Hajdú Volános buszok országszerte

borito.jpgA 2009-ben megvalósult debreceni szolgáltatóváltás következtében több tucat busz vált feleslegessé a Hajdú Volán részére, így eladásra hirdették meg számos autóbuszukat, melyekből más volántársaságok és magánvállalkozók is szemezgettek.

A 2015. január 1-je előtt működő volántársaságok közötti autóbusz-áramlások (elsősorban adás-vételek) mondhatni rendszeresek voltak, ám elsősorban egy-két darabról volt szó majd’ minden esetben. Nem úgy, mint a most tárgyalásra kerülő volánnál.

Szerződés alapján 2012. december 31-ig a Hajdú Volán látta (volna) el Debrecen autóbuszos helyi közlekedését, azonban az önkormányzat már régóta fontolgatta egy egységes cég létrehozását, természetesen mint ilyet, fejlesztésekkel együtt gondolták megvalósítani. 2008-ra megelégelték a Hajdú Volán alacsony színvonalú és drága szolgáltatását (!), ezért szerződésbontással éltek a cég felé. Valószínűleg a volánnál azonnal „pezsgőt bontottak” a hír hallatán, hiszen a hazai városokban a helyi közlekedés a létező összes tekintetben mostohagyerek, legjobb esetben is nullszaldóval zárja az évet a könyvelés. Kiírtak egy tendert, melyen a Hajdú Volán (!) és a DKV Zrt. indult, végül utóbbi győzedelmeskedett és egy budapesti céggel karöltve (Inter Tan-Ker Zrt.), s kezdték meg 2009. július 1-jei nappal a helyi közlekedés ellátását a Cívisvárosban.

lmg-003.JPG

Az egészről bővebben itt lehet olvasni [1].

Ezzel a Hajdú Volánnak vélhetően nagy (és veszteséges) terhet emeltek le a válláról, mely együtt járt azzal, hogy a helyi közlekedésre használt több, mint 70 szóló és 90 csuklós busz felszabadult. Ám értelemszerűen senki sem vágja maga alatt a fát (tisztelet a kivételnek), ezért a Cég rengeteg, sok esetben fiatal, korábban helyi járaton használt autóbuszt a helyközi üzemhez vezényelt át (pl. Solaris Urbino 18-asok), így kiszorítva a helyközi legöregebb/legkevésbé szalonképes darabjait. Természetesen a helyi járaton is közlekedett számos matuzsálem, melyek esetében nem kellett hosszasabb gondolkodásba kezdeni, hogy a helyközi üzem küzdjön velük, vagy a selejtsort gyarapítsák.

Berettyóújfalu, selejtsor, 2009. július. Fotók: Bohus Dávid.

hv_ber.jpg

Berettyóújfalu, selejtsor, 2013. július.

Így leállításra került a cég számos 415-öse, 260-asa, 280-asa, MAN SL222-ese, az közel összes gázbusz (Neoplan, MAN, Jelcz, 260, 263, 280), valamint a két 284-es. A gázbuszok közül néhány példány helyköziben közlekedett még egészen 2010-ig.

Olyan tetemes mennyiségű autóbuszról volt szó, hogy egy részük fért csak el a debreceni telephelyen. Nagyobb részüket elvitték Berettyóújfaluba, ahol a bőven volt hely a betonon az értékesítésre, bontásra váró, vagy végül később bérlés formájában új helyen közlekedő buszoknak.

Részletek a selejtsorról, 2009. júliusa.

Ebből a felhozatalból válogatott több másik volán és maszek a következő években. Volt, aki csak ideiglenes kisegítésre vette igénybe az ácsorgó flotta néhány darabját, s akadt olyan cég, akiknek a mai napig elengedhetetlen kellékei lettek.

A bérelt buszok...

A Volánbusz Zrt. legnagyobb budapesti alvállalkozó(i) [2] egyrészt bővítés, másrészt a King Longok üzemkészsége miatt bérelt(ek) a flottából egy kisebb szeletet:

  • 2009 – 2011 között 18 darab MAN SL222-est, melyekből 6 darabot visszaadtak 2011-ben, az maradék 12-öt pedig 2013-ban,
  • 2009 – 2015 között 10 darab MAZ 103-ast,
  • 2009 – 2013 között 6 darab MAN SG263-ast,
  • 2009 – 2013 között 2 darab Rába Contact 092-est.

kkd-482.jpg

A Tisza Volánnál 2010-2012 között 3 darab Jelcz M120M-re tartottak igényt a helyi közlekedésben.

khk-540.jpg

Végezetül pedig a 2015-ig külön cégként üzemelő Szabolcs Volán bérelte a legtöbb buszt (összesen, nem egyidőben), ezekről korábban már volt szó [3].  (Amióta pedig egy cégbe tömörültek, számos busz kezdett új életet Szabolcs – Szatmár – Bereg megye útjain.)

