2017. júl 16.

Búcsúzó Ikarus E99-esek

írta: Balázs1a
Búcsúzó Ikarus E99-esek

e05.jpg

Miközben a 2017-es évben "nagy hanggal" búcsúztak a közforgalmú Ikarus 266-os autóbuszok (fotós búcsúmenetek, különjáratok, megemlékezések), addig sokkal csendesebben távozott az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. egyetlen emeletes autóbusztípusa. 2017. július 14-én, a Balatonfüred - Győr járat teljesítése közben szolgálatképtelenné vált a GWX-081, az utolsó közforgalmú Ikarus E99-es, lezárva ezzel egy újabb korszakot a hazai közforgalmú buszközlekedésben.

Az autóbusztípus 1995-ben jelent meg, és gyártása során mindössze 17 példány készült belőle [1]. Az első 8 darab E99-es Rába alvázra készült, és hazai üzemeltetőknél állt forgalomba 1995 és 1999 között. A folytatásban 9 autóbusz épült Scania alvázra, amelyek közül 5 darab Magyarországon, 2 példány Litvániában és újabb 2 jármű Hong Kongban talált gazdára 1998 és 2003 között [1].

A hazai E99-esek életútját az alábbi táblázat összegzi:

 

Rendszám: Ex rendszám: Típus: Évjárat: Tulajdonos:
FGG-421 Ikarus E99.05 1995 Kisalföld Volán
FSJ-941 GRAND-1 Ikarus E99.06 1998 Grand Tours
GBS-048 Ikarus E99.05 1996 Volánbusz
GOU-632 Ikarus E99.07 1998 Kunság Volán
GOU-633 Ikarus E99.07 1998 Kunság Volán
GPD-489 új: MAN-826 Ikarus E99.07 1998 Vértes Volán
GSG-313 Ikarus E99.01 1998 Volánbusz
GSM-306 Ikarus E99.01 1998 Pannon Volán
GSM-307 Ikarus E99.01 1998 Pannon Volán
GWX-081 Ikarus E99.07 1999 Kisalföld Volán
KWX-463 GWH-861 Ikarus E99.07 1999 Körös Volán
MAU-849 GRAND-7 Ikarus E99.01 2001 Grand Tours
MAU-933 GRAND-9 Ikarus E99.01 2003 Grand Tours

1. táblázat: a Magyarországon forgalomba helyezett Ikarus E99-esek 

 

Rendszám: Ex rendszám: Típus: Évjárat: Tulajdonos:
DNJ 162 Ikarus E99.01 2001 KAUTRA (Kaunas)
RVG 236 RVE 906 Ikarus E99.01 2001 KAUTRA (Kaunas)
NC 9948 DP 921 Ikarus E99.03 1998 SpaceBus (Hong Kong)
NL 5046 SPACEBUS Ikarus E99.03 1998 SpaceBus (Hong Kong)

2. táblázat: a külföldön forgalomba helyezett Ikarus E99-esek 

Az autóbuszok (elsősorban a 70 fős befogadóképességük miatt) nagy forgalmú, jellemzően távolsági vonalakon közlekedtek, a két volánbuszos példány pedig az Eurolines égisze alatt nemzetközi járatokat is teljesített. A teljességre hiába is törekedve néhány emlékkép a típus hőskorából:

e01.jpg

1. ábra: FGG-421 (Győr - Pécs) és GSM-307 (Pécs - Győr)

e18.jpg

2. ábra: GWX-081 (Budapest - M1 - Győr)

e20.jpg

3. ábra: GWX-081 (Győr - Pécs)

e12.jpg

4. ábra: GBS-048 (Budapest - M7 - Kaposvár)

e11.jpg

5. ábra: GBS-048 (Budapest - M5 - Kecskemét - Gyula)

e03.jpg

6. ábra: GBS-048 és GSG-313, már Eurolines-matricák nélkül

e13.jpg

7. ábra: GOU-632 (Kecskemét - M5 - Budapest - M3 - Salgótarján) 

e14.jpg

8. ábra: GOU-632 (Kecskemét - Fonyód fürdőjárat)

e15.jpg

9. ábra: GPD-489 (Tatabánya - Pécs)

e16.jpg

10. ábra: GSM-306 (Pécs - M6 - Budapest)

e17.jpg

11. ábra: GSM-307 (Pécs - Győr), átfényezés után

e21.jpg

12. ábra: KWX-463 (Békéscsaba - Kecskemét - M5 - Budapest)

e04.jpg

13. ábra: GSM-307 (Pécs - Veszprém) és GOU-632 (Kecskemét - Fonyód)

e02.jpg

14. ábra: GBS-048 (Budapest - M1 - Győr - Sopron) és GOU-633 (Budapest - Szeged)

 

gou-632_muszerfal.JPG

15. ábra: GOU-632 műszerpultja.

* * *

lrf-824_8.JPG

16. ábra: LRF-824-es rendszámot viselő ex-GPD-489 kanyarodik a Hotel Gellért parkolójából. 

man-826.jpg

17. ábra: az előző busz egy új tulajdonosnál, Debrecenben, a "valódi" új rendszámával.

mau-933_5.JPG

18. ábra: az egykori GRAND-9 már MAU-933-ként.

 

További Egyedis cikkek korábbról:

> > > A Magyar Honvédség mattzöld Egyedijei < < <

> > > Ikarus EAG E94.15-ösök hazatérése < < <

 

Források:

[1] Gerlei Tamás, Kukla László és dr. Lovász György: Az Ikarus évszázados története, 328-329. és 349. oldal. Maróti Kiadó, Budapest, 2008 (ISBN 963 9005 85).

Szólj hozzá

közlekedés busz jármű közút autóbusz magyar busz Ikarus Körös Volán Pannon Volán Ikarus EAG emeletes busz Kisalföld Volán Kunság Volán emeletesek EAG Ikarus EAG E99 E99 emeletes Ikarus EAG E99 E99 búcsú