2017. jún 16.

Kiskunhalas helyi járat

írta: Aron_son
Kiskunhalas helyi járat

bvz_lml_lpf.jpg

A csuklós buszos maszek helyi járat, avagy a kunsági település, ahol kihasználatlanság miatt megszűnt, majd csuklós busszal indultak újra néhány évvel később a járatok.

Az első fellelhető maradvány a helyi járatról az 1950-es évekből származik. Az 1957-es Hivatalos Autóbusz Menetrend [1] szerint négy járat közlekedett a városban, melyeket a Tanács által létrehozott cég (MKV) üzemeltetett a:

  • Vasútállomás – Tanácsház;
  • Tanácsház – Tüzérlaktanya;
  • Vasútállomás – Esze Tamás laktanya;
  • Vasútállomás – Kórház

útvonalakon.

Ugyanezen irodalom 1975-ös változatában a helyi járat már számozással is bírt, és az alábbi vonalakon közlekedett a már mindössze csak három járat, s ekkor már a MÁVAUT üzemeltetésében:

  • 1: Laktanya – Autóbusz-állomás – Vasútállomás;
  • 2: Autóbusz-állomás – Kötönyi út;
  • 3: Autóbusz-állomás – Határ út.

1980-ban szintén a területileg illetékes volántársaság üzemeltetésében, külön helyi díjszabással bíró helyi járat már öt viszonylatot számlált:

  • 1: Laktanya – Autóbusz-állomás – Vasútállomás;
  • 2: Autóbusz-állomás – Kötönyi út – Kötöttárugyár;
  • 3: Autóbusz-állomás – Határ út;
  • 4: Autóbusz-állomás – Alsóváros;
  • 5: Autóbusz-állomás – Vadkerti út.

Az 1990-es években ezek a dedikált helyi járatok lényegében átalakultak helyköziekké, a helyi díjszabás és járatszámozás eltűnt, de funkciójában megmaradt „helyi járat”-ként, csak helyközi tarifával és vonalszámmal. Ezeket helyköziből beforgó volános buszok végezték.

A 2004-es állapotok szerinti vonalak:

  • az autóbusz-állomás – Vadkerti utca járat lett az 5286-os helyközi járat, három indulással;
  • az autóbusz-állomás – Bajza utcai iskola – Kötönyi út járat lett az 5287-es számú, szintén három starttal;
  • s lett a Tesco-járat, melyet szintén a Kunság Volán végzett (kezdetben).

Az „újkori” helyi járat 2008. január 1-jétől indult be ismét a településen (gyakorlatilag pedig január 7-én). Eddig az időpontig a Tesco-járat képzett egyfajta „helyi járat pótlót”, melyet kezdetben a Kunság Volán végzett, majd (számomra) ismertelen időpontban átvette magáncég [2], s végül 2017. január 1-jével megszűnt. Manapság önkormányzati megrendelésre a Közösségi Busz Szolgáltató Kft. végzi a helyi járati szolgáltatást, melyet kiadott alvállalkozásba a buszokkal is rendelkező Szarvas Kft-nek.

Érdekes változás, hogy a korábbi járatokon értelemszerűen szóló buszok közlekedtek, azonban a 2008-tól induló újakon rendszeresen csuklós járművek forogtak (egy szólóval kiegészítve), melyek közül az egyiket a második tengely magasságában egy alumínium létrával „lezártak”, hogy ne kelljen hátul takarítani (?). Ugyanakkor 2012-ben arról adtak számot [3], hogy ritkítják a járatokat, mivel azokon alacsony a kihasználtság. Sőt, 2014-ben felmerült az újabb megszüntetése a járatoknak [4]. Az újabb közbeszerzésre 2016. december 6-ig lehetett pályázni [5], melyen egyébként ismét a Közösségi Busz Szolgáltató Kft. nyert, s a Szarvas Kft. továbbra is alvállalkozó, így maradt ugyanaz a felállás. Utóbbi cég adja a buszt a Kiskőrös helyi járatra is egyébként.

madthrasher_ndw435_kkhalas.jpg

Egykoron Graz helyi járatán futott O405GN2-es a 3-as járaton. Fotó: MadThrasher.

Manapság hét számozott járat közlekedik a városban [6], mely gyakorlatilag inkább tizenkettő: 3-as jelű járatnak két változata van, a 4-esnek három, az 5-ösnek kettő, a 6-osnak három. Szóval lényegében nincs két egyforma útvonal, ahol egy napon többször végigmennek. Megijedni nem kell, hogy túlságosan sok és gyakori járatkövetést jelentene a mennyiség: átlagosan egy indulása van mindegyiknek egy nap. Hétvégén mindössze két járat (6, 7) van szemben a hétköznapi hattal (1, 2, 3, 4, 5, 6). A hétvégiek amolyan „interkontinentális körjáratok”, míg a hétköznapiak iskolai járatok és műszakváltós járatok tulajdonképpen.

