A VT-Transman-sztori - 3. rész
Honvédségi járatok, (vidéki) alvállalkozások, helyi járatok, iskolabuszok

vt3.jpg

Az előző részben a VT-Transman Kft. egykori munkásjáratait, illetve a cég budapesti szerepvállalását lehetett megismerni. A történet folytatásában az egyéb szerződések alapján egykor közlekedő, menetrend szerinti járatok, illetve a vidéki helyi- és helyközi közlekedésben vállalt szerepkör kerül bemutatásra.

Honvédségi járatok

Kevésbé közismert, hogy a VT-Transman Kft. a 2000-es években honvédségi szerződéses járatokat is végzett. Ekkoriban kezdődött, hogy a Honvédelmi Minisztérium megpályáztatta a dolgozói járatait, kezdetben 24 vonalon, összesen 32 autóbuszra [51], később ezek a járatok drasztikusan rövidültek, több viszonylat pedig teljesen megszűnt [52]. A VT-Transman által 2002-ben megnyert vonalak, a szállított napi utasszámmal és a költségekkel együtt, az alábbiak:

Ssz.:

Viszonylat:

Utasszám:

Költség:

2

Vác – Nagytarcsa (és vissza)

42

25 000 Ft / nap

7

Sárbogárd – Szentkirályszabadja – Veszprém (és vissza)

22

37 400 Ft / nap

8

Velence – Székesfehérvár – Veszprém (és vissza)

40

29 000 Ft / nap

9

Dunaújváros – Székesfehérvár (és vissza)

27

24 500 Ft / nap

10

Sárszentmiklós – Sárbogárd – Székesfehérvár (és vissza)

40

29 500 Ft / nap

11

Sárbogárd – Székesfehérvár (és vissza)

66

59 000 Ft / nap

18

Tata – Székesfehérvár (és vissza)

19

25 800 Ft / nap

19

Tata – Budapest (és vissza)

30

35 200 Ft / nap

22

Lenti – Körmend – Szombathely (és vissza)

26

49 600 Ft / nap

1. táblázat: a VT-Transman Kft. honvédségi dolgozói járatai 2002-től [51]

A járatokon alkalmazott autóbuszokról nem maradt feljegyzés, a korszak állománylistájának ismeretében ezek Ikarus, Neoplan, esetleg Mercedes gyártmányok lehettek. Érdekesség, hogy a VT-Transman Kft. már 2001-ben is indult hasonló pályázaton (akkor még csak 16 vonalon 19 autóbuszt rendelt meg a Honvédelmi Minisztérium), de abban az évben mindegyik megpályázott viszonylaton a Bakony Volán Rt. lett a szolgáltató [53].

A következő 10 évben végbement a honvédség átalakítása, számos laktanya bezárásával. A fentiek közül bezárta kapuit Nagytarcsa, Szentkirályszabadja és Szombathely, ezeket a változásokat követte a járatok átszervezése is. A Vác – Nagytarcsa és a Lenti – Szombathely buszjáratok megszűntek, a Sárbogárd – Veszprém járatból kikerült a szentkirályszabadjai betérés, a Velence – Székesfehérvár – Veszprém járat Székesfehérvár – Várpalota szakaszra rövidült. A szolgáltatók is változtak, a sárbogárdi vonalakat átvette a Bakony Volán, a Golyó Tours és az Áipli Busz, a tatai járatok a Szalai Busz érdekeltségébe kerültek. Egyedüli járatként a Sárszentmiklós – Székesfehérvár maradt meg, új mezőszámmal, az alábbi menetrend szerint:

20. Sárszentmiklós – Sárbogárd – Székesfehérvár és vissza

Oda

 

Megállóhely:

Vissza

H-P

H-Cs

P

6:10

Sárszentmiklós, Korona étterem

17:20

14:50

6:15

Sárszentmiklós, Keltetőállomás

17:15

14:45

6:20

Sárbogárd, Tiszti lakótelep

17:10

14:40

I

Sárbogárd, Coop áruház

17:08

14:38

6:23

Sárbogárd, Salamon utca

17:05

14:35

6:35

Sárkeresztúr, Új utca

16:57

14:27

6:40

Aba, Kőkereszt

16:50

14:20

7:05

Székesfehérvár, Bregyó köz

16:23

13:53

7:10

Székesfehérvár, Alba Regia laktanya

16:10

13:45

1. ábra: a VT-Transman Kft. által közlekedtetett honvédségi dolgozói járatának menetrendje 2013-ban [52]

