2017. júl 31.

Az új reptéri expresszjárat járművei

írta: Aron_son
Az új reptéri expresszjárat járművei

A 100E busz

borito.jpg

2017. július 8-án egy óriási és régóta tátongó űrt szüntettek meg Budapesten: elindult a _valódi_ reptéri expresszbusz 100E jelzéssel, közvetlen kapcsolatot létesítve a Belvárossal. A viszonylatra beállított járművek külső-belső megjelenése olvasható a továbbiakban.

A járat beindulása már nem új információ, ahogy a buszok kinézete sem, feltételezem minden érdeklődő találkozott már legalább egy fényképpel a járművekről (ha mégsem, lejjebb görgetve fog). Azonban mi az, amiben úgy külsőleg, mind belsőleg lehetne javítani a szolgáltatás színvonalán? És itt most szigorúan csak a járművekre kiélezve. (Akit a közlekedéses része érdekel [menetrend, követési idő, megállók, etc.], annak a Közlekedő Tömeg blogot ajánlom, ahol ezekről írnak.)

oldalfal.jpg

Apró kitekintés: nem hivatalos elődjének tekinthető a 2015-ben mindössze 5 napig létezett 200K járat, mely ugyanezen a vonalvezetésen, négy köztes megállóval érte el a repülőtér 2-es terminálját. 

Egy kis repülőtéri buszjárat történelem (Istvánfi Péter írása).

A járműparkot a megbízott a VT-Arriva Kft. a 2015-ben beszerzett, és 2015 – 2016 folyamán üzembeállított 132 darab Mercedes-Benz Conecto G-ből állítja ki. A cégnek a megrendelővel kötött közszolgáltatási szerződés szerint 120 darab buszt kell kiadnia naponta maximálisan, így nem csökkent az alacsonypadlós buszok száma a városban elméletileg. A viszonylatra delegált buszok (5 darab + 2 darab tartalék) kaptak egy kisebb-nagyobb figyelemfelkeltő matricázást. A járat eddigi rövid pályafutása alatt viszont már fordult elő, hogy máshol bukkant fel a reptéri matricás csuklós. 

Külsőleg a vonalra szánt járművek megjelenése.

A matricázás meglehetősen konzervatív és visszafogott lett, melyet szóvá is tettek buszos körökben, így négy lehetséges saját elképzeléssel állt elő az Omnibusz egyik szerkesztője.

kristoof_repter_conecto_g.jpg

Négy egyéni elképzelés. Határozottabban figyelemfelkeltőbbek + a homlokfalon is ott a lényeg: Airport shuttle/express. Grafika: facebook.com/Omnibusz.

A jelenlegi matricázás egyik nagy hiányossága, hogy a homlokfalon semmi nem hirdeti (a kijelzőt kivéve), hogy reptéri expresszjáratról van szó. Némi rugalmassággal, a „Budapest” és a BKK matrica elhagyásával az ezek helyére felsimított „Airport <-> City centre” matrica azonnal megoldaná ezt a problémát.

homlokfal.jpg

Mintha az Alaptörvénybe foglalt tény lenne, hogy Budapest-matrica _kell_ minden égkék buszra. Sokkal hasznosabb lenne egy "Airport express" felirat, vagy akármi hasonló.

Az utastérben nem variáltak át semmit a bevetésük előtt, noha reptérre jellemzően legalább egy bőrönddel mennek az emberek, ha nem többel. Célszerű lenne kiszerelni például a 3-as ajtóval szemközti üléseket, és egy, már nem teljesen ismeretlen poggyásztartót beszerelni a helyére, legalább az 5 állandó kocsiban.

utaster.jpg

Az utastér megjelenése és kialakítása. A második ajtóval szemben (és felszállás után attól jobbra) van hely bőröndöknek, de hátul nem kifejezetten előnyös a kialakítás.

ulesek_kivenni.jpg

Ez az üléstrió nyugodtan távozhatna. Persze, ehhez újra kellene vizsgáztatni a buszokat, de mindenképpen előnyére válna a reptéri daraboknak. Pluszban pedig mehetne a poggyásztartó, lásd lentebb.

Ilyenek voltak egy ideig a 200E-n közlekedő Volvo 7700A-kon, és egy miniatűr változata az első, dedikált Reptér-buszon is volt (ez lett később a 200E), melyen még Ikarus 435-ösök közlekedtek. Az alacsonypadlós buszok folyosói amúgy is szűkek, egy bőrönddel már teljesen el lehet zárni a közlekedő sávokat az utastérben.

poggyasztarto_ik435.JPG

Egy elég kisméretű poggyásztartó egy ex-Reptér-buszos Ikarus 435-ösön a B híd kerékjárati dobján.

poggyasztarto_v7700a.jpg

Jóval nagyobb darabokat építettek be a 200E-re szánt Volvo 7700A-kba. A járműcserék alkalmával egy ideig még átszerelték ezeket, azonban egy-két éve teljesen eltűntek a poggyásztartók.

Külön pozitívumként kiemelném így a végén, hogy a lehetőségek közül (utastér kialakítás szempontjából) a legjobb típust választották ki a feladatra, noha nem lenne olyan távoli az sem, ha kifejezetten új járműveket kívánt volna meg a szerződés, erre a feladatra szabva az utasteret, esetleg hosszabb váltóáttételezéssel. Személy szerint örülök, hogy végre valódi (nyugati színvonalú) lehetőség is adott az egyre növekvő forgalmat bonyolító reptér elérésére, mert az M3 + 200E kombináció (azok menetideje valamint állapota) elég lehangoló.

 

Korrekció [2017.08.12.]: tévesen azt írtam, hogy _minden_ 7700A-ból kikerült a poggyásztartó. Ez nem igaz, egyes darabokban még mindig megtalálható (pl. FKU-929).

Szólj hozzá

közlekedés busz jármű közút autóbusz reptéri busz csuklós busz Budapest Mercedes-Benz Mercedes Mercedes Conecto VT-Arriva Conecto G 100E Reptér-busz Reptéri expresszbusz expresszjárat