2017. jún 01.

Bérelt csuklós Citarók

írta: Aron_son
Bérelt csuklós Citarók

borito.jpg

A tavalyi öt bérelt szólót követően kis túlzással kijelenthető, hogy a történelem ismétli önmagát: a BKV Zrt. ezúttal ugyanattól a cégtől bérelve, ugyanonnan származó buszokkal bővíti járműparkját: hat csuklóssal.

A világszerte méltán (el-)ismert Citaro-család szóló változatából immáron öt éve fut a BKV Zrt-nél összesen több, mint kilencven darab (első adag). A csuklós változat eddig – számomra ismeretlen okból – nem került annyira a Cég érdeklődési körébe, hogy a flottába is kerüljön néhány darab. Mostanra a nagyobb (mondjuk legyen 10 darabnál több = „nagyobb”) és már ismert gépészetű flottákat lényegében elvitték különféle (sokszor magyar) cégek a nyugati használtbusz-piacról, így talán ezért került sorra az ízelt Citaro. További szempont, hogy négyajtós csuklós busz arányaiban kevesebb van a nyugati piacon, odakint sok esetben három ajtóval rendelik a csuklós járműveket, városi közlekedésre is, és ott ez bevált. Csak részben állíthatom, hogy „ideje volt”, hiszen az új busz a „jó” busz, de az n+1 (akár használt) csuklós Citarót üzemeltető cég a világon csak nem tévedhet(ett) akkorát.

tpf_fribourg_c1g.jpg

Az öt bérelt ezúttal ismét Svájcból érkezett, azonbelül is a TPF Fribourg-tól, ahol részben a korukból kifolyólag, részben pedig az őket leváltó C2G-k érkezése okán kerültek eladósorba. Az első ajtó befelé nyíló bolygó, míg a többi toló-sikló rendszerű, és automatikus visszazárásra képesek. Évjáratuk nem egységes, egyes darabok 2000-es, míg némelyik 2002-es.

Érdekesség: az ötezredik, Euro VI-os Citarót éppen a TPF Fribourg vehette át 2015. novemberében [1].

Az öt csuklós 2016. novemberében tűnt fel Székesfehérváron a bérbeadó telephelyén, még zürichi vámrendszámmal s eredeti kinézetükben. Ide többször is visszatértek, különböző kisebb-nagyobb munkák elvégzése okán (pl. klímaberendezés telepítése). Elsőként a nagyközönség előtt a 2017-es Óbudai nyílt napon [2] mutatkoztak meg, belülről ugyan még nem, csak kívülről – lásd borítóképet. Május végén a típusoktatás zajlott már javában a buszokon. 

oktatas_c1g_bkv.jpg

Oktatáson az egyik a hatból.

Első napjuk (legalábbis a hat darab egy részének) a 109-es viszonylaton indult, valamint egyik beforgott a FESTO-járatra is délután. Ez kezdésnek érthető, a 109-es járat csak a reggeli és délutáni csúcsidőben van csuklós busszal kiszolgálva, így mondhatni "bemelegítettek".

Ahogy a képek azt elárulják: a kijelzők egyiken sem üzemeltek még, sem kívül, sem belül, a legbiztosabb utastájékoztatási mód amúgy is a táblázás, s a legjobb jegyérvényesítő pedig a mechanikus - utóbbival van mindegyik felszerelve jelenleg. 

Az egységességet illetően pedig: a 921-es teljesen arculatosodott, míg a 924 esetében az ülések kimaradtak (egyelőre?) a dologból. A klímaberendezést utólag (honosítás keretében) építették be. Megint csak változó tapasztalatok ezzel kapcsolatban: 921-esen kiváló időjárást csinált, a 924-esen csak a kinti levegőt fújta be. Remélem, utóbbi azért változni fog, mivel a buszokon összesen hat, negyedrészt nyitható ablakfelület van.

 

Források

[1] Evobus – 5000th Mercedes-Benz Citaro Euro VI delivered (közzétéve: 2015. november 13., hozzáférés: 2017. május 27.)

[2] Aron_son – Képriport #7: Nyílt nap Óbudán harmadszor (közzétéve: 2017. május 6.) 

Szólj hozzá

közlekedés busz autóbusz Budapest Óbuda BKV Mercedes-Benz Mercedes Mercedes Citaro Citaro használt buszok BKV busz csuklós Citaro