…majd a megvásárolt darabok

Kezdve a legkisebb darabszámú vásárlással: a Hajdúböszörményi Városgazdálkodás 2011-ben egy darab, korábban helyi járatos Rába Premier 091-est hozott el [4] a sorról.

Őt követi a Nógrád Volán, mely cég 2010-ben 2 darab helyközi 415-ösre tett szert, ezeket tavaly őszig használták is.

ews-869_2.jpg

Szintén két darabot, de 263-ast hozott el egy gödi fotós [5], aki a buszok belső terét átalakítva (üléseket kiszedve, paravánokat beépítve és így tehergépkocsivá átminősítve) az országot járva (többnyire) iskolák részére vállal fotózást.

Három darab Ikarust (egy 260, egy 266 és egy ex-gázos 280-ast [DUD-808]) szintén magánember vásárolt meg, felújítási és később nosztalgia célzattal. Ebben a videóban feltűnik a 280-as.

A Zala Volán 1 darab MAN NG232 CNG-t vásárolt meg, melyet alaposabb felújítást követően Zalaegerszeg helyi járatára állítottak be 2012 nyarán [6], ezzel megkezdve a földgázüzemű buszok üzemeltetését. Az egyedüli CNG-s darabot három, korábban a Tisza Volán által bérelt Jelcz M120I követte 2013 végén [7].

Zala megye első CNG buszai. Fotók: Balázs1a.

A Kunság Volán 8 darab SL222-essel, 3 darab 280-assal és 1 darab SL223-assal bővített, 2009 – 2011 között lebonyolítva az adás-vételt. (Az SL222-esek közül némelyiket a Volánbusz alvállalkozói is bérelték, majd visszaadásuk után kerültek Kecskemét és környékére véglegesen.) A 280-asok mindegyike Kecskemét helyi járatán kezdett, majd a hibrid Citarók érkezését követően helyköziben is előfordultak/-nak.

A Kunság Volánhoz (DAKK Zrt-hez) került darabok.

A Fővárosnak is csábító volt a rengeteg busz, melyek között bőven akadt még jó állapotú, így 2010-ben vásárolt a BKV Zrt. 8 darab 260-ast és 5 darab 263-as. A megkötött szerződés tartalmazta a buszok átfényezését is, így már sötétkék-szürkén kerültek Budapestre. 2010. októberében jelentek meg először utcán a budapesti debreceniek. Ezek közül került ki az ország első, megőrzésre kijelölt (de addig is használatban lévő) nosztalgia 263-asa [8].

Végül abszolút darabszámnyertesként a Bakony Volán ex-Hajdús flottája, melyeket mind 2009. nyarán hoztak el előző helyeikről (Debrecen és Berettyóújfalu), és 2016-ig szerves része volt a cég állományának (azóta jelentősen megfogyatkoztak):

  • 13 darab Ikarus 415 (városi és elővárosi egyaránt),
  • 7 darab Ikarus 280 (városi és elővárosi vegyesen),
  • 5 darab Ikarus E94.50 (Rába-alvázas),
  • 4 darab Ikarus 256.42,
  • 3 darab MAN SL222,
  • 2 darab Ikarus EAG E95.52,
  • 1 darab Ikarus C56.42.

lnn-805_7.JPG

 

Források:

[1] Omnibusz – Cikisbusz projekt - avagy a debreceni szolgáltatóváltás színe és visszája (közzétéve: 2010. július 1., hozzáférés: 2017. június 20.)

[2] Aron_son – Nagy alvállalkozó-váltás a Volánbusznál (közzétéve: 2017. május 20.)

[3] Aron_son – Szabolcs Volános bérlemények (közzétéve: 2015. december 14.)

[4] Aron_son – Hajdúböszörmény helyi járat (közzétéve: 2017. január 8.)

[5] Rózsavölgyi fotó – fotobusz.hu

[6] CNG Port – Munkába állt Zalaegerszeg első CNG-s busza (közzétéve: 2012. július 1., hozzáférés: 2017. június 20.)

[7] CNG Port – Újabb 3 CNG-s busz a Zala Volánnál (közzétéve: 2013. december 18., hozzáférés: 2017. június 20.)

[8] Aron_son – NCA-263 (közzétéve: 2015. július 25.)

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr9512607291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

HNorbert 2017.07.07. 22:03:36

Kis pontosítás, a három darab E94 az inkább öt lesz, FDP-596; GDK-589, GDK-591, GDK-593, GMJ-668.

Remek írás, mint az összes többi, király képek, csak így tovább!

Aron_son 2017.07.08. 17:40:27

@HNorbert: Köszönöm, igazad van, korrigáltam. Igyekszem a jövőben is hasonlóan pontatlan cikkeket összehozni! :P

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek... és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

> > > Tudnivalók < < <

Írjon nekünk!

> > > Üzenetküldés < < <

 If you would like to use one or more pictures from the site, please contact us
> > > via message < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

© BusWorld blog 2008 – 2018.