2017. jún 13.

Holland Volvók Pécsett

írta: Aron_son
Holland Volvók Pécsett

Közel két éve érkezett meg az első kontingens Tilburgból

tilburgi_volvo-k_pecsett_62.jpg

Pécsett az egyre inkább időszerű gumikerekes-járműpark csere 2014 végén illetve 2015 elején kezdett körvonalazódni, 3 darab 7000-essel és 5 darab 7900-assal „előkészültek” a 115 darab használt holland Volvo 7700-as érkezésének.

A Veolia hollandiai ágazata elnyerte 2007-ben Tilburg és térségének koncessziós jogát, melyhez 125 darab Volvo 7700-ast (48 darab csuklóst és 77 darab szólót) szereztek be, egységesen három ajtóval szerelve mindkét kivitelt. Közöttük vegyesen volt helyközi csuklós és városi csuklós, ez leginkább az ülések milyenségében nyilvánult meg, valamint a fényezés minimális eltérésében (alul végigfutó szürke sáv a karosszérián). Utastéri klímaberendezést – az ottani időjárásnak megfelelően – nem mindegyikre rendeltek, ellenben vezetőtéri klimatizálás mindegyikre került. A buszokat a hét éves kinti pályafutásuk alatt a Volvo helyi képviselete tartotta karban. A flotta 2014-ben leállításra került, mivel lejárt a Veolia Nederland koncessziója [1], helyettük érkezett az Arriva a térségbe. A buszokat Tilburgtól mintegy 30 kilométerre fekvő telephelyen állították félre, és itt kapcsolódik be a magyarországi szál.

A flotta egy része a Tilburgtól nem messze található telephelyen 2015 nyarán.

A TükeBusz Zrt. előtt – 1993-tól kezdve – a PK Zrt. volt a felelős Pécs helyi járatának lebonyolításáért (mind a menetrend, mint a járművek terén). A cég 2009 elején eladta a mintegy 150 buszát egy külső cégnek, akiktől irreális áron visszabérelték azokat. Ez a csekély turpisság szemet szúrt bizonyos állami szerveknek, így hűtlen kezelés miatt eljárást indítottak a cég ellen [2]. Egy 800 millió Ft értékű tartozás miatt az adóhatóság az összes autóbuszukat lefoglalta  legalábbis papíron, gyakorlatban a buszok közlekedhettek továbbra is [3], hiszen ezek nélkül leállt volna a helyi közlekedés a városban. Ezt az áldatlan helyzetet kívánta megoldani – a buszok magas életkorával egyetemben – az önkormányzati tulajdonú TükeBusz 2012-től kezdve [4], egy nagy volumenű beszerzéssel.

fku-154_2.jpg

Átvették az előző flottát, csak a TükeBusz matrica hirdeti, hogy már nem a PK a szolgáltató.

2015 januárjában közbeszerzési eljárás keretében kiírták a tendert az autóbuszokra, majd április végén szerződést kötöttek a vásárlást lebonyolító közvetítőcéggel. A buszokat banki hitelből vásárolták, mintegy 11 millió €-ért. Ez az ár tartalmazta – a vételáron felül – a szállítást, a nyitható utastéri ablakok beépítését és a magyarországi forgalomba helyezést [5].

Elsőként a Volvo Hungária Kft. ajánlotta fel a TükeBusznak a buszok megvásárlását [6], azonban a cég nem élt ezzel az ajánlattal. Ezt követően egy közvetítő cégen keresztül kaptak egy újabb ajánlatot, melyet elfogadtak, és megvásárolták majdnem a teljes flottát. (Időközben a DAKK Zrt. 10 darab csuklóst magának megvett [7], amíg a pécsiek tétlenkedtek.) Ezzel a drágább ajánlattal kapcsolatban megindult (ismét) a nyomozás [8].

telep.jpg

Az első darabok 2015. július 26-án jelentek meg Pécsett [9], végül az utolsó adag 2015. októberében érkezett az városba. A szállításokra sofőrök utaztak ki, és összesen 8 alkalommal vezettek el egy adag buszt Tilburgtól Pécsig.

Megérkezett már a harmadik adag is Pécsre - 2015 nyara.

