Megőrzésre kijelölt ezüstnyíl

nyito.jpgA megőrzőtt autóbuszok garmadája ezúttal egy, a '90-es évek végén bevezetett BKV-n belüli brand színeit viselve került a többi közé – a BKV Plusz szolgáltatás szóló tagja.

A szolgáltatási színvonal emelése minden – nem csak közlekedéssel foglalkozó szakterület/cég – kiemelt feladata. Egy folyamat, ami soha nem áll le, és mindig lehet valahol javítani a szolgáltatáson. Ez az ötlet fogalmazódott meg 1998. tavaszán a BKV Rt-nél is, ezért létrehozták a márkavédjegyes szolgáltatásukat, a BKV Plusz-t. Ennek keretén belül biztosították:

  • a tételesen meghirdetett menetrend szerinti közlekedést,
  • mind a járatokon, mind a megállókban a teljes körű utastájékoztatást,
  • modern, elektronikus jegykezelőket,
  • a járművek napközbeni, a megállók heti többszöri takarítását.

 bkvplusz.gif

A brand logója (forrás: bkv.hu)

A fenti négy pont a ma ismert budapesti buszközlekedésben (részben) már teljesen mindennapos jelenség, de 1998-ban még mindenki maga számolhatta ki a menetrendben, hogy hozzá mikor ér oda a busz (egészen 2008/2009 környékéig), a "teljeskörű utastájékoztatás" kimerült (jó esetben) a viszonylatjelző táblában, az elektronikus jegykezelőt pedig legfeljebb a metrólejáratoktól ismerhették az utasok.

S mindezek mellé érkeztek a felújított járművek a márkavédjegyes vonalakra, valamint a megállópavilonokat is felújították.

huvosvolgy_61v.jpg

Hűvösvölgy villamos és busz téren is teljesen BKV Plusz végállomás volt. A komplett végállomást átépítették 1998. november - 1999. júliusa között (a két régit egyesítették).

Így újult meg Mezőtúron 22 darab 260-as és ugyanennyi 280-as, a kultikussá vált ezüst nyíllal a buszok elején-oldalán és a hátfalon. Ezeket FOK-Gyem kijelzőkkel szerelték fel, és Protokon jegykezelőket kaptak az utastérbe. A mezőtúri gépeken túl volt néhány darab (döntően 260-asok), melyek a Dél-pesti garázsban készültek el, ezek nem kaptak kijelzőket, innen lehetett megkülönböztetni őket. Az elkészült járműveket szigorúan csak az alábbi vonalakra lehetett kiadni:

TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS

1998-ben kezdődött meg a BKV Rt. újszerű minőségi szolgáltatásának kiépítése és augusztus 25-én indultak el első márkavédjegyes autóbusz járataink a City-busz, a Keresztúr-busz és a Tétény-busz.

1999-ben és 2000-ben bővült a rendszer, márkavédjegyes lett az 56-os villamos, a hozzá csatlakozó 57-es, 157-es és 257-es autóbuszok, továbbá a 82-es trolibusz, a Csepeli HÉV, új márkavédjegyes járatként indult be az Újhegy-busz és a Reptér-busz.

2001-ben pedig a további fejlesztésekre került sor. Kerületi buszként üzemelő Palota-busz a nyár derekán lett márkavédjegyes, illetve újabb trolibusz vonal, a 72-es került be az emelt szintű szolgáltatási rendszerbe és 15. elemként novembertől az 59-es villamos is a család része lett.

2002-ben január 10-től a 40-es autóbusz is csatlakozott a márkavédjegyes járataink sorába.

2002. december 1-jétől a gyors 54-es autóbuszon és a 70-es trolibuszon szintén a BKV Plusz márkavédjegyes rendszer teszi lehetővé a kényelmesebb és gyorsabb utazást.

 

Forrás: bkv.hu [2003. február]

Még relatíve egyenkülsővel bíró ezüstnyílak a szolgáltatás végetérte után évekkel.

Aztán 2007-2008 környékén a szolgáltatás megszűnt, a járművek pedig szépen lassan beilleszkedtek a többi kék közé – elég csúfosan néha csak a fél buszt fényezték, így egy-egy darab fokozatosan vált „újra régivé”. Ezután a kijelzőik miatt a többség tartalék funkcióba került, s jónéhány év Bogdáni úti ácsorgás és onnan történő pótlásra indulást követően a BPO-301-est a mezőtúri felújítási mintára ismét elkészítették az utókor számára.

Foltonként vagy félbuszonként már újra "visszakékült" BKV Plusz kocsik.

 

A 2003-as mezőtúri felújítást követően az ősszel esedékes Autómentes Napon mutatkozott be a nagyközönség előtt a BPO-301, melyet Istvánfi Péter dokumentált kellő alapossággal.

Fotók: Istvánfi Péter

 

BPO-301 az elmúlt években...

A másik Óbudai egyedi 260-ashoz hasonlóan ez is egy Ikarus-találkozón (méghozzá a 2016-os, Polgáron megrendezett eseményen) mutatkozott be először az érdeklődőknek. 

Azóta ismét a Bogdáni úti tartalék lett, így elsősorban Óbudán, de tágabb körben bárhol előfordulhat pótlások alkalmával a városban - hozzátéve, hogy így várhatóan hasonlóan "lerongyolódik" majd az évek alatt, ami egy félreteendő jármű esetében nem biztos, hogy jó dolog. A mostani felújítás nem kifejezetten a BPO-301 eredeti állapotát reprezentálja, mintsem inkább magának az ezüstnyílaknak az összeségét. Ennek ellenére vannak benne kirívóan nem autentikus/hiányzó elemek - például az Istvánfi úr által is dokumentált belső viszonylatjelző-tartó. Illetve többlet alkatrészekkel is kiegészült, lásd ködfényszórók. Azt viszont nem értem, hogyha már úgy is "megsértették" az egységes arculatot amit a megrendelő előír a típusra, akkor a "03-01" azonosító helyett miért "BPO-301" került fel két ajtóval odébb. Ezektől a szőrszálhasogatásoktól eltekintve szép lett. 

A megőrzésre kijelölt ezüstnyíl.

A bejegyzés trackback címe:

http://sony872.blog.hu/api/trackback/id/tr8610426438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

avatar_bwb_sm.png

Üdvözlöm az oldalon! Mi van itt?

Hírek, aktualitások, érdekességek az autóbuszok világából, járműtesztek, formatervezés-elemzés, vélemények, értékelések, utazási beszámolók, történetek...és még sok más, járművekkel & közlekedéssel kapcsolatos téma kül- és belföldről egyaránt.

A felhasználásról...

Kiegészítene valamit? Kérdése van? Felhasználná valamelyik fényképet?

 

> > > Tudnivalók < < <

 

Írjon nekünk!

 

> > > Üzenetküldés < < <

 

Kellemes & hasznos időtöltést kívánunk az oldalon!

 

© BWb 2008 – 2017.