néhány évvel később továbbadtak a buszon, és a Milánótól észak-nyugatra található Lecco környékén bukkant fel, a SAL Lecco kötelékében. Kékre fényezve a térség helyközi buszai közé sorolták be, 2016-ig biztosan közlekedett. (Meglepő, hogy a használt beszerzés keretében egyik cég sem egy szélesebb körben ismertebb és kiforrottabb típust választott.)

Leccoban, pihenő időben. Szintén elsősorban rásegítőként használják/használták. Fotók: Kádas Dániel.

Ikarus 435.19B

A típusból összesen 9 darabot vásárolt két cég, 1997 – 1999 között (éves bontásban: 1997 – 1 darab; 1998 – 6 darab; 1999 – 2 darab). A kilenc darabból három narancssárga fényezéssel került kiszállításra a megrendelőnek, a SAI Treviglio cég Cassano d’Adda-i telephelyére 1998-ban. Ezeket helyi járaton, illetve iskolabuszként használták később. Napjainkban (2017/Q4) még mind a három üzemképes, azonban ritkán használják már őket.

ik435_ik415_sai.jpg

A maradék hat darabot a már ismert (és legnagyobb olasz Ikarus megrendelőnek számító) Autoguidovie vette át használatra. Egységesen az égkék fényezést kapták meg, és Milánó San Donato M3 autóbusz-állomásáról induló helyközi járatokon szolgáltak. Selejtezésük 2014-ben kezdődött meg, 2015-re egyet sem sikerült tetten érni már. Időközben két darabot (pontos év nem ismert) értékesítettek az Adda Trasporti részére, ők ugyancsak a San Donato-ról induló járatokon használták a buszokat (jellemzően Cremába jártak).

Ikarus 435-ösök a SAI Treviglio-nál. Egyszer már felbukkantak az oldalon néhány éve.

Ikarus EAG E95.12 és Ikarus EAG E95.24

Az Autoguidovie helyközi, illetve városközi feladatokra is vásárolt autóbuszokat a magyar gyártótól- Erre a célra menetrendszerinti járataira kétféle E95-öst szerzett be, összesen 10 darabot (1996 – 1999 között): a .12-es altípust (Scania-alváz) és a .24-est (DAF-alváz). (Évenkénti bontásban: 1996 – 2 darab; 1998 – 6 darab; 1999 – 4 darab.) Az előzőekben taglalt 435-ösökhöz hasonlóan ezek is a San Donato autóbusz-állomásról indultak útjukra az esetek döntő többségében, telephelyük pedig a tőle mindössze egy kilométerre elhelyezkedő létesítmény volt.

Az autóbuszok megelégedésükre szolgál(hat)tak, ugyanis 2015-ben még menetrendszerinti járaton legalább 3 darab közlekedett (az egyébként akkor frissen érkezett vadonatúj Setra S 417 UL-ek mellett), iskolaidőn kívül is. A telephelyen pedig további 2 darab várta esetleges bevetését.

Az ide szállított darabok érdekessége a második ajtónál a lépcsőbe integrált kerekesszékes lift, melynek bemutatására a gyári fotók mutatkoznak ideálisnak.

eag_archiv_4.jpg

Kintről nézve, "kihajtva"...

eag_archiv_3.jpg

Az utastérből szemlélve. Fotók: Ikarus EAG archívum.

Ikarus EAG E98.01

Az Autoguidovie a különjáratos flottájába is beszerzett 1996-ban egy, típusban odaillő Ikarust. Az autóbuszt 2012/2013-ig használták, még Budapesten is megfordult egyik járata alkalmával. Ezt követően a M.A.B.A. Viaggi részére értékesítették, 2016-ban Albániába közlekedett menetrendszerinti járaton.

eag_archiv_1.jpg

1996, Budapest – Mátyásföld (fotó: Ikarus EAG archívum)...
durres_2014_1.jpg

...2014, Durres [AL]...

tirane_2016.jpg

...és 2016, Tirana [AL]. A 200-as Setrák lökhárítója elég sokat ront az összképen, egyben a cikk elején emlegetett alkatrész-utánpótlás problematikáját is igazolja (részben). Fotók: Balázs1a.

 

Végezetül az összes fentebb taglalt információ táblázatba sűrítve, kiegészítve ezzel-azzal:

it_ik_2.png

1. táblázat: a teljesen, vagy részlegesen beazonosított olasz Ikarusok, típus szerint rendezve.
A táblázatra kattintva nagyobb méretben jelenik meg.

 

A darab- és évszámos adatok forrása: Gerlei, Kukla, dr. Lovász: Az Ikarus évszázados története (maróti, 2008).

 

Frissítés [2017.11.09.]: visszajelzések alapján a táblázat változott kismértékben.

