Credo Econell 13 teszt
Az első hosszított Econell

nyito_1.jpg

A Kravtex-Kühne december 23-án tette közzé az új, meghosszabbított Econell-ről az első fotókat, melyeket a városi (győri) futáspróba alkalmával készítettek. Majd az új évbe lépve január közepén az ÉNYKK Zrt. részére átadta tesztelésre.

A cég legújabb innovációs tevékenységének első darabja 2016. áprilisában manifesztálódott, amikor az Optinell 10-est bemutatták a BusExpo-n. Ezt követte 2016. októberében a tesztre is küldött Econell 10 (esetében titokban tartotta mind a gyártó, mind a tesztelő DDKK Zrt., hogy hol lehet kipróbálni, így inkább futáspróbának keresztelném át), és most, következő állomásként a hetven centimérettel (= nagyjából egy sor üléssel) meghosszabbított, helyközi Econell 12,7 13 érkezett meg a palettára.

Csak fejet hajtani lehet mindenféle fejlesztői tevékenység előtt, főleg, ha itthon végzik, hazai embereknek, hazai mérnökök által, etc. (Nem kezdek mélyebb PR-szövegbe inkább, megtették helyettem.) A fejlesztést mindemellett célszerű úgy végezni, hogy annak egyrészt létjogosultsága legyen a piacon, másrészt a PR-osztállyal is érdemes kommunikálni olykor (menetközben is akár - infomorzsák a gyártásközi állapotról a közönségnek), hogy hogyan szeretnénk eladni a terméket.

Jelen esetben például kifejlesztettek egy olyan autóbuszt, amit a marketingesek úgy próbálnak hirdetni (és eladni), hogy csuklósok kiváltására született. Ezt nem tudom elképzelni sem, hogy komolyan gondolták, ahogy azt sem, hogy valóban felmérést végzett a gyártó a hazai csuklósok állapotát illetően. Ha pedig mégis végzett, mi volt a vizsgálat pontos témája, illetve célja? Életkor, esetleg állapotfelmérés? Mindenféle ömlengéstől mentesen: ez az autóbusz a maga férőhely-kínálatával (95+1 fő) nem alkalmas még a csökkent kihasználtságú csuklós autóbuszok (Ikarus 280 férőhelyei kialakítástól függően: 140-150 fő) kiváltására sem. A továbbiakban pedig nem kívánok a megjelent sajtóanyagról (sem) beszélni, mivel az mindenféle szakmaiságot nélkülöz – annak ellenére, hogy nem (csak) szakmai érdeklődők számára készült.

Említendő pozitív újdonság még a gyártó részéről, hogy kíváncsiak az utazóközönség véleményére is, viszont a kérdések többsége olyan a kérdőívben, hogy nem szükséges hozzá a buszt kipróbálni a válaszadáshoz. Pedig így lenne releváns egy elégedettségi kérdőív.

dsc_6674.jpg

A kiváltó és a kiváltandó. Nem ekvivalens, még a csuklós gyér kihasználtsága esetén sem.

> > Az autóbusz műszaki adatai < <

Az első fotók mellett megint nem tudok elmenni egy-két apróság említése nélkül: mitől más ez a busz, mint az a több száz, amit már legyártottak? Hosszabb. Akkor miért nem ezt kihangsúlyozandó készültek a felvételek is róla? (Akár halszem optikával, oldalról fényképezve a buszt. Készültek oldalfotók is róla, de nem igazán érződik a lényeg: hosszabb kivitel.) Viszont jó döntés volt, hogy készítettek rá egy hatalmas nonfiguratív matricát némi szöveggel megtámogatva, ami például az Econell 10-esnél elmaradt, és a budapesti Econell CiTY^3 tesztnél pedig túltolták. A laikusnak is ki kell szúrja a szemét, hogy ez valami más, valami új.

15625733_1495199257162910_8754850759405689869_o.jpg

Jó darabig nézegettem a képet, hogy tényleg nem egy tizenkettest hoztak ki futáspróbára csak...? Nem, ez tényleg hosszabb. Szép a Városháza, de itt nem ez kellene a lényeg legyen. Fotó forrása: Credo Bus and Coach Facebook-oldala.

15676487_1495199860496183_5354251581338826348_o.jpg

Határozottan előnyösebb kép a hosszítottról. Fotó forrása: Credo Bus and Coach Facebook-oldala.

És hogy ne csak a fotelben ülve ítélkezzem az új típus felett: terepre mentem és teszteltem, mint utas.

Először járjuk körbe kívülről…

Ahogy azt írtam korábban, kapott impozáns matricákat a külső felületeire. Ezenfelül nagyon ráfeküdtek a 13-as számra, és apróságként a homlokfal felső felére is felnyomták (ötletes, jó).

dsc_6683.jpg

Fekete matrica + fehér 13-as a homloksisakon. Menő.

