2017. máj 30.

Göd helyi járat

írta: Aron_son
Göd helyi járat

borito.JPG

A településen relatíve gyakran közlekedő volán járat ellenére van külön, önkormányzat által megrendelt helyi járat is.

A helyi járat létét és indokoltságát a térképre pillantva azonnal mindenki érteni fogja. A várost ugyanis nyugati felén hosszirányban átszeli a 2-es út (innen a bevezetőben említett jó volános ellátottság), azonban a szerves része a városnak ettől keletebbre terül el, mondhatni az M2-es és a 2-es út között. Tehát elsősorban egy feltáró-jellegű járatról van (lesz) szó, mely vasúti csatlakozással is bír.

god.png

Göd fekvése.

Én elsőként – célzottan helyi járat miatt – ezt a települést kerestem fel „pályafutásom” kezdetén. Már akkor kellemes élmény volt (számos, korábbi negatív élmény után), hogy a helyi busz bevárja a vonatot, akkor is, ha az késik. Ez nem nehéz, hiszen megannyi helyi járathoz hasonlóan az egyes időadatok a megállóközökre bőven túl vannak becsülve. S ha még néhány helyen nincs utascsere sem, akkor főleg.

Az üzemeltető cégről visszamenőleg annyit találtam, hogy 2011-ig a Városi Közlekedési Kft. végezte a szolgáltatást, mely egyes menetrendekben egyszerre futott egy bizonyos Gödbusz Kft-vel (egy régebbi menetrend, amiben felbukkan a cégnév). 2011-től (napjainkig) a Dunamenti 2011. Közlekedési Kft. szolgáltat. Indulási dátumot a helyi járathoz nem találtam.

A legfrissebb díjszabás 2016. június 1-je óta érvényes [1]. A jegyeket és a bérleteket a buszvezetőnél lehet egyaránt megvásárolni, az alábbi díjszabás szerint:

  • egyszeri utazásra szóló menetjegyár: 150 Ft
  • havi teljes árú (dolgozói) bérlet ára: 2 700 Ft
  • kedvezményes (nyugdíjas, tanuló) bérlet ára: 900 Ft

(Érdekesség, hogy 2012-höz képest csökkent a bérletek ára, 3 000 Ft és 1 000 Ft volt akkor.)

A helyi „hálózat” három járatot foglal magában [1]. Az 1-es járat vasárnapot/ünnepnapot kivéve mindennap közlekedik, a 2-es járat pedig szombat, vasárnap/ünnepnap kivételével jár. A 3-as járat pedig temetői járat, minden kedden és csütörtökön van egy, azaz 1 indulása. Az első kettő viszonylat lentebb megtekinthető térképen is. Vannak szezonális járatok is: majális járat közlekedett például 2011-ben [2], illetve [3]:

„Minden hónap második szombatján buszjárat indul a Felsőgödi MÁV állomásról reggel 9,10-kor Göd-Újtelepre a Gyermekotthonba. Visszaindul 11,20-kor. Az autóbusz bevárja az érkező vonatokat. Amennyiben az utazni szándékozók létszám 20 főnél több, a járatot igény szerint megismétlik.”

1-es járat (PDF)

2-es járat (PDF)

(A tudnivalók a „szokásosak” a térképet illetően: megálló-elhelyezésbeli, útvonalbeli eltérés sajnos előfordulhat. A logikát ugyanis néha megbillentik a helyi járatok furfangjai. Piros közepű pötty: végállomás, kék nyíl: erre indulunk el, sárga nyíl és csík: erre tovább.)

A térképalap ezúttal az OpenStreetMap.

A járműpark 2008-ig három darab Ikarus 543.26/.27-es volt, melyek a sztenderd gyári fényezésben futottak, a szélvédő felső sarkában pedig egy „Göd telephely – Göd Újtelep – Göd telephely” táblával, mely mindhárom járatra tulajdonképpen megfelelő, de nem nyújt kellő tájékoztatást.

brk-173_2.JPG

2010-ben a telephely sarkában "pihenve"...

godi_ikarus_543-asok.jpg...hét évvel később pedig már egy másik telepen, télen, farakásokkal eltakarva két előző helyi járatos gép.

2008-ban került a Városi Közlekedési Kft. tulajdonába a bemutató (proto) Ikarus 405-ös, mely 1993 óta viseli is mivoltának ismertetőjegyeit. Akkori gazdája is óvta-védte, jó állapotban volt, nem volt rá panasza műszakilag sem. Ugyanazon évben került mellé egy Wuppertalból hazahozott 405.02-es is, ezzel több probléma volt az évek folyamán, általában a javítását Tökölön végezték, így többször is lehetett ott látni. A járatok ellátásához egyébként kettő busz elegendő, viszont ezeken felül még egy Iveco Daily valamint egy Hyundai Chorus is elő-elő fordul a járatokon. 2012-ben pedig egy ex-Ventonás Neoplan midi is közlekedett itt.

dscn9215.jpg

A Hyundai Chorus 2017. áprilisában. Fotó: Szigetvári Győző.

lxs-573.JPG

Az első 405-ös, mely manuális váltóval szerelt, és gyárilag csupán 2200 mm széles volt (a szériakocsik már 2300 mm szélesek voltak).

A Németországban kezdett 405-ös, még jónéhány előéletre utaló jellel az utastérben.

 

Források:

[1] Göd város hivatalos honlapja - Menetrendek/Helyi buszjáratok (hozzáférés: 2017. május 24.)

[2] Göd város hivatalos honlapja - Hírek - Majális menetrend (közzétéve: 2011. április 28., hozzáférés: 2017. május 24.)

[3] Göd Településellátó Szervezet - 2-es járat menetrendje (hozzáférés: 2017. május 24.)

Szólj hozzá

közlekedés busz jármű pest megye helyijárat helyi járat helyi járat göd buszjárat Göd Ikarus 405 helyi busz Göd város