A járatra beosztott jármű az Osztrák Szövetségi Vasutaktól (ÖBB) 2008-ban vásárolt, FLX-854 rendszámú, MAN ÜL353 típusú autóbusz volt. Érdekesség, hogy pont ennek a busznak a kijelzője ragadt be napjainkig „Militärtransport” felirattal, ami így tulajdonképpen megfelelt a valóságnak.

flx-854_sv.jpg

2. ábra: FLX-854, Sárszentmiklós - Székesfehérvár honvédségi járaton, 2011 tavaszán

Közforgalmú helyközi járatok, alvállalkozásban

Az Alba Volán Zrt. 2007 nyarán írt ki először pályázatot helyközi vonalak alvállalkozásban történő üzemeltetésére, 2007. október 1-je és 2012. december 31-e közötti időszakra. Ekkor két viszonylatot nyert meg a VT-Transman Kft. [61]:

Vonal száma:

Viszonylat:

8264

Sárbogárd – Cece – Pálfa / Sáregres

8276

Sárbogárd – Káloz

2. táblázat: a VT-Transman Kft. által elnyert helyközi járatok, 2007 és 2012 között [61]

A sikeres pályázat évi 177 660 km teljesítését jelentette, 2 darab autóbusszal, 165 millió forint értékben [61]. Érdekesség, hogy mindkét viszonylat kezdőpontja a sárbogárdi Videoton gyár volt, amelynek műszakváltásához a járatok is igazodtak, tehát amolyan közforgalmú munkásjáratokat nyert a Transman, nappali betétjáratokkal [62].

joy-541_kz.jpg

3. ábra: JOY-541, Káloz - Sárbogárd járaton, az alvállalkozás kezdetén

Az alvállalkozás 2008 nyarán újabb vonalakkal bővült, így összesen 13 irányon, 671 millió forint értékben dolgoztak a Transman-buszok Fejér megye déli részén [63]. Megjegyzésre érdemes, hogy a VT-Transman Kft. által elnyert viszonylatokon nem minden esetben lett kizárólagos szolgáltató, néhány vonalon az Alba Volánnal és társvolánokkal közösen szolgáltatott.

Vonal száma:

Viszonylat:

1120

Budapest – Ercsi – Adony – Dunaújváros

8039

Székesfehérvár – Seregélyes – Nagylók – Sárbogárd

8226

Dunaújváros – Sárbogárd – Dég – Szabadhídvég

8227

Dunaújváros – Mezőfalva – Kislók – Sárbogárd

8236

Dunaújváros – Adony – Iváncsa – Besnyő

8240

Dunaújváros – Adony – Ercsi

8264

Sárbogárd – Cece – Pálfa / Sáregres

8272

Sárbogárd – Dég – Szabadhídvég

8274

Sárbogárd – Dég – Szabadhídvég – Siófok

8276

Sárbogárd – Káloz

8280

Sárbogárd – Sárszentágota – Sárkeresztúr

8320

Enying – Dég – Szabadhídvég

8333

Simontornya – Ozora

3. táblázat: a VT-Transman Kft. által elnyert helyközi járatok, 2007 és 2012 között [61]

A sikeres tendert követően 14 autóbusz állt hadrendbe a fenti viszonylatokon. Ezek többnyire Ikarus 263-as és C56-os típusú buszok voltak (JOY-, KAZ- és VID-sorozat), de előfordult Ikarus 260-as jármű is, sőt, még a Hungarobusz HB 122 L típusú példány is (lásd még lent).

