Kiskunhalas helyi járat

bvz_lml_lpf.jpg

A csuklós buszos maszek helyi járat, avagy a kunsági település, ahol kihasználatlanság miatt megszűnt, majd csuklós busszal indultak újra néhány évvel később a járatok.

Az első fellelhető maradvány a helyi járatról az 1950-es évekből származik. Az 1957-es Hivatalos Autóbusz Menetrend [1] szerint négy járat közlekedett a városban, melyeket a Tanács által létrehozott cég (MKV) üzemeltetett a:

  • Vasútállomás – Tanácsház;
  • Tanácsház – Tüzérlaktanya;
  • Vasútállomás – Esze Tamás laktanya;
  • Vasútállomás – Kórház

útvonalakon.

Ugyanezen irodalom 1975-ös változatában a helyi járat már számozással is bírt, és az alábbi vonalakon közlekedett a már mindössze csak három járat, s ekkor már a MÁVAUT üzemeltetésében:

  • 1: Laktanya – Autóbusz-állomás – Vasútállomás;
  • 2: Autóbusz-állomás – Kötönyi út;
  • 3: Autóbusz-állomás – Határ út.

1980-ban szintén a területileg illetékes volántársaság üzemeltetésében, külön helyi díjszabással bíró helyi járat már öt viszonylatot számlált:

  • 1: Laktanya – Autóbusz-állomás – Vasútállomás;
  • 2: Autóbusz-állomás – Kötönyi út – Kötöttárugyár;
  • 3: Autóbusz-állomás – Határ út;
  • 4: Autóbusz-állomás – Alsóváros;
  • 5: Autóbusz-állomás – Vadkerti út.

Az 1990-es években ezek a dedikált helyi járatok lényegében átalakultak helyköziekké, a helyi díjszabás és járatszámozás eltűnt, de funkciójában megmaradt „helyi járat”-ként, csak helyközi tarifával és vonalszámmal. Ezeket helyköziből beforgó volános buszok végezték.

A 2004-es állapotok szerinti vonalak:

  • az autóbusz-állomás – Vadkerti utca járat lett az 5286-os helyközi járat, három indulással;
  • az autóbusz-állomás – Bajza utcai iskola – Kötönyi út járat lett az 5287-es számú, szintén három starttal;
  • s lett a Tesco-járat, melyet szintén a Kunság Volán végzett (kezdetben).

Az „újkori” helyi járat 2008. január 1-jétől indult be ismét a településen (gyakorlatilag pedig január 7-én). Eddig az időpontig a Tesco-járat képzett egyfajta „helyi járat pótlót”, melyet kezdetben a Kunság Volán végzett, majd (számomra) ismertelen időpontban átvette magáncég [2], s végül 2017. január 1-jével megszűnt. Manapság önkormányzati megrendelésre a Közösségi Busz Szolgáltató Kft. végzi a helyi járati szolgáltatást, melyet kiadott alvállalkozásba a buszokkal is rendelkező Szarvas Kft-nek.

Érdekes változás, hogy a korábbi járatokon értelemszerűen szóló buszok közlekedtek, azonban a 2008-tól induló újakon rendszeresen csuklós járművek forogtak (egy szólóval kiegészítve), melyek közül az egyiket a második tengely magasságában egy alumínium létrával „lezártak”, hogy ne kelljen hátul takarítani (?). Ugyanakkor 2012-ben arról adtak számot [3], hogy ritkítják a járatokat, mivel azokon alacsony a kihasználtság. Sőt, 2014-ben felmerült az újabb megszüntetése a járatoknak [4]. Az újabb közbeszerzésre 2016. december 6-ig lehetett pályázni [5], melyen egyébként ismét a Közösségi Busz Szolgáltató Kft. nyert, s a Szarvas Kft. továbbra is alvállalkozó, így maradt ugyanaz a felállás. Utóbbi cég adja a buszt a Kiskőrös helyi járatra is egyébként.

madthrasher_ndw435_kkhalas.jpg

Egykoron Graz helyi járatán futott O405GN2-es a 3-as járaton. Fotó: MadThrasher.

Manapság hét számozott járat közlekedik a városban [6], mely gyakorlatilag inkább tizenkettő: 3-as jelű járatnak két változata van, a 4-esnek három, az 5-ösnek kettő, a 6-osnak három. Szóval lényegében nincs két egyforma útvonal, ahol egy napon többször végigmennek. Megijedni nem kell, hogy túlságosan sok és gyakori járatkövetést jelentene a mennyiség: átlagosan egy indulása van mindegyiknek egy nap. Hétvégén mindössze két járat (6, 7) van szemben a hétköznapi hattal (1, 2, 3, 4, 5, 6). A hétvégiek amolyan „interkontinentális körjáratok”, míg a hétköznapiak iskolai járatok és műszakváltós járatok tulajdonképpen.

Helyismeret hiányában (vagy inkább nem helybéli lévén) sajnos le is oldott a térképes tudományom, a "bútorraktár", a "szeszfőzde" és a "Szeméttelep úti bejáró" megállókat nem tudtam lokalizálni. Így csak a 2-es járat nézhető meg, és a többi járat „összerakásához” segédpontként ezúttal megállónevekkel ellátva, ha valakinek kedve támadna hozzá.