Helyismeret hiányában (vagy inkább nem helybéli lévén) sajnos le is oldott a térképes tudományom, a "bútorraktár", a "szeszfőzde" és a "Szeméttelep úti bejáró" megállókat nem tudtam lokalizálni. Így csak a 2-es járat nézhető meg, és a többi járat „összerakásához” segédpontként ezúttal megállónevekkel ellátva, ha valakinek kedve támadna hozzá.

2_up1_1.jpg

A 2-es járat útvonala aránylag jól (ki-)követ(keztet)hető volt a menetrend alapján. Ettől függetlenül természetesen a szokásos figyelemfelhívás él: nem tudok garanciát vállalni, hogy biztosan így megy végig.
Piros közepű pötty: induló-/végpont, sötétkék nyíl: erre indul, narancs nyíl: erre tovább.

Az utcanézet sem segített sokszor: a legtöbb helyen nincsen buszmegálló-tábla.

A díjszabás (2008-ban) – nevetségesen alacsony árak jellemezték, mondjuk a járatok sem érik egymást éppenséggel (az aktuális díjszabást illetően a 29/2007 (XII.05.) rendeletre hivatkoznak, összegszerűen kiírva nem érhető el a város honlapján és máshol sem):

  • Menetjegy: 70 Ft
  • Tanuló és nyugdíjas havibérlet: 100 Ft
  • Tanuló és nyugdíjas féléves bérlet: 500 Ft
  • Kedvezményes közalkalmazotti havibérlet: 900 Ft
  • Dolgozó havibérlet: 1 800 Ft

ltw-917_2.jpg

Egy másik O405GN2. Ez volt hamarabb, 2011-2016 (?) között közlekedett a városban.

A járműparkja lényegében a VÖV II-es szabványbuszainak bemutató üzeme is lehetne. A gyakran bővülő/változó állományukba beszereztek 2008-ban három Neoplan N4021/3NF típusú csuklóst (KZK-061, KZK-062, LML-332), 2010 tájékán egy MAN NG312-est (LPF-898), majd 2011-ben egy Mercedes O405GN2-est (LTW-917). Szóló buszként két Mercedes O405N (KZK-059, LND-080) van tulajdonukban, ezek közül az egyik Kiskőrös helyi járatán forog. Legutoljára pedig ismét egy O405GN-t vásároltak, méghozzá a Székesfehérváron már rövid ideig feltűnt grazi darabot (NDW-435), valamint párjaként egy NG2x2-est (LXS-513). A Neoplanokon ugyan még nem, de a többi csuklóson a képek tanúsága szerint a kijelzők is üzemeltek, ami a magáncég által végzett helyi járatok körében elég nagy kuriózum.

(A csuklós busz maszek által üzemeltetett vidéki helyi járaton nem egyedüli, néhány év erejéig Ócsa – Felsőpakony között közlekedett egy berni Van Hool AG318-as, valamint 2006 körül Gyomaendrődön ex-MVK-s 280-asok pörögtek, hogy kettőt említsek.)

 lpf-898_bvz.jpg

Újabb Drezdában "megunt" busz, 2011-ből. Fotó: BvZ.

A járatról szóló közszolgáltatási szerződés és az összevont éves jelentés elméletileg közzé van téve, gyakorlatilag nem tudom elérni. 

 

Források:

[1] Hivatalos Autóbusz Menetrend archívum

[2] Tesco Kiskunhalas Hipermarket Áruházi busz menetrend

[3] Délmagyar - Spórolnak: kevesebb busz jár majd Kiskunhalason (közzétéve: 2012. március 26., hozzáférés: 2017. május 25.)

[4] halasinfo - Megszűnhet a helyi buszjárat Halason (közzétéve: 2014. május 28., hozzáférés: 2017. május 25.)

[5] Netjogtár - Kiskunhalas Város Önkormányzata pályázati felhívása autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti személyszállítás szolgáltatás ellátására

[6] halasinfo - Városi buszmenetrend (hozzáférés: 2017. május 27.)

Borítókép: BvZ

2012. október 1-jétől érvényben lévő menetrend

A bevezető egyes részei sosiforda beszámolóiból (annak is első és második részéből) származnak.

Szólj hozzá

busz városi közlekedés autóbusz helyijárat helyi járat csuklós busz Kiskunhalas Kunság városi busz helyi járat Kiskunhalas csuklós helyi járat