Ami még azonnal feltűnhet (és ezt nem is verték nagydobra – hagyták, hogy magukért beszéljenek az alkatrészek): elsőként szereltek ki egy buszt ALCOA köfém felnikkel. Kiváló lépés, további súlycsökkentés, és úgy általában igényesebb is a kinézete a krómozott hatást keltő felniknek. Hátfalra tolatókamerát applikáltak, bár ez már egyes szériadarabokon is megjelent. Mindenesetre kívülről nem rejt nagyjából semmi többet a gép. (A formatervükről pedig írtam, az még mindig érvényes.)

dsc_6664.jpg

ALCOA felnik egyike. Jól mutat a típuson.

…majd szálljunk fel rá…

Az utastér első végigtekintésre pont olyan, mint például a DDKK Zrt-nek 2016. őszén leszállított darabok (kék, mintás üléshuzat + sárga korlátok). Második ajtó után hátrafelé két kisebb lépcső megmászása után lehet továbbjutni a kakasülők felé. Akármennyire is próbálnék valami extrát kihozni az utastér kinézetét illetően, ez egyszerűen krédós: minimalista, puritán, funkciót betöltő, semmi több. Az ülések egyébként meglehetősen kényelmesek, a lábtér kielégítő méretű (volt számomra). Tüzetesen nem néztem végig minden egyes zugot, de ordító eldolgozási hibát nem találtam.

dsc_6714.jpg

Akadt azért sajnos utólagos, nem éppen szakszerű javításra utaló nyom.

Amire viszont nem tudtam értelmesen reagálni, az az utastájékoztató kijelzőn futó, a csuklóst kiváltó PR-szöveget már-már felülmúló, újabb sületlenség, amelyből a kedvenc ötöt animgiffé alakítottam az utólagos élvezhetőség végett. 2017-ben komolyan azzal szeretnének autóbuszt értékesíteni, hogy „Komfort, ami jár: légkondicionálás, kényelmes ülések, utasinformációs rendszer”…? 
utaster_monitor.gif

További képek az utastérről (és a külsőről) ITT tekinthetőek meg.

…és végezetül hasítsunk vele a Kisalföldön!

Nem sok járattal büszkélkedhet egy nap a gép (de öröm az ürömben, hogy közzétették a vezénylését), így a Győr – Pannonhalma (7030/55) viszonylaton próbáltam ki. Ez egy nagyjából 20 kilométeres, két másik települést (Nyúl, Écs) felfűző elővárosi kifutó viszonylat, a menetidő 35-40 perc (forgalomtól függően). Többnyire sík vidéken halad az útja, Pannonhalmán van egy-két lanka.

16196215_1328821443843846_1092004446_o.jpg

Áthaladás Écsen. Fotó: Balázs1a.

A buszra olyan sofőrt ültettek (hogy véletlenül, vagy direkt, azt nem tudom), aki mondhatom, értette, hogy mit jelent a _teszt_autóbusz. A KRESZ és az ÉNYKK Zrt. szabályait betartva, de kihasználta a jármű adottságait, olykor határait is feszegetve. Ennek örültem, mert ennyire dinamikusnak számomra még az Econell CiTY^3 sem bizonyult, noha abban automataváltó van, míg ebben robotizált ZF. Utóbbi esetenként „rakoncátlankodott” is, nem találta el induláskor a megfelelő fokozatot, vagy éppen nem volt hajlandó betenni az induló gangot. Személyautókat megszégyenítően (és olykor lehagyva) gyorsulni képes, nyomatékos, csendesen fut. Az utastérben sem akarnak (még?) a műanyagok egymás ellen fordulni és destruktív tevékenységbe kezdeni.

16144228_1328821447177179_34207586_n.jpg

Pannonhalma, Pannonhalma, köszöntjük kedves utasainkat! Fotó: Balázs1a.

dsc_6728.jpg

Útban visszafelé. Feszített a napirend, amikor éppen mozognia kell.

Az összbenyomásom a járműről: jól összerakott (jobban, mint számos korábbi darabjuk/típusuk), futásjósága a kiskereke ellenére is meglehetősen jó (a nagyobb úthibák viszont tankcsapdaként hatnak a karosszériára). Ezt a csuklóst kiváltó célzatot hanyagolnám, és – ha én lennék a gyártmányfelelős – egyszerűen elsüllyeszteném a palettáról az Econell 12-est, helyette pedig ezt ajánlanám helyközi/városközi szállítási feladatokra. A hetven centiméter nem nyom annyit a latba, hogy ne kanyarodjon el ugyanott, ahol a 12 m-es is (legfeljebb nagyobb odafigyelést igényel), viszont értelemszerűen többen férnek el rajta.

Az objektív "értékítélet" pedig: az Euro VI-ot nem tekintve egy kétezres évek közepi, közép-magas színvonalú (és ezt itt jó értelemben írva) autóbuszt készítettek el a Kravtex-nál az Econell 13 képében. Kíváncsian várom a hosszított Econell városi kivitelét, mint következő elemet a típuspalettán.

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr4912141535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek...és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

 

> > > Tudnivalók < < <

 

Írjon nekünk!

 

> > > Üzenetküldés < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

 

© BWb 2008 – 2017.