2_up1_1.jpg

A 2-es járat útvonala aránylag jól (ki-)követ(keztet)hető volt a menetrend alapján. Ettől függetlenül természetesen a szokásos figyelemfelhívás él: nem tudok garanciát vállalni, hogy biztosan így megy végig.
Piros közepű pötty: induló-/végpont, sötétkék nyíl: erre indul, narancs nyíl: erre tovább.

Az utcanézet sem segített sokszor: a legtöbb helyen nincsen buszmegálló-tábla.

A díjszabás (2008-ban) – nevetségesen alacsony árak jellemezték, mondjuk a járatok sem érik egymást éppenséggel (az aktuális díjszabást illetően a 29/2007 (XII.05.) rendeletre hivatkoznak, összegszerűen kiírva nem érhető el a város honlapján és máshol sem):

  • Menetjegy: 70 Ft
  • Tanuló és nyugdíjas havibérlet: 100 Ft
  • Tanuló és nyugdíjas féléves bérlet: 500 Ft
  • Kedvezményes közalkalmazotti havibérlet: 900 Ft
  • Dolgozó havibérlet: 1 800 Ft

ltw-917_2.jpg

Egy másik O405GN2. Ez volt hamarabb, 2011-2016 (?) között közlekedett a városban.

A járműparkja lényegében a VÖV II-es szabványbuszainak bemutató üzeme is lehetne. A gyakran bővülő/változó állományukba beszereztek 2008-ban három Neoplan N4021/3NF típusú csuklóst (KZK-061, KZK-062, LML-332), 2010 tájékán egy MAN NG312-est (LPF-898), majd 2011-ben egy Mercedes O405GN2-est (LTW-917). Szóló buszként két Mercedes O405N (KZK-059, LND-080) van tulajdonukban, ezek közül az egyik Kiskőrös helyi járatán forog. Legutoljára pedig ismét egy O405GN-t vásároltak, méghozzá a Székesfehérváron már rövid ideig feltűnt grazi darabot (NDW-435), valamint párjaként egy NG2x2-est (LXS-513). A Neoplanokon ugyan még nem, de a többi csuklóson a képek tanúsága szerint a kijelzők is üzemeltek, ami a magáncég által végzett helyi járatok körében elég nagy kuriózum.

(A csuklós busz maszek által üzemeltetett vidéki helyi járaton nem egyedüli, néhány év erejéig Ócsa – Felsőpakony között közlekedett egy berni Van Hool AG318-as, valamint 2006 körül Gyomaendrődön ex-MVK-s 280-asok pörögtek, hogy kettőt említsek.)

 lpf-898_bvz.jpg

Újabb Drezdában "megunt" busz, 2011-ből. Fotó: BvZ.

A járatról szóló közszolgáltatási szerződés és az összevont éves jelentés elméletileg közzé van téve, gyakorlatilag nem tudom elérni. 

 

Források:

[1] Hivatalos Autóbusz Menetrend archívum

[2] Tesco Kiskunhalas Hipermarket Áruházi busz menetrend

[3] Délmagyar - Spórolnak: kevesebb busz jár majd Kiskunhalason (közzétéve: 2012. március 26., hozzáférés: 2017. május 25.)

[4] halasinfo - Megszűnhet a helyi buszjárat Halason (közzétéve: 2014. május 28., hozzáférés: 2017. május 25.)

[5] Netjogtár - Kiskunhalas Város Önkormányzata pályázati felhívása autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti személyszállítás szolgáltatás ellátására

[6] halasinfo - Városi buszmenetrend (hozzáférés: 2017. május 27.)

Borítókép: BvZ

2012. október 1-jétől érvényben lévő menetrend

A bevezető egyes részei sosiforda beszámolóiból (annak is első és második részéből) származnak.

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr912540845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Snake 2017.06.16. 21:39:32

Bútorraktár:
https://www.google.hu/maps/@46.4242078,19.4607124,3a,75y,249.17h,78.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1skIGk6l9IlViglp0CAaqSRQ!2e0!7i13312!8i6656

Téglagyár:
https://www.google.hu/maps/@46.423358,19.4543622,3a,75y,259.83h,85.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTufHllH2YEa4tIfRtFXVmw!2e0!7i13312!8i6656?shorturl=1

Szeszfőzde:
https://www.google.hu/maps/@46.4220397,19.4408529,3a,75y,52.94h,87.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFqIYbgFpMlh0Z08HP2sZMw!2e0!7i13312!8i6656?shorturl=1

Szeméttelep úti bejáró:
https://www.google.hu/maps/@46.421654,19.4327845,3a,90y,233.41h,101.12t/data=!3m7!1e1!3m5!1sULodnIAC6OCtwhl3qfTdWA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DULodnIAC6OCtwhl3qfTdWA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D339.69934%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Klub Ákossal... 2017.06.17. 21:34:23

Ez az LPF-es MAN nem azok közül van amelyikek régen a 319-esen jártak?

Aron_son 2017.06.18. 10:04:24

@Snake: Hú, de jó vagy, köszi! :)

BPO-105 2017.06.21. 09:04:24

@Klub Ákossal...: Együtt jöttek be az országba, de nem az üzemeltetőhöz, hanem az értékesítőhöz köthetők a rendszámaik.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek...és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

 

> > > Tudnivalók < < <

 

Írjon nekünk!

 

> > > Üzenetküldés < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

 

© BWb 2008 – 2017.