Nem ezek az első Veolia Nederland-tól származó Volvók az országban: 2012-ben a BKV Zrt. 38 darab 7700-ast vásárolt [10] – közvetve – a Veoliától, ezek Veldhoven és környékén közlekedtek előzőleg.

> > > Volvo Veldhovenből  < < <

Egy másfél éves cikk [11] tanúsága szerint a sofőrök rendkívül elégedettek a buszokkal, akár újnak is mondhatók állításuk szerint. Az utastér megkopottságára tényleg nem is lehetett panasz, kifogástalan állapotban voltak, azonban a mintegy fél évnyi állás a kinti parkolópályára tétel és az elszállítás között azért a karosszérián hagyott némi nyomot. Egyiken-másikon – az ún. aranygarancia – ellenére is popszegeccsel rögzített lemezeket láttam a karosszérián – még honosításuk előtt.

tilburgi_volvo-k_pecsett_13.jpg

Huzamosabb, egyhelyben állásról (és esőáztatta napokról) árulkodó nyomok az irányjelző és a márkajelzés körül.

Mind a 115 buszon elvégezték a szükséges kopó-forgó alkatrész állapotfelmérését és szükség szerinti cseréjét, valamint ezzel egyidőben gumiabroncsot cseréltek majd’ mindegyiken. Egy részüket matricával zöldítették, másik részük pedig fényezve lett. A buszokban egységesen a Volvo D9B motorja található (annak is a 228 kW-os változata), ZF automataváltóval házasítva.

Az egyik szóló utastere - ahogyan megérkezett. Bent lényegében nem változott semmi.

Először 2015. október 16-án állt forgalomba (18 darab a 115-ből [12]), ezt követően pedig fokozatosan bővült a darabszámuk a forgalomban, míg a Conectók és Ikarusok száma arányosan csökkent.

 

 

Nem a tilburgi flottából származnak ugyan, de a címadás kielégítése végett megemlítendő a Genfben kezdett, majd a Munckhof Reizen-hez került három darab Volvo 7000A, melyeket 2015 év elején vásárolt meg a TükeBusz, ezzel is csökkentve a járműpark átlagéletkorát.

mwh-727_1.jpg

 

Források: 

[1] dichtbij.nl – Arriva gaat in Tilburg rijden, Veolia verdwijnt (közzétéve: 2013. december 7., hozzáférés: 2017. május 13.)

[2] Origo – Nyomoznak az eladott városi buszok miatt Pécsett (közzétéve: 2009. június 22., hozzáférés: 2017. május 13.)

[3] BAMA – PK Zrt.: indul a felszámolás, a buszok maradhatnak (közzétéve: 2013. december 11., hozzáférés: 2017. május 14.) 

[4] BAMA – Váltás: új cég jön a tömegközlekedésben (közzétéve: 2012. február 22., hozzáférés: 2017. május 14.)

[5] TükeBusz – Pécs Város autóbuszos közösségi közlekedésének megújítása (Baracsi László cégvezető 2015. november 13-án tartott előadásának PDF-verziója, hozzáférés: 2017. május 14.) 

[6] BAMA – Miért voltak drágábbak a holland Volvók? (közzétéve: 2016. június 4., hozzáférés: 2017. május 14.)

[7] Aron_son – Volvo beszerzés - DAKK Zrt. (közzétéve: 2015. július 13.)

[8] PécsMa – Itt vannak Pécs legújabb járgányai (közzétéve: 2015. július 1., hozzáférés: 2017. május 14.)

[9] Szabad Pécs - Nyomoznak a holland buszok ügyében (közzétéve: 2017. május 22., hozzáférés: 2017. május 23.)

[10] Index – 38 darab használt Volvo buszt vett a BKV (közzétéve: 2012. április 21., hozzáférés: 2017. május 14.)

[11] Pécsi Újság – A járműveket Pécsre kormányzó sofőrök szerint prímák az "új" holland buszok (közzétéve: 2015. szeptember 8., hozzáférés: 2017. május 14.)

[12] IHO – Több mint száz autóbuszt vásárolt a pécsi Tüke Busz - FRISSÍTVE! (közzétéve: 2015. október 16., hozzáférés: 2017. május 14.)

Szólj hozzá

volvo Pécs Nederland Volvo 7700A Volvo 7700 buszcsere volvo hun Volvo Tilburg holland Volvo TükeBusz Buszcsere-program zöld volvók