Később, a fordák szervezése miatt az ozorai vonal autóbusza a 8310-es vonalon is megjelent, 2013. január 1-jén pedig egy késő esti Sárbogárd – Székesfehérvár – Sárbogárd fordulóval bővült az alvállalkozás, a 8040-es vonalon. Ehhez az iránytábla az eddigre felszabadult „Sárbogárd – Székesfehérvár, Videoton” szerződéses járat táblája lett, a „Videoton” szót kitakarva.

kaz-053_oz.jpg

4. ábra: KAZ-053 világoskékre átfényezve, Ozora - Simontornya járaton, 2014 nyarán

kaz-058_kcs.jpg

5. ábra: KAZ-058, eredeti BKV-kékben, Besnyő - Dunaújváros járaton, 2011 nyarán

vid-316_mk_2.jpg

6. ábra: VID-316, Transman-flottaszínben, Lajoskomárom - Siófok járaton, 2012 nyarán

vid-321_sv.jpg

7. ábra: VID-321, fehér/szürkében, Sárbogárd - Székesfehérvár járaton, 2013 őszén

2015. március 1-jén a fenti vonalakon a VT-Transman Kft. helyére a pécsi székhelyű Pannon Busz-Rent Kft. lépett, többnyire Mercedes O345Ü Conecto típusú autóbuszokkal. Érdekesség, hogy a cég már 2013 őszén megnyerte a pályázatot, és noha elvileg már tárgyév decemberében átvehette volna a vonalakat, ez valamiért másfél évet késett [64].

Iskolabuszok

A 2000-es években, Fejér megyében a legtöbb tanuló az Alba Volán Zrt. menetrend szerinti járataival tudott iskolába járni. Ezeken felül több településen közlekedett egyedi szerződés alapján helyi járat, valamint néhány község az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretében 2007 és 2013 között beszerzett kisbuszokkal oldotta meg a diákszállítást.

A megfelelőnek mondható szolgáltatások ellenére a VT-Transman Kft.-nek is jutott két iskolajárat. Az egyik 2008 szeptemberében indult, Jenő – Székesfehérvár viszonylaton, a Táncsics Mihály Általános Iskolába [71], a másik pedig 2009-ben, Magyaralmás – Sárkeresztes – Székesfehérvár útirányon, a Tóvárosi Általános Iskolába [72]. Mindkét esetre érvényes, hogy az átalakuló jogszabályi- és finanszírozási háttér miatt a kisebb településeken megszűnt az iskolák felső tagozata, alkalmas tagintézményt pedig csak Székesfehérváron találtak az érintettek.

iskolabusz.png

8. ábra: a VT-Transman Kft. iskolajáratai, térképen (2008 - 2013)

A Jenő – Székesfehérvár járat megrendelője a Székesfehérvár-Jenő Közoktatási Intézményi Társulás volt, az alkalmazott autóbusz pedig jellemzően az FKC-725 rendszámú Ikarus 256-os, amelyet ritkán helyettesített az azonos típusú CCP-958. A Magyaralmás – Székesfehérvár járat általában az FLM-022 rendszámú, Hungarobusz HB 122L típusú autóbusszal közlekedett, de előzményként meg kell említeni, a járat már 2008-ban is létezett, akkoriban Orosz János Neoplan Starliner autóbuszával [73]. Mindkét járat 2013-ban szűnt meg.

fkc-725_sk.jpg

9. ábra: FKC-725, a Jenő - Székesfehérvár iskolajáraton, 2011 tavaszán

flm-022_sv_2.jpg

10. ábra: FLM-022, a Magyaralmás - Székesfehérvár iskolajáraton, 2012 tavaszán

Vidéki helyi járatok

A VT-Transman Kft. a 2000-es évek végén döntött arról, hogy növelni szeretné a szerepét az egyes települések helyi közlekedésében [81]. Ennek első próbálkozásaként 2009-ben kerestek meg több önkormányzatot azzal, hogy helyi autóbuszjáratot indítanának az adott településen, saját eszközökkel, saját üzleti kockázatra [81][82]. Számos sikertelen próbálkozás után végül a Fejér megyei Magyaralmás megkötött egy ilyen szerződést, ahol 2009. december 7-én elindult a helyi járat, a VT-Transman Kft. részéről azzal a (titkolt) céllal, hogy a későbbi pályázatokban feltüntesse Magyaralmást, a referenciái között, és ezzel további helyi járatokra pályázhasson [82].