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8712935789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Alkaabus 2017.11.08. 23:22:27

Na, nézzük, tudok-e enyhíteni a káoszon... :)

- Volt egy azóta csődbe ment, Sila Autolinee nevű cég, ennek volt 14-es, 102-es házi számú, világoskék 415-öse, valamint BC060NE rendszámmal és 25-ös házi számmal egy narancssárga 415-öse is. Az övéké volt az AF588CH rendszámú, 85-ös házi számú, teljesen fehér 396-os, valamelyik késői darab. (Esélyes, hogy ennek ez is volt az első rendszáma.)
- Az AL167GC kétszer szerepel a listádban.
- A 1582-es 415-ös első rendszáma AR815ZC volt, majd CS858KX lett. (Ennek is gumikéderes ablakai voltak.)
- Az AZ327EJ az ATMa nevű cégtől lett megörökelve, 837 volt a száma.
- A BF317MS eredetileg az Autolinee Varesine nevű cégé volt, a 85-ös házi szám onnét öröklődhetett.
- Az Aschedamini cégnek volt BH257WY rendszámú 396-osa, az egyező dekor és más stimmelő részletek miatt szerintem ez lett később az EV018SH a Punto Busnál, majd az NYT-059 itthon. (Bár az általam látott képen még nem volt EAG-logó az elején, de minden más klappol.)
- A Restelli-féle 415 rendszáma szerintem BN184DG volt.
- Az Ala Viaggi 902-es 396-osáról láttam homályos képet CB145SP rendszámmal, szóval ez nem 100%, de az igen, hogy volt nekik egy 903-as, ami CB147SP volt.
- Az E98 rendszáma helyesen CJ188DM volt.
- A potsdami 417-es első olasz rendszáma CZ436EA volt, és 85-ös házi száma volt a S.A.I.-nál.

*

Más észrevételem - azt hiszem - nincs.
Én amúgy ezt fogadom el frankónak, amit egy olasz fórumon írtak az Autoguidovie Ikarus-állományával kapcsolatban:

1579 LI Ikarus E95 TRA395E2ST3IT0084 blu 02/07/1997 CB 844 ND
1580 LI Ikarus E95 TRA395E2ST3IT0083 blu 02/07/1997 CB 725 CG
1582 LI Ikarus 415 TRA415T2MT1IT0014 blu 16/10/1997 AR 815 ZC
1596 LI Ikarus E95 Scania TRAE95E2SW3IT0098 blu 14/07/1998 AZ 278 BE
1597 LI Ikarus E95 Scania TRAE95E2SW3IT0099 blu 14/07/1998 AZ 277 BE
1598 LI Ikarus E95 Scania TRAE95E2SW3IT0100 blu 14/07/1998 AZ 276 BE
1599 LI Ikarus E95 Scania TRAE95E2SW3IT0102 blu 14/07/1998 AZ 280 BE
1600 LI Ikarus E95 Scania TRAE95E2SW3IT0103 blu 14/07/1998 AZ 281 BE
1601 LI Ikarus 415 DAF TRA415E2MW1IT0597 blu 22/10/1998 AZ 446 DA
1602 LI Ikarus 415 DAF TRA415E2MW1IT0598 blu 22/10/1998 AZ 445 DA
1604 LI Ikarus E95 DAF TRAE95E2DW3IT0001 blu 31/08/1999 BE 837 YG
1605 LI Ikarus E95 DAF TRAE95E2DW3IT0002 blu 31/08/1999 BE 836 YG
2505 SNI Ikarus 435 TRA435T3MT1IT0050 blu 15/12/1997 CJ 268 EL
2508 SNI Ikarus 435 DAF TRA435E3MW1IT0558 blu 22/10/1998 AZ 404 DB
2509 SNI Ikarus 435 DAF TRA435E3MW1IT0559 blu 22/10/1998 AZ 447 DA
2510 SNI Ikarus 435 DAF TRA435E3MW1IT0560 blu 22/10/1998 AZ 490 DA (burned)
2511 SNI Ikarus 435 DAF TRA435E3MX1IT0566 blu BE 835 YG
2512 SNI Ikarus 435 DAF TRA435E3MX1IT0567 blu 21/10/1999 BF 770 HB
3504 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MW1IT0592 Ar. 21/04/1999 BD 813 BB
3505 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MW1IT0594 Ar. 05/05/1999 BD 119 BD
3506 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MX1IT0861 Ar. 27/08/1999 BE 818 YG
3507 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MX1IT0862 Ar. 30/08/1999 CC 323 XX
3508 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MX1IT0863 Ar. 27/08/1999 BE 819 YG
3509 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MX1IT0864 Ar. 30/08/1999 BE 824 YG
3514 LS Ikarus 415 DAF TRA415E2MW1IT0599 Ar. 01/01/1998 AZ 327 EJ
4000 SNS Ikarus 417 DAF TRA417V3MW1IT0023 Ar. 06/07/1999 BE 171 CE

A többi mondjuk szerintem még nekik is homályos. :)

BPO-105 2017.11.08. 23:52:41

@Alkaabus: Nem fogod elhinni, de ezt is én sajtoltam ki belőlük (pontosan már nem is emlékszem, milyen néven regisztráltam be, és persze egy szót nem tudok olaszul, de nem volt panasz a kiszolgálásra, annyi szent). Nem teljes a lista, de a jó részét bizony kiválóan összehozták nekem.
Még annyi kérdésem lenne Aron_son kollégához, hogy ezeken felül hozott-e esetleg még általunk ismeretlen VIN-eket?

Aron_son 2017.11.09. 18:15:21

@Alkaabus: Köszi mindet, korrigáltam. A Sila Autolinee buszai vajh' újonnan mentek oda, vagy már második felhasználóként tettek szert rájuk?

Aron_son 2017.11.12. 11:48:20

@BPO-105: Általunk ismert = Alkaa hozzászólásában leírtak?

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

 

> > > Tudnivalók < < <

 

Írjon nekünk!

 

> > > Üzenetküldés < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

 

© BusWorld blog 2008 – 2017.