A járaton valaha közlekedett egyetlen autóbusz a GTU-487 rendszámú, Ikarus 543.38M típusú jármű volt. A településen 90 forintba került egy vonaljegy és alig 500 forintba egy diákbérlet [81]. Az első és egyetlen menetrend alább látható:

magyaralmas_menetrend_2009_2010.JPG

11. ábra: Magyaralmás helyi járatának menetrendje, 2009 és 2010 között

gtu-487_bp.jpg

12. ábra: GTU-487, az egykori magyaralmási helyi járatának autóbusza, már selejtezve

A kedvező díjszabású, a falu egészét feltáró autóbuszjárat végül egy éven belül megszűnt, az autóbusz pedig a budaörsi helyi járaton közlekedett tovább. A megállóhelyeket jóval a járatok leállása után, 2011 nyarán számolták fel.

Az időzítés nem volt véletlenszerű: kevéssel a magyaralmási helyi járat elindulása után a VT-Transman Kft. megpályázta, és el is nyerte a BKV Zrt.-től a budaörsi helyi járat üzemeltetését [91]. A szolgáltatás 2010. augusztus 1-jén indult, és az első szerződés 2010. december 31-ig tartott, erre az időszakra pedig 49 millió forint hozzájárulást fizetett Budaörs önkormányzata a 288-as és 289-es vonalakért [92]. A Transman sikerét ekkor az az ígérete hozta el, amely szerint 2011-ig hibridbuszokat fog üzembe helyezni Budaörsön [91]. Ez végül kimerült a 2010-re beszerzett, portugál eredetű Mercedes O520 Cito típusú autóbuszok közlekedtetésében (LSM-498, LSY-889, LSZ-994, 995 és 996, valamint az FLZ-463), a szerződés 2013-as felmondásáig [93]. Emellett előfordult, hogy a magyaralmási helyi járatot már megjárt (korábban General – Dég munkásjáratot végző) Ikarus 543.38M szállított (GTU-487), illetve dolgozott itt a VID-328 rendszámú Volkswagen LT46-os is.

lsm-498_bs.jpg

13. ábra: LSM-498, Budaörs 289-es helyi járatán, 2012 őszén

lsz-994_bs.jpg

14. ábra: LSZ-994, Budaörs 288-as helyi járatán, 2013 tavaszán

vid-328_bs.jpg

15. ábra: VID-328, Budaörs 289-es helyi járatán, 2011 tavaszán

lyp-669_bs.jpg

16. ábra: ilyen is volt: LYP-669 mellett az LPE-691 is előfordult a Transman-korszak idején

Rövidesen az Alba Volán Zrt. is kiírt egy alvállalkozói tendert, két helyi járatra: az egyik rész Dunaújvárosban a 25-ös és 29-es vonalakra vonatkozott, 2 autóbusszal, évi 197 758 km teljesítménnyel, a másik Székesfehérváron a 26-os és 26A vonalakra, 3 autóbusszal, évi 223 774 km futással [83]. A pályázat ellenértéke Dunaújvárosban 203 millió forint, Székesfehérváron több mint 525 millió forint volt, évente. Az alvállalkozás 2010. szeptember 1-jén indult, és a tervek szerint 2012-ben ért volna véget Dunaújvárosban, és 2015-ben Székesfehérváron [84].

A tényleges autóbusz-igény mindkét városban egy-egy járművel több volt, mint a tenderben szereplő mennyiség, ezt a javítási tartalékok jelenléte indokolta. A napközbeni kiváltásokat Dunaújvárosban az Alba Volán végezte, Székesfehérváron a Transman. (Utóbbi esetben kedvezőnek volt mondható, hogy a Transman járműtelepe éppen a 26/26A vonalakra esett.) 2010 szeptemberében az LLT-062, 063, 064, 065, 066, illetve az LTP-303 és 304 kezdte a két város utcáit róni, eredeti fényezésben. Ekkoriban elhangzott, hogy a beszerzett csuklósbuszokat azért nem festik át egyik város flottaszínére sem, mert az átvezénylések miatt bármelyik városban dolgozhatnak.

llt-065_dv.jpg

17. ábra: LLT-065, Dunaújváros 25-ös helyi járatán, 2012 tavaszán

llt-064_066_sv.jpg

18. ábra: LLT-064 és LLT-066, Székesfehérvár 26-os helyi járatán, 2015 őszén

ltp-303_sv.jpg

19. ábra: LTP-303, Székesfehérvár 26A helyi járatán, 2010 őszén

2011-ben a már közlekedő autóbuszokhoz (elsősorban azok nem megfelelő rendelkezésre állása és gyakori meghibásodása miatt) további példányok érkeztek, ezek az első részben már említett linzi csuklósok voltak. Januárban kezdett az LTP-355, februárban az LVG-519, márciusban az LVX-851, nyáron pedig az MCR-601. Ez a flotta végül nem maradt sokáig a városban: miután 2012-ben véget ért a dunaújvárosi alvállalkozás (a tervezettnél hamarabb), az onnan felszabadult autók Székesfehérvárra kerültek, ezzel a linzi példányok is feleslegessé váltak. (Azokat a százhalombattai M6log Kft. később a szintén saját érdekeltségébe tartozó T&J Buszprojekt Kft.-nek értékesítette tovább.)

ltp-355_lvg-519_sv.jpg

20. ábra: LVG-519 kerüli ki a lerobbant LTP-355-öt, a 26A vonalán, 2011 tavaszán

lvx-851_sv.jpg

21. ábra: LVX-851, Székesfehérvár 26-os helyi járatán, 2012 tavaszán

Az LTP-303 selejtezésre került, az LLT-065 kiégett, a flotta maradék része nem változott a következő években. Rövid ideig vendégeskedett a megyeszékhelyen a jénai eredetű LRG-501, ám ez a példány csak a Denso szerződéses helyi járatain közlekedett, amíg a Transman el nem veszítette ezt a vonalat is. Ugyancsak rövid ideig közlekedett a 26/26A családon a grazi eredetű NDW-435 is.

ndw-435_sv.jpg

22. ábra: NDW-435, Székesfehérvár 26-os helyi járatán, 2015 tavaszán

2016 telén elkezdődött a megmaradt csuklósok fehérre fényezése, és kis mértékű javítása. Ezzel egyidőben egy MAN NG312-es csuklóssal (NSF-345) is gyarapodott a flotta.

nsf-345_sv.jpg

23. ábra: NSF-345, 26A helyi járaton, 2016 nyarán

Ugyancsak 2016-ban történt, hogy a VT-Transman Kft. alvállalkozói érdekeltsége egyik napról a másikra, augusztus 1-jei kezdéssel két újabb vonallal bővült: a 20-as és 23-as helyi viszonylatokon három szólóbuszos fordát nyert a vállalat. Kezdetben a BKV-alvállalkozásból feleslegessé vált, sötétkék Alfa Localok jelentek meg a vonalakon (KXM-022, '035, '043), ezek később csak annyiban változtak, hogy a szükséges 4 darab autóbuszt (KXM-024, '026, '031, '037) pár hónap alatt fehérre fényezték. (Ennek ellenére a mai napig közlekedik mind a 7 Localo, követhetetlen váltásban.)

big_0014062146.jpg

24. ábra: KXM-031 és KXM-037, átfényezés után, 20-as helyi járaton, 2016 nyarán

big_0014062149.jpg

25. ábra: KXM-024, átfényezés után, 23-as helyi járaton, 2016 nyarán

big_0014062151.jpg

26. ábra: KXM-026, átfényezés után, 20-as helyi járaton, 2016 nyarán

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr1312126667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Klub Ákossal... 2017.02.09. 22:18:06

Jó látni a LVG, LVX, MCR rendszámú Man eket még mielőtt kicserélték a homlokfalukat. Azt lehet tudni egyébként, hogy miért cserélték ki? A műszerfala is más. Arról lehet tudni valamit?

Aron_son 2017.02.10. 15:02:52

@Klub Ákossal...: Nem tudom, miért cserélték. Esetleg így akarták "fiatalítani" a buszaikat, de ez sem áll meg, mert nem mindegyik lett "új" homlokfalas. A műszerfalcserét passzolom.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek...és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

 

> > > Tudnivalók < < <

 

Írjon nekünk!

 

> > > Üzenetküldés < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

 

© BWb 2